Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
lani
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door lani » ma okt 07, 2013 21:09

Welcome everyone! .. ik ben een tijdje weg geweest dus zal wel genoeg gemist hebben, dus ik zal niet iedereen individueel welkom heten ^^'' .. Enjoy your stay! <3

Overstand

Bericht door Overstand » di okt 08, 2013 14:43

hier ben je weer terug jonge

eerlijk waar he,

in 1 v.d afgelopen dagen dacht ik tijdens het groentesnijden of iets anders aan de keuken

lani, Selina,

wtf happened? hoop dat ze nog in the game zitten :)

Prins

Bericht door Prins » wo okt 09, 2013 9:57

Dan zal ik me ook maar even voorstellen :)

Ik ben nu sinds een paar maanden bezig met veganistisch eten, maar de 'volledige overstap' heb ik slechts een paar weken geleden gemaakt. Eerst nog wat beginnersfoutjes gemaakt natuurlijk, en dat zullen ook vast niet de laatste zijn. Ik kwam er wel achter dat ik, omdat ik al vegetariër was, stiekem vrij vaak vegan at.

Gelukkig zijn er in mijn stad veel winkels met een breed aanbod! En ik heb ook erg veel geluk met mijn vrouw, die zelf geen veganist is, maar het allemaal wel dikke prima vindt, zodat ik niet dagelijks apart moet koken ofzo.

Voorlopig vermaak ik me nog wel even hier met het forum doorspitten :)

Wen

Bericht door Wen » wo okt 09, 2013 10:04

:welcome:

Ramona

Bericht door Ramona » wo okt 09, 2013 15:13

Mystique

Bericht door Mystique » wo okt 09, 2013 15:49

jojo

Bericht door jojo » wo okt 09, 2013 19:37

Wees hartstikke welkom!!!! En over die 'beginnersfoutjes'? Ik heb het vandaag weer gepresteerd om beschuiten te kopen met ei erin! :mrgreen: En ik loop al wat jaartjes mee.... :D

Mystique

Bericht door Mystique » wo okt 09, 2013 21:31

Hé, Jojo... Moest je nu de :welcome: ketting doorbreken? :P

Luna

Bericht door Luna » wo okt 30, 2013 19:53

Laat ik mijn eerste berichtje op dit forum dan hier maar posten, lijkt me wel handig.

Hoi allemaal, ik ben Luna, vrouw, 29 jaar en sinds ongeveer een jaartje vegetariër. Jarenlang nooit nagedacht bij wat ik eet, maar begin dit jaar ging het lampje aan. Was aan het lezen over boeddhisme en begon verder na te denken over het principe "gij zult niet doden". Nog veel meer aan het lezen geslagen en uiteindelijk kon ik vlees/vis eten naar mezelf toe niet meer verantwoorden. Begrijp achteraf gezien ook niet hoe ik zo lang niét heb kunnen nadenken. Kon voor mijn gevoel geen echte dierenvriend zijn als ik ze elke dag opvrat. Acuut mee gestopt ook, en heb niet achterom gekeken. Nog geen seconde gemist op m'n bord, en ik heb zoveel lekkere dingen ontdekt die ik anders nooit gegeten zou hebben. :D

Via de blog van Martine, vegetus.nl , ben ik terecht gekomen bij de Vegan Challenge. Heb me gelijk ingeschreven. Eerst zag ik het alleen als een leuke uitdaging, maar toen ben ik opnieuw gaan lezen. (Ja, ik lees ontzettend graag en veel.) Wat ik eigenlijk ergens wel wist maar misschien niet wílde weten, werd overduidelijk: ook voor melk en eieren moeten dieren lijden en doodgaan. Het praatje waarmee ik mezelf steeds suste: "ja maar voor zuivel en eieren hoeven de beestjes tenminste niet gedood te worden", werkt echt niet meer. Dus nu overweeg ik ernstig om dierlijke producten helemaal uit mijn dieet te schrappen. Ga zeker nog meer lezen, ook op dit forum, en wellicht ook eens met de huisarts praten hoe die erover denkt. Het is nog een vrij jonge knul, hoop dat hij er voor open staat.

Dat was het voor nu, vergeef mijn lange post, en hopelijk tot gauw. :thanks:

Martine
Moderator

Bericht door Martine » wo okt 30, 2013 21:45

:welcome: Luna

Tof dat je via Vegetus en de Veganchallenge hier terecht bent gekomen!

Stel gerust al je vragen. Tenzij je specifieke gezondheidsproblemen hebt hoef je trouwens niet per se met een huisarts te overleggen voor je veganist wordt hoor. Artsen weten vaak maar bar weinig van voeding, want dat krijgen ze nauwelijks tijdens hun opleiding. Eet gevarieerd met genoeg calciumbronnen (bijv. groene groente, tofu en verrijkte soja zuivel) en neem een B12 supplement en eventueel een D supplement (dat laatste is eigenlijk voor alle Nederlanders aan te raden). Tijdens de veganchallenge zul je daar vast ook nog meer informatie over krijgen.

Het is wel nuttig om eens in de zoveel tijd je bloedwaarden voor B12, D en eventueel enkele andere vitamines en mineralen te laten nameten. Zo kun je zelf in de gaten houden of het nog goed gaat allemaal (ook dit geldt eigenlijk niet alleen voor vegans, maar voor iedereen). Als je nu ook al zo'n meting laat doen weet je wat je basiswaarden zijn voor je vegan gaat eten, zodat je kunt vergelijken. (Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik nog nooit mijn waarden heb laten meten. Binnenkort misschien maar eens een keertje doen.)

Veel succes en plezier op je vegan ontdekkingsreis! :grin:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Luna

Bericht door Luna » do okt 31, 2013 17:49

Hoi Martine! Dankjewel voor het warme welkom. Ik heb toevallig vanmiddag een supplement D3 gekocht. :D Heb ergens (hier op het forum?) gelezen dat dat aan te raden is. Vooral nu in de donkere dagen van het jaar. Toch al niet mijn favoriete seizoen. :roll:

Ik besef dat de kans er in zit dat de huisarts me niet veel wijzer kan maken, maar moet er toch langs als ik m'n bloedwaarden wil laten controleren. Dus waarom ook niet... Wel handig als ik die waarden snel laat checken zoals je zegt. Maar mezelf kennende wordt dat dus ergens volgend jaar. ;) Superfijn om te weten dat ik hier altijd terecht kan!

Sandra
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sandra » ma nov 11, 2013 11:59

Hoi allemaal,

Ik ben Sandra, ik ben 46 jaar en eet nu ruim 3 weken vegetarisch. Als kind heb ik 5 jaar vegetarisch gegeten, was wat lastig in die tijd Ijaren 80), er waren weinig vleesvervangers en mijn ouders stonden erop dat ik 1 keer per week biefstuk at (voor ijzer etc). Ik was nu al een jaar of 10 flexitarier, ik ben niet zo dol op vlees en at het hooguit 3 keer per week, dus een enorm grote stap is het niet om vegetarisch te eten.

Ik heb eind deze week een afspraak met mijn Diabetes dietiste om na te gaan of ik voldoende voedingsstoffen binnen krijg (ik heb een week lang een "eet dagboek" bijgehouden daarvoor) en of het mogelijk is voor mij om over te stappen naar iig minimaal 50% vegan te eten. Ik houd mij vrij strikt aan mijn "dieet" zodat mijn bloedsuiker zo min mogelijk schommelt (gaat nogal extreem bij mij), ben benieuwd :D Gelatine heb ik inmiddels geschrapt, dat eet ik niet meer (dahaag gummie beertjes) en hetzelfde geldt voor honing en gewoon brood (heb gelezen dat Allison brood wel vegan is, klopt dit?).

Hoop dus dat ik evengoed deel mag uitmaken van dit leuke forum, ondanks dat ik niet 100% vegan eet? :o :D

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma nov 11, 2013 13:07

:welcome: Sandra!

Tof dat je vegan probeert te gaan eten :) Wat voor 'dieet' volg je voor je diabetes? Misschien kunnen we je helpen om nog wat creatieve vegan maaltijden te bedenken die geschikt zijn. Via internet 'ken' ik een aantal vegans die diabetes hebben (vooral type 1) en daar gaat het voor zover ik weet gewoon goed mee.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Sandra

Bericht door Sandra » ma nov 11, 2013 13:59

Martine schreef::welcome: Sandra!

Tof dat je vegan probeert te gaan eten :) Wat voor 'dieet' volg je voor je diabetes? Misschien kunnen we je helpen om nog wat creatieve vegan maaltijden te bedenken die geschikt zijn. Via internet 'ken' ik een aantal vegans die diabetes hebben (vooral type 1) en daar gaat het voor zover ik weet gewoon goed mee.
Dankjewel!! Ik heb even een ander topic geopend om jouw vraag te beantwoorden (anders wordt het "kort" wss erg lang ;-) http://www.veganisme.org/forum/viewtopi ... 29#p175929

Luna

Bericht door Luna » di nov 12, 2013 10:34

:welcome: Sandra!

Ik vind het geweldig dat je, ondanks je dieetbeperkingen (heb je topic gelezen, wow :shock: ) toch wil proberen deels vegan te eten. Respect! Ik weet zeker dat je hier veel toffe en bekwame mensen vindt die je daar bij willen helpen.

Sandra

Bericht door Sandra » di nov 12, 2013 12:10

Wat lief, dankjewel Luna!!!!

Wen

Bericht door Wen » di nov 12, 2013 12:40

Sandra

Bericht door Sandra » ma nov 18, 2013 11:32

Wen schreef:Fuhrman is geweldig voor diabetes:
http://www.drfuhrman.com/disease/Diabetes.aspx
http://www.drfuhrman.com/shop/books.aspx#EOD

Het proberen waard.
Oops ik zie je bericht nu pas, dankjewel!!

Veggie93

Bericht door Veggie93 » ma nov 18, 2013 12:00

Hoi en :welcome: allemaal! :D
Beter laat dan nooit toch? ;)
Treat others how you would like to be treated.

Kitsune

Bericht door Kitsune » di nov 19, 2013 8:09

Ik kijk al een tijdje mee, maar vind het soms lastig om niet te kunnen reageren ;). Ik ben John, 38 jaar en sinds kort weer veganist. Rond mijn tiende voor het eerst gestopt met vlees eten vanwege een programma over het slachten van varkens. Vervolgens weer omgepraat door mijn ouders en op mijn 16e vervolgens een tweede poging gedaan, waarna niemand me meer heeft kunnen overtuigen weer vlees te gaan eten. Een tijdje veganist geworden, maar uit praktische overwegingen toen weer vegetariër geworden (vaak 's tot 's avonds laat werken tijdens mijn promotieonderzoek en er zat een mensa naast de deur die wel vegetarisch eten had, maar niet veganistisch). Sinds kort weer bewuster met eten en dierenrechten bezig en wederom veganistisch geworden.
In mijn studententijd ben ik ook redelijk actief geweest voor PETA. Sinds kort hebben een hond uit het asiel gehaald, nu mijn vriendin thuis werkt. Als laatste ben ik erg druk met sporten (boksen, mountainbiken, hardlopen) en andere hobby's zijn fotografie, tatoeages (vooral de cultuurhistorische achtergrond ervan), lezen en wandelen/speuren met Sira, de hond.

Plaats reactie