Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
evilpoekie
Contacteer:

Bericht door evilpoekie »

nou, nee ik werd opeens straightedge genoemd zonder dat ik wist wat het was. maar dat vind ik prima hoor, begrijp me niet verkeerd. ben zelfs erg blij met de straightedge beweging (lekkere vegan burgers bij hc festivals :wink: ) en het is een handige manier om mensen te leren kennen met gelijke interesses en filosofie. ik heb alleen niet echt het gevoel dat ik er voor heb gekozen nee.... natuurlijk wel voor een plantaardige levenswijze, en hc ben je gewoon for life, tsja misschien toch wel een beetje dan hehe

xTiMx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

oke got it :)

uhm, dat van vegan burgers bij hc (en sXe) festivals klopt eigenlijk ook niet he. waarom wordt er eigenlijk wel bier verkocht?! :shock: :roll: hehe... :wink:
sorry, ik in een dram bui :lol:

heb ik me eigenlyk ooit wel eens voorgesteld? ...weet 't nie meer :roll:
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Gast4Life

Bericht door Gast4Life »

evilpoekie schreef:en hc ben je gewoon for life
Ik vraag me af hoe "hc" je nog bent op je 65e (neem ik voor het gemak even aan dat je dan nog leeft / wilt leven) :lol:

evilpoekie
Contacteer:

xTiMx schreef:oke got it :)

uhm, dat van vegan burgers bij hc (en sXe) festivals klopt eigenlijk ook niet he. waarom wordt er eigenlijk wel bier verkocht?! :shock: :roll: hehe... :wink:
sorry, ik in een dram bui :lol:
nee dat had ik ook gewoon verzonnen hoor :roll:

evilpoekie
Contacteer:

Gast4Life schreef:
evilpoekie schreef:en hc ben je gewoon for life
Ik vraag me af hoe "hc" je nog bent op je 65e (neem ik voor het gemak even aan dat je dan nog leeft / wilt leven) :lol:
lol waarom niet? denk echt niet dat ik dan naar Frans Bauer zit te luisteren hoor

Arjen
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hallo,

Ik zal me ook even voorstellen,
Mijn naam is Arjen ik ben 20 en kom uit de randstad.
Ik ben nog geen veganist of vegetariër maar na een middagje internetten via toeps' weblog http://images.fok.nl/s/bye.gif op diverse vegasites kwam ben ik behoorlijk overtuigd, nu moet ik het alleen nog in de praktijk zien te brengen... (woon nog thuis, dus dat wordt nog wat.. :roll: )

Verder zal ik waarschijnlijk niet veel posten, ik ben meer een meelezer.
Laatst gewijzigd door Arjen op zo feb 06, 2005 0:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Arjen3 schreef:Hallo,

Ik zal me ook even voorstellen,
Mijn naam is Arjen ik ben 20 en kom uit de randstad.
Ik ben nog geen veganist of vegetariër maar nadat na een middagje internetten via toeps' weblog http://images.fok.nl/s/bye.gif op diverse vegasites kwam ben ik behoorlijk overtuigd, nu moet ik het alleen nog in de praktijk zien te brengen... (woon nog thuis, dus dat wordt nog wat.. :roll: )

Verder zal ik waarschijnlijk niet veel posten, ik ben meer een meelezer.
Welkom Arjen.

Ach.. mij is het ook gelukt om thuis goed veganist te zijn. Een kwestie van goed vast houden aan wat je zelf wilt ;) Ouders gaan dan uiteindelijk wel mee :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Welkom Arjen!

Billie

Bericht door Billie »

Beste mensen, ik heb me pas geregistreerd, nadat ik al een tijdje een meelezer was.
Ik ben 24 jarige student uit Groningen. Ik ben al mijn hele leven vegetarier. Iets was sommige mensen prijzenswaardig vinden. :? Ik heb er niet zelf voor gekozen. Ik vraag me weleens af of ik vegetarier was geweest als ik niet bij "vegetarische ouders" geboren was... Dus nee, zo goed is dat niet.
Al een tijdje ben ik meer bezig met wat ik eet. ik zie de inconsequenties van een vegetarisch bestaan. Ik heb Animal Liberation gelezen (niet helemaal uit, want het moest terug naar de bieb, maar de rest komt nog een keer). Ik lees altijd etiketten, want ookal zitten er soms dierlijke dingen in, ik wil me er in ieder geval bewust van zijn.
Ik heb een tijd in een leefgemeenschap gewoond waar een boerderij aan vast zat. Toen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik vlees eten eigenlijk ok vind, zolang het maar op hele kleine schaal gebeurt en het vlees als het ware een bijproduct is van de melk en kaas (dus niet dat het echt ervoor gefokt wordt). Ik weet namelijk niet of ik het er fundamenteel mee oneens ben om dieren te gebruiken voor je eigen onderhoud. Ik bedoel dan ook op hele kleine schaal. Als je bijvoorbeeld een schaap hebt, mag je die dan eens per jaar scheren en er een trui van breien? Ik vind dat niet perse verkeerd.
Toch vond ik deze houding nog niet helemaal bevredigend en daarom ben ik me aan het verdiepen in veganisme. De zuivel die ik eet is sowieso altijd biologisch. En ik zou ook niet veel moeite hebben al het dierlijke uit mijn dieet te schrappen. Behalve kaas... Hebben jullie daar tips voor?
Misschien helpt het als ik er meer over weet. Ik kots immers ook van de gedachte iets met ei te eten dat uit een legbatterij of scharrelschuur komt. Als ik er meer van weet, lust ik het misschien niet meer.
Een heel verhaal, en reageer vooral op al mijn overwegingen. Daar heb ik het voor opgeschreven. Ik wil graag meer leren!
Groetjes
Verdiepende vegetarier/veganist

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Welkom Billie!

Je bent dus vegetarisch opgevoed en probeert nu jouw eigen mening over alles beter te vormen. De enige methode is precies wat je aan het doen bent: info zoeken! Ik kan je natuurlijk een aantal links geven (zoals die naar mijn eigen site :)) Verder zal je toch zelf je weg moeten vinden.

Mijn eigen mening over een beetje vlees eten is dat ik het onnodig vind om een leven te eindigen voor niets anders dan een hapje eten. Ik vind een leven gewoon meer waard dan een maaltijd.

Andere produkten zoals wol, honing of een eitje en dergelijke staan mij tegen, omdat ik er niet van houd om dieren te zien als leveraars van produkten voor ons. Ik zie ze liever als levende wezens die hier op aarde zijn voor hun eigen redenen en niet om door ons uitgebuit te worden.

Ik heb over mijn redenen om veganist te zijn ook pas geleden een clip gemaakt. Dan hoef ik het eigenlijk niet allemaal uit te leggen hier. :) Je kan die clip hier bekijken. Druk maar op 'Clips' en 'Why Vegan'.

Maar neem vooral de tijd om zelf te bepalen waar jij je het beste bij voelt. Ik leg ook altijd aan mijn kinderen uit dat ze nu dus veganist zijn omdat hun ouders dat zijn, maar dat ze later zelf moeten bepalen wat het beste bij hun past. Het moet natuurlijk vanuit je hart komen.

Billie

Bericht door Billie »

Bedankt voor de reacties. En zeker, Wanda, ik ben nog lang niet uitgelezen hier. Mooie website. ik heb bijna alle clipjes bekeken, al moest ik soms wel mijn hoofd wegdraaien.
Doe jij trouwens ook aan Peacefully striving towards sharing our earth? snap je het nuance-verschil?
Ik ben namelijk overtuigd pacifist en vind dus dat de weg ernaartoe ook vreedzaam moet gebeuren. Maar dat zal je vast ook wel bedoelen. :wink:
Verdiepende vegetarier/veganist

Zen

Bericht door Zen »

Billie schreef:Beste mensen, ik heb me pas geregistreerd, nadat ik al een tijdje een meelezer was. Ik ben 24 jarige student uit Groningen.
Welkom Billie
Billie schreef:Ik ben al mijn hele leven vegetarier. Iets was sommige mensen prijzenswaardig vinden. :? Ik heb er niet zelf voor gekozen. Ik vraag me weleens af of ik vegetarier was geweest als ik niet bij "vegetarische ouders" geboren was... Dus nee, zo goed is dat niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat sommigen het vooral prijzenswaardig zouden noemen wanneer iemand op (zeer) jonge leeftijd uit eigen keuze vegetariër/veganist wordt (is geworden). Wanneer je zo bent opgevoed is dat niet direct aan de orde... Echter, je bent inmiddels 24 zeg je en hebt tot nu toe altijd vegetarisch geleefd. Je staat er dus wel achter, en lijkt er naar te streven om zo min mogelijk bij te dragen aan dierenleed. Dat is best prijzenswaardig te noemen (voor sommigen). Ook vind ik persoonlijk dat je veel geluk hebt gehad, ik zou willen dat ik in ieder geval vegetarisch opgevoed was en wel om meer dan 1 reden. Maar goed, het heeft verder ook weinig zin om me daar nu nog veel over op te winden...
Billie schreef:Toch vond ik deze houding nog niet helemaal bevredigend en daarom ben ik me aan het verdiepen in veganisme. De zuivel die ik eet is sowieso altijd biologisch. En ik zou ook niet veel moeite hebben al het dierlijke uit mijn dieet te schrappen. Behalve kaas... Hebben jullie daar tips voor?
Misschien helpt het als ik er meer over weet. Ik kots immers ook van de gedachte iets met ei te eten dat uit een legbatterij of scharrelschuur komt. Als ik er meer van weet, lust ik het misschien niet meer.
Je geeft al aan alleen biologisch te kopen, dus stremsel uit de lebmaag van kalfjes zal je in dergelijke kaas niet (snel) terugvinden. Bovendien ga ik ervanuit dat je als vegetariër daar sowieso op zal letten. Wat je verder wellicht wilt weten over biologische veehouderijen is dat bij het houden van melkkoeien de (mannelijke) kalfjes nog altijd 'gewoon' in het slachthuis eindigen, net als de koeien zelf overigens, wanneer hun melkproductie afneemt (dwz, wanneer de koeien niet meer 'rendabel' zijn). Wat veelal wel gebeurt is dat de kalfjes nog korte tijd bij hun moeder mogen blijven in tegenstelling tot bij de intensieve melkveehouderij, waar ze vrijwel direct worden weggehaald. Er zijn overigens wel ontwikkelingen 'zichtbaar' die er op wijzen dat meer biologische melkveehouders ernaar streven om de kalfjes (langer) bij hun moeder (in de wei!) te houden. Overigens stelt de "Groene Koe" op haar website het volgende:

Er is bij de biologische landbouw geen norm voor de tijd dat kalveren bij de moeder moeten drinken.

In de praktijk betekent dit vaak dat de kalfjes voor zolang ze op de biologische boederij zijn, wel biologische melk krijgen 'toegedient' maar niet (lang) bij hun eigen moeder mogen drinken, waarmee het natuurlijke gedrag van de dieren ondermijnt wordt.

Verder is er natuurlijk nog altijd sprake van een zekere mate van vrijheidsberoving, ongeacht hoeveel ruimte de dieren krijgen, en zal het economisch belang van de veehouders altijd blijven prevaleren. In dat licht kun je je ook afvragen in hoeverre koeien in de biologische veeteelt volledig gevrijwaard blijven van fokmethodes die er zuiver op gericht zijn om de melkproductie van koeien op te stuwen, met alle nadelige gevolgen van dien tav het welzijn van de dieren. (o.a. risico op uieronsteking). Bite Back schrijft hierover het volgende:

Melkkoeien worden tegenwoordig gemiddeld maar 4-5 jaar oud (lees: dan worden ze afgevoerd naar het slachthuis, omdat de melkopbrengst minder winstgevend wordt) terwijl koeien wel tussen de 15 en 20 jaar kunnen worden! Ook in de biologische melksector worden de meeste kalveren bij hun moeder weggenomen en in een groepshuisvesting geplaatst en komen in het reguliere transport/handelscircuit terecht (dus ook in de bio-industrie): het melkveebedrijf is immers een economisch bedrijf en kan het zich economisch niet veroorloven om de kalveren bij de moederdieren te houden. Er zullen uitzonderingen zijn voor vleeskoeien en ook zullen er bedrijven zijn die het toelaten dat koeien hun kalveren mogen zogen, maar dat komt helaas niet vaak voor.

De zogenaamde melk‘gift’ eist ook van melkkoeien haar tol: steeds meer koeien krijgen last van uierontsteking, slijterziekte, pijnlijke hoeven etc. Ook staan steeds meer koeien (langer) op stal in plaats van in de wei wat genoemde aandoeningen alleen maar doet verergeren.

Al met al, meer dan genoeg redenen voor mij om zuivelproducten volledig uit te bannen.
Cut cold stone with a warm heart

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Billie schreef:Doe jij trouwens ook aan Peacefully striving towards sharing our earth? snap je het nuance-verschil?
Ik ben namelijk overtuigd pacifist en vind dus dat de weg ernaartoe ook vreedzaam moet gebeuren. Maar dat zal je vast ook wel bedoelen. :wink:
Ik had hier nog geen antwoord op gegeven. Sorry.
Er is inderdaad een verschil tussen 'peacefully striving' and 'striving towards peacefully...'. Ik noem mezelf (afhangende van de definitie) niet pacifist. Ik heb wel een hekel aan geweld en vind ook dat alles gedaan moet worden om het te voorkomen.

Eduard

Bericht door Eduard »

Hallo Billie en Arjen. Daar jullie je aan het verdiepen zijn in de praktijk en theorie rondom de ethiek voor wat betreft het gebruik van natuurlijke middelen wil ik jullie wijzen op de informatie op Beyond Vegetarianism (transcending outdated dogma's). Een site met informatie van mensen, die zoals ik, al wat ouder zijn en zich al tientallen jaren met deze problematiek bezig houden. Vrijdenkers die zich niet bij een groepje aan hoeven of willen sluiten en vanuit het eigen geweten hun eigen modus operandi vinden om om te gaan met ethiek en moraal.

Forum-Beheer
Site Admin

Beyond Vegetarianism

Bericht door Forum-Beheer »

De verdere discussie over "Beyond Vegetarianism" is verplaatst:
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1728

Eduard

Bericht door Eduard »

Hé GeDaPo, besef je wel dat je me nu de schuld in de schoenen schuift voor cross-posting. Dezelfde post van mij staat nu op twee plaatsen op het forum. :twisted:

Niet dat ik antwoord van je verwacht, daar voel je je te goed voor blijkbaar. Lekker verschuilen achter je 'ambtelijke' privileges...

xkirstenx

Bericht door xkirstenx »

hoi allemaal, ik ben Kirsten en ik ben nu nog vegetarier maar wil vegan worden.

Ik heb alleen een vraagje, ik heb nog leren producten, een tas en schoenen.
Het zou toch stom zijn als ik die weg zou moeten doen of niet? Ik kan ze nog gewoon gebruiken, ze zijn niet stuk of wat dan ook.
Is het acceptabel om ze gewoon te gebruiken tot ze 'opgebruikt' zijn of niet?
Vanaf nu wil ik gewoon niets meer aanschaffen dat dierlijke producten in zich heeft.

buiten dat, hallo allemaal :)

reggie

Bericht door reggie »

welkom allemaal,

als je een beetje milieubewust bent gooi je je schoenen natuurlijk niet weg,en draag je ze gewoon tot ze op zijn.
weggooien is zonde

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

xkirstenx schreef:hoi allemaal, ik ben Kirsten en ik ben nu nog vegetarier maar wil vegan worden.

Ik heb alleen een vraagje, ik heb nog leren producten, een tas en schoenen.
Het zou toch stom zijn als ik die weg zou moeten doen of niet? Ik kan ze nog gewoon gebruiken, ze zijn niet stuk of wat dan ook.
Is het acceptabel om ze gewoon te gebruiken tot ze 'opgebruikt' zijn of niet?
Vanaf nu wil ik gewoon niets meer aanschaffen dat dierlijke producten in zich heeft.

buiten dat, hallo allemaal :)
Hoi, leuk dat je er over denkt vegan te worden
Zolang je dat zelf wilt bepaal je dat zelf.
Wil je het zelf niet meer, dan kan je het weggeven.
Weggooien zou ik dus niet meteen doen.
Ik heb zelf indertijd mijn leren schoenen zoveel mogelijk afgedragen en langzaam tot niet leren schoenen over gegaan.
Over dit onderwerp zijn meerdere topics geweest.
Zie:
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1491
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1490
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1329
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1121
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... .php?t=485
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... .php?t=900

Eduard

Bericht door Eduard »

Moeten dit soort discussies niet verplaatst worden GeDaPo? :?

Of had je het bericht van Jurjen niet gewoon met PM naar me toe kunnen sturen?

Wat zijn je maten? Hoe wordt jezelf gemeten?

Plaats reactie