Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
herbrandt
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door herbrandt »

Hallo! Bedankt voor de toezegging van mijn registratie hier. :)

Het leek me wel aardig om eerst hier maar iets te posten en me even voor te stellen. Weet niet of ik erg actief zal zijn, waarschijnlijk zal ik vooral veel lezen, maar heb vast soms ook wel wat vragen. Ik ben gerben en ben al jaren vegetariër, maar zit al een tijdje te denken aan de stap naar veganisme. Heb het altijd uitgesteld omdat ik toch niet zo vaak eieren, kaas of melk gebruikte, maar het voelt nu toch dat ik dit gewoon een keer moet gaan doen.

Ik geloof dat wat me vooral weerhoudt het idee is dat veganistisch eten nooit echt eenvoudig lijkt te kunnen. Ik eet best vaak heel simpel gewoon brood met pindakaas of iets dergelijks. Nu is dat geloof ik al wel aardig in de veganistische richting, maar het lijkt me ook een goed idee om te minderen met brood vanwege de gluten. Dus ik zal waarschijnlijk vooral om tips vragen en dingen lezen over een niet al te ingewikkeld veganistische levensstijl. :)

Wen

Bericht door Wen »

:welcome:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

:welcome: Gerben

Je moet natuurlijk zelf weten hoeveel brood je eet, maar tenzij je aantoonbaar gluten intolerant bent is er geen reden om gluten te vermijden. Integendeel, volkoren brood is een prima bron van allerlei voedingsstoffen. Zie bijvoorbeeld dit artikel van een vegan dietist: http://www.theveganrd.com/2014/02/grain ... -sick.html

Als je geen brood wilt eten zou je bijvoorbeeld havermoutpap kunnen maken. Dat is redelijk snel klaar en je kunt het in grotere hoeveelheden maken zodat je genoeg hebt voor meerdere maaltijden. Je kunt maaltijdsoep maken voor een paar dagen.

Ik heb vorig jaar een maand lang snelle maaltijdsalades gemaakt voor de lunch: http://vegetus.nl/category/salades/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Niet helemaal waar. Naast overgevoeligheidsreacties in de darmen kan gluten ook in de hersenen vanalles te weeg brengen. Daarvoor hoef je niet eens allergisch te zijn. Uiteraard zal je ook hierover tegenstrijdige verhalen vinden, maar bedenk welk aandeel de tarweproductie heeft in de totale landbouwsector. Slecht nieuws kunnen ze daar niet gebruiken en zal pas wijd gepubliceerd worden als alle tegenstrijdigheden uit de weg zijn. Het is niet voor niets dat monniken zich soms tijdelijk onthouden van de consumptie van granen als ze aan hun geestelijke ontwikkeling willen werken. Welkom, trouwens!
:govegan:

herbrandt

Bericht door herbrandt »

Dank jullie wel!! En bedankt voor de tips! :)

Ja, mijn overweging om te stoppen met (gluten-houdend) brood is omdat ik recentelijk een onderzoek heb gelezen waar in toch wel min of meer geconcludeerd wordt dat gluten slecht zijn voor de gezondheid, en ook echt bijna zo letterlijk. Al ben ik geen kei in het lezen van wetenschappelijke artikelen. Er zullen nog wel vervolgstudies uit voortkomen, maar ik vond het toch wel een belangrijk resultaat. Dus vandaar dat ik brood het liefst tot een minimum beperk! Maar ach, zo nu en dan lijkt het me wel oke.

Wen

Bericht door Wen »

Je vindt zoveel onzin online.
Een betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde site is http://jacknorrisrd.com/category/grains/
Voor wie geen glutenallergie of glutenintolerantie heeft is volwaardige tarwe juist heel gezond! Het zou toch echt zonde zijn om dit gezonde graan op te geven, als dit nergens voor nodig is.

herbrandt

Bericht door herbrandt »

Wil het topic verder niet vervuilen met een discussie, maar pubmed leek me ook betrouwbaar genoeg: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25701700/

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Dat artikel gaat over mensen die overgevoelig zijn voor gluten ondanks dat ze geen coeliakie hebben. Er is in de wetenschap discussie of dit echt bestaat, of dat deze overgevoeligheid psychisch is. Dit onderzoek laat zien dat non-coeliakie glutenovergevoeligheid waarschijnlijk echt bestaat.

Dat wil echter niet zeggen dat gluten voor iedereen slecht zijn. Er zijn ook mensen allergisch voor pinda's, selderij en sesamzaad, maar dat betekent niet dat die producten voor iedereen ongezond zijn. Als jij dus geen vervelende symptomen ervaart bij het eten van brood, ben je niet overgevoelig voor gluten en is er voor jouw geen reden om glutenhoudende producten te vermijden.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Welkom Gerben!

Ik geloof ook niet in glutenvrij eten als je niet aantoonbaar allergisch bent.
Terwijl ik zelf de laatste tijd tarwe niet zo goed verdraag en dus varieer met spelt- en allerlei andere melen :mrgreen:

Afwisseling van je eten is mijns inziens erg gezond. Ik eet soms een broodje, soms een burger met salade, dan weer een maaltijdsoep, etc. 's Ochtends eet ik bijna nooit brood, maar sojayoghurt met fruit en muesli, quinoa met fruit en zaden, fruitshake en rijstwafels, etc.

In het topic "eetdagboek" kan je misschien wat ideetjes opdoen.

Over suiker, graan, soja, en wat niet meer kan je allerlei negatieve berichten vinden op internet.
Ik wacht op het eerste bericht hoe slecht groene groenten zijn :wink:

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Assie schreef: Over suiker, graan, soja, en wat niet meer kan je allerlei negatieve berichten vinden op internet.
We're fat and sick and the broccoli did it! :grin:

Wen

Bericht door Wen »

Dat wil echter niet zeggen dat gluten voor iedereen slecht zijn. Er zijn ook mensen allergisch voor pinda's, selderij en sesamzaad, maar dat betekent niet dat die producten voor iedereen ongezond zijn. Als jij dus geen vervelende symptomen ervaart bij het eten van brood, ben je niet overgevoelig voor gluten en is er voor jouw geen reden om glutenhoudende producten te vermijden.
Zo is het maar net :)

Framboos

Bericht door Framboos »

herbrandt schreef:Wil het topic verder niet vervuilen met een discussie, maar pubmed leek me ook betrouwbaar genoeg: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/25701700/

Een studie is geen studie, oftewel: zoek alsjeblieft metastudies (dus een studie waarin ze de resultaten van meerdere studies naast elkaar leggen) voordat je voedingsmiddelen uit je dieet schrapt.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Martine schreef:
Assie schreef: Over suiker, graan, soja, en wat niet meer kan je allerlei negatieve berichten vinden op internet.
We're fat and sick and the broccoli did it! :grin:
Haha "vind ik leuk"!

herbrandt

Bericht door herbrandt »

Haha, wat fijn al die feedback en inhoudelijk commentaar. Dank jullie wel! Dan ga ik nu met een wat geruster hart een broodje kopen. :P

Framboos

Bericht door Framboos »

Rorrim schreef:Niet helemaal waar. Naast overgevoeligheidsreacties in de darmen kan gluten ook in de hersenen vanalles te weeg brengen.
Er zijn zo veel dingen die van alles in de hersenen teweeg brengen, maar dat betekent niet dat dat ook per se slecht is. Hersenen hebben koolhydraten nodig voor energie, dus je mag eigenlijk wel hopen dat ze iets in de hersenen doen ja.

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

E621 doet iets in mijn hersenen (kortsluiting, zo voelt het). Anderen eten er gewoon lekker van door.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

herbrandt schreef:Hallo! Bedankt voor de toezegging van mijn registratie hier. :)

Het leek me wel aardig om eerst hier maar iets te posten en me even voor te stellen. Weet niet of ik erg actief zal zijn, waarschijnlijk zal ik vooral veel lezen, maar heb vast soms ook wel wat vragen. Ik ben gerben en ben al jaren vegetariër, maar zit al een tijdje te denken aan de stap naar veganisme. Heb het altijd uitgesteld omdat ik toch niet zo vaak eieren, kaas of melk gebruikte, maar het voelt nu toch dat ik dit gewoon een keer moet gaan doen.

Ik geloof dat wat me vooral weerhoudt het idee is dat veganistisch eten nooit echt eenvoudig lijkt te kunnen. Ik eet best vaak heel simpel gewoon brood met pindakaas of iets dergelijks. Nu is dat geloof ik al wel aardig in de veganistische richting, maar het lijkt me ook een goed idee om te minderen met brood vanwege de gluten. Dus ik zal waarschijnlijk vooral om tips vragen en dingen lezen over een niet al te ingewikkeld veganistische levensstijl. :)
:welcome:
Treat others how you would like to be treated.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Framboos schreef:
Rorrim schreef:Niet helemaal waar. Naast overgevoeligheidsreacties in de darmen kan gluten ook in de hersenen vanalles te weeg brengen.
Er zijn zo veel dingen die van alles in de hersenen teweeg brengen, maar dat betekent niet dat dat ook per se slecht is. Hersenen hebben koolhydraten nodig voor energie, dus je mag eigenlijk wel hopen dat ze iets in de hersenen doen ja.
Psst... Gluten is een eiwit. De bloed-hersenbarrière houdt veel eiwitten tegen, maar gluten dus niet. Het kan gevoelige cellen beschadigen en zo de prikkeloverdracht beïnvloeden. Over hoe dat precies werkt zijn de geleerden het nog niet eens.
:govegan:

Wen

Bericht door Wen »

Maar je vindt altijd van die rare uitspraken. Dat is dus echt niet bewezen. Volkorentarwe is net heel gezond!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Rorrim schreef:De bloed-hersenbarrière houdt veel eiwitten tegen, maar gluten dus niet. Het kan gevoelige cellen beschadigen en zo de prikkeloverdracht beïnvloeden. Over hoe dat precies werkt zijn de geleerden het nog niet eens.
Ik zou graag de studies zien die dit bewijzen. Voor zover ik weet bestaan die niet.

Plaats reactie