Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Wen

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Wen » di mar 25, 2008 19:17

Waarom past veganisme niet in je levensstijl?
Ik denk dat je toch gemakkelijk bio yoghurt kan vervangen door sojayohurt. Dat kost toch niet meer moeite?
Ivm met dat brood ,dat vind ik maar een detail. Als je je eieren en melkprodukten vervangt, dan ben je toch al aardig op weg en dat lijkt me nu niet zo veel moeilijker.
Ik vind niet dat omdat als je weggaat en je eet dan eens mayo ofzo, omdat dat makkelijk is als je weg bent, dat je dan maar ineens alles moet opgeven en terug melkprodukten en eieren moet gaan consumeren. Kan je geen middenweg zoeken, naar zo weinig mogelijk dierenleed zonder daarom alles te moeilijk te maken?
Veel succes (y)

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » di mar 25, 2008 19:27

Wat betreft de yoghurt: like i said, voorlopig niet. Omdat sojayoghurt a duurder is en b veganisme een heikel punt is met mijn mam. Na zo'n 2jr vegan te zijn geweest incl dagelijkse ruzies erom vond ze het zo'n opluchting dat ik 't niet meer was dat het me ontzettend veel ruzies bespaart nu en de sfeer in huis 1000 x beter is. Vandaar dat ik nogal voorzichtig ben nu, en niet gelijk heel de koelkast weer kan/mag omgooien naar een veganistisch paradijs. Vandaar:) Ik moet alles nogal langzaam en voorzichtig invoeren hier wil ik niet gelijk op straat worden gegooid ;)
Dat mag lui of gemakzuchtig worden genoemd: in mijn ogen is het een vorm van waar míjn leven voor gaat en waar mijn ethische principes. En die afweging leidt er toe dat ik soms keuzes maak die misschien niet gerechtvaardigd zijn in iemand anders ogen, maar het voor mij wel stukken makkelijker maken om veganisme opnieuw te introduceren in mijn leven.

Vandaar dus inderdaad die middenweg waar jij over praat, zoals ik al zei wil ik juist die melkproducten etc weer afschaffen maar hetzij op een wat trage en voorzichtige wijze.

Over je andere vraag, waarom 't niet meer in mijn levensstijl paste: dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste heb ik psychisch enorm in de knoop gezeten met mezelf, waar ik verder niet op in wil gaan, maar in ieder geval: de hele dag nadenken over wat ik ga/wil/heb (geg)eten droeg daar niet aan bij. Het was toen heel verfrissend en relaxt om dat idee los te laten en de strengheid even te laten varen. (ik ben nogal obsessief met dingen als ik er eenmaal aan begin, dus veganisme was nonstop in mn gedahcten. vandaar. ik ben er van overtuigd dat t ook op soepelere wijze kan, maar bij mij (toen iig) niet:p)
Daarbij ben ik wat uithuiziger geworden dan voorheen, heb n vriend (L) bij wie ik veel ben, eet meer buiten de deur etc en dan was 100% veganistisch zijn toch lastig. Als streng veganist zijnde voelde ik me vaak lastig als ik bij iemand thuis ''zeurde'' dat ik iets niet at en hoewel ik er toen anders over dacht, kwam 'r 'n punt waarop ik niet meer zo moeilijk wilde doen.
T Is niet dat ik alles eet of zo, maar als iemand speciaal voor mij als toetje ijs heeft gehaald weiger ik dat niet bijv.
Maar goed, om n lang verhaal (wat t alweer is:p) kort te maken: ik streef ernaar om dus langzaam maar zeker de veganistische draad weer op te pakken maar dat gaat nu eenmaal met kleinere stapjes, om mezelf en mn omgeving niet op stang te jagen of te belasten:)

Framboos

Bericht door Framboos » di mar 25, 2008 19:31

Succes Mave. :D

Mave

Bericht door Mave » di mar 25, 2008 19:42

Hee Framboos! Dank je:)

HansLammers
Leefwijze: veganist

Bericht door HansLammers » di mar 25, 2008 20:11

Sterkte Mave.

Wen

Bericht door Wen » di mar 25, 2008 21:11

Hoi,

Ik denk dat je dat heel goed aanpakt hoor :wink:
Ik hoop dat je een manier vindt die goed bij jou past en waar je je goed bij voelt.
Veel succes (y)

Groetjes,
Wendy

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » di mar 25, 2008 23:13

Hoi! Ik ben hier nieuw! Ik ben Lieke, studeer in Groningen, heb een zwerfkat, ben dol op reizen en ben eigenlijk al mijn hele leven vegetariër (zo ben ik opgevoed). Nu wil ik ook veganist worden. Ik vind 't alleen best moeilijk. Mijn eigen eten is nu bijna geheel veganistisch (soms vergeet ik nog wel eens iets met de E nummers) maar nu moet ik de stap nog maken om tegen andere mensen te zeggen dat ik veganistisch wil zijn. Gelukkig woon ik alleen, maarja, mijn vriendje en vriendinnen vinden 't maar niks. Dat ik vegetariër ben hebben ze geaccepteerd, maar de rest... Ze zijn bang dat mijn persoonlijkheid minder rijk wordt. Dat ik alleen nog maar met veganistisch zijn en dierenrechten bezig ben. Toch wil ik het graag. Ik wil niet bijdragen aan onnodig dierenleed. Ik denk dat het makkelijker wordt als ik met andere veganisten in contact kom. Dus, hier ben ik! :D

HansLammers

Bericht door HansLammers » wo mar 26, 2008 0:59

Hoi Lieke,

Ja, het is geen eenvoudige stap vond ik zelf ook. Vooral het sociale aspect. Je moet steeds overal tegen iedereen zeggen dat je veganistisch eet, en dat vestigt de aandacht op je. Anderen zullen zich aan je moeten aanpassen (als je tenminste niet als kluizenaar wil leven).

Het went wel. Dus sterkte ermee.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » wo mar 26, 2008 7:00

Welkom Lieke,

en Welkom terug Mave :D

Mave

Bericht door Mave » wo mar 26, 2008 7:42

Bedankt! :D

En welkom lieke :)

Wen

Bericht door Wen » wo mar 26, 2008 14:48

Hoi,
Welkom. Ik heb zelf 11 zwerfkatten :D en ben dus ook een grote kattevriend.
Ik denk persoonlijk dat het leven van je vrienden minder rijk is dan dat van jou. Veganist zijn betekent voor mij een zuiver geweten en bewuster in het leven staan. Bewust van wat mijn daden en koopkracht teweeg brengen. Ik vind dat je je gevoelsleven moet afsluiten om vlees te kunnen eten.
In elk geval veel succes.

Groetjes,
Wendy

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » wo mar 26, 2008 17:25

Welkom terug Mave, en Lieke ook welkom hier :D

Marla

Bericht door Marla » wo mar 26, 2008 17:48

Mave schreef: ..... de hele dag nadenken over wat ik ga/wil/heb (geg)eten droeg daar niet aan bij. Het was toen heel verfrissend en relaxt om dat idee los te laten en de strengheid even te laten varen. (ik ben nogal obsessief met dingen als ik er eenmaal aan begin, dus veganisme was nonstop in mn gedahcten. vandaar. ik ben er van overtuigd dat t ook op soepelere wijze kan, maar bij mij (toen iig) niet:p)
Lastig is dat, ik ken het wel maar dan mbt hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt op een dag.
Ik heb altijd het idee dat het ermee te maken hebt dat je jezelf dingen ontzegt en dat je er daardoor juist extra veel aan gaat denken en mee bezig bent. Ik weet natuurlijk of dat voor jou ook op gaat maar probeer in ieder geval niet in negatieve termen te denken. Niet denken "ik mag dit niet", je mag namelijk alles en jij bent de enige die bepaalt wat je kan en wilt eten. Dat er misschien andere mensen jou minder veganist vinden als je bepaalde dingen wel eet is dan jammer voor hen toch? Volgens mij denken heel veel beginnende veganisten teveel aan regeltjes, ik had dat zelf ook. Alsof je je altijd moet verantwoorden aan een ander die je die regels heeft opgelegd. Probeer dat in ieder geval los te laten, het gaat er uiteindelijk om dat jij een levens/eet-stijl ontwikkelt waarmee je zelf tevreden bent.

Wen

Bericht door Wen » wo mar 26, 2008 18:13

Ik sluit me aan bij wat Marla zegt (y)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie » wo mar 26, 2008 18:29

En ik ook.

Welkom & welkom terug, ook van mij ^^

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx » wo mar 26, 2008 19:29

goed gezegd marla :)

welkom mave en lieke :hello:

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » wo mar 26, 2008 21:39

Bedankt allemaal! Leuk om al deze berichten en discussies van (in meerdere of mindere mate) gelijkgestemden te lezen op dit forum. Met alle recepten ben ik ook erg blij! :wink:

jet
Moderator

Bericht door jet » wo mar 26, 2008 23:08

Hoi Lieke en welkom natuurlijk :)
Hier ook een student :). Sommige van mijn vrienden vinden het juist een uitdaging om iets veganistisch te maken, en die vinden het ook leuk om te horen over het hoe en waarom. Anderen interesseert het geen biet, of die gaan moeilijk lopen doen, nou ja, dan haal ik mn schouders op, en hoop ik dat ze met zichzelf kunnen leven haha. Het went :)
Succes in elk geval!

groetjes
jet :carro:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Mave

Bericht door Mave » do mar 27, 2008 7:48

Bedankt!
Nou, precies Marla, dat is 't inderdaad. Net als met de roze olifant :p Bedankt voor je fijne reactie!

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » do mar 27, 2008 14:42

Welkom Lieke! En Mave, welkom terug! Succes met het vinden van je eigen weg (allebei) ;).

Plaats reactie