Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Rorrim » do mar 05, 2015 12:19

Laten we hier: http://veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=69&t=9826 verder discussiëren.
:govegan:

Maarten

Bericht door Maarten » ma mei 18, 2015 16:58

Dit is misschien niet kort, maar goed :)

Hallo allemaal, ik ben Maarten, 27 jaar en woonachtig in het noorden van het land. Ik heb een paar dagen geleden besloten om veganist te worden en zit op dit moment in een fase waarin ik ik veel aanpassingen moet en wil doen, hoe inconvenient ze ook zijn. Ik was 2 jaar vegetariër maar door activisten als Gary Yourovsky heb ik besloten de knoop door te hakken en de enige juiste keuze te maken.

Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik nu een blijer mens ben als veganist, maar met het bewustzijn dat ik de afgelopen tijd heb opgedaan weet ik zeker dat ik als niet-veganist nog minder blij zou zijn. Dit komt vooral door het 'onderzoek' (gewoon vooral op YouTube) dat ik heb gedaan de afgelopen tijd. Terugkijkend kan ik niks anders concluderen dat ik (mede)schuldig als de neten was aan de grootste misdaad aller tijden en een zeer immoreel leven leidde. Ik zou enthousiast moeten zijn om veganist te worden, maar de schaamte voor de voorbije tijd overheerst vooralsnog. Daarnaast voel ik een cynisme en boosheid voor mijn medemens zoals ik deze nog niet eerder voelde, terwijl ik normaal gesproken vrijwel nooit bitter ben. Als ik in de supermarkt kom bijvoorbeeld, of als ik mensen vlees of zuivel zie consumeren. Als ik mensen met leren jassen of leren schoenen zie. Ik weet dat ik zelf ook zo'n automaton was tot voor kort (en voor een deel waarschijnlijk nog steeds wel ben), maar toch voelt het zo.

Ik zou tot actie willen overgaan om meer mensen te confronteren met hun gedrag; hun wakker te schudden, maar ben bang dat ik mijn persoonlijke relaties met familie, vrienden en kennissen op het spel zet. Ik ben bang voor een sociaal isolement. Hoe gaan jullie met dit dilemma om? Ik ben nog best een newbie als het gaat over veganistische kennis van voedsel, schoonmaakmiddelen, huidverzorging en andere producten als verf of dekbedden. Ik heb mij hier aangemeld om hier kennis over op te doen en om in (digitaal) contact te komen met mensen die ook veganist zijn.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mei 19, 2015 7:11

:welcome: Maarten!

Hartstikke goed dat je je wakker hebt laten schudden. (y)

Als je iets aan advocacy wilt doen, kan dat ook buiten je persoonlijke kring. Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Bite Back, zij doen allerlei acties en zijn altijd op zoek naar vrijwillegers: http://www.biteback.org/

Ik denk dat je voor je familie en vrienden het beste gewoon een voorbeeld kunt zijn. Als ze ervoor open staan zullen ze vanzelf wel vragen gaan stellen en stappen zetten, als ze er niet voor open staan is er niet zo veel wat jij daaraan kunt veranderen.

Wat productkennis etc. betreft, komt het hier op het forum vast helemaal goed :-D
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Wen

Bericht door Wen » di mei 19, 2015 10:26

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 11:50

Bedankt voor de tips! Biteback of een andere organisatie ga ik zeker overwegen. Ik zal de links later eens beluisteren en bekijken Wen, bedankt voor het meedenken!

Lisa

Bericht door Lisa » di mei 19, 2015 15:03

Maarten, ik herken veel van wat je schrijft.
Toen ik net veganist werd overheerste ook vooral het ongeloof en de woede.
Ik kon er uren van wakker liggen in bed en wilde het liefst het probleem diezelfde dag nog oplossen.
Gelukkig kan ik daar nu iets genuanceerder tegenaan kijken. Het probleem is niet in 1 dag opgelost, en hoe moeilijk het ook is om te weten dat er nog iedere dag dieren lijden kunnen we niet heel veel meer doen dan een goed voorbeeld zijn en mensen vertellen over het leed dat we anderen aandoen door dierlijke producten te eten en te gebruiken in kleding enz.

Als het om familie en vrienden gaat vind ik het nog wel eens moeilijk om op dezelfde voet verder te gaan.
Veel mensen zijn monsters geworden in mijn ogen, ook de mensen waar ik voorheen gek op was.
Ik heb altijd een hele goede band gehad met mijn zusje, nu vind ze mij maar een irritante prekende veganist die ieder uitje verpest met haar veganistische manier van doen. Onze band was al een stuk minder, maar nu vind ik haar ook gewoon een verschrikkelijk persoon.
Ik denk dat deze dingen moeilijk blijven, maar zoals ik hierboven al zei kunnen we niet veel meer doen dan een goed voorbeeld zijn.

Framboos

Bericht door Framboos » di mei 19, 2015 17:29

Wen schreef:Ik denk dat de 10 fasen van veganisme je mss kunnen helpen:
https://soundcloud.com/colleen-patrick- ... ast#t=0:04

http://www.joyfulvegan.com/podcast-radio
Wat grappig, ik moest gelijk aan deze podcast denken toen ik het verhaal van Maarten las!

Welkom, trouwens!

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 18:50

Erg jammer dat je relatie met veel mensen is verslechterd doordat je veganist werd Lisa. Daar ben ik ook bang voor op dit moment. Ik wil ook heel graag de veganistische leer prediken. Dan vind het merendeel van de mensen met wie ik omga mij maar irritant. Ik overweeg zelfs slacht'filmpjes' van YouTube te zetten onder FB-posts van FB-vrienden over hoe lekker zij wel niet een vleesgerecht hebben gegeten, maar mijn angst om hun te schofferen, ontvriend te worden en te worden geridiculiseerd overheersen vooralsnog te veel om dit niet te doen.

Ik zie de mensheid eigenlijk ook als monsters dit moment; inclusief mijn vroegere zelf. Toch moet ik ook maar beseffen dat het eetpatroon wat men aan de ene kant heeft, en de morele goedheid waar men aan de andere kant over spreekt in zekere zin één grote mindfuck is. Het gevolg van hersenspoeling pur sang. Het niet willen geloven in de mogelijk van een betere wereld. Ik snap nu veel beter hoe dingen als de Holocaust en slavernij plaats hebben kunnen vinden.

Lisa

Bericht door Lisa » di mei 19, 2015 19:30

Ik denk inderdaad niet dat die filmpjes erg gewaardeerd worden maarten. Veel beter kun je, als je dan toch per se iets wilt plaatsen, korte filmpjes posten van bite size vegan.
Deze filmpjes zijn kort, vriendelijk en vaak ook grappig en toch brengen ze de boodschap over.
En de boodschap komt pas echt over als mensen wíllen luisteren, als ze zelf met vragen komen en echt nieuwschierig zijn naar jouw manier van leven.
Mensen iets door de strot duwen werkt nu eenmaal niet, het komt aanvallend over en mensen sluiten zoch meteen af en nemen een defensieve houding aan nog voordat je maar bent begonnen met je boodschap.

Houd je boodschap in eerste instantie luchtig, praat over de voordelen van plantaardig eten en pas als mensen interesse tonen kun je vertellen over de gruwelijkheden die schuilen achter dierlijke producten.
En het klinkt vreemd maar vergelijkingen met de holocaust werken vaak wel, als je het rustig brengt.
Veel mensen blijken inderdaad de overeenkomsten te zien als je ze vraagt de kampen te herinneren en de mensen te vervangen door dieren. Hoe gruwelijk ook.
Maar probeer je woede en verdriet uit je betoog te houden en benader mensen vriendelijk, ook als je gruwelijke dingen verteld, probeer zelf rustig te blijven, dan komt de boodschap veel beter over

Maar het blijft moeilijk hoor.

Lisa

Bericht door Lisa » di mei 19, 2015 19:38

https://m.youtube.com/watch?v=baffBE-1Lg4

Dit vind ik een hele mooie van bite size vegan.
Als de link niet werkt, zoek dan op youtube. What vegans see

Maarten

Bericht door Maarten » di mei 19, 2015 21:16

Dat zou best eens waar kunnen zijn. ik zie inderdaad maar af van het plaatsen van die links. Ik vind de BiteSize Vegan filmpjes ook erg leuk. Toch moet ik bekennen dat grafisch geweld een grotere impact op mij heeft gehad om de knoop om te hakken. Ook Ellen DeGeneres gaf aan veganist te zijn geworden na het kijken van Earthlings. Gary Yourofsky gebruikt ook hele harde technieken en is daarmee een bekendheid geworden in Israel. Misschien is een combinatie van rustige, aardige veganisten aan de ene kant en extreme veganisten aan de andere kant het beste om de boodschap over te brengen. De Afro-Amerikaanse burgerbeweging kende bijvoorbeeld zowel Martin Luther King als Malcolm X.

Maarten

Bericht door Maarten » wo mei 20, 2015 13:43

Wen schreef:Ik denk dat de 10 fasen van veganisme je mss kunnen helpen:
https://soundcloud.com/colleen-patrick- ... ast#t=0:04

http://www.joyfulvegan.com/podcast-radio
Ik heb stage 1 beluisterd. Klinkt interessant en herkenbaar tot dusver!

Framboos

Bericht door Framboos » wo mei 20, 2015 17:16

Colleen heeft ook een keer een podcast gedaan over hoe om te gaan met facebookberichten, precies dat wat jij beschrijft!

Wen

Bericht door Wen » do mei 21, 2015 16:27

Ja, het is echt een wijze madam Colleen. En ze heeft echt geweldige copingtips :)

Rolf

Bericht door Rolf » do mei 21, 2015 17:13

Hoi Maarten, tof dat je veganist geworden bent. Ben het zelf ook nog niet zo lang. Ja goed, om heel eerlijk te zijn, ik ben niet 100% veganist. Eenmaal in de 2 weken ongeveer consumeer ik iets dierlijks, en als het even kan niet van een horrorboerderij. That's just the way life goes right now.
Een kleine tip van iemand die in het verleden ook graag mensen wilde confronteren en overtuigen van vanalles en nog wat: lay back. Als je 27 jaar ook mainstream gegeten hebt en na een paar dagen veganist opeens mensen van vanalles wil overtuigen, kom je niet echt overtuigend of betrouwbaar over. Je zult je de levensstijl eerst helemaal eigen moeten maken, eerst maar eens kijken of je het ook echt volhoudt op de lange termijn. Als dat zo is, ben je vanzelf een voorbeeld en zal het praten met mensen hierover zeer vergemakkelijken.
Hoop dat je er wat aan hebt. Ben zelf ook nog maar net op dit forum.

Lisa

Bericht door Lisa » do mei 21, 2015 17:39

Wat je zegt herken ik ook wel rolf.
Ik ben nu een jaar veganist en kan nu ietsje makkelijker over veganisme praten, maar zeker in het begin, juist de meest gepassioneerde periode, word het door mensen niet zo gewaardeerd.
Opmerkingen die ik vaak kreeg waren
- je hebt zelf vorige week/maand nog kip op man, waar heb je het over
- oh ja, mw is 1 maand veganist en weet het opeens beter dan iedereen, heb je die wollen trui al weggedaan?
En zo nog heel veel meer. Je komt inderdaad iets geloofwaardiger over als je langer veganist bent.
Maar dat betekent niet dat je er niets over mag zeggen! Juist niet, speak up!!
Maar misschien kun je de boodschap beter bij jezelf houden.
Zo jeetje, weet je waar ik achter kwam.... Daarom heb ik besloten geen dierlijke producten meer te gebruiken/consumeren.
Nodigt misschien ook meer uit tot het stellen van vragen.

Maar je wilt zooooo graag heel de wereld overtuigen van het veganisme, juist in het begin, de oogkleppen vallen opeens af en je ziet hoeveel er mis is, dat wil je zo snel mogelijk rond vertellen om het te laten stoppen.
Blijft moeilijk.
Misschien is het ook wel lekker makkelijk om je oogkleppen op te houden

Maarten

Bericht door Maarten » vr mei 22, 2015 16:01

Jullie hebben gelijk dat een jarenlange veganist veel betrouwbaarder overkomt. Het probleem is alleen dat ik niet alleen mijn consumptiepatroon aan wil passen en de oogkleppen verder op wil laten voor wat mijn medemens doet. Ik ben bang mijn passie te verliezen, maar zal in mijn vroege jaren in discussies met vleeseters wel wat milder zijn denk ik. Als dat doeltreffender is, is dat beter. Als het echter doeltreffender is om door 80% gehaat te worden en 20% te beïnvloeden, in plaats van wel geliefd te worden en slechts 10% beïnvloeden lijkt mij de eerste moreel gezien misschien toch beter.

Wen

Bericht door Wen » vr mei 22, 2015 17:22

Veel hangt ok af van hoe je het vertelt!
Als je beschulidigend overkomt, zo van kijk eens wat je allemaal aan leed veroorzaakt ga je veel minder impact hebben ,dan als je eens lekker kookt en dan vertelt dat ze goed bezig zijn en op deze manier levens redden.
In het eerste geval krijg je gekwetste boze mensen ,in het tweede mensen die er verder over na gaan denken.

Framboos

Bericht door Framboos » vr mei 22, 2015 21:05

Maarten schreef:Als het echter doeltreffender is om door 80% gehaat te worden en 20% te beïnvloeden, in plaats van wel geliefd te worden en slechts 10% beïnvloeden lijkt mij de eerste moreel gezien misschien toch beter.
Het kan ook zijn: door 80% gehaat EN het tegenovergestelde effect bereiken. Dat ze nog eens even een extra bbq organiseren.

Tja, volgens mij vang je meer vliegen met...

Lionezz
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Lionezz » wo mei 27, 2015 11:05

hoi Ik ben Maria al me hele leve vegetarisch maar ik gebruikte wel zuivel producten en vooral kaas was mijn favo. Sinds een kleine 2 jaar ben ik me bewust van het leed van de dieren en voor me zelf besloten geen zuivel producten te gebruiken. Ik vind het best moeilijk om aan mijn eiwitten te komen.
Ik heb sinds 17 december een gastric bypass en moet dagelijks minimaal 60 gram eiwit op een dag gebruiken.
Ik ben nooit bewust bezig geweest voldoende vitamine en eiwitten binnen te krijgen ik at gewoon geen vlees en eieren en gevogelte. Maar nu ik dus via de obesitas kliniek loop word hier erg op gehamerd dat ik echt heel erg te kort kom en ze liefst zien dat ik dit aan ga vullen met dierlijke producten wat dus echt een no go voor mijn is. Maar mijn gezondheid vind ik ook niet onbelangrijk, vandaar me aanmelding op dit forum voor handvatten voor een betere leefwijze.

Plaats reactie