Net komen kijken

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
José
Leefwijze: vegetarier

Net komen kijken

Bericht door José » di jan 06, 2015 14:30

Hoi.
Ik ben dus José, ik ben 38 , woon in Groningen en wil vegan gaan eten, en ben zo op deze site terecht gekomen.
Of het alles gaat lukken, weet ik niet, ik denk dat ik het ook beter 'gedoseerd' kan doen, maar zit in elk geval vol goede voornemens. Het helemaal vegan gaan leven, is nog wel een heikel punt, geloof ik, voor mij - om er maar direct eerlijk voor uit te komen, brei ik erg graag en heb nog een aardige voorraad wol liggen... Hoewel ik wel probeer om bij indie-dyers enzo te kopen, of voor biowol te gaan, begrijp ik nu dat dit niet echt goed is, zacht gezegd... Hoewel ik dan wel weer nieuwsgierig ben hoe het met biowol zit en kleinschalige bedrijven enzo..
Nu ja, ik zie wel waar dit avontuur mij brengt :-)

Overigens vind ik het hier wel een fijne 'overkill' aan info en heb ik alvast erg genoten van de kookboeken thread.
( en wacht nu met smart op de postbode die hopelijk mijn eerse boek komt bezorgen vandaag.... ;-) )

Martine
Moderator

Re: Net komen kijken

Bericht door Martine » di jan 06, 2015 16:03

:welcome: José!

Veganisme was voor mij ook een geleidelijke ontdekkingstocht die vooral langs veel kookboeken en receptenblogs is gegaan. Lijkt me een prima manier om er rustigaan mee bekend te worden. Welk kookboek heb je besteld? :-D

Goeie vegan breiwol is inderdaad een lastig punt (ik ben geen enorm fanatieke breier, maar toch). Er komen wel steeds meer en betere alternatieven van acryl en organische vezels, zoals banaan, bamboe en hennep. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om de dierlijke wol die je nog hebt op te maken en als je nieuwe wol koopt voor vegan alternatieven te kiezen. Net als andere bioproducten is bioschapenwol waarschijnlijk niet zo diervriendelijk als je zou willen...
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » di jan 06, 2015 16:50

Hoi jose,
Maak gewoon eerst de wol op die je hebt en focus eerst op het eten.
Niet alles hoeft vanaf dag 1 perfect te gaan. Als je het eten onder de knie hebt kun je gaan kijken naar vegan alternatieven voor kleding, schoenen, sjaals, wol enz.
Het is al geweldig dat je er mee aan de slag gaat! Heel veel succes met alles.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jan 06, 2015 17:21

Hoi José, welkom!
Leuk nog een noorderling erbij :)
Is breien met katoen dan geen optie?
Veel succes!
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

José

Bericht door José » di jan 06, 2015 21:49

Dank jullie ! :-)
Het kookboek is binnen, yay ! Ik had nanv de kookboekenreview van deze http://www.plantaardigheidjes.nl/ site "Plant power" besteld, leek me een handige om te beginnen. Ziet er ook inderdaad goed uit - eerst info, een aantal recepten, met de seizoenen mee, en eenpersoonsporties. Vooral dat laatste vind ik wel prettig, hoef ik niet moeilijk te doen met omrekenen enzo. ( en ik heb dan nav dit forum een fijne wish-list, hihi... ).

Ik ga inderdaad eerst maar gewoon opmaken aan wol wat ik heb, vind het ook wel verspilling om het weg te doen.
Katoen is voor mij zelf niet echt een optie, ik heb er altijd ruzie mee, vind het resultaat vaak teleurstellend ook. Maar zal voor verdere aankopen zeker gaan kijken naar plantaardige alternatieven.
Acryl vind ik altijd een beetje eng op een of andere manier, met het oog op brandbaarheid enzo, maar dat zal wel vooral tussen mijn oren zitten... ( het valt ook minder mooi dan wol volgens mij, maar dat is weer iets anders.. ). Ik vroeg me ook af hoe het dan zit met de duurzaamheid van zo'n kunstvezel, moet ik ook maar eens uitzoeken.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di jan 06, 2015 21:52

José schreef: Het kookboek is binnen, yay ! Ik had nanv de kookboekenreview van deze http://www.plantaardigheidjes.nl/ site "Plant power" besteld, leek me een handige om te beginnen.
Wat leuk dat mijn review erbij heeft geholpen!
Het is inderdaad een leuk boek, met niet te ingewikkelde recepten en nog gezond ook. Ik ben benieuwd wat je er allemaal uit gaat maken :)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Veggie93

Bericht door Veggie93 » wo jan 07, 2015 15:42

:welcome:
Treat others how you would like to be treated.

José

Bericht door José » do jan 08, 2015 12:49

Dank je, Veggie :)

En Dani; ik heb nu twee keer een soort variatie ( met fruit dat ik in huis had, en het leek mij persoonlijk niet nodig om peer en appel eerst te schillen ) gemaakt op de 'herfstige fruitsalade' voor het ontbijt - heerlijk !
( en morgen wil ik 'gewoon pap' proberen, en nog veel meer recepten :wink: )
Wat me wel opvalt, is dat ze veel van die zogenaamde 'superfoods' gebruikt, ik weet niet of ik dat nou helemaal op ga volgen. Al was het alleen al vanwege het budget..

Raynak

Bericht door Raynak » do jan 08, 2015 15:36

Welkom José!
Succes met je zoektocht naar fijne vegan brei-materiaal.
Ik zou zelf ook eerst de voorraad opmaken die je nu hebt, zone om het weg te gooien idd. Of misschien als je je daar toch niet prettig bij voelt, kan je het weggeven aan of ruilen met iemand die ook van breien houdt?
Laatst gewijzigd door Raynak op do jan 08, 2015 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

José

Bericht door José » do jan 08, 2015 18:23

Dank je !
Wat betreft het breien; ik houd het eerst maar gewoon bij de wol die ik heb. Vind het ook nogal verspilling om zomaar weg te gooien en er zijn ook dingen bij die ik als liefdevol kado hebt gehad.
Maar ondertussen al wel inspiratie opgedaan voor toekomstige aankopen http://www.greensheepshop.com/ :-)

Luna

Bericht door Luna » ma jan 12, 2015 19:20

José schreef:Wat me wel opvalt, is dat ze veel van die zogenaamde 'superfoods' gebruikt, ik weet niet of ik dat nou helemaal op ga volgen. Al was het alleen al vanwege het budget..
Dat doet ze inderdaad. Al kan je de superfoods vaak weglaten of vervangen (want dat doet ze ook, van die handige vervanglijstjes bij recepten zetten). Ik vind het echt een superfijn boek om uit te koken, gebruik het haast elke week. En ik ben nog geen recept tegengekomen dat echt tegenviel.

Oh en :welcome: nog. :oops:

José

Bericht door José » ma jan 12, 2015 22:11

Dank je :)
Ik vind het tot nu toe ook een erg fijn kookboek trouwens. Wel handig ook, die 'vervang' tips. Maar waar vervang je die superfoods dan door ? Want wat ik tot nu toe heb gezien, vervangt ze die gewoon door ander superfoods..

Luna

Bericht door Luna » di jan 13, 2015 18:13

Ik heb recepten voorbij zien komen waar je chiazaad bv door lijnzaad kan vervangen (iets minder exotisch en "benaderbaar" vind ik dan). Voor 't overige weet ik het eigenlijk niet eerlijk gezegd. Meestal laat ik 't weg als ik net niet in huis heb en het niet onmisbaar is.

José

Bericht door José » wo jan 14, 2015 8:41

Weglaten lijkt me wel een strak plan... Ik was altijd al nieuwsgierig naar dat chiazaad, zeker na deze uitzending, had het laatst ergens in een aanbieding wat gescoord, maar je moet het dan eerst weken ( volgens het recept ) en dan vind ik het eigenlijk net snot...

Overigens gebruikt ze nog iets waar ik niet zo goed raad mee weet; zeesla en zo. Heb jij daar ervaring mee ? Ik heb al gezien dat je online allerhande vlokken en poeders kunt bestellen, want vers heb ik wel eens iets van dien aard bij de ekoplaza zien liggen, maar dat gaat tamelijk buiten budget..

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » ma jan 19, 2015 23:37

Welkom José! :) :welcome: Ik heb Plant Power nog niet bekeken en ben niet zo bezig met superfoods, maar afhankelijk van het recept kun je ze vast wel vervangen. Ik weet niet wat allemaal telt als superfood maar ik heb zelf graag lijnzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten in huis omdat die redelijk goedkoop zijn. Nou vind ik geweekt lijnzaad trouwens ook best snotterig. :p Maar dat zorgt er volgens mij wel voor dat goed bindt en/of als eivervanger kan werken.

José

Bericht door José » wo jan 21, 2015 17:41

Dank je :-D
Lijnzaad en pompoenpitten vind ik ook erg lekker. Maar wat ik hier met 'superfood' bedoelde, zijn die producten als bijv. chiazaad, die in de supermarkt ook als superfood verkocht worden en behoorlijk prijzig zijn...

Luna

Bericht door Luna » za jan 24, 2015 11:39

José schreef:Weglaten lijkt me wel een strak plan... Ik was altijd al nieuwsgierig naar dat chiazaad, zeker na deze uitzending, had het laatst ergens in een aanbieding wat gescoord, maar je moet het dan eerst weken ( volgens het recept ) en dan vind ik het eigenlijk net snot...

Overigens gebruikt ze nog iets waar ik niet zo goed raad mee weet; zeesla en zo. Heb jij daar ervaring mee ? Ik heb al gezien dat je online allerhande vlokken en poeders kunt bestellen, want vers heb ik wel eens iets van dien aard bij de ekoplaza zien liggen, maar dat gaat tamelijk buiten budget..
Chiazaad heb ik ook eens in huis gehaald n.a.v. Plant Power maar heb dezelfde ervaring als jij. Geen fan, ben weer overgestapt op lijnzaad.

Zeesla/gras/wier ken ik ook niet, staat nog op mijn lijstje om ergens te scoren en gewoon te proberen. Heb hier bij de biowinkel wel een potje spirulina gekocht (chlorella kan ook). Beide zijn algenpoeders. Tot nog toe alleen gebruikt om af en toe in een groene smoothie te gooien. Echt lekker vind ik het niet en het is best wel duur. Ik maak 't potje op maar geloof niet dat ik het snel weer koop.

José

Bericht door José » za jan 24, 2015 22:07

Ik heb vandeweek gedroogd zeewier ingeslagen. Heb het nog niet geprobeerd, maar ben erg nieuwsgierig. Gewoon gekocht bij de toko, was prima betaalbaar :)

Luna

Bericht door Luna » zo feb 01, 2015 17:15

José schreef:Ik heb vandeweek gedroogd zeewier ingeslagen. Heb het nog niet geprobeerd, maar ben erg nieuwsgierig. Gewoon gekocht bij de toko, was prima betaalbaar :)
De toko, da's een goeie. Volgende keer dat ik in de stad ben ga ik eens kijken. Dank!

José

Bericht door José » zo feb 01, 2015 17:20

Je moet er wel van houden... Ik had gedroogd zeewier, eerst wellen dus, maar al bij het wellen vond ik het nogal 'vissig' ruiken ( wat niet zo vreemd is waarschijnlijk ) en ik vind het nogal glibberig. Misschien geef ik het nog een tweede kans, maar ik ben niet direct enthousiast...
Chiazaad smaakt me trouwens ook beter als je het niet welt, maar gewoon zo over je eten doet. Net maanzaad.

Plaats reactie