Nieuw :-)

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Sandraak
Leefwijze: veganist

Nieuw :-)

Bericht door Sandraak »

Sinds vandaag ben ik geregistreerd hier op de site, dus het leek me wel zo netjes me even voor te stellen. :-)

Ik ben Sandra, 32 jaar, uit Noord-Brabant. Ik woon alleen, maar voel me niet alleen hoor. :-)
Veel tijd gaat op aan mijn werk in de hulpverlening, maar gelukkig lukt het me om daarnaast lekker te sporten (hardlopen, yoga), met vriendinnen af te spreken, te koken, me in te zetten voor de Voorleesexpress en op internet rond te struinen. En zo trof ik deze site!
Sinds mn 16e ben ik vegetariër al moet ik zeggen dat er ook periodes zijn geweest dat ik vis at.
Nu kan ik me daar niks meer bij voorstellen, maar dat was toen de keuze die ik maakte.

Langzaamaan ben ik me meer gaan interesseren voor het veganisme. Het boek 'veganisme - een manier van leven' en 'de planteneter' hebben me hier nog meer bewust van gemaakt. Ik dacht altijd dat ik als dierenvriend goed bezig was met mijn vegetarische leefstijl. Nu pas ben ik me bewust van het dierenleed wat achter zuivel en eieren schuilgaat. Vreselijk.
De hoofdreden van mijn veganistische omslag is dus ook zeker het dierenleed. Hier kan en wil ik niet aan meewerken.

Op dit moment heb ik een wat ingewikkeld eetpatroon. Naast veganistisch eet ik ook gluten- en suiker-vrij. Dit doe ik uit gezondheidsoverwegingen. Ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst wel weer meer gluten zal eten. Op dit moment voelt het voor mij goed om het niet te doen. Ik heb bijvoorbeeld nooit meer een opgeblazen buik, dat is zo fijn. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me soms remt in sociale eetsituaties.
Niet het veganisme hoor, vooral de combinatie met het gluten- en suikervrij eten.

Ook probeer ik zoveel mogelijk biologisch te eten. Soms vind ik dat lastig. Vandaag ben ik bijvoorbeeld naar de natuurwinkel gegaan voor groenten, fruit en andere boodschappen. Toen ik even later nog even bij Jumbo was zag ik daar nectarines en perziken liggen. Heerlijk, maar niet biologisch.. Ik heb ze dus niet genomen.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen; kies je voor biologisch of dat niet perse. Soms komt de biologische versie van een product (groente of fruit) bv niet uit Nederland, terwijl dit bij de 'bespoten' versie wel het geval is.
War kies je dan voor; gif en minder vervoerskosten/ belasting voor het milieu of gifvrij maar belasting voor het milieu vanwege vervoer? Moeilijk...

Ik ben nog een beginner hier en kan heel veel van jullie leren. In de tussentijd heb ik al veel gelezen hier maar er is nog meer dan genoeg te ontdekken. :-)

Groetjes

Sandra
Martine
Moderator

Re: Nieuw :-)

Bericht door Martine »

:welcome: Sandra!

Tof dat je vegan wilt gaan eten :)

Gluten/suikervrij en vegan is op zich prima te combineren, maar buiten de deur inderdaad lastig. Afhankelijk van hoe veel last je ervan hebt, kun je misschien uitzonderingen maken voor bepaalde sociale situaties? Ik zou ook liever minder suiker eten, maar er zijn zo veel lekkere dingen. ;)

Zelf ben ik niet overtuigd dat biologische producten per se 'beter' zijn, maar dat is hier op het forum een controversiële mening. Zie bijvoorbeeld dit artikel: http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Welkom!

Als ik biologische groenten of fruit zie, koop ik het als het er goed uit ziet en betaalbaar is. Anders koop ik niet bio.
In Nederland was mijn regel, als het in Nederland kan groeien koop ik dat, keuze 2 uit Europa en bijvoorbeeld geen aardbeien of sperziebonen in de winter. Nu woon ik in Frankrijk en wil ik dat het uit Frankrijk komt. Ik heb wel laatst bio wortels uit Nederland gekocht, want veel wortels vallen hier tegen.

Verder probeer ik ieder jaar wat groenten uit de tuin te halen, maar door drukte weet ik nog niet of het dit jaar wel lukt.
Sandraak

Bericht door Sandraak »

Dank jullie wel voor de welkomstbegroetingen!
Ik eet nu ongeveer een klein maandje helemaal geen dierlijke producten meer.
En het voelt heel logisch en goed. Wel moet ik nog even goed uitzoeken welke supplementen nodig zijn, maar daar zag ik een hoop topics over dus dat gaat wel lukken :-)

En inderdaad Martine; voor suiker- en glutenvrij kan ik uitzonderingen maken hoor. Dat zal ik zeker ook nog wel doen.

Ik ga hier weer eens verder rondneuzen :-)
Luna

Bericht door Luna »

:welcome: Sandra uit Noord-Brabant. Ik ben Luna, ook uit Noord-Brabant. :wink:
Sandraak schreef:Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen; kies je voor biologisch of dat niet perse. Soms komt de biologische versie van een product (groente of fruit) bv niet uit Nederland, terwijl dit bij de 'bespoten' versie wel het geval is.
Ik probeer vaak biologisch te kopen en doe dan wat Assie ook al zei: het moet er goed uit zien en niet schreeuwend duur zijn. Ik bezoek de natuurvoedingswinkel hier in het dorp 1x per week en koop daar wat ik in andere winkels niet vind. Zij hebben vrij weinig verse groeten en fruit en wat er is, ligt vaak te lang dus dat koop ik meestal niet. Pas zag ik bij Jumbo biologische paprika's liggen naast de gewone, maar de bio kwamen uit Israel en de gewone uit Nederland. Heb de gewone gekocht omdat me dat toch de betere keuze leek. Het is wikken en wegen soms, maar ik probeer me er niet te druk over te maken en volg m'n gevoel. :)
Sandraak

Bericht door Sandraak »

Heej hallo Luna uit Noord-Brabant! Haha, gezellig!
Lastig die bio-afweging. Paprika's worden volgens mij erg bespoten in Nederland (kwetsbare groenten) en bovendien eet je ze vaak met schil. Dan wil ik toch liever biologisch eigenlijk. Maar ja als ze dan weer vanuit Israel zijn gekomen, ook niet best hè. :?
Ik probeer ook altijd maar voor mijn gevoel het minst slechte te kiezen, maar of ik het altijd goed doe... :?: :wink:
Veggie93

Bericht door Veggie93 »

:welcome:
Treat others how you would like to be treated.
Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Welkom Sandra!
Misschien ben je er al helemaal in thuis, maar mocht je behoefte hebben aan glutenvrije vegan recepten, er zijn wel allerlei glutenvrije vegan kookboeken, en zelfs een paar cupcakes-/toetjes-kookboeken die vegan, grotendeels glutenvrij én grotendeels suikervrij zijn.
Zie hier: http://wiki.veganisme.org/index.php/Veg ... Kookboeken
(sommige staan in de categorie glutenvrij, sommige in andere categorieën, gewoon even zoeken op het woord gluten)
Framboos

Bericht door Framboos »

Sandraak schreef: Wel moet ik nog even goed uitzoeken welke supplementen nodig zijn, maar daar zag ik een hoop topics over dus dat gaat wel lukken :-)
De heel korte versie, sowieso: vitamine B12 (25 mcg).

De rest is allemaal optioneel en afhankelijk van je voedingspatroon.
foppe

Bericht door foppe »

Sandraak schreef: Wel moet ik nog even goed uitzoeken welke supplementen nodig zijn, maar daar zag ik een hoop topics over dus dat gaat wel lukken :-)
Nog goedkoper mbt b12: 2x per week een tablet van 1000mcg nemen (de idiote hoeveelheid is omdat je lichaam snel lui doet als het gaat om b12).
Daarnaast valt voor iedereen (omnivoor, kannibaal, vegetariër of veganist) aan te raden om vitamine d te slikken (d2 is altijd veganistisch maar wordt minder goed opgenomen; d3 (beter opneembaar) is of nietveganistisch, of relatief duur).
sillygirl

Bericht door sillygirl »

:welcome:
Sandraak

Bericht door Sandraak »

Bedankt voor jullie informatie!

Fynnya; ik ga eens kijken naar je link! Thanks! Je hebt nooit teveel recepten tenslotte. :-)

Foppe en Framboos; B12 slik ik al maar een te lage hoeveelheid denk ik. Ga ik eens wat ophogen. Ik gebruik de B12 van de Tuinen. Er zijn kwalitatief vaste betere versies, maar deze heb ik eenmaal al in huis.
Vitamine D slik ik (nog) niet. Ik probeer wel elke dag (onbeschermd - niet verbranden natuurlijk :-) ) in de zon te zijn. Mijn vitamine d is altijd al wel laag. Maar inderdaad, is bij veel mensen zo.
Brent

Bericht door Brent »

Hey Sandraak, welkom! :)

Ik ben past overgestapt op een hogere dosis B12 door een filmpje op YouTube door Boele Ytsma:

http://www.koopjesdrogisterij.nl/produc ... tAodiCsA-A

Hmm, ik zie nu dat ik net te vroeg was met de aanschaf, ze geven nu korting.
Deze winkel bezorgt gratis als je er minstens 2 koopt.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Overstand

Bericht door Overstand »

haha spuw je vuur of ijs welkom!
Overstand

Bericht door Overstand »

Sandraak schreef:Op dit moment heb ik een wat ingewikkeld eetpatroon. Naast veganistisch eet ik ook gluten- en suiker-vrij. Dit doe ik uit gezondheidsoverwegingen. Ik kan me voorstellen dat ik in de toekomst wel weer meer gluten zal eten. Op dit moment voelt het voor mij goed om het niet te doen. Ik heb bijvoorbeeld nooit meer een opgeblazen buik, dat is zo fijn. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het me soms remt in sociale eetsituaties.
Niet het veganisme hoor, vooral de combinatie met het gluten- en suikervrij eten.

Tijdje heb ik op de werkdagen glutenvrij gegeten, en suikervrij. Het is goed te doen en lekker! Veel keuze, heb alleen geen ervaring met glutenvrij melen. Buiteneten, ja daar heb ik ook nog een 'moeite' mee (moeite is niet juiste woord denk ik). Het is idd een keuze die je uiteindelijk gaat maken. Die van mij was niet de beste, om met een glas water erbij te zitten met eetgelegenheden, maar goed :) haha. Misschien ooit in een vegan bio restaurant, ik laat dit open.. wat suikervrij betekent, heb ik deze getrokken tot een extreme eind, waardoor ik achteraf toch mezelf wat vrijheid erin moest geven, bijv. op gelegenheidje een aloe vera organic, of een farmers koekje of zo waarin zoetmiddel zit.
Sandraak schreef:Ook probeer ik zoveel mogelijk biologisch te eten. Soms vind ik dat lastig. Vandaag ben ik bijvoorbeeld naar de natuurwinkel gegaan voor groenten, fruit en andere boodschappen. Toen ik even later nog even bij Jumbo was zag ik daar nectarines en perziken liggen. Heerlijk, maar niet biologisch.. Ik heb ze dus niet genomen.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen dat doen; kies je voor biologisch of dat niet perse. Soms komt de biologische versie van een product (groente of fruit) bv niet uit Nederland, terwijl dit bij de 'bespoten' versie wel het geval is.
War kies je dan voor; gif en minder vervoerskosten/ belasting voor het milieu of gifvrij maar belasting voor het milieu vanwege vervoer? Moeilijk...
Dat is idd moeilijk. Zelf kies ik geheel biologisch. Op momenten, zoals een klein tijdje terug, had ik vegan snoepjes gekocht van de ah om te proeven, of een xtje dat ik Alpro burgers had gekocht die niet bio waren, maar ik kies voor bio. Het is moeilijk, welke keuze maak je he? :) Wat ik zelf vind, persoonlijk, is dat bio voor de wereld toch gezonder is, (hoewel ik weet dat onze bio producten, niet zoals mijn groente in mn achtertuin bio is), voor mezelf (tegen bevindingen in), voor de dieren, voor de hele balans van de wereld. Ik voel me beter bij, ik kies ook voor spanje bio dan bijv nederland niet-bio[/quote]
Framboos

Bericht door Framboos »

Sandraak schreef:Foppe en Framboos; B12 slik ik al maar een te lage hoeveelheid denk ik. Ga ik eens wat ophogen. Ik gebruik de B12 van de Tuinen. Er zijn kwalitatief vaste betere versies, maar deze heb ik eenmaal al in huis.
Vitamine D slik ik (nog) niet. Ik probeer wel elke dag (onbeschermd - niet verbranden natuurlijk :-) ) in de zon te zijn. Mijn vitamine d is altijd al wel laag. Maar inderdaad, is bij veel mensen zo.
In de zomer, en nu heeft dat wel zin, maar in de winter is de zon in Nederland daar niet sterk genoeg voor..
foppe

Bericht door foppe »

Brent schreef:Hey Sandraak, welkom! :)

Ik ben past overgestapt op een hogere dosis B12 door een filmpje op YouTube door Boele Ytsma:

http://www.koopjesdrogisterij.nl/produc ... tAodiCsA-A

Hmm, ik zie nu dat ik net te vroeg was met de aanschaf, ze geven nu korting.
Deze winkel bezorgt gratis als je er minstens 2 koopt.
Is deze niet veel goedkoper (met als voordeel dat je ook verteld wordt welke vorm van b12 het is, in plaats van dat je dat verkoopgeblaat van GoL voor je kiezen krijgt)?
Brent

Bericht door Brent »

Ja, misschien wel.
Ik ging af op het advies van Boele.
Die is zelf nogal op de centen, goed geinformeerd en per dag scheelt het weinig.
Maar of het nu echt wat uitmaakt qua opneembaarheid, ik geloof de praatjes sowieso nauwelijks hierover.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
sillygirl

Bericht door sillygirl »

Volgens de meeste artsen en diëtisten maakt het niet uit en is cyanocobalamine de aanbevolen vorm.
foppe

Bericht door foppe »

Brent schreef:Maar of het nu echt wat uitmaakt qua opneembaarheid, ik geloof de praatjes sowieso nauwelijks hierover.
Vzv ik weet zijn er bepaalde dingen die strikt genomen b12 mogen heten maar die verder inert zijn (dat geldt iirc bijv. voor b12-bevattend zeewier), maar goed, het punt is meer dat mijn allergie opspeelt als ik productbeschrijvingen zoals die van GoL tegenkom. (En als ze mensen betalen om dit soort duur klinkende, totaal betekenisloze onzin over "rauwheid" e.d. erbij te zetten, kost het product ook meer, want die tekstschrijver moet betaald worden.) ;)
Plaats reactie