help mijn man eet vlees

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
lonneke13
Leefwijze: flexanist

help mijn man eet vlees

Bericht door lonneke13 » ma jan 26, 2015 13:09

Beste allemaal,

Ik ben Lonneke Kloet en wil heel graag met mijn gezin veganistisch eten, maar mijn man vind vlees veel te lekker. Het liefst eet hij iedere dag aardappel, vlees en groente. Ik kook veganistisch, maar bijna altijd mist hij het vlees.
Gelukkig mijn kinderen niet, maar graag wil ik ook mijn vriend blij maken met mijn kookkunsten.
Op dit moment volg ik de opleiding Natuurvoedingskok en ik leer veel lekkere bereidingen maken. Toch mist mijn vriend het vlees. Ik wil hier een onderzoek naar doen. Ik wil onderzoeken hoe ik mijn vriend toch tevreden kan stellen zonder een stukje vlees.
Graag zou ik meerdere gezinnen willen intervieuwen die hier ook tegen aan lopen. Wat hebben jullie gedaan en hoe maak je een veganitische maaltijd, waarbij het vlees niet gemist word.
Wie kan en wil mij hierbij helpen?
Ik woon in Rotterdam, maar het zou ook via de mail of skype kunnen.
Vriendelijke groet,

Lonneke Kloet

Martine
Moderator

Re: help mijn man eet vlees

Bericht door Martine » ma jan 26, 2015 14:08

:welcome: Lonneke!

Ik ben gezegend met een partner die al zijn hele leven vegetariër is, en die twee jaar geleden samen met mij vegan is geworden, maar ik kook wel regelmatig voor mensen die graag vlees eten.

Wat voor dingen kook je meestal, en wat mist je man daaraan? Mist hij de hartige smaak van het vlees, de textuur, het volle gevoel dat je van een eiwitrijke maaltijd krijgt? Al die dingen samen?

Al die aspecten kun je tot op zekere hoogte ook met plantaardige producten maken. Misschien houdt hij van super realistische vleesvervangers, zoals de kipstukjes van de Vegetarische Slager?

Een paar recepten die het goed doen bij de vleeseters in mijn familie:
Boerenkool ovenschotel: http://vegetus.nl/ovenschotel-met-gehakt-en-boerenkool/
Zuurkool ovenschotel: http://vegetus.nl/hollandse-zuurkoolschotel/
Hachee: http://vegetus.nl/hachee-met-aardpeer-en-belgisch-bier/
Lasagne: http://vegetus.nl/lasagne-bolognese/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » ma jan 26, 2015 14:17

Mijn man eet buiten de deur ook nog steeds vis en kip, waar ik echt niet blij mee ben, maar ja is zijn leven, kan hem moeilijk dingen gaan verbieden hè.
Thuis eet hij gelukkig wel grotendeels vegan mee. Doet alleen nog wel kaas op zijn brood, maar zeker de avondmaaltijden zijn 100% vegan.
Zijn ontbijt gelukkig ook en kaas koopt hij ook niet iedere week,veerlijk is eerlijk.
Hij wil wel altijd een vleesvervanger erbij wat voor mij absoluut niet hoeft.
Maar dan heeft hij in ieder geval nog het idee dat hij vlees zit te eten.

lonneke13

Bericht door lonneke13 » ma jan 26, 2015 14:48

Bedankt Lisa en Martine. Ik ga de recepten zeker proberen. Ik ben er achter dat als ik de zoute smaak van shoyu gretig gebruik, dat hij het dan lekker vind. Ik ben zelf niet zo van de vleesvervangers en dit is ook niet waar hij op zit te wachten. De smaak van een hamburger, kun je niet vervangen voor een vegahamburger.
Ik kook veel met granen en verschillende groentes, maar dit is niet vullend genoeg voor hem. Hij is ook een kieskauwer qua groente, dus dat maakt het extra lastig.
Ik vind ook dat het zijn leven is en ik ga hem niet aandringen om veganist te worden, maar ik wil hem wel tevreden kunnen stellen met mijn maaltijden als er geen vlees bij zit.

Hij mist idd de hartige smaak van het vlees, de textuur, het volle gevoel dat je van een eiwitrijke maaltijd krijgt? En hij houd dus niet echt van groente.

Bedankt alvast voor de informatie. Groeten, Lonneke

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 26, 2015 15:08

Hoi Lonneke,

Toen ik mijn vriend leerde kennen was het een AVG man en ik vegetariër. Ook was hij overtuigd dat vlees nodig was voor zijn gezondheid. Dit laatste gelooft hij gelukkig niet meer (net als dat je melk nodig hebt), doordat ik er heel vaak over heb gepraat. Ik heb ook artikelen en onderzoeken laten lezen waaruit bv blijkt dat vegetariërs vaak gezonder zijn dan vleeseters. Gelukkig is hij een dierenvriend. Intussen eet hij geen vlees/vis meer en geen melk. Wel yoghurt en kaas.

Wat ik heb gemerkt dat hij een bite mist. Dit los ik op door regelmatig noten, paddestoelen. linzen en bonen (bij voorkeur zelf gekookt, meer bite) op het menu te zetten en flink gebruik te maken van kruiden (bv gerookt paprikapoeder). Ook afwisseling helpt.

Dit http://zuiversap.blogspot.nl/2014/07/qu ... bonen.html vindt hij bv. erg lekker.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie » ma jan 26, 2015 15:12

Dit zijn curry/stoofpot recepten waar ik mee scoor bij iedereen, vleeseter, vega en mezelf :P

http://zuiversap.blogspot.nl/search/label/curry

lonneke13

Bericht door lonneke13 » ma jan 26, 2015 20:17

bedankt assie, gerookte paprikapoeder had ik idd ook al gehoord en die bite klopt denk ik wel.

Marianne

Bericht door Marianne » di jan 27, 2015 12:27

Qua structuur vind ik seitan het meest op vlees lijken. Op de website van Martine staan veel seitanrecepten. Ik eet vaak haar Italiaanse worst op mijn brood.
Je kunt de basisseitan van haar website eventueel iets nog steviger maken (voor nog meer bite) door er een tot drie eetlepels kikkererwtenmeel aan toe te voegen, of in worstvorm (verpakt in aluminiumfolie) te maken of door de seitan een of meer dagen te bewaren in de koelkast of vriezer. En het hacheerecept dat ze hierboven noemt kan ik ook erg aanbevelen!

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jan 27, 2015 14:15

lonneke13 schreef:Bedankt Lisa en Martine. Ik ga de recepten zeker proberen. Ik ben er achter dat als ik de zoute smaak van shoyu gretig gebruik, dat hij het dan lekker vind.
Shoyu is niet alleen zout, maar heeft ook umami smaak. Umami is een Japans woord dat je grofweg kunt vertalen met 'hartig'. Het is de vijfde smaak, naast zout, zoet, zuur en bitter. Dierlijke producten zoals vlees en kaas zijn rijk aan umami, dus als je die weglaat missen veel mensen deze smaak. Gelukkig zijn er ook veel plantaardige producten met umami, zoals shoyu/sojasaus, miso, edelgist, balsamico azijn, olijven, (zongedroogde) tomaten, paddestoelen, zeewier, geroosterde noten en sommige groenten. Als je erop let om altijd één of meerdere bronnen van umami toe te voegen, kun je je gerecht de hartige smaak geven die vleeseters soms missen.
lonneke13 schreef:De smaak van een hamburger, kun je niet vervangen voor een vegahamburger.
Voor de meeste vleesvervangers klopt dat inderdaad, maar de laatste tijd zijn er een aantal bedrijven die enorm 'echte' vleesvervangers maken. De kipstukjes van de Vegaslager worden bijvoorbeeld door veel vleeseters lekkerder gevonden dan echt kippenvlees. Misschien toch de moeite waard om eens te proberen of dit bij je man in de smaak valt. Als je ze zelf niet wilt eten, kun je ze voor hem apart bakken en op het laatst toevoegen.
lonneke13 schreef:Hij mist idd de hartige smaak van het vlees, de textuur, het volle gevoel dat je van een eiwitrijke maaltijd krijgt? En hij houd dus niet echt van groente.
De hartige smaak kun je dus met umami (en zout) proberen op te vangen. Qua textuur helpt het inderdaad om dingen met 'beet' te gebruiken zoals Astrid ook zegt. En het volle gevoel krijg je door aan elke maaltijd één of meerdere plantaardige eiwitbronnen zoals bonen, seitan, tofu of tempeh toe te voegen. Als je voornamelijk groente en granen klaarmaakt zit er aanzienlijk minder eiwit in je gerecht dan wanneer je bewust eiwitrijke ingrediënten toevoegt.

Sascha

Bericht door Sascha » di jan 27, 2015 16:00

Die vegetarische kipstukjes van de vegetarische slager zijn echt een aanrader! Op BBQ's zijn er altijd enorme vleesliefhebbers die toch wel nieuwsgierig zijn naar die stukjes die echt geen kip mogen heten en na het proeven ervan zijn ze vrijwel allemaal onder de indruk van de smaak en structuur.

Brent

Bericht door Brent » di jan 27, 2015 16:18

De shoarma van de vegetarische slager is ook niet van "echt" te onderscheiden.
Je hoeft het bij wijze van spreken niet eens te zeggen tegen hem, dat er geen dier aan te pas is gekomen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

lonneke13

Bericht door lonneke13 » vr jan 30, 2015 14:44

Wat fijn al de tips. Ik ga het zeker proberen en als ik iets getest hebt en het is geslaagd dan horen jullie het. De kipstukjes van de vegetarische slager heb ik inderdaad al geprobeerd, maar helaas dit viel niet in de smaak, maar ik geef niet op. De shoarma heb ik nog niet geprobeerd, dus wie weet :)

Luna

Bericht door Luna » zo feb 01, 2015 17:10

Ik vind persoonlijk de burgers van Vantastic Foods griezelig veel op vlees lijken.

http://www.veggiedeli.nl/webshop-overzi ... -2-st-150g

Moest mezelf ervan overtuigen dat het echt niet echt was. Op de foto bij Veggiedeli staat een volledig broodje hamburger maar je koopt dus alleen het "vlees".

Seitan kan ik je ook aanraden, heeft een lekkere bite die heel veel op vlees lijkt.

lonneke13

Bericht door lonneke13 » wo feb 18, 2015 17:27

De stoofschotel was een succes. Nog wat extra Shoyu toegevoegd en hij miste geen vlees.
Bedankt voor de tips. Nieuwe tips zijn altijd welkom.

Groeten,

Lonneke

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo feb 18, 2015 23:27

Tof! (y) Fijn dat het in de smaak viel.

Lisa

Bericht door Lisa » di jul 07, 2015 19:03

Het gaat me steeds meer tegen staan dat mijn man nog vlees enz eet en zich totaal niet druk maakt over dierenleed.
Vandaag maakte ik een opmerking over mensen die geen foie gras wilde eten, want zielig voor de gans, maar vervolgens wel een biefstuk eten.

Als antwoord daarop gaf mijn man dat ik nu niet opeens zielig moest gaan doen over diertjes want ik heb ook jarenlang met smaak mijn kip gegeten. Niet iedereen interesseert het wat dat dieren worden vermoord.
En je kan niet verwachten dat nu jij 2 jaar een zielige veganist bent dat iedereen zich opeens druk maakt over een geslachte kip. Ik moet de keuze van anderen respecteren en het mensen niet door de strot duwen alleen maar omdat ik het zo leuk vind om opeens veganistisch te eten. Laat iedereen lekker in zijn waarde.

:shock:

Wist wel dat hij er zo over dacht maar vind het toch steeds weer schokkend om het hem te horen zeggen.
Ja, ik heb jaaaaaaren lang met smaak kip gegeten en biefstuk en een eitje, en het interesseerde mij ook niet, omdat ik het simpelweg niet wist. En ja, omdat ik het niet wilde weten, maar nu ik het wel weet kan ik er onmogelijk nog nonchalant tegenaan kijken en iedereen in zijn waarde laten, ondanks wat ik al die jaren hiervoor heb gedaan.
Ik waardeer het dat hij thuis in ieder geval zo veel mogelijk vegan mee probeert te eten, afgezien van zijn chocola en kaas die hij nog wel eet, maar ik merk steeds meer dat het niet genoeg is.
Als hij nu had gezegd; ja het is verschrikkelijk wat we de dieren aan doen en ja ik snap dat het je pijn doet, maar ik wil die switch niet 100% maken dan had ik daar nog vrede mee kunnen hebben.
Maar het interesseert hem totaal niet, hij vind me maar een zielig veganistje dat loopt te ouwehoeren over dingen die ze zelf ook jaren heeft gedaan, alleen maar omdat Mw nu toevallig het licht heeft gezien is iedereen opeens minder dan haar.
Dat steekt me en ik irriteer me eraan.

Zo, even mij ei kwijt poepoe.
*eivervanger hè, geen echt ei :lol:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di jul 07, 2015 20:53

Lastige situatie hoor! Ik zou het er ook moeilijk mee hebben als mijn partner niet vegan was.

Maar misschien helpt het toch om het eens vanuit zijn perspectief te bekijken. Reageert hij zo omdat hij het gevoel heeft dat hem iets wordt opgedrongen waar hij niet aan mee wil doen? Misschien vindt hij dat hij enorm zijn best doet door alleen nog kaas en chocola te eten thuis, en heeft hij het gevoel dat hij het voor jou niet goed genoeg kan doen en zijn inzet om jou tegemoet komt niet gewaard wordt?

Kun je het bespreekbaar maken door te zeggen dat je zijn inzet om jou tegemoet te komen erg waardeert, maar dat het voor jou erg moeilijk is als hij dat soort dingen zegt. Nog een keer uitleggen hoe jij veranderd bent en hoe je er nu in staat, vragen wat hij daarin van jou nodig heeft en proberen of jullie nieuwe afspraken kunnen maken over wat voor jullie beide een goede manier is om er in het vervolg mee om te gaan.

Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen! :pet:

Maarten

Bericht door Maarten » di jul 07, 2015 22:58

Wat een vervelende situatie zeg! Ik denk dat het kan helpen om het 'wel of niet veganist zijn' los te zien van het morele spectrum. Volgens mij kunnen niet-veganisten net zo (kwaad)aardig in de persoonlijke omgang zijn als mensen die wel veganist zijn. Ik zie omnivoren vooral als misleid en velen van hen zelfs als misleide goedzakken. Out-of-the-box denken is voor veel niet-veganisten (maar misschien ook voor veganisten) nou eenmaal erg moeilijk.

Sommige naasten van mij maken nu ook de keuze om in meer of mindere mate te stoppen met vlees en zuivel, maar geen één van hen is full-time veganist. Ik probeer vooral blij te zijn met de stappen die ze tot nu toe wel gemaakt hebben. Al vind ik het ook moeilijk dat niemand in mijn omgeving open staat om de documentaire Earthlings of een speech van Gary Yourofsky met mij te bekijken. Alsof ze diep van binnen al weten dat ze dan pijnlijk met hun geweten geconfronteerd gaan worden... Ik denk dat het erg veel pijn en moeite kost om de 'onzichtbare navelstreng' met de maatschappij door te knippen en veganist te worden. Voor mij was dit waarschijnlijk ook het geval. Onwetendheid is zaligheid. Probeer vooral blij te zijn met de stappen die je partner tot nu toe wel gezet heeft.

Lisa

Bericht door Lisa » wo jul 08, 2015 7:58

Hey martine en maarten. Jullie hebben gelijk natuurlijk, ik moet blij zijn met de dingen die hij tot nu toe wel doet.
Hij leeft bijna helemaal vegan thuis en is het zelfs hier en daar aan het promoten.
Dat er hele lekkere vleesvervangers te koop zijn bij jumbo en dat de vegarevolutie zo'n tof boek is.
Dus daarmee mag ik ook in mijn handjes knijpen natuurlijk.

Vind het alleen zo jammer dat hij mij zo extreem vind en absoluut niet vind dat dierenleed iets is om je zorgen over te maken.
Maar goed, misschien met kleine stapjes...

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo jul 08, 2015 10:27

Lisa schreef:Vind het alleen zo jammer dat hij mij zo extreem vind en absoluut niet vind dat dierenleed iets is om je zorgen over te maken.
Maar goed, misschien met kleine stapjes...
Maar vind hij dat echt, of zijn het vooral dingen die hij zegt (en denkt) om een beetje ruimte voor zijn eigen leefwijze en veranderingsproces te maken. Als hij de Vegarevolutie een goed boek vindt, kan het bijna niet dat hij het leed van dieren echt niet belangrijk vindt.

Ik ken jullie natuurlijk niet, dus ik kan het moeilijk inschatten van achter mijn laptopje, maar het komt op mij een beetje over alsof hij er op zijn eigen manier mee bezig is, maar dat het voor hem confronterend is dat jij daar al zo veel verder in bent gegaan. Mannen zijn soms vreemde wezens. :wink: Misschien helpt het om hem wat meer ruimte te geven door er minder over te praten, of door het alleen af en toe te hebben over de positieve dingen die hij al doet, zonder dat je er al te veel de nadruk op legt.

Plaats reactie