Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door marjan »

Welkom allebei ook van mij :)

raymond

Bericht door raymond »

welkom allemaal :D

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Hi allemaal,
ik zal me ook even voorstellen....
Ik ben Petra (32), mama van 3 kids (4,5 jaar & 2,5 jaar & 8 mnd).
Ik was vegetariër vanaf m'n 15e en sinds een paar maanden eet ik alleen nog maar plantaardig.

Ik doe het voornamelijk omdat het gezonder is om geen dierlijke producten te gebruiken, maar daarbij vind ik ook het gebruik van dierlijke producten buiten het voedsel om onnodig.
Dat dieren dan ook voor mij niets hoeven te produceren, daar ben ik heel blij mee, ondanks dat dat niet mijn hoofdreden is.

Samen met mijn kids eet ik veganistisch ( m'n man eet wel alles ), we eten heel gevarieerd en (zomogelijk) biologisch. Ik heb een hekel aan supplementen, pilletjes, druppeltjes enzo :lol: .
Groetjes! :)
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

marjan

Bericht door marjan »

Hoi Petra, welkom hier! Bijzonder dat je met je kinderen veganistisch bent gaan eten. Ik heb dat ook gedaan toen mijn kinderen nog klein waren. Daniël (nu 11 en ook hier op het forum) was ruim een jaar en vooral nog aan de borstvoelding en de groente- fruit- granen- en peulvruchtenhapjes op dat moment. Mirjam was 3 1/2. Inmiddels is Daniël bijna nog een fanatiekere veganist dan ik zelf ben en is Mirjam (nu 14) een paar jaar geleden toch vegetariër geworden. Ik vond het erg fijn om zo bewust met veganisme bezig te zijn in de opvoeding en mijn kinderen op dat vlak een heel ander gedachtengoed mee te geven dan gebruikelijk in onze maatschappij...

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Welkom Petra,

Ga je je man nog over halen? ;)

Ananas

Bericht door Ananas »

Hee hallo,

ik zal me ook maar eens even voorstellen.
Ik ben 18 jaar en ik eet sinds 3 jaar vegetarisch, en dan wel zonder gelatine, rode kleurstof, leer. Ik was na het lezen van een boek weer eens met m'n neus op de feiten gedrukt over dat koemelk niet bedoeld is voor mensen en ging hier meer over zoeken en lezen. Zo kwam ik ook op deze website. Ik dacht dat de biologische zuivel die ik gebruik dieren niet zo'n kwaad deed, maar ik begin daar nu anders over te denken..
Ik ga nu geleidelijk aan steeds meer plantaardig eten, ken ook een paar mensen die al een tijd veganist zijn dus kan gelukkig ook tips etc. van hen krijgen.
Ik heb al veel gelezen op dit forum en vind het echt handig!!

Wat me wel handig lijkt om erbij te zeggen, is dat ik een eetprobleem heb. Het is niet echt in een hokje te plaatsen maar lijkt het meest op orthorexia klik. Hierdoor ben ik best wel bang dat mijn omgeving dit gaat zien als een verergering van mijn probleem. Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?

Ohja, mijn nickname is Ananas omdat ik daar verslaafd aan ben, ik ben dit schooljaar gestopt met school maar wil dit wel weer gaan oppakken en werk op t moment parttime in een supermarkt. Ik woon op mezelf dus kan gelukkig precies zelf bepalen wat ik eet, geen discussies over koken enzo :)

marjan

Bericht door marjan »

Welkom Ananas! Wat leuk om te lezen over die orthorexia. Mijn moeder denkt al jaren dat ik dat ook heb :D en stuurde me eens een artikel hierover uit de Margriet. Als waarschuwing omdat ze zich zorgen maakte over hoe ik met voeding bezig was... Ik vond dat erg grappig en zie bij mezelf absoluut niet een eetstoornis. Wel heb ik toen op een map waar ik allerlei teksten in bewaar die ik interessant vind op gezondheids- en eetgebied "Orthorexia" genoemd. Ik zit hier dus tegen een ordner aan te kijken waar dat woord met grote letters op staat. Maar goed, ik ga er voor mezelf heel luchtig mee om omdat ik denk dat ik geen orthorexia heb. Als je zelf denkt dat je wel zoiets hebt dan is het natuurlijk wel een heel ander verhaal... Nouja, hoe dan ook: Hartstikke welkom hier en ik hoop dat je hier interessante dingen zult lezen en dat je wat hebt aan ons gezelschap.

Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Welkom Annanas,

Ik vind annanas ook wel lekker :mrgreen: veel post en lees plezier en vega worden is niet moelijk, het voelt juist goed!!

HansLammers

Bericht door HansLammers »

Welkom PetraPS en Annanas

raymond

Bericht door raymond »

welkom Petra en Ananas... tsjee, op je 18de al op jezelf.. ik ben jaloers :P ik rond op m'n 20ste deze opleiding pas af en dan ga ik pas op mezelf wonen :( :P

Wen

Bericht door Wen »

Iedereen welkom:)

Petra? ik maak me wel wat zorgen over het feit dat je tegen vitaminepilletjes bent. Van wat ik heb gelezen is het echt nodig ,en zeker voor kinderen, om vit B12 bij te nemen. Een heel goed boek over gezond vegan eten en gezonde vegan kinderen groot te brengen vind ik "Becoming vegan" van Davis Melina
Heel leuk al die vegan kinderen hier op het forum.
Daniel, zeggen de kinderen in je klas er nooit iets van?

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* »

Welkom allebei!
@PetraPS: Ik ben zelf samen met m'n broer en zus (Shantisabine) vegetarisch opgevoed en m'n broertje (17 mnd.) eet veganistisch, dus misschien kun je leuk tips uitwisselen met m'n moeder (Esther A) (ja, de hele familie zit hier :lol: )

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Daniel schreef:Welkom Petra,

Ga je je man nog over halen? ;)
Hihi.....ik doe m'n best, ik haal iig biologische melk voor hem (in de thee), hij zit al aan de ruwe rietsuiker zonder te klagen en hij slaat al dagen over qua vlees. Het is net hoe goed ik m'n best doe om iets anders klaar te maken, maar ik hou nogal van eten waarvan je nog kan zien wat het is...en hij juist niet, haha.

@iedereen, heel lief met de zorgen over m'n vitamientjes, maar ik neem heel bewust geen supplementen, ik ben er van overtuigd dat het onzin is, zelfs slecht.
Ik ga al vaker er over in discussie, maar nu maar even niet... :wink:

Marjan, dat geeft zo'n goed gevoel hè, dat je je kindje vanaf de start alleen goede voeding geeft.

Groetjes!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

@PetraPS: Ik zou het toch wel verstandig vinden als je b12 supplementen gaat nemen. We leven gewoonweg niet meer in een situatie waarin we op een natuurlijke manier de b12 binnen krijgen door onze hygienische manier van leven enzo.

Neem op zijn minst gewoon producten waarin b12 is toegevoegd (neem je die wel?).
Of neem je alleen maar 'verse' producten? Dus geen sojadrinks etc. tenzij zelf gemaakt?

Ichabod
Leefwijze: flexanist

Bericht door Ichabod »

Hoi iedereen!

Ik kom mij ook even voorstellen.

Ik ben 20 jaar oud en ben sinds anderhalf jaar lacto-ovo vegetariër. Dit ben ik geworden nadat mijn ouders op vakantie waren en ik zelf moest koken. Toen zag ik de vleesvervangers in de schappen liggen en dacht ik als die lekker zijn dan is vlees eten dus eigenlijk volstrekt overbodig. Want waarom zou je het dan nog doen? Het is niet dat het goed voor je is... (ik hoef jullie niet te overtuigen denk ik 8)) Maar iig de vleesvervangers bevielen goed (daar ben ik nu wel redelijk van afgestapt) en sindsdien ben ik vegetarisch. Ik ben blij dat mijn ouders mij hier in steunen, ik had namelijk verwacht zelf te moeten gaan koken. Maar daatentegen zijn ze flexetariers geworden, mijn moeder overweegt zelfs vegetarier te worden. :D

Naast vegetarisch ben ik sinds jan. dit jaar ook straight edge, toen heb ik eindelijk de stap genomen om (na 8 jr) ook te stoppen met roken. De drank en drugs heb ik namelijk al jaren geleden vaarwel gezwaaid :ole: Alleen, hoe goed het ook bevalt, vind ik het jammer dat ik steeds minder aansluiting heb op de mensen uit mijn omgeving. Ik ken namelijk haast geen vegetariers en al helemaal niet i.c.m. straight edge. Daarom ben ik maar is opzoek gegaan naar fora om mensen te vinden die wel bewust leven.

Dus ja... Zodoende... :)
"All you can do is stay close to what is true to you..." [sXe]

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Welkom Ichabod!

marjan

Bericht door marjan »

Ook van mij van harte welkom ichabod!

PetraPS

Bericht door PetraPS »

Vegantastic schreef:@PetraPS: Ik zou het toch wel verstandig vinden als je b12 supplementen gaat nemen.
Please!!! Daarom schreef ik al dat ik het bewust doe, dus dat niet meteen iedereen mij 'advies' probeert te geven......ik ben er van overtuigd dat jullie (vitamine/mineralen/supplementen-slikkers) verkeerd bezig zijn en dat ik jullie 'advies' moet geven.

Nogmaals: Ik doe het zeer bewust, en ik heb er alles al over gelezen, hopelijk kan ik binnenkort eens met een mooi tekstje komen om mijn standpunt uit te leggen :D .

Groetjes Petra.

HansLammers

Bericht door HansLammers »

welkom ichabod

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

PetraPS schreef:Nogmaals: Ik doe het zeer bewust, en ik heb er alles al over gelezen, hopelijk kan ik binnenkort eens met een mooi tekstje komen om mijn standpunt uit te leggen :D .
Ik ben daar benieuwd naar.

Plaats reactie