Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Brent
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Brent »

Hoi Maria, welkom op het forum! :welcome:

Er zijn vele plantaardige voedingsmiddelen die ruimschoots kunnen voorzien in je eiwitten (het gaat natuurlijk vooral over de essentiele aminozuren).
Denk aan:
Soyaproducten zoals yofu yogurt, tofu, tempeh, soyavla, soyamelk, soyabrokken
Bonen en linzen
Zaden, zoas chiazaad, zonnebloempitten, pijnboompitten
Noten
Avocado's
Rijst, Quinoa enz.

Maar ook groenten zoals spinazie hebben behoorlijk wat eiwitten en zelfs in fruit zoals bananen zit aardig wat.
Eet je gevarieerd en vooral veel verse dingen (niet uit een fabriek), dan heb je al snel genoeg essentiele aminozuren in je voeding.

Laat je niet wijsmaken dat je essentiele aminozuren uit dierlijke voeding zouden moeten komen, dat is een raar dogma waarmee veel mensen gehersenspoeld zijn. :wink:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Wen

Bericht door Wen »

Maria, lees eens op jacknorris.rd voor wetenschappelijk onderbouwd voedingsadvies!
Brent

Bericht door Brent »

Of vraag anders het Voedingscentrum om inlichtingen, die werken ook strikt langs de "wetenschappelijke" meetlat. :wink:
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx
Wen

Bericht door Wen »

Dat vind ik niet grappig!
Jack Norris is betrouwbaar en baseert zich op wetenschappelijk correct, peerviewed onderzoek. Hij geeft betrouwbaar advies en hij beweert niet de waarheid in pacht te hebben.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Eens met Wen (y)

Hier nog goed onderbouwd een stukje over plantaardige eiwitten van een vegan diëtist: http://www.theveganrd.com/plant-protein ... ion-primer
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!
Lionezz
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lionezz »

Dank jullie wel voor het welkom en linken alle handvatten zijn welkom :thanks:
tidemo85

Bericht door tidemo85 »

Hoi allemaal,

Ik ben Tidemo85, een jonge vrouw van 29 en woon in noord holland.
Sinds een jaar of 4 ben ik vegetariër. (en heb ook mijn vriend kunnen overtuigen! :govegan: :-D )
Mijn hele leven at ik bijna geen vlees omdat ik het simpelweg nooit lekker heb gevonden, alleen wel eens een kroket of zoiets dergelijks.
Totdat ik er achter kwam wat er omgaat in de bio-industrie, en hoe wreed mensen omgaan met dieren.
Alsof het "producten" zijn die geld moeten opleveren, en verschrikkelijk be(mis)handeld worden :shock:
Nu vindt ik het eten en drinken van melkproducten bijna net zo erg als het eten van vlees, en wil ik hier ook helemaal mee stoppen.

Maar ik zit met het probleem dat ik niet alles kan eten.
Vanwege darmproblemen kan ik haast geen bonen, linzen en erwten eten. Daar krijg ik ontzettend buikpijn van.
En van veel noten, zaden en steenvruchten(vnl fruit) krijg ik eczeem(ik ben er nog niet achter welke noten dat precies zijn, maar sowieso een aantal) het duurt vrij lang voordat de eczeem weer weg trekt en voordat ik weer een ander type noot kan proberen.
Avocado valt helaas ook onder een van de vruchten waar ik niet tegen kan.

Wat zou ik bijvoorbeeld nog meer kunnen eten om gemakkelijk meer calorieën binnen te krijgen per dag?
Want nu vul ik mijn maaltijden(veel groentes) aan met brood, rijst of bulgur.
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

:welcome: Tof dat je vegan wilt eten!

Als je geen peulvruchten eet is het belangrijk om een goede bron van het aminozuur lysine te vinden, omdat dit voornamelijk in peulvruchten in grotere hoeveelheden voorkomt. Kun je wel sojaproducten zoals tofu, tempeh en kant-en-klare vleesvervangers verdragen? Seitan, een eiwitproduct uit tarwe zou ook een goeie optie kunnen zijn.

Voor meer calorieën zou je misschien wat extra olie aan je maaltijden kunnen toevoegen. Kun je tegen kokos? Kokosmelk, kokosrasp en kokosolie zijn ook een fijne manier om meer calorieën toe te voegen aan je maaltijden en tussendoortjes.

Je zou nog wat meer variatie aan granen kunnen proberen, zoals boekweit, quinoa, gierst en zetmeelhoudende knolgroentes zoals aardappels en zoete aardappels.

Succes! (y)
Brent

Bericht door Brent »

Ik krijg zelf ook buikpijn van bonen, linzen en erwten. Noten verdraag ik alleen in kleine hoeveelheden.
Voor meer calorien eet ik vooral goed rijpe bananen en avocado's en als ik warm eet ook wortelen en knollen.
Daarnaast doe ik chiazaad door smoothies (meestal samen met een avacado).
tidemo85

Bericht door tidemo85 »

Bedankt voor de tips! :-D
Soja gaat volgens mij wel. Ik heb nog nooit vleesvervangers gegeten(vind ik er niet zo smakelijk uit zien) maar dat ga ik dan toch wel zeker proberen!
Heb je evt. nog tips voor bepaalde winkels/merken?
Kokos en avocado vallen helaas ook in het allergie rijtje.. Jammer want het zijn inderdaad handige dingen om gemakkelijk wat meer vetten en calorieën binnen te krijgen.
En seitan, kan je zoiets in de reformwinkel of de Tuinen kopen?
Zoete aardappelen zijn ook een goed idee, en erg lekker! (y)
Nogmaals bedankt!
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hier vind je een flinke lijst met vegan vleesvervangers. Er staan ook smaakbeschrijvingen bij, misschien kun je daarmee een idee krijgen van wat iets voor jou is. Er staat ook bij in welke winkels ze te koop zijn. Sommige lijken op vlees, maar andere zijn gewoon een plantaardig product met zijn eigen lekkere smaak, zonder dat het op vlees lijkt: https://gewoonvegan.nl/category/vleesch/

Seitan kun je inderdaad bij reformwinkels kopen, houdbare stukjes in een pot met bouillon, of verse uit de vriezer. Je kunt het ook zelf maken van tarweglutenpoeder (te bestellen bij molenwinkels). Dat is veel goeddkoper en veel lekkerder dan die uit de winkel.

Seitan, tofu een tempeh zijn enorm veelzijdige producten waar je allerlei kanten mee op kunt. Door ze op verschillende manieren te kruiden of marineren en te bakken kun je ze voor allerlei keukens en toepassingen gebruiken. Van Hollands tot Chinees en van burgers tot stoofpotjes.
Wen

Bericht door Wen »

:welcome:
Maarten

Bericht door Maarten »

Welkom Tidemo! Wat rot moet dat zijn dat je niet goed tegen peulvruchten en noten kan. Artichokken, broccoli, spirulina (in de Tuinen), pindakaas (als je er tegen kan) en oesterzwammen (iets minder geloof ik) bevatten ook veel eiwitten. Veel succes gewenst!
tidemo85

Bericht door tidemo85 »

Bedankt voor alle tips!

Spirulina zijn dat capsules of kan je dat ook als voedsel kopen?
Maarten

Bericht door Maarten »

Volgens mij kun je het in tabletvorm kopen en als poeder (om bijv. door je drinken te doen). Het is een superfood, dus helaas wel wat prijzig. Zie onderstaande links voor meer informatie:

http://energiekevrouwenacademie.nl/spir ... -eiwitten/
http://www.ilovehealth.nl/spirulina-super-food/
http://www.detuinen.nl/16075-jacob-hooy ... oeder.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spirulina
Maarten

Bericht door Maarten »

Ik weet trouwens niet 100% zeker of het alleen maar gezond is. Misschien moet je het eens vragen aan iemand die er meer verstand van heeft. :)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Er zijn inderdaad wel wat risico's verbonden aan spirulina gebruik, voornamelijk omdat het besmet kan zijn met giftige algen. Dr. Greger van nutritionfacts heeft er wat filmpjes aan gewijd: http://nutritionfacts.org/?s=spirulina
Poffel

Bericht door Poffel »

Hallo!

Zal me ook even voorstellen: ik ben 23 jaar en ben sinds kort helemaal vegan. :) Ik ben geloof ik wel een beetje zoekende wat betreft voedingsstoffen en het hoe en wat, maar dat had ik in feite sowieso al. Het is ook lastig dat ik mijn vraagtekens heb bij al die 'onderzoeken' en sites; kijk alleen al naar hoe extreem sites verschillen over of je nou wel of niet bepaald voedsel zou moeten eten! Het antwoord hangt maar net af van waar je op zoekt en wat je zoekterm is. En laten we wel wezen.... op het internet wordt de ergste onzin de wereld in geholpen :mrgreen:

Momenteel heb ik een account bij het Voedingscentrum en het schijnt dat die ook niet altijd even correct zijn met hun adviezen maar ik gebruik hun tooltje om bij de houden wat ik eet en waar ik bepaalde voedingsstoffen mis. Een groot 'probleem' is volgens mij eiwitten, en het gaat ook niet helemaal lekker volgens mij met de B-vitamines, ik moet daar ook nog een beetje mijn weg in vinden.

Ik ben hier vooral benieuwd naar simpele, goedkope recepten (studente, smalle beurs), ideeën, inspiratie en oplossingen wat betreft genoeg voedingsstoffen binnenkrijgen. Sowieso vind ik het hele onderwerp 'eten' en 'waar komt voedsel vandaan' interessant. Dus zodoende :)
Martine
Moderator

Bericht door Martine »

:welcome: Poffel!

Super tof dat je vegan bent geworden . :-D

Wat die eiwitten betreft, dat zou geen probleem moeten zijn als je gewoon voldoende eet. Probeer bij iedere maaltijd één of meerdere eiwitbronnen te nemen, zoals peulvruchten, pindakaas en pinda's of andere noten, (volkoren) granen (inclusief brood en pasta), een vleesvervanger, sojamelk etc. Je mag ook gerust een keer een eetdagboekje hier posten (of liever nog in het eetdagboek topic), dan kijken we even mee als je dat fijn vindt.

Voor simpele goedkope recepten zou ik vooral in de hoek van de maaltijdsoep, chili, curry en pastagerechten etc. kijken. In de budgetcategorie op mijn website staan aardig wat van dat soort recepten: https://vegetus.nl/tag/budgetvriendelijk/
Maarten

Bericht door Maarten »

Welkom Poffel! misschien is het een placebo-gevoel, maar nu ik ruim 4 maanden helemaal vegan ben voel ik mij gezonder. Er is een hoop informatie over veganistische voeding op internet te vinden, dus je zoektocht naar een gezond veganistisch eetpatroon moet zeker kunnen slagen!
Plaats reactie