hallo!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Dalisa
Leefwijze: vegetarier

hallo!

Bericht door Dalisa » do okt 23, 2014 7:14

hallo!
Ik ben Lianne, 45 jaar, getrouwd en moeder van 2 kids van 14 en 12. Ik eet sinds een jaartje geen vlees meer omdat ik erg veel moeite heb met de bio-industrie en de manier waarop mensen met dieren omgaan. Ik eet nog wel vis om aan mijn benodigde voedingsstoffen te komen en ook eet ik tofu en tussendoor regelmatig noten. Ik zou de overstap naar veganistisch wel graag willen maken, alleen ik lust (behalve sperzieboontjes) geen peulvruchten. Als ik het zo lees is dat dan wel een probleem vanwege de benodigde voedingsstoffen(?)
Mijn man en kids eten wel graag vlees dus het koken kost wel wat meer tijd, maar met niet al te moeilijke recepten hoop ik dat dat wel gaat lukken. Ik hoop me via dit forum wat beter te kunnen informeren en vind het leuk andere vegetariërs/veganisten te ontmoeten :)
Graag tot later en alvast bedankt voor jullie tips en trucs!!
"Wees de verandering die je in de wereld wilt zien"
Neem eens een kijkje op de site van mijn coachpraktijk http://www.innersun.nl

Martine
Moderator

Re: hallo!

Bericht door Martine » do okt 23, 2014 9:21

:welcome: Lianne

Tof dat je geïnteresseerd bent in veganisme!

Als je geen peulvruchten lust ben je inderdaad wat meer beperkt als veganist, maar je kunt wel tempeh, tofu, seitan, sojabrokjes, kant-en-klare vleesvervangers, zaden en noten eten om aan eiwitten te komen. Je zou ook kunnen proberen om de peulvruchten ergens in te verwerken, zodat de smaak en textuur niet opvallen. Bijvoorbeeld hummus op brood, gepureerde linzensoep met kerrie, pannenkoekjes van kikkererwtenmeel, pittige bonenburgers etc. Als je wilt kun je in het kookgedeelte van het forum een speciaal topic opnenen, zodat we je meer gedetailleerde tips kunnen geven.

Als je man en kinderen niet mee willen doen is het waarschijnlijk het handigst om veganistisch te koken en dan op het laatst er wat vlees, kaas etc. bij te maken die ze er dan zelf door kunnen mengen of naast kunnen eten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » do okt 23, 2014 16:10

Welkom Lianne, wat een mooie uitdaging om zowel veganistisch te koken als voor je gezin te koken!

Dalisa

Bericht door Dalisa » do okt 23, 2014 18:17

Dank je wel Martine! ik ga eens rondsnuffelen voor recepten en eens wat uitproberen. inderdaad Sandra zeker een uitdaging…..ik hou jullie op de hoogte! :wink:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » do okt 23, 2014 18:58

Welkom Lianne! :)

Dalisa

Bericht door Dalisa » do okt 30, 2014 17:03

:thanks:
Het begin is er :D Ik had al wat vegetarische kookboeken en ook het boek de vegarevolutie dus daar ben ik eens in aan het lezen geslagen. het zal nog wel ff duren voor ik er helemaal in thuis ben, maar ga toch proberen geleidelijk aan steeds minder dierlijke producten te eten.
's ochtends drink ik nu sojamelk, al las ik in een het boek 'Van gifbelt naar tempel' dat dat eigenlijk ook niet zo puur is omdat er maar 6% soja in zit…er zit wel vitamine B12 in zag ik en ik vind het best lekker.
Gister heb ik falafelburgers gemaakt met kikkererwten, koriander,komijn en ui en limoenrasp en sap, deze waren goed gelukt en erg lekker! (met tomatensalsa erbij) :) heb er gelijk 4 ingevroren (y)
Vanavond eten we boontjes met rijst met boemboe en kokosmelk. voor mezelf doe ik daar tofu bij en voor de rest van het gezin (biologische) kip. Dit eten we al wel vaker. Als het uitkomt van 't weekend of volgende week weer eens iets uitproberen, wordt vervolgd groetjes :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » do okt 30, 2014 18:59

Je eten klinkt lekker!
21032907 schreef:'s ochtends drink ik nu sojamelk, al las ik in een het boek 'Van gifbelt naar tempel' dat dat eigenlijk ook niet zo puur is omdat er maar 6% soja in zit…er zit wel vitamine B12 in zag ik en ik vind het best lekker.
Hihi, de overige 94% van de sojamelk is vooral water, anders kon je het niet drinken... Er zitten meestal wel wat stofjes bij om de houdbaarheid te verbeteren etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dalisa

Bericht door Dalisa » vr okt 31, 2014 10:07

ja, dat is eigenlijk ook wel weer logisch.. goed bezig dus ;)

Assie
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Assie » di nov 04, 2014 14:21

Welkom!

Luna

Bericht door Luna » di nov 04, 2014 19:08

:welcome: Lianne! Leuk dat je op de vega-weg zit. :)

Dalisa

Bericht door Dalisa » di nov 04, 2014 22:03

:thanks:

Plaats reactie