Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Welkom Tamara!

Wat is 'doelgericht formuleren' precies en wat kan je/wil je er mee doen?

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Doelgericht formuleren kun je zien als een soort "Basis" cursus.
Je leert teksten begrijpend te lezen, en te schrijven, en je haalt alleen dat wat nodig en belangrijk is eruit.
Zeg maar, een tekst schrijven zonder irrelevante omweggetjes.

Vandaar de titel Doelgericht formuleren.

Je kunt het gebruiken in de Reclamewereld bijvoorbeeld, of als columschrijfster bij 1 of ander leuk damesblad bijvoorbeeld(of dieren :wink: ?)
Journalistiek is ook een mogelijkheid, maar goed, nadat je de cursuus hebt afgerond doe je er wel verstandig aan om verder te leren.
Alleen met deze cursus bereik je niet veel, je hebt meer kennis nodig.
Maar het is hardstikke leuk om te doen.
Ik heb die cursus gekozen omdat ik mijn algemene ontwikkeling wat wilde bijschaven, en ik had eerlijk gezegd niet een bepaald doel voor ogen.
Maar toen ik de informatie over deze cursus las, sprak het me wel aan, had ik deze cursus niet gekozen, dan was het de cursus Psychologie geworden, dat leek mij ook wel interessant, maar wie weet komt dat later nog wel.

En jij Wanda?
Wat doe jij?

Arwen

Bericht door Arwen »

De cursus 'doelgericht formuleren' is voor jou zeker een succes geweest, te oordelen naar je reactie in het topic 'Kwaad op de wereld'.

Starsurprise

Bedankt voor de complimenten :D

Zen

Bericht door Zen »

Hoi Tamara,

Leuk dat je direct berichten plaatst op het forum! Wel een bijzondere schermnaam overigens, Starsurprise.
Starsurprise schreef:als je meer wilt weten vraag gerust!
Over verrassingen moet je geen vragen stellen :P Of waren dat enkel de Aardse verrassingen? :wink:
Cut cold stone with a warm heart

Starsurprise

Leuk dat je direct berichten plaatst op het forum! Wel een bijzondere schermnaam overigens, Starsurprise.

Ja, je komt nog al eens bepaalde discussies tegen, en dan heb je het gevoel er direct op te willen inhaken, je mening ggeven.
Zoals die gevoelens wat Alex heeft met betrekking tot het dierenleed, het was al een tijdje terug, maar dat is toch verschrikkelijk?
Die dierenbeulen veroorzaken niet alleen leed bij dieren, maar ook bij mensen die de rechten van het dier belangrijk vinden, dat is verschrikkelijk.
Mijn vader heeft ooit eens tegen mij gezegd, nadat ik het Bont Filmpje van die chinese bontboerderij heb gezien op Bite Back:

Denk je dat de dieren het goed zullen vinden als ze zien dat jij zo'n verdriet hebt?
Ze zouden dat vast verschrikkelijk vinden.
Ze zouden het niet willen dat je er kapot aan gaat.

En dat zal dan ook wel zo zijn denk ik.

Dat bont filmje achtervolgt mij nu nog steeds, het is al een maandje of iets meer terug, dat ik het gezien heb, maar vergeten doe je het niet

Ze werden in elkaar geslagen met stokken en messen, en daarna levendig opgehongen aan de achterpoten, waarna ze levend gevild werden, en je hun van het vel ontdane lichamen kon zien liggen, en er was 1 dier wat in de camera keek, en allen nog wimpers had.
Wat mankeert die mensen?
En wat mankeert die Jennifer Lopez en Beyonce Knowles nou?
Waarom minacht iemand een dier zo erg? dat zo'n beestje het ontgelden moet?
Waarom ziet iemand status in het hebben van een Bontjas?
Ik hoor die dieren nu nog tegenstribbelen uit angst: Kiekie, kiekie!!!

Macht, daar draait het om.
Mensen gaan letterlijk over lijken om de voledige aandacht van zijn mendemens te krijgen.
Ziek zijn ze.

Starsurprise schreef:als je meer wilt weten vraag gerust!
Over verrassingen moet je geen vragen stellen :P Of waren dat enkel de Aardse verrassingen? :wink:
Vind je mij onaards dan?
:mrgreen:

Zen

Bericht door Zen »

Starsurprise schreef:

Ja, je komt nog al eens bepaalde discussies tegen, en dan heb je het gevoel er direct op te willen inhaken, je mening ggeven.
Zoals die gevoelens wat Alex heeft met betrekking tot het dierenleed, het was al een tijdje terug, maar dat is toch verschrikkelijk?
Die dierenbeulen veroorzaken niet alleen leed bij dieren, maar ook bij mensen die de rechten van het dier belangrijk vinden, dat is verschrikkelijk.
Mijn vader heeft ooit eens tegen mij gezegd, nadat ik het Bont Filmpje van die chinese bontboerderij heb gezien op Bite Back:

Denk je dat de dieren het goed zullen vinden als ze zien dat jij zo'n verdriet hebt?

Dat bont filmje achtervolgt mij nu nog steeds, het is al een maandje of iets meer terug, dat ik het gezien heb, maar vergeten doe je het niet

Ze werden in elkaar geslagen met stokken en messen, en daarna levendig opgehongen aan de achterpoten, waarna ze levend gevild werden, en je hun van het vel ontdane lichamen kon zien liggen, en er was 1 dier wat in de camera keek, en allen nog wimpers had.
Wat mankeert die mensen?
En wat mankeert die Jennifer Lopez en Beyonce Knowles nou?
Waarom minacht iemand een dier zo erg? dat zo'n beestje het ontgelden moet?
Waarom ziet iemand status in het hebben van een Bontjas?
Ik hoor die dieren nu nog tegenstribbelen uit angst: Kiekie, kiekie!!!

Mensen gaan letterlijk over lijken om de voledige aandacht van zijn mendemens te krijgen.
Ziek zijn ze.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het helemaal met je eens ben Tamara. Ik heb eerder in dat topic (Kwaad op de Wereld) ook geschreven dat ik me op dit vlak erg verbonden voel met Alex.

Starsurprise schreef: Vind je mij onaards dan?
:mrgreen:
Wel, verrassingen op Aarde (als planetair hemellichaam) zijn wellicht niet van eenzelfde aard als verrassingen van/op sterren (als astraal hemellichaam)... ;)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Starsurprise schreef: En jij Wanda?
Wat doe jij?
Ik heb in Nederland en Frankrijk wat wiskunde gestudeerd. Daarna heb ik een aantal jaren hier in Amerika gewerkt als programmeur. Op dit moment blijf ik thuis met de kinderen en homeschool ik ze.

Wow! Ik heb nog nooit de laatste 15 jaar van mijn leven zo kort samengevat. :lol:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

:)

Cyber

Bericht door Cyber »

@Tamara: Heb je ook nog gestudeerd?
Shake that booty!

Gast

Bericht door Gast »

Cyber schreef:@Tamara: Heb je ook nog gestudeerd?
Nee, helaas niet.
Wel heb ik 2 verschillende opleidings gedaan nadat ik van de basis-school afkwam.
Toen werd je al heel snel " Klaargestoomd" om een opleiding van jouw keuze te gaan volgen.
En aangezien ik daar toendertijd nog niet aan toe was heb ik een aantal verkeerde keuzes gemaakt, omdat ik dacht dat er toen niet meer was dan alleen Auto-techniek
Electro-techniek.
Consumptief
Houttechniek
etcetera.

Je kent het wel, de standaardberoepen.
Van daaruit moest ik een keuze maken en dus koos ik Consumptief.
Toen was ik dus nog geen Vegetariër.
Dat ging dus helemaal mis, volgens die leraar kon ik niet in 7 pannetjes tegelijk roeren.
Dat klopte ook wel, alles moest daar ook zo snel en vlekkeloos verlopen, mensen die gingen dineren op school, die ongeduldig op hun eten zaten te wachten, daar kon ik toendestijdtijds behoorlijk nerveus van worden, maar goed, ik was dan ook maar een klein rotprugeltje natuurlijk :twisted:

Consequentie: Opleiding niet afgemaakt, verzorging gaan doen.

Ook dat bleek niets voor me, er zaten best leuke vakken tussen, maar dat gepriegel aan mijn medeklasgenoten(als test hoe je het later met echte mensen zou doen die ziek zijn) dat stond mij toendertijd helemaal niet aan, ik was daar te verlegen in of zo, te preuts, denk ik.
Ik zou daar nu (ik ben nu al een stuk ouder) overigens geen moeite meer mee hebben denk ik.
Dat soort dingen horen er nou eenmaal bij.

Ik heb daarvan wel een diploma gehaald, maar dan wel alleen op Theoretisch gebied.

Daarna niet meer verder geleerd.
Hardstikke jammer achteraf, want mijn woordenschat is soms wat magertjes.
Het komt bij mij nogal eens voor dat ik een woordenboek nodig heb als iemand wat zegt.

En daar ben ik niet zo blij mee.

Vandaar ook een beetje die cursus zeg maar.

Heb jij gestudeerd Cyber?

Starsurprise

Starsurprise schreef: En jij Wanda?
Wat doe jij?
Ik heb in Nederland en Frankrijk wat wiskunde gestudeerd
.
Als ik iets wel niet moeilijk vond op school dan was het wel wiskunde, ik haalde dan ook regelmatig enen of een 2 :cry:
Maar goed, het trok mij ook niet echt aan of zo, ik vond het saai, dat hele schoolgebeuren vond ik maar niets, ik zag het altijd als een verplichting.
Nu weet ik dat het een vrije keus is, na een bepaalde leeftijdsgrens dan.
Ik zou nu bijvoorbeeld best wel weer wiskunde willen gaan volgen, kijken of ik er nu wel iets van bak.
Ligt natuurlijk ook een beetje aan de houding die je hebt.

Waarom heb je helemaal in Frankrijk gestudeerd?
Je bent wel Nederlandse toch?
Maar je woont in Amerika?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Hardstikke jammer achteraf, want mijn woordenschat is soms wat magertjes. Het komt bij mij nogal eens voor dat ik een woordenboek nodig heb als iemand wat zegt.
Heb ik ook wel. Gelukkig is er vandale.nl :)
Maar dat werkt niet echt als sommige op dit forum gaan gooien met latijnse begrippen. :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Anonymous schreef:Waarom heb je helemaal in Frankrijk gestudeerd?
Je bent wel Nederlandse toch?
Maar je woont in Amerika?
We vertrokken naar Frankrijk omdat mijn Amerikaanse partner het te winderig en regenachtig vond in Nederland. :) We zijn daar maar 3 jaar gebleven en wonen nu al weer 10 jaar hier (=VS).

Wiskunde is altijd mijn lievelingsvak geweest.
En natuurkunde was ik weer heel slecht in. :?
Op mijn diploma HAVO had ik een 10 voor wiskunde en een 5 voor natuurkunde. :)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Wanda schreef:Op mijn diploma HAVO had ik een 10 voor wiskunde en een 5 voor natuurkunde. :)

Een groot contrast. Zijn toch beiden exacte vakken. Ik had voor beiden gemiddeld. Wiskunde een 8 met examen en natuurkunde een 8. Op eindrapport was dat gemiddelde een 7 geworden..
Maar ik snapte er maar niks van dat ik voor die vakken zo hoog had gescoord met examen. Ik snapte er nl. niet veel van. De info die ik in mijn rekenmachine had gestopt die had ik niet eens echt gebruikt tijdens het examen...

Ook geinig herinner ik me nu. Bij een wiskunde tentamen was de hele klas bezig geweest om de leraar te slim af te zijn. Achter in de klas vroeg iemand wat aan de leraar. En leidde deze af. Vooraan ging iemand de tas openen van de docent en de tentamens eruit vissen. Die gaf het door naar iemand die het verborg. Na de les iedereen uit de klas het tentamen kopieren. Gezamelijk maken en elkaar antwoorden geven. De volgende dag goed voorbereid op het tentamen :) En de leraar maar niet begrijpen waarom vele zo goed opeens waren geworden :)

Jullie ook weleens een beetje 'fraude' gepleegd? :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

DeNatuur.NL schreef:Jullie ook weleens een beetje 'fraude' gepleegd? :)
:oops: Ja. Ik heb tijdens een test wel eens wiskunde antwoorden doorgegeven aan anderen. :oops:

Eduard

Bericht door Eduard »

Starsurprise schreef:Mijn vader heeft ooit eens tegen mij gezegd, nadat ik het Bont Filmpje van die chinese bontboerderij heb gezien op Bite Back:

Antropomorfisme! :idea:
Ziek zijn ze.
De mens kan je inderdaad ziek noemen waar het macht betreft. Veganisten vormen daarin geen uitzondering. Velen zijn bezig om hun wereldbeeld macht te laten nemen over het wereldbeeld van anderen, zowel actief als passief. Ook hier op het forum.

Zen

Bericht door Zen »

Eduard schreef: Antropomorfisme! :idea:

De mens kan je inderdaad ziek noemen waar het macht betreft. Veganisten vormen daarin geen uitzondering. Velen zijn bezig om hun wereldbeeld macht te laten nemen over het wereldbeeld van anderen, zowel actief als passief. Ook hier op het forum.
Offtopic... :lol: :wink:

Eduard

Bericht door Eduard »

Zen schreef:
Eduard schreef: Antropomorfisme! :idea:

Offtopic... :lol: :wink:
Would-be heelmeester! :idea: :lol: :wink:

Cyber

Bovenstaande bericht........

Bericht door Cyber »

Cyber schreef:@Tamara: Heb je ook nog gestudeerd?
Ik ben zelf afgelopen jaar begonnen aan de HTS Bouwkunde aan de Haagse Hogeschool en heb bijna m'n propeuse binnen. Nu had het bij mij ook zeer weinig gescheeld of ik had ook niet gaan studeren. 't Is dat ik ontlagen werd en besloot op professioneel student te worden. 8)

't Is echt belachelijk dat jongeren al zo vreselijk vroeg in hun opleiding hun complete toekomst moeten gaan bepalen. Juist op die leeftijd verander je als persoon enorm en veranderd je toekomstbeeld vaak mee.

Een grote woordenschat hoeft overigens niks te zeggen over je opleidingsniveau. Sommige mensen hebben een hoge opleiding genoten maar zijn een stel stumpers terwijl andere mensen laag opgeleid zijn maar keigoed zijn in wat ze doen. :)

rotprugeltje: Wat betekent dit? :lol:
Shake that booty!

Plaats reactie