Hoi Selina,
Van vleeseter naar veganist is ook wel een heel erg grote overstap, dat lijkt mij behoorlijk wennen.
Ik zou jezelf rustig de tijd geven om eraan te wennen.
Wat tips om het goedkoper te maken:
Peulvruchten (oranje linzen, bruine linzen, dupuislinzen, kikkererwten, witte bonen, zwarte bonen, nierbonen, zwartoogbonen, pintobonen, mungbonen, kapucijners, bruine bonen, tuinbonen, etc.) zijn veel goedkoper dan tofuproducten en kant-en-klare vleesvervangers, en bevatten ook veel proteïne (eiwit).
Als je het combineert met bijvoorbeeld rijst, is het qua proteïne even goed als kant-en-klare vleesvervangers.
Vooral gedroogde peulvruchten zijn echt spotgoedkoop, maar natuurlijk ook wat meer werk. De meeste gedroogde peulvruchten moet je eerst uren weken, sommige linzensoorten hoeven niet geweekt te worden maar alleen 20 minuten gekookt te worden. Peulvruchten uit blik zijn iets duurder, maar nog steeds goedkoop vergeleken met de andere dingen, en die zijn natuurlijk heel makkelijk.
In Aziatische en Oosterse winkeltjes zijn peulvruchten vaak nog goedkoper dan in de supermarkt.
Je kan peulvruchten verwerken in een saus (bijvoorbeeld gepureerd), er zelf burgers van maken, of ze puur eten (als je daarvan houdt).
Sojabrokjes zijn heel erg goedkoop, zelfs de biologische. Je vindt ze in biologische winkels, in sommige supermarkten in de oosterse hoek, en in sommige Aziatische/Oosterse winkels. De lekkerheid van sojabrokjes verschilt heel erg per merk, sommige zijn erg lekker en andere zijn echt een soort hondenbrokken

Je hebt wat grotere brokken en heel kleintjes, die een soort gehakt zijn, en gewoon even met de saus kunnen meekoken en er een lekkere structuur aan geven.
Tempeh is ook erg goedkoop (en erg lekker, als je tenminste een lekkere marinaderecept gebruikt,bijvoorbeeld
deze), het is ongeveer de prijs van een pak tofureepjes, maar is qua hoeveelheid vergelijkbaar met bijna 2 pakken.
In Aziatische winkels is tempeh ook weer wat goedkoper, en witte tofu vaak ook.
Vleesvervangers en zuivelvervangers die in de aanbieding zijn wat groter inslaan, zodat je een tijdje met koreting eet, kan financieel wel wat helpen (als je genoeg koelkast/vriezerruimte hebt).
Wakker Dier heeft een emaildienst waarbij je elke week een mailtje krijgt met 'diervriendelijke' aanbiedingen van de grootste supermarkten, hierin staan vleesvervangers (veel zijn natuurlijk niet veganistisch, maar sommige wel), zuivelvervangers (eigenlijk altijd wel veganistisch), en ook biologisch vlees/eieren/zuivel.
Je kan je hier inschrijven:
http://www.wakkerdier.nl/winkelaar
En je kan dit topic in de gaten houden:
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=4323
Van sommige producten zijn juist de eigen merkproducten veganistisch, en soms bestaan er veel meer veganistische opties dan je wist, waardoor je onnodig telkens een duur merk koopt. Op de wiki staan hele lijsten met veganistische producten, daar kan je best veel nieuwe dingen ontdekken:
http://wiki.veganisme.org/index.php/Hoofdpagina
Sommige zuivelvervangers van Vivera zijn redelijk wat goedkoper dan die van Alpro, maar ik weet niet of dat voor al hun zuivelvervangers geldt. Ik sluit me aan bij wat al eerder gezegd is, amandelmelk ed. zijn heerlijk, maar qua voedingsstoffen geen geschikte melkvervanger, sojamelk is de enige zuivelvervanger die ik tot nu toe heb gezien die ook qua voedingsstoffen een geschikte vervanger is.
Een proteïnetekort krijg je niet heel snel, het is heel makkelijk om als veganist voldoende proteïne binnen te krijgen. Maar het is inderdaad wel een kwestie van vlees, ei en zuivel vervangen door andere proteïnerijke producten (zoals tofuproducten, de meeste kant-en-klare vleesvervangers, peulvruchten, sojamelk, sojayoghurt, in kleine mate zaden/pitten en noten), als je vlees, zuivel en ei gewoon weglaat wordt het moeilijk.
Maar veel Westerse mensen krijgen teveel proteïne binnen, dus als jij dat vroeger ook had, is het niet zo dat je nu evenveel zuivelvervangers en vleesvervangers moet gebruiken als je toendertijd zuivel en vlees gebruikte.