eerste vegan poging!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Anneke
Leefwijze: veganist

eerste vegan poging!

Bericht door Anneke » do jan 31, 2013 20:39

Zojuist mijn eerste post geplaatst bij de Vegan Challenge, maar ik stel me hier ook nog graag even voor.

Ik ben Anneke, 36 jaar en al jarenlang eet ik zeer beperkt vlees en zuivel. Ik ben eerder al wel langere perioden vegetarisch door het leven gegaan, en zuivel eet ik al jaren niet omdat mijn lichaam daar niet goed op reageert.
Een veganistisch dieet ik heb nooit bewust geprobeerd, maar eigenlijk zijn mijn meeste maaltijd al veganistisch.
Ik haal in elk geval veel recepten van veganistische sites.
Maar geen dierlijke producten voelt zowel lichamelijk als geestelijk beter, dus ik ga het proberen. Misschien is dit het laatste duwtje wat ik nodig heb.
Ik denk niet dat ik tijdens de Challenge bepaalde producten heel erg ga missen. De moeilijkheid zal meer in de kleinere dingen zitten. Ik moet alternatieven zien te vinden voor koffiemelk, sla-saus, sandwichspread etc. En ongetwijfeld zijn er veel producten waarvan ik niet weet dat ze niet veganistisch zijn.
Maar ik heb er zin in!

Martine
Moderator

Re: eerste vegan poging!

Bericht door Martine » do jan 31, 2013 20:45

Hoi Anneke :welcome:

In plaats van koffiemelk vind ik Alpro cuisine kookroom wel lekker.

Voor in salades maak ik meestal vinegraitte (olijfolie met azijn of citroensap). Je kunt ook gekochte of zelfgemaakte vegan mayo gebruiken.

Voor sandwichspreads staan er veel recepten op de veganchallenge website. Als je liever een kant-en-klare spread hebt kun je bijvoorbeeld hummus, tartex paté, ajvar (Turkse paprikasaus), of baba ganoush (auberginespread) nemen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jojo

Bericht door jojo » vr feb 01, 2013 9:00

D'er is een vegan sandwichspread re krijgen in de biowinkel! Laatst had een vriendin die meegenomen; iedereen vond het héérlijk!! (behalve ik... vond het altijd al vies). Als je een romige sladressing wilt kun je soyaroom gaan gebruiken (mengen met bv beetje diksap, iets zurigs, kruiden, zout, peper....), kun je gewoon vinden in de supermarkt. Ik wil alleen de biologische en ik weet niet of supermarkten die hebben, maar als je tóch naar de biowinkel gaat voor de sandwichsprea...... :D

Anneke

Bericht door Anneke » vr feb 01, 2013 11:28

Bedankt voor de tips! Ik ga vanmiddag toch maar ff naar de natuurwinkel denk ik.... :)

Emiel

Bericht door Emiel » vr feb 01, 2013 15:52

De beste 'sandwich-spread' is natuurlijk gewoon pindakaas met jam :P

Maar je kunt zovéél lekkere dingen op je brood doen, zoals avocado, tahin (met wat olijfolie, peper en zout), kokosvet (ipv boter), hummus (heel snel klaar en je kunt zoveel maken als je wilt), tofu scramble (ipv ei).
Én natuurlijk de kant-en-klare producten uit de natuurwinkel.

Anneke

Bericht door Anneke » vr feb 01, 2013 16:27

Ben vanmiddag naar de natuurwinkel geweest, maar dat viel wat tegen. De meeste spreads vond ik vrij prijzig en na opening kort houdbaar.
Uiteindelijk maar een hele grote pot pindakaas gekocht (kan me niet heugen wanneer ik dat voor het laatst heb gegeten??). Dus misschien inderdaad maar over naar de peanutbutter & jelly als vervanger voor de sandwichspread.
En ik ga zelf maar aan de slag met hummus maken o.i.d.

Emiel

Bericht door Emiel » vr feb 01, 2013 17:57

Ze zijn duur inderdaad en ik vind het ook kleine potjes.

Je kunt ook zelf spread gaan maken: http://plantbasedonabudget.com/recipe/c ... ve-spread/ en hummus is ook erg lekker en zo klaar :wink: -- die kun je ook met zwarte bonen (of iedere andere boon/peulvrucht) maken trouwens ipv kikkererwten.

TonyJello

Eerste vegan poging!

Bericht door TonyJello » vr feb 01, 2013 19:36

Anneke schreef:Ben vanmiddag naar de natuurwinkel geweest, maar dat viel wat tegen. De meeste spreads vond ik vrij prijzig en na opening kort houdbaar.
:welcome: Anneke!

Massaproduktie maakt goedkoop. Maar massaproduktie heeft veel negatieve kanten, die vind je allemaal hier op het forum.

Lang houdbaar zit meestal vol met foute en ongezonde conserveringsmiddelen...

We kunnen veel minder eten, dus de uitgaven gaan dan ook omlaag. En vooral zuinig zijn met alles.

:grin: :govegan:

Anneke

Bericht door Anneke » za feb 02, 2013 10:50

@ tonyjello: om de reden die je noemt eet ik ook bijna niets wat voorverpakt en lang houdbaar is. En ik betaal liever wat meer voor goed voedsel, dan weinig voor ongezond.
Maar in dit geval vond ik het vooral zonde om iets te kopen waarvan ik weet dat ik waarschijnlijk niet op tijd op krijg.

Ik sta de laatste tijd ook steeds meer en meer in de keuken. Want ik wil geen vlees, geen zuivel, zo min mogelijk bewerkt voedsel, zo min mogelijk suiker....en dan blijft er niet zo veel over in de supermarkt. Dus zelf maken!

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 10:56

Ja, dat kan ook! Dat is extra lekker.

Ik doe veel in porties in de vriezer.

Deze kleine bakjes heb ik van de Xenos. Ik doe er ook sojamelk in.

http://imageshack.us/a/img7/753/img0395ul.jpg

Anneke

Bericht door Anneke » za feb 02, 2013 11:04

Dat zijn handige bakjes!
Ik kook en bak vaak in het weekend een grotere hoeveelheid en dan gaat het inderdaad de vriezer in.
Ik heb eigenlijk weinig kleine bakjes. En voor sojamelk is dat inderdaad wel handig. Vooral om mee te nemen naar mijn werk en zo. Koffiemelk doen we immers vanaf gisteren niet meer, en zwarte koffie trekt mijn maag niet.

TonyJello

Bericht door TonyJello » za feb 02, 2013 11:12

Om mee te nemen zou ik er nog wel een zakje om doen, want ze kunnen lekken en open gaan.

Sybine
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sybine » za feb 02, 2013 11:14

Anneke schreef:Dat zijn handige bakjes!
Ik kook en bak vaak in het weekend een grotere hoeveelheid en dan gaat het inderdaad de vriezer in.
Ik heb eigenlijk weinig kleine bakjes. En voor sojamelk is dat inderdaad wel handig. Vooral om mee te nemen naar mijn werk en zo. Koffiemelk doen we immers vanaf gisteren niet meer, en zwarte koffie trekt mijn maag niet.
Heb je op je werk geen koelkast? In de tijd dat ik nog melk in mijn koffie dronk (moet er nu niet meer aan denken!) had ik in de koelkast gewoon mijn eigen melk staan.

Plaats reactie