Ik ben Sandra, 32 jaar, uit Noord-Brabant. Ik woon alleen, maar voel me niet alleen hoor.

Veel tijd gaat op aan mijn werk in de hulpverlening, maar gelukkig lukt het me om daarnaast lekker te sporten (hardlopen, yoga), met vriendinnen af te spreken, te koken, me in te zetten voor de Voorleesexpress en op internet rond te struinen. En zo trof ik deze site!
Sinds mn 16e ben ik vegetariër al moet ik zeggen dat er ook periodes zijn geweest dat ik vis at.
Nu kan ik me daar niks meer bij voorstellen, maar dat was toen de keuze die ik maakte.
Langzaamaan ben ik me meer gaan interesseren voor het veganisme. Het boek 'veganisme - een manier van leven' en 'de planteneter' hebben me hier nog meer bewust van gemaakt. Ik dacht altijd dat ik als dierenvriend goed bezig was met mijn vegetarische leefstijl. Nu pas ben ik me bewust van het dierenleed wat achter zuivel en eieren schuilgaat. Vreselijk.
De hoofdreden van mijn veganistische omslag is dus ook zeker het dierenleed. Hier kan en wil ik niet aan meewerken.
Op dit moment heb ik een wat ingewikkeld eetpatroon. Naast veganistisch eet ik ook gluten- en suiker-vrij. Dit doe ik uit gezondheidsoverwegingen. Ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst wel weer meer gluten zal eten. Op dit moment voelt het voor mij goed om het niet te doen. Ik heb bijvoorbeeld nooit meer een opgeblazen buik, dat is zo fijn. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me soms remt in sociale eetsituaties.
Niet het veganisme hoor, vooral de combinatie met het gluten- en suikervrij eten.
Ook probeer ik zoveel mogelijk biologisch te eten. Soms vind ik dat lastig. Vandaag ben ik bijvoorbeeld naar de natuurwinkel gegaan voor groenten, fruit en andere boodschappen. Toen ik even later nog even bij Jumbo was zag ik daar nectarines en perziken liggen. Heerlijk, maar niet biologisch.. Ik heb ze dus niet genomen.
Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen; kies je voor biologisch of dat niet perse. Soms komt de biologische versie van een product (groente of fruit) bv niet uit Nederland, terwijl dit bij de 'bespoten' versie wel het geval is.
War kies je dan voor; gif en minder vervoerskosten/ belasting voor het milieu of gifvrij maar belasting voor het milieu vanwege vervoer? Moeilijk...
Ik ben nog een beginner hier en kan heel veel van jullie leren. In de tussentijd heb ik al veel gelezen hier maar er is nog meer dan genoeg te ontdekken.

Groetjes
Sandra