Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Re: Nieuw hier

Bericht door marjan »

Ha Sofie, ik denk dat ons forum voor mensen zoals jij bestaat. Dus lees wat je wilt en vraag wat je wilt.
Veel succes bij je beslissingen. :welcome:

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

Hallo leden van dit forum :)

Ik ben een soort part time veganist en (bij mijn weten)volledige vegetariër. Eieren of producten met eieren eet ik toch al zelden/nooit, en indien ik dat doe wil ik dat het op zijn minst uit een rondeelstal komt. Zuivel mijd ik nog meer, want ik weet gewoon niet hoe de dieren zijn behandeld waar de melk van komt. Bijvoorbeeld: Op Campina-producten staat dat ze in de wei mogen komen, maar niet of het gaat om doorgefokte koeien die lijden onder de opgevoerde melkproductie van hun lichaam en of de kalveren een ''acceptabele'' of ''natuurlijke'' tijd bij de moeder zijn geweest.

Dingen als dierenrechten houden me bezig, de grootschalige, toegestane uitbuiting van voelende wezens vind ik niet goed. Zoals winst voor alles gaat. Ik zou zo graag pragmatische, minder winst-hongerige oplossingen voor de bio-industrie zien...!

En dan zijn er nog de menselijke zorgen, deels ook over dieren. Denk aan de grootschalige ontbossing, ik heb bij natuur (zo wordt sommig cultuurlandschap genoemd, waren wel wilde dieren!) gewoond, en ging altijd in natuur op vakantie. Ik vind dat soort dingen belangrijk, om allerlei redenen. En denk aan het antibioticagebruik! Nee dank u, heb geen zin in onbehandelbare infecties als ik nota bene voor mijn gezondheid in het ziekenhuis kom.

Ik was al lange tijd bezig met dierentoestanden, en ben ook lid van stichtingen (niet om heilig boontje te spelen, maar meer van: Het speelt wel al lang). Ik heb laatst gelezen over Monsanto en verbaas me over de haatsites die opduiken als je het googlet. Heel veel mensen hebben hier vreselijke ervaringen mee lijkt het, en als die sites waar zijn is dat erg. Zo zijn er allerlei dingen die spelen waar ik graag meer inzicht (ook objectief/pro) van zou willen hebben. En natuurlijk meer kennis over de manier waarop dieren worden behandeld en gehouden, en alternatieven, zodat ik beter kan besluiten ''wat wel en wat niet''. Het hele onderwerp houdt me bezig merk ik, en alle facetten daarvan vind ik interessant.

Ik vind het altijd netter om me voor te stellen :)
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

:broco: Van harte :welcome: De Vegetarische! :govegan:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Welkom iedereen!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Nu allemaal nog een avatar!

punkrockmetal

Bericht door punkrockmetal »

Welkom iedereen (:
En idd nu nog een ava!
Turn on channel seven at a quarter to eight, you see the same damn thing it's just a different day. And no one really know why this is happening, but it's happening.

marjan

Bericht door marjan »

:welcome: Leuk dat je hier mee wilt komen doen. :welcome:

jannekevt

Bericht door jannekevt »

:welcome: allemaal!!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Mooie avatar, Sofie!

Sofie
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Sofie »

TonyJello schreef:Mooie avatar, Sofie!
Dankje! :)

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische »

TonyJello schreef:Nu allemaal nog een avatar!
Oké :P Het is een plaatje van Arthur Rackham. (voor wie hem mooi vindt)
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Zo ben je herkenbaar! :)

Emiel

Bericht door Emiel »

Mooi plaatje en welkom :)

Melek

Bericht door Melek »

Hoi. Ik ben Ulrike. Had al een paar keer gepost en ben al een paar dagen aan het lezen op dit forum, maar had steeds geen tijd me ook even fatsoenlijk voor te stellen :oops: .

Ik ben 27 jaar en nu ruim 11 jaar vegetariër (lacto-ovo en af en toe at ik eens vis). Eigenlijk denk ik er al bijna vanaf het begin aan om veganist te worden, maar sinds kort begon het weer te knagen. Ben wat informatie op gaan zoeken en dacht: gadver waar ben ik eigenlijk mee bezig? Eieren en melk leveren ook zo enorm veel dierenleed op. Ben toch al lactose intolerant en moet dus lactase druppels en tabletten gebruiken om de melk überhaupt te verdragen. Ik heb de laatste kaas en melk in huis inmiddels opgemaakt (verspilling hou ik dan ook weer niet van). Verder ben ik me gewoon aan het inlezen en langzaam aan bewust aan het worden van wat ik met een gerust hart kan eten.

TonyJello

Nieuw hier

Bericht door TonyJello »

Hey Ulrike, :welcome: Ik zat er al op te wachten tot je je ging voorstellen. :D

En natuurlijk zeg ik :govegan: :dansbanana:

Mooie avatar, ik zie hem verschijnen terwijl ik dit typ.

Melek

Bericht door Melek »

Haha, ja sorry voor het late voorstellen. Zat steeds op het werk te browsen en dan schijn ik weer te moeten gaan doen waarvoor ik betaald word . . . :roll: :mrgreen:

TonyJello

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door TonyJello »

TonyJello (op 2 maart 2012) schreef:Hallo

Mijn naam is Tony Jello :D
Ooh! Ik zocht even op hoe ik me heb voorgesteld... Dit is wel erg mager, he? :oops:

Rick
Site Admin

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Rick »

TonyJello schreef:
TonyJello (op 2 maart 2012) schreef:Hallo

Mijn naam is Tony Jello :D
Ooh! Ik zocht even op hoe ik me heb voorgesteld... Dit is wel erg mager, he? :oops:
ja, dat kan je wel zeggen. Dat mag nog wel een keertje over ;)

Melek

Bericht door Melek »

Haha, nouja, kort maar krachtig is ook wat voor te zeggen he! :mrgreen:

TonyJello

Nieuw hier

Bericht door TonyJello »

Schot voor open doel, he?

Nou, ik heb al heel erg veel (misschien wel té veel) over mezelf geschreven op dit forum en de meeste actieve leden 'kennen' me daardoor al wel. Maar ik zal het nog eens netjes overdoen.
:grin:
Mijn echte naam is Marja en ik ben 46 jaar. Ik ben geboren in Amsterdam en heb ook gewoond in Lelystad, Almere-Haven, Haarlem, Alphen aan den Rijn, Bodegraven en Castricum en ik woon nu sinds 2003 in een appartement in een oude boerderij in het Zuiden van Zuid-Limburg waar ik het wel mooi en lekker stil vind, maar gelijktijdig oersaai. Ik woon samen met 3 katten en rond de boerderij lopen nog 2 paarden, ongeveer 20 kippen, 2 eenden en een hond.

Met 17 jaar werd ik van de ene op de andere dag vegetariër na het zien van een paar beelden op tv, waar een kreupel varken aan haar oor over het asfalt gesleept werd de vrachtwagen in en in een slachthuis waar varkens angstig op hun buurt stonden te wachten om hun keel te laten doorsnijden en nog levend opgehangen te worden aan hun poten. Daar wilde ik niet aan meedoen. Ik dacht dat het voldoende was om geen vlees te eten en geen overbodig leer te dragen en daar bleef het 18 jaar bij. Ik kende verder geen enkele vegetariër, laat staan een veganist.

In januari 2001 begon ik weer wat vlees en vis te eten, omdat ik het zat was dat iedereen altijd lekker zat te eten en mijn eten eigenlijk altijd minder lekker was en er mij altijd tijdens maaltijden werd gevraagd waarom ik vegetariër was en me dan moest gaan zitten verantwoorden over mijn schoenen. En ik dacht dat het met het dierenleed wel mee zou vallen.

Toch zat het me niet lekker. Vaak was ik niet in staat om vlees te kopen in de supermarkt en at ik hele perioden wel weer vegetarisch. Ook een tijd lang at ik alleen makreel. Totdat ik per ongeluk de kat Leo, die toen ook bij mij woonde, op 4 juni 2011 vergiftigde met varkensgehakt wat ik eerst wel gebraden had, maar te lang had laten staan. Hij stierf op een verschrikkelijke manier. Ik was meteen weer vegetariër.

Totdat ik door omstandigheden rondom de boerderij eind 2011 in contact kwam met een dierenactiviste die veganist is. Zij stuurde mij via de mail links door van (mij nu) bekende dierenorganisaties, waarvan ik eerst liever niets wilde weten, want ik kon totaal niet tegen dierenleed. Als ik alleen maar op tv van die spotjes zag over ezels met de poten aan elkaar gebonden en zwerfhonden in andere landen dan was ik er al ziek van. Maar al vrij snel wilde ik toch meer weten en ik wilde verder gaan in mijn voeding dan alleen vegetariër zijn. Ik had pas vanaf 12 november 2011 internet en zocht daar naar macrobiotisch eten. Ik dacht dat dat de volgende stap was. Van veganisme had ik echt nog nooit gehoord. Ook nog niet via die activiste volgens mij. In een paar dagen tijd zag ik alle belangrijke video's over dierenleed en activisten en ik heb gezweet en gehuild en op de eerste dag daarvan, 1 december 2011, was ik meteen veganist.

Jee, wat typ ik een uitgebreid verhaal... :D

Maar goed, nu ben ik dus bijna 11 maanden veganist en het voelt alsof ik het al jaren ben. Ik ervaar het als logisch en makkelijk. Mijn leven is er weliswaar niet vrolijker op geworden (maar wel bewuster en ik ben (nog) zelfverzekerder), maar wat ik weet kan en wil ik niet terugdraaien. Ik ben me denk ik 24/7 bewust van veganisme.

Ik heb aan diverse demonstraties mee gedaan en dat zal ik voorlopig blijven doen. :govegan:

En dit NVV forum is voor mij goud waard! Wat een gigantische bron van informatie is het en wat een verademing en steun is het voor mij om hier met mensen te communiceren.

Plaats reactie