hoi hoi

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
NewMoon
Leefwijze: vegetarier

hoi hoi

Bericht door NewMoon »

Hallo,

Hierbij wil ik mij even voorstellen.
Ik ben Lisette en ben nu sinds 2 weken parttime veganist.
Door dat ik het nog maar zo kort ben heb ik dus nog wat dingen in huis die absoluut niet vegan zijn.
Met de tijd komt dit wel goed.
Echter loop ik wel tegen 3 problemen aan, namelijk: mijn stoelgang ligt overhoop, ik ben wat humeurig en heb het nog vaker en eerder koud dan voorheen. Als iemand kan uitleggen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen hoor ik dat graag.
Wat dan wel weer positief is is dat ik nu beter slaap en minder last heb van over prikkeling van mijn zintuigen.

Groetjes, Lisette

Martine
Moderator

Re: hoi hoi

Bericht door Martine »

:welcome: Lisette

Tof dat je stapjes richting veganisme zet!

Misschien is het handig als je een overzichtje geeft van wat je gemiddeld eet op een vegan dag, dan kunnen we wat makkelijker inschatten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

In het algemeen:
Problemen met stoelgang zijn vaak gerelateerd aan voedingsvezels. Als je ineens veel meer of veel minder vezels gaat eten, kan je darm gaan protesteren. Ik merkte zelf dat mijn lichaam in het begin ook moest wennen aan sommige plantaardige eiwitbronnen zoals bonen en seitan. Meestal gaat dat na een poosje vanzelf over.

Dat je humeurig bent en het koud hebt kan komen omdat je te weinig eet. Plantaardige voedingsmiddelen hebben gemiddeld een lagere energiedichtheid dan dierlijke producten. Zeker als je ook afvalt zou ik proberen of het helpt om wat meer te eten.

Overigens hoeven de dingen waar je last van hebt niet per se samen te hangen met je dieet verandering. Het is herfst. Het wordt donker en koud, er zijn allerlei virussen in omloop etc. Ik heb het de laatste weken ook vaker koud, maar dat komt niet door mijn voeding. ;)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim »

Welkom, Lisette!

De overstap naar veganisme kan even wennen zijn. Eet je meer peulvruchten dan voorheen en eet je fruit dat nog niet goed rijp is? Dat zijn veelvoorkomende oorzaken van stoelgangproblemen. Aan het eten van peulvruchten zal je lichaam vanzelf wennen. Wat betreft humeurigheid, als het door je dieetverandering komt zal het vanzelf overgaan (mits je van alles voldoende binnenkrijgt natuurlijk). Het zou veroorzaakt kunnen worden doordat je geen zuivel meer binnenkrijgt. Zuivel bevat endorfines waar je kalm van wordt (de concentraties zijn het hoogst in kaas, vandaar dat zoveel mensen een 'kaasverslaving' hebben.) Deze stoffen zijn bedoeld om kalfjes te stimuleren tot drinken bij hun moeder, en ook voor de ontwikkeling van de dieren. Ze hebben onbedoeld dus ook effect op mensen.

Ook, wat Martine al zei, kan het zijn dat je te weinig eet en bovendien kan het seizoen een wat deprimerend effect hebben. Als je problemen zich blijven voordoen, laat het ons weten zodat we mee kunnen denken. Veel plezier op het forum!
:govegan:

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Wat ik ongeveer op een werkdag eet:
Als ik wakker word (4:30) begin ik met een glas water om Floradix in te nemen.
Na ongeveer een half uur eet ik fuit meestal een banaan of een appel.
Dan na een een uur eet ik provamel vanille vla (of was het nou biogarde?) met muesli.
Rond 10 uur eet ik een koekje of een ander tussendoortje.
12 uur half 1 eet ik lunch. Soms bestaand uit brood, pannenkoeken (zonder eieren of koemelk) of een salade.
Om 14:30 nog een koekje of een ander tussendoortje.
Meestal eet ik rond 17:00 mijn avond eten. Gisteren was het spaghetti met champignons, pijnboompitjes, zonnenbloempitje's en courgette saus. Eergisteren verse sperziebonen met een spelt-noten burger.
In de avond eet ik meestal nog wat noten.
Verspreid over de dag drink ik water, kruide-thee of diksap.
Om de dag neem ik een vitamine B12 zuigtablet.

Ik eet absoluut geen aardappelen daar word ik echt ziek van en zuivel eet ik ruim een jaar niet meer.
Verder probeer ik zo veel mogelijk te variëren met eten.
Het lastigste vind ik het om een goede lunch te maken om mee te nemen naar het werk.
Soms heb ik periodes dat ik moeite heb om te eten. Dit heb ik al heel mijn leven en duurt vaak maar een paar dagen.
Voor het afvallen hoef ik het echt niet te doen. Ben heel mijn leven al een paar kilo te licht dus afvallen zou niet goed voor mij zijn.
Wat betreft kou: ik heb het fenomeen van Raynaud. Dat houd in dat je sommige bloedvaatjes samen knijpen bij bijvoorbeeld plotselinge overgang van tempratuur. Daarbij ben ik gewoon een koukleum. Maar nu is het veel erger.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Op zich ziet je dagmenu er goed uit, maar er staan geen hoeveelheden bij, dus het is moeilijk in te schatten hoeveel je precies eet. Ik heb het even ingevoerd op cronometer.com, een website die voedingswaardes uitrekent. Afhankelijke van hoe groot je porties zijn, is het mogelijk kunnen dat je te weinig eet.

Ik ben uitgegaan van vrij grote porties: onder andere 250 ml sojayoghurt/vla, 60 gram muesli, vier boterhammen met pindakaas, 100 gram pasta en een flink handje noten. Dan kom ik op 2000 caloriën, wat een goede hoeveelheid is. Als je kleinere porties eet zou het kunnen dat het te weinig is.

Als je een salade eet voor de lunch, wat doe je daar dan in? Vooral groente, of ook meer vullende dingen zoals bonen, rijst en noten?

NewMoon

Bericht door NewMoon »

De porties zijn niet heel groot. Het ligt er een beetje aan hoe ik die dag tegen over eten sta.

Als ik een salade maak gaat daar naast groente ook noten, zaden, rijst of quinoa in. dus dat zit wel goed.

Misschien moet ik inderdaad wat meer gaan eten.

Alleen hoe zit het dan met stoelgang want het is niet leuk om steeds in gezelschap te zitten stinken :oops:
Is dat echt omdat je lichaam moet wennen en gaat dat vanzelf over of kan dat ook ergens anders aan liggen?
Zo weet ik bijvoorbeeld dat ik geen fruit of groente sapje moet maken want dan wordt het erger.

Peulvruchten eet ik niet zo heel vaak en dan vaak ook maar een klein beetje.

Luna

Bericht door Luna »

:welcome: Lisette! Supertof dat je richting veganisme beweegt.

Wat rot van je stoelgang, ik herken 't probleem. De eerste keer dat ik meedeed met de vegan challenge lag die van mij ook enkele weken overhoop. Probeer uit te vinden wat/hoe je anders eet dan voorheen - zo kom je er wellicht achter wat de trigger is. Dat kan voor iedereen verschillend zijn. Belangrijkste weet is: het gaat echt over. Je lijf went vanzelf aan je nieuwe eetpatroon. Tenzij je nu iets bent gaan eten waar je echt niet tegen kan, maar dat merk je al snel.

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Ben nu meer ga eten en dat scheelt inderdaad kwa humeur :hungry2:
Nu de rest nog, al komt dat vast ook wel goed.
Blijf voorlopig maar even van de paranoten af want ik denk dat die de boosdoener zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

NewMoon schreef:Ben nu meer ga eten en dat scheelt inderdaad kwa humeur :hungry2:
Blijf voorlopig maar even van de paranoten af want ik denk dat die de boosdoener zijn.
Goed bezig! (y)

:carrot: :carro: :carrot:

Luna

Bericht door Luna »

NewMoon schreef:Ben nu meer ga eten en dat scheelt inderdaad kwa humeur :hungry2:
Wat fijn Lisette! Ik krijg zelf vaak hoofdpijn als ik te weinig eet of drink. Fijn dat je ontdekt hebt wat jouw "triggers" zijn. (y) :ole:

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Welkom Lisette! Ik hoop dat het intussen al iets beter met je gaat?

NewMoon

Bericht door NewMoon »

Ik schop hem weer even omhoog (sorry)

Ben weer terug van weggeweest.
Veganist zijn ging mij niet zo best af en uiteindelijk gaf ik het op.
Vandaar dat ik ook niet meer op het forum kwam.
Nu sinds een paar weken staat het mij weer vreselijk tegen om vlees te eten (arme diertjes :cow: )
Begon dus weer te mindere met vlees en nu twee weken weer vlees vrij.
Kreeg laatst wel nog een stuk eendenborst op mijn bord :sick:
Het doel is wel om steeds meer dierlijke producten weg te laten, maar dit keer ga ik het langzaam af bouwen.
Helaas wel ontdekt dat ik heel slecht reageer op peulvruchten, dus het word nog even zoeken hoe en wat. Maar ben al weer heel blij dat ik vlees en vleesbelg links laat liggen.
Nu nog het plezier in koken terug krijgen :chef:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Welkom terug! Fijn dat je er weer bent. :welcome:

(Heel) langzaam afbouwen heb ik destijds ook gedaan, en ik ben inmiddels al weer bijna 3 jaar volledig vegan, dus dat lijkt me een prima strategie. (y) :mrgreen:

Lisa

Bericht door Lisa »

Wat goed dat je ondanks je eerdere slechte ervaring toch op den duur weer veganistisch wil gaan eten!
Met zo'n instelling moet dat zeker gaan lukken!
Als stukje bij beetje voor jou de beste manier is dan moet je dat zeker op die manier aanpakken ipv cold turkey met alles stoppen.
Neem je tijd om vervangende producten te zoeken en dat gaat het helemaal goed komen!!

Respect voor je positieve instelling! (y)

Plaats reactie