Vers

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Benno
Leefwijze: veganist

Vers

Bericht door Benno » zo dec 22, 2013 15:54

Hallo allemaal,

Mijn naam is Ben en ik ben een hele verse veganist.
Na 13 jaar vegetariër te zijn geweest verleden week definitief de stap gemaakt naar het veganisme.
Ik heb heel lang geloofd in de zuivel- en eierenleugen die wordt verspreid door onze overheid en Het Voedingscentrum. Na er veel over te hebben gelezen wist ik dat het veganisme de enige goede weg was om te bewandelen. Na het zien van de video van Gary Yourofsky over het veganisme (https://www.youtube.com/watch?v=qgunHcuhAZQ[) heb ik alle vleesvervangers (met ei en/of zuivel) direct in de vuilnisbak gegooid, ik ben er helemaal klaar mee!
Ik ben 2 weken geleden met mijn vriendin (paar weken langer veganist) naar het veganismeparadijs Berlijn geweest en heb me werkelijk verbaasd over al het heerlijke eten en de leuke mensen die we hebben ontmoet.
Kaas en melk dacht ik heel erg te missen maar het tegendeel is waar, ik heb er totaal geen behoefte aan, eieren vond ik altijd al stinken.
Ik heb wel het geluk dat mijn vriendin waanzinnig lekker veganistisch kan koken. Ik vind het wel een probleem om onderweg even wat te gaan eten of om bij familie langs te gaan en alles te moeten weigeren, het lijkt zo ondankbaar en arrogant alsof wij de waarheid in pacht hebben terwijl ik tot voor kort nog wel zuivel gebruikte.
Maar dat zal ook wel wennen, net als toen wij vegetariërs werden.
We wonen in Gelderland, ingeklemd tussen de veeteeltbedrijven die op dit moment gigantisch aan het uitbreiden zijn i.v.m. het verdwijnen van de melkqouta.
Het lijkt soms echt dweilen met de kraan open.

Groet, Ben
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Ananas

Re: Vers

Bericht door Ananas » zo dec 22, 2013 17:32

Welkom hier Ben! Fijn om te lezen hoe je het veganisme ontdekt. Ik ben wel nieuwsgierig wat nou de trigger was om op zoek te gaan naar de waarheid achter zuivel etc.? (Omdat veel vegetariërs graag blijven hangen in het idee dat ze het al helemaal diervriendelijk doen! Idd met ondersteuning van een boel propaganda.)

Het lijkt me heel lastig & confronterend om tussen melkboeren te wonen. Heb je wel nog een beetje frisse lucht daar?

Benno

Bericht door Benno » zo dec 22, 2013 21:08

Hoi Ananas,

De trigger was de website melkjekanzonder.nl.
Daarna ben ik me er in gaan verdiepen en was er natuurlijk geen weg meer terug....
Ik had de link al zien staan op de website van de NVV maar wilde er niet op drukken.
Deels omdat ik mijn zuivel niet wilde opgeven (sorrie, erg naïef en egoïstisch) en deels omdat ik bang was voor de waarheid dat ik dus jaren de leugens van de zuivelindustrie heb geslikt.
Verder had mijn vriendin me al meerdere malen gewezen op de leugens. Het werd tijd om de waarheid te gaan zien al wist ik het eerlijk gezegd wel. De oogkleppen die vleeseters op hebben werkten bij mij nog gedeeltelijk v.w.b. de zuivel en eieren.
Nu ik me echt volledig heb opengesteld voor het veganisme heb ik het gevoel alsof ik onder een steen vandaan ben gekropen.
Ik ben boos op de overheid en haar leugenachtige instanties die de bevolking vergiftigen enkel en alleen voor economisch gewin. Het zal wel meer opbrengen dan de gezondsheidszorg kost!

Het is inderdaad lastig om iedere dag geconfronteerd te worden met de boeren en hun totaal nutteloze en schadelijke bezigheden maar we kunnen absoluut niet in een stad wonen, die zijn we jaren geleden ontvlucht op zoek naar meer natuur.....

Groet, Ben
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » ma dec 23, 2013 12:02

Welkom Benno!!
Ik vind het wel een probleem om onderweg even wat te gaan eten of om bij familie langs te gaan en alles te moeten weigeren, het lijkt zo ondankbaar en arrogant alsof wij de waarheid in pacht hebben terwijl ik tot voor kort nog wel zuivel gebruikte.
Je kunt voor onderweg ook je eigen eten/snacks meenemen, koop een paar goed afsluitende bakjes dan heb je geen kans op lekken etc. Daarnaast kun je altijd fruit meenemen (ik had voorheen altijd wel wat raw repen en appels in mijn auto liggen).

Je hoeft niet alles te weigeren toch? Er zijn genoeg dingen die je kan eten, aardappels, rijst, pasta, groente etc? Ook kun je zelf eten meenemen als je ergens blijft eten (wederom handig in die goed afsluitbare bakjes).

sillygirl

Bericht door sillygirl » ma dec 23, 2013 12:46

Welkom Benno! Ik ben hier ook nog niet zo lang maar heb al veel inspiratie opgedaan. :)

Renee1137

Bericht door Renee1137 » ma dec 23, 2013 15:33

Hee, welkom!

Ik vind het superdapper van je dat je de stap hebt gemaakt! Wat betreft het afwijzen van eten bij anderen, ik had daar op het begin ook erg moeite mee. Maar het wordt vanzelf makkelijker omdat mensen op een gegeven moment weten dat je iets niet meer eet en je dus steeds minder vaak in een situatie komt waarin iemand je iets aanbiedt of iemand speciaal iets voor jou gemaakt heeft. Het wordt heel snel gewoon voor de meeste mensen en dan kijken ze er niet meer van op als je iets afslaat, of ze gaan je zelfs helpen door te zeggen wat je wel kan eten of zelfs iets speciaal voor je te kopen :) superlief.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Luna

Bericht door Luna » zo dec 29, 2013 11:59

:welcome: Ben! Goed dat je er bent. :)

En zoals je zelf al zei: alles went. Je familie en vrienden raken er vanzelf aan gewend dat je niet alles eet en zullen zelfs rekening gaan houden met je. Ik merk zelf dat het makkelijker is voor jezelf, maar ook voor je omgeving, als je standvastig bent. Ik wil nog wel eens zwabberen en toch dat stukje kaas aannemen waar ik dan vervolgens spijt van heb en (terecht) vragen over krijg. :oops: Eén tip van mij dus: niet zwabberen. :wink:

Plaats reactie