Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
MargaS
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door MargaS »

Welkom Miranda.. :govegan:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

marjan

Bericht door marjan »

Welkom Miertje!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik had een eigen voorstel topic gemaakt, maar hier dan ook nog maar even:

Ik ben Astrid, hele leve vegetarisch. Heb 3 katten en een vriend. Woon in een dorp tussen A'dam en Utrecht.

Rosie

Bericht door Rosie »

Dag allemaal, ik ben Rosalie (hier Rosie). 36 jaar, getrouwd, wonend in Amstelveen en werkend in Almere. Jaren flexitariër geweest waarbij ik thuis nooit vlees at, maar soms wel buiten de deur. Dat ook een beetje uit gemak. Allergisch voor paprika én vegetarisch is met de meeste restaurantmenu's niet zo'n succes.

2012 naar het Viva las Vega's festival gegaan, eigenlijk alleen omdat de vegetarische slager daar zou zijn. Later de info in de goodiebag eens goed doorgenomen waarbij mijn ogen open gingen. Stom genoeg was ik voorheen niet op de hoogte van het dierenleed omtrent eieren en melk, juist doordatik me ver af hield van dierenleed.

Afgelopen jaar langzaam ontwikkeld, eieren en melk kwamen al niet meer in huis en af en toe vlees werd ook gestopt, een workshop van Viva las Vega's gevolgd en nu doe ik mee met de Vegan Challenge (ook meteen lid geworden van de Vereniging vor Veganisme). Op dag één trouwens naar de Vegetarische snackbar gegaan waar ik bijna trots had geroepen dat het mijn eerste dag van de Vegan Challenge was. Achteraf jammer dat ik het niet gedaan heb aangezien de receptontwikkelaar (zo te zien ook actief op dit forum) daar volgens mij toen aan het werk was :govegan:

Zoals ik voorheen niet goed begreep waarom er vegetariërs waren die wel vis aten, snap ik nu ook niet waarom er vegetariërs zijn die wel eieren en melk eten (als je beweegreden dierenleed is tenminste). Maar waar ik voor wil waken is een soort "self-righteousness" die je nog wel eens ziet. Logsich wanneer iemand zelf (net) het licht heeft gezien, maar niet mijn methode om begrip te genereren.

Nu vooral overweldigd door alle informatie (onder andere op dit forum), maar ik ga gewoon stapje voor stapje aan de slag. Tot op heden valt het niet tegen, boodschappen doen kost alleen nog erg veel tijd met het lezen van alle etiketten. Vind je bijvoorbeeld gelatinevrij snoep, is toch het laatste ingrediënt bijenwas. Mijn eetpatroon is nog niet echt uitgebalanceerd, maar ik heb er alle vetrouwen in dat dat goed komt met het steeds ontdekken van nieuwe (combinaties van) voedingsmiddelen.

TonyJello

Bericht door TonyJello »

:welcome: Rosie!

Leuk en helder verhaal! (y)

Wen

Bericht door Wen »

:welcome:
Leuk verhaal. Mijn motivatie is ook de dieren. Ik ben zelf echt wel niet strikt als ik buiten de deur eet.

Brchj

Bericht door Brchj »

Hoi hoi iedereen,

ook ik ben nieuw op dit forum en wil me dan graag even voorstellen. Ben 25 jaar, waarvan 13 jaar vegetariër geweest. Sinds kort ben ik veganist, nadat ik maanden flexanist ben geweest.
Ben nog nieuw dus in het veganist zijn en merk dat ik er ook nog wel mijn draai in moet vinden. Toen ik vroeger vegetariër werd vond ik het totaal niet moeilijk om vlees en vis weg te laten, ik was tot al nooit een grote vleeseter, nu dat ik veganist ben moet ik op meer dingen letten en het kost me af en toe nog veel tijd om te weten waar ik alles moet vinden en halen enzo.

Vandaar ook mijn aanmelding op dit forum, ik hoop dat als ik vragen heb enzo dat ik hier terecht kan!

Mijn motieven: allereerst dieren. Ik ben een absolute dierenvriend en vind het onnodig dieren op te eten. Daarnaast gaat er zoveel horror aan vooraf voordat het vlees in de supermarkt beland, daar wil ik gewoon niks mee te maken hebben. Ten tweede: gezondheid. Als je gaat lezen wat er allemaal in vlees zit enzo daar wordt je echt niet blij van, en ben blij dat ik geen tweedehandse hormonen e.d. binnen krijg. Ik ben echt een groente en fruit eter dus deze levensstijl past goed bij me. Ten derde: het milieu. Het proces van vlees maken is niet goed voor het milieu en natuurlijk voor onze lieve diertjes. Ik ben dan ook een voorstander van biologisch, onbespoten en zelf dingen groeien en kweken.

Voordat ik vegan werd was ik al erg tegen bont en dierproeven en dergelijke.
Ik vind het heel leuk om vegan te koken, merk dat nu ik vegan ben ik veel tijd besteed aan internet afstruinen naar gezonde, vernieuwende recepten. Ik merk dat ik mezelf op deze manier verrijk en nieuwe dingen probeer.

Dat was het, een klein beetje over mij!
Lieve Nugget! <3
Clover

Mystique

Bericht door Mystique »

Hoi Brchj!

Aparte naam, hoe kom je erop?
Welkom en natuurlijk kun je hier met al je vragen terecht. Er zijn al heel wat vragen beantwoord hier, maar wie weet dat jij er een weet te verzinnen waar we nog niet over nagedacht hebben. ;)

Ik hoop dat je het forum als leerzaam en plezierig zult ervaren. :)

jojo

Bericht door jojo »

Brechje? :mrgreen:

Mystique

Bericht door Mystique »

jojo schreef:Brechje? :mrgreen:
Dat idee had ik ook. :mrgreen:

TonyJello

Bericht door TonyJello »

:welcome: Brchj!

Tweedehands hormonen... :lollol:

Wen

Bericht door Wen »

Skaya

Bericht door Skaya »

Hey allemaal

Een aantal namen herken ik van op het EVA forum, maar de meeste niet dus dacht ik me toch maar even voor te stellen.

Ik ben 24 jaar, afkomstig uit België en ondertussen al enkele jaren vegetariër. De laatste maanden heb ik echter, samen met mijn vriend, een overstap gemaakt gemaakt naar veganisme. Ik heb ondertussen ontdekt dat hier wel heel wat meer bij komt kijken dan enkel de etiketjes lezen, maar dat je blijkbaar ook over je brood moet gaan nadenken e.d.

Vandaar hoop ik op dit forum wat handige info te vinden hoe je dit allemaal het beste zou aanpakken. Vegetariër zijn is erg makkelijk, veganist zijn blijkt een uitdaging (die ik hopelijk ook kan blijven volhouden).

Meer weet ik niet onmiddellijk te zeggen. :)
* Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.
* I want to die a slave to principles. Not to men.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Hoi Skaya :welcome:

Leuk dat je nu ook hier meedoet!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Wen

Bericht door Wen »

Nog een Belg, super leuk :D
Ikzelf ben van Mechelen :welcome:

Skaya

Bericht door Skaya »

Haha, ik ben ook van Mechelen. :)
Martine schreef:Leuk dat je nu ook hier meedoet!
Het is tegenwoordig aan de stille kant op het eva forum, dus we dachten het hier een keer te proberen. :)
* Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.
* I want to die a slave to principles. Not to men.

Nox

Bericht door Nox »

Hoi allemaal,

Laat ik mezelf ook even voorstellen. Ik noem mijzelf hier Nox en ik ben na 14 jaar vegetariër te zijn geweest aan het overstappen op veganisme. Eerst maak ik de niet-veganistische producten op (of geef ze weg).
Ik ben 27.

Voor mij is de aanleiding om veganist te worden geweest dat ik met een aantal mensen een evenement moest organiseren. Een aantal mensen had het idee om een circusdier in te huren. Ik had een vergadering gemist dus ze waren al bezig er mee. :shock:
Uiteindelijk heb ik ze na veel discussiëren in ieder geval kunnen overtuigen om het niet te doen. Ik heb mezelf niet populair gemaakt, maar mijn mond houden was echt geen optie.
Toen ben ik verder gaan nadenken over mijn vegetarisme. En ik kwam tot de conclusie als ze een berg boter wilde presenteren dat ik het ook niet goed gevonden had. Dus waarom eet ik het zelf nog?

Verder is de overstap niet zo groot, ik gebruikte al weinig melkproducten. Eieren gebruikte ik al weinig. Bijna alles in mijn huis is tweedehands en mijn shampoo's etc waren tenminste al proefdiervrij.
Het sociale aspect zal nog even doorbijten zijn, maar de knop is allang om gegaan. Precies hetzelfde gevoel als toen ik vegetariër werd, daar heb ik ook geen moeite mee gehad om om te schakelen.

Ik ben nu vooral veel aan het inlezen over vitamines en E-nummers. Ik heb al een bloedtest aangevraagd om te checken hoe het nu is met mijn b12 en vitamine d. Anyway, ik hoop nog veel van jullie te leren.

groetjes,
Nox

Mystique

Bericht door Mystique »

Hai Nox!

Welkom en super hoe je voor het (circus)dier bent opgekomen. Als mensen toch eens de taal van dieren verstonden, dan hoefden wij het niet meer voor ze te doen, maar tot die tijd...

Ik hoop het natuurlijk niet, maar dit soort situaties zouden nog wel eens vaker kunnen voorkomen. Ik wens je veel succes en standvastigheid. Wat de B12 betreft, deze vitamine blijft nog een tijdje in je lichaam aanwezig, dus een te kort loop je niet meteen een risico op, maar het is natuurlijk handig om je beginwaardes te weten.
Ik ga nu ook maar even mijn huisarts bellen voor een check.

Veel plezier op het forum!

Wen

Bericht door Wen »

In het begin is een goed vegan kookboek echt een lifesaver.
Het belangrijkste is elke dag B12 slikken. Veg1 is ideaal, goedkoop en goede kwaliteit.

Plaats reactie