Hoi!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Lauravdw
Leefwijze: flexanist

Hoi!

Bericht door Lauravdw » di mar 26, 2013 8:42

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw hier op het forum dus wilde me graag even voorstellen. Ik ben Laura, 18 jaar en ik woon sinds een tijdje in Amsterdam. Ik studeer aan het Amsterdam Fashion Institute.
Door de Veganchallenge ben ik in aanraking gekomen met plantaardig eten, en ik vond het een leuke uitdaging dit een maand lang te doen. Dit is bijna helemaal gelukt, op een paar kleine dingetjes na. Toen de challenge afgelopen was wist ik niet hoe snel ik weer kaas moest eten, ik had kaas zooo gemist! Ik heb een week zo'n beetje alles gegeten wat los en vast zat, tot ik me bedacht dat dit niet was wat ik wilde.
Tijdens de challenge voelde ik me vol energie, en ik voelde me vooral gezond en prettig in mijn lijf. Daarom besloot ik hier weer eens te kijken, en te lezen hoe jullie dit alles ervaren en wat jullie beweegredenen zijn. En ik heb ook gekeken naar de heerlijke gerechten die jullie maakten, ik hou namelijk erg van koken en lekker eten :D
Langzaamaan ben ik nu mijn voorraad aan het opmaken, en stuk voor stuk te vervangen voor plantaardige producten (melk/boter/koekjes etc). Doordat de Veganchallenge op een dag begon en ook weer op een dag eindigde, kreeg ik erna erg behoefte aan dierlijk eten. Maar door het nu af te bouwen (ook praktisch: weinig geld dus ik ga geen dingen weggooien), en dingen op mijn eigen tempo uit te zoeken merk ik dat ik me er heel goed bij voel! Ik moet oppassen dat ik niet al mijn tijd op dit forum verdoe (studie moet ik ook veel tijd in steken), maar ik vind het super leuk om alles van voeding te weten, en nu dus van plantaardige voeding!

Ik ben ook anders gaan denken over kleding en consumeren in het algemeen. Met mijn opleiding (en later beroep) hoop ik hier verandering in te brengen. Ik ben al aan het fantaseren over het productieproces (volledig transparant) naar Nederland te halen bijvoorbeeld. Ik wil 'later' precies weten waar mijn materialen vandaan komen en hoe ze verwerkt worden om ervoor te zorgen dat dit tiptop gebeurt met zo min mogelijk vervuilen/slechte werkomstandigheden etc! Zoveel leuke ideeën voor als ik straks een eigen label heb! Maar ik moet eerst nog meer dan 3 jaar studeren.... ;)

Op dit forum hoop ik leuke tips en goeie informatie te weten te komen, net als heeeerlijke gerechten!
In mijn omgeving ken ik niemand die plantaardig eet, dus ik vind het leuk jullie allemaal te leren kennen :D

Groetjes, Laura

Martine
Moderator

Re: Hoi!

Bericht door Martine » di mar 26, 2013 9:09

Hoi Laura :welcome:

Tof dat je verder wilt gaan met vegan eten! Je studie/beroep lijken me ook heel leuk, en een goede manier om in de praktijk echt iets bij te dragen aan verantwoorde productie en consumptie :good:

Geleidelijk dingen vervangen is voor veel mensen een strategie die goed werkt, dus als je het graag wilt lukt het jou vast ook. Neem er lekker net zo veel tijd voor als je voor je gevoel nodig hebt. Stel ook gerust alle vragen die je hebt over recepten, voedingstoffen, gezondheid etc. Er zijn altijd mensen die graag antwoord geven en dingen uitleggen.

Plantaardig eten is één groot avontuur, dus geniet ervan :)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Bericht door Marcello » di mar 26, 2013 10:37

Welkom Laura. (y)

Ik heb eigenlijk gelijk al een (domme waarschijnlijk) vraag: Jij zit dus in de "mode-wereld" en ik vroeg me af waar allemaal die bontkragen/randen ineens vanaf komen? (o.a. in capuchons). Wie is daarmee begonnen en hoe kan zich dat ineens zo doorzetten in het straatbeeld? Kan het ze in de kleding-industrie überhaupt wat schelen welke grondstoffen ze gebruiken?
"Je bent wat je eet!", zei de kanibaal die net een vegetariër had opgegeten.

Lauravdw

Bericht door Lauravdw » di mar 26, 2013 11:47

Ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Bont wordt in de modewereld toch gezien als luxe en duur en veel 'goedkope' merken spelen hierop in denk ik door de bontkragen aan jassen. Ik vind het persoonlijk erg asociaal en goedkoop staan, zo'n glimmende jas met (nep) bontkraag.
Veel merken/bedrijven letten niet speciaal op grondstoffen (en waar ze vandaan komen) puur omdat ze zo goedkoop mogelijk willen produceren. Goedkoop en snel rijmt (nog) niet met duurzaam en mens/milieuvriendelijk :(

Mystique
Leefwijze: veganist

Bericht door Mystique » di mar 26, 2013 11:54

Hoi Laura!

Goed van je dat je zo bewust bent geworden! Ik hoop dat je het kunt doorzetten en je snel te mogen verwelkomen in de Wereld van de veganisten! :mrgreen:

Lauravdw

Bericht door Lauravdw » di mar 26, 2013 19:33

Ik heb er zin in! :grin:

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mar 27, 2013 20:46

Welkom Laura! Lijkt me een gave studie die je doet!
Lauravdw schreef:Bont wordt in de modewereld toch gezien als luxe en duur en veel 'goedkope' merken spelen hierop in denk ik door de bontkragen aan jassen. Ik vind het persoonlijk erg asociaal en goedkoop staan, zo'n glimmende jas met (nep) bontkraag.
Ik denk ook wel dat dat het imago is onder een groot deel van de 'normale' (als in, niet in de modewereld zijnde :P) Nederlanders. In ieder geval onder de wat hoger opgeleiden... no offense to anyone verder, maar studenten zijn over het algemeen meer bezig met ethisch consumeren tegenwoordig (het is 'hip') en die zie ik ook minder vaak in bontkraagjes. De meeste mensen die ik ken vinden het vooral ordinair staan.

Een hele bontjas heeft dat imago echter niet, naar mijn gevoel. Het is (nog) niet (meer) normaal in het straatbeeld en wordt volgens mij vooral als fashion statement gedragen, misschien juist weer wel door de groep die nooit een 'vuilniszakjas' met bontkraag zou dragen :P Mode gaat toch ook over durf en tegen de draad in gaan denk ik...

Correct me if I'm wrong :P
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Lauravdw

Bericht door Lauravdw » wo mar 27, 2013 21:06

Hm ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft. Het is niet zo dat ze met het dragen van een bontjas schoppen tegen het "Anti-bont zijn" oid. Natuurlijk gaat het wel om een bepaalde uitstraling en bont wordt daarin gezien als een kwaliteit product (ten opzichte van nepbont). Een bontjas heeft zeker een heel ander imago dan een bontkraagje! Op mijn school loopt een groot aantal meiden met een echte bontjas. Het is wel 'not done' om een nieuwe te kopen, iedereen draagt tweedehands. Ik geloof dat mensen er wel bewust van zijn dat het een beladen product is, maar zij voelen zich minder schuldig wanneer de jas al eens gedragen is (en dus niet speciaal voor hen gemaakt is). Maarja bont blijft bont..

Renee1137

Bericht door Renee1137 » wo mar 27, 2013 21:09

Lauravdw schreef:Hm ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft. Het is niet zo dat ze met het dragen van een bontjas schoppen tegen het "Anti-bont zijn" oid. Natuurlijk gaat het wel om een bepaalde uitstraling en bont wordt daarin gezien als een kwaliteit product (ten opzichte van nepbont). Een bontjas heeft zeker een heel ander imago dan een bontkraagje! Op mijn school loopt een groot aantal meiden met een echte bontjas. Het is wel 'not done' om een nieuwe te kopen, iedereen draagt tweedehands. Ik geloof dat mensen er wel bewust van zijn dat het een beladen product is, maar zij voelen zich minder schuldig wanneer de jas al eens gedragen is (en dus niet speciaal voor hen gemaakt is). Maarja bont blijft bont..
Nouja, ik bedoelde niet zo zeer aanschoppen tegen antibont, maar meer aanschoppen tegen het standaard straatbeeld van het moment, iets nieuws doen.

Ik vind zelf wel dat het minder erg is, tweedehands. Maar als je er mensen mee inspireert om een nieuwe bontjas te kopen, of er een schaarste aan tweedehandsbontjassen ontstaat waardoor mensen alsnog nieuwe bontjassen gaan kopen, dan heeft het alsnog een ongewenst effect.
Be the change you wish to see in the world.

If to be feelingly alive to the sufferings of my fellow-creatures is to be a fanatic, I am one of the most incurable fanatics ever permitted to be at large. - William Wilberforce

Plaats reactie