Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
marjan
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door marjan »

:welcome: LKo!

TheAnnyone
Leefwijze: flexanist

Bericht door TheAnnyone »

Hai!

Ik stel mezelf ook eventjes voor: ik ben Anne, 19 jaar en ik ben erg geïnteresseerd in een vegan lifestyle. Momenteel ben ik hier ook mee bezig, maar het wordt me niet makkelijk gemaakt aangezien ik met een ware carnivoor samenwoon. Hij eet al mijn vegan gerechten wel graag, maar mist altijd een stukje vlees erbij zegt hij. Dat maakt het voor mij erg lastig om vol te houden: ik wil gewoon samen blijven eten en koken, maar ik wil eigenlijk ook een grotere stap nemen richting het veganisme.

Ik ben nu van alles aan het uitproberen om dierlijke producten te vervangen, sojamelk bijvoorbeeld vind ik echt super! Tofu gaat er dan weer echt niet in.. maar dat vervangen is eigenlijk ook vooral voor mijn vriendje, want ik mis in ieder geval het vlees totaal niet.

Ik ga de komende tijd gewoon veel rondneuzen hier om tips & tricks op te vangen en wellicht laat ik zo nu en dan nog eens van me horen :)

Groetjes!

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Welkom!

Misschien zijn de producten van de vegaslager iets voor je vriend? Vleeseters vinden het over algemeen die producten gelijkend.

Ananas

Bericht door Ananas »

Welkom allebei!

marjan

Bericht door marjan »

Hoi Anne :) :welcome:

tamaria

Bericht door tamaria »

Ciao tutti,

Mijn 'naam' is tamaria en ik woon en studeer in Utrecht. Ik lees al een hele tijd af en toe mee op het forum, en nu vind ik het tijd geworden me eens voor te stellen en ook actief mee te doen.

Ik ben al 16 jaar vegetariër en volgens mijn moeder zat het er altijd al in: als peutertje at ik van de varens en van heel klein af aan voelde ik al een sterke verbondenheid met dieren en de natuur. Opgegroeid in Brabant zag ik vaak grote vrachtwagens met zielige varkentjes op weg naar de slacht voorbij komen, waarop ik op m'n tiende resoluut m'n bordje vlees aan de kant heb geschoven. Dit zorgde voor enige strijd tijdens het avondeten met m'n vader, maar uiteindelijk heeft de koppigste van de twee gewonnen;-) Langzaamaan ben ik steeds strikter geworden - eerst geen vlees en vis meer, vervolgens geen gelatine, geen e-nummers, dierproefvrije verzorgingsproducten, zoveel mogelijk biologisch, eco-schonmaakmiddelen, geen eieren, melk of yoghurt - en dit jaar wil ik graag de overstap maken naar volledig veganistisch eten en zoveel mogelijk vegan leven. Dat zijn voor mij nog twee verschilende dingen.

Ik vind het ontzettend leuk om te expirimenteren met onbekende ingrediënten in de keuken en vegan friendly adresjes afstruinen op zoek naar nog meer kennis en nieuwe producten! Wat ik nog wel een lastig obstakel vind is kaas (ik ben gek op de Italiaanse keuken en de daarin overvloedig aanwezige kazen) en ook buiten de deur eten, iets wat ik graag doe. Vrienden en kennissen hebben mijn vegetarisme altijd geaccepteerd en gerespecteerd (iedereen bleef altijd graag bij mij eten haha, en mijn ouders zijn ook vrijwel helemaal vegetarisch gaan eten) maar ik merk dat ze tegenover veganisme toch nog wel afwijzend staan en het extreem vinden. Daar ligt dus een mooie uitdaging om vooral heel lekker voor ze te blijven koken! Ik ben ook nog zoekende naar wat ik moet met m'n leren schoenen en riemen, wollen vestjes of donzen dekbed. Nieuw koop ik het niet meer, maar ik weet nog hoe ik tegenover vintage en 'afdragen' sta, of dat ik toch liever weggeef. Enfin, dit zou een 'kort' voorstelrondje moeten zijn, dus hier zal ik het bij laten;-)

Ik vind dit forum een ontzettend goed initiatief en vind het fijn om hier meer gelijkgestemden te treffen en kennis te delen!

Saluti,

Tamaria

marjan

Bericht door marjan »

Hoi Tamaria :) :welcome:

Ananas

Bericht door Ananas »

Hey Tamaria, welkom hier!

Toen ik veganist werd vond mijn omgeving het ook extreem. Dat is nu precies 4 jaar terug, eigenlijk jammer dat dat nog niet veranderd is, maar ik heb goede hoop voor de komende 4 jaar :mrgreen:

Succes met je zoektocht en je kunt hier natuurlijk alles vragen! Ik ben benieuwd naar wat voor Italiaanse recepten je allemaal maakt, zou leuk zijn als je daar hier eens wat over post :)

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Goedenavond!
Ik ben ook nieuw hier en zal even in het kort vertellen wie ik ben.
Monique, dit jaar 50 jaar, getrouwd en twee volwassen kinderen.
Toen ik 15 was ben ik gestopt met het eten van vlees, dat is inmiddels dus bijna 35 jaar geleden.
Sinds een half jaar of zo ben ik ook gestopt met de enkele keer dat ik nog zuivel gebruikte behalve kaas, maar ook die is sinds kort verdwenen. Het enige wat ik nu nog eet is een biologisch eitje in het weekend, maar ik denk dat dat eerdaags ook is afgelopen.
Bij mijn profiel heb ik gekozen voor veganist hoewel ik dat (nog) niet helemaal ben, maar parttime veganist klinkt mij als iemand die dan wel en dan niet veganist is, vandaar.
Tegenwoordig is het eenvoudig om vlees en zuivel te vervangen voor plantaardige producten, maar 35 jaar geleden was dat wel anders....
Het is voor mij soms lastig omdat ik ook geen toegevoegde suikers eet en veel, heel veel producten bevatten suiker, ook de 'vleesvervangers', soja toetjes etc.
Mijn man eet wel vlees, bijna altijd biologisch, maar dat mag hij zelf bereiden.
Hij vindt dit geen probleem en staat ook volledig achter mijn principes, alleen de stap om met vlees te stoppen is voor hem nog te groot.
Hoewel ik hem ook graag als vegetariër / veganist zou zien, dring ik het hem niet op uiteraard, wij laten elkaar in onze waarden en dat gaat al heel lang goed.
Verder ben in lid van de Partij voor de Dieren en houd mij bezig met mijn Facebook pagina 'Verzamelpunt Acties Tegen Dierenleed'.

marjan

Bericht door marjan »

Welkom Monique! Jammer dat je man nog niet met je mee kan gaan op dit pad en mooi dat jullie elkaar zo in je waarde kunnen laten. :welcome:

MoniqueS
Contacteer:

Bericht door MoniqueS »

Misschien kan ik hem ooit overhalen om de producten van de vegetarische slager eens te proberen. :idea:

tamaria

Bericht door tamaria »

Bedankt voor het welkom Marjan en Ananas!
Ananas schreef:Ik ben benieuwd naar wat voor Italiaanse recepten je allemaal maakt, zou leuk zijn als je daar hier eens wat over post :)
Hoi Ananas, ik heb nog maar kort geleden de stap naar veganisme gezet, dus moet nog een beetje een repertoire ontwikkelen. Als vegetariër at ik bv graag insalata caprese; gnocchi met gorgonzola, walnoten en rucola; melanzane alla parmiggiana; of een lasagne met bietjes, spinazie, pijnboompitjes en ricotta, en door de risotto ging eigenlijk ook altijd kaas..... Tijd dus om eens te experimenteren met de recepten voor cashewkaas die ik her en der al gezien heb!

Ik heb ontdekt dat panzanella (Toscaanse broodsalade), bruschette, pesto, zongedroogde tomatentapenade, minestre en pizza of risotto eigenlijk heel makkelijk vegan te maken zijn:-)

Zen

Bericht door Zen »

Welkom Anne, Monique en Tamaria! :)

Vegan Italian Cuisine is great! En ik houd niet eens van kaas of kaasvervangers.
Cut cold stone with a warm heart

methilde

Bericht door methilde »

Hallo allemaal,

Laat ik me ook eens voorstellen. Ik ben Methilde, al ruim 8 jaar vegetarier en sinds enkele weken veganist. Ik zit nog in die zogenaamde 'overgangsperiode' waarin ik nog een hoop dingen moet ontdekken (opnieuw verpakkingen lezen) en bepaalde kledingstukken afdragen.

Kortom, ik noem mezelf nu dus flexanist :) Het vegan eten bevalt me dusver goed, ook al mis ik de kaas een beetje. Een hoop vegetariers zijn gek op kaas, zo een was ik er dus ook. Toen ik erachter kwam dat ook aan melk, eieren en kaas dierenleed zat, kocht ik dat zoveel mogelijk biologisch, maar ook in die veehouderijen worden kalfjes veel te vroeg bij de moeder weggehaald en kuikentjes versnipperd. Ik wil daar niet aan meedoen en heb de knoop doorgehakt ;-)

Woon samen met drie fulltime carnivoren (twee poezen en een hond) en een flexitarier (mijn vriend). In huis is alles wat dierlijk is biologisch, ook het vlees en de brokjes voor de dieren. Ze zijn kerngezond en happy. Allemaal hun eigen persoonlijkheden, heerlijk.

Verder ben ik grafisch ontwerper en webredacteur en hou ik van muziek maken. Ik hoop snel weer een band te hebben om live-optredens te gaan doen. Ik speel gitaar, bas, toetsen en schrijf muziek.

Ik hoop veel te leren van dit forum :) :hippy:

marjan

Bericht door marjan »

Hoi Methilde, :welcome: Mijn zoon van 15 wil media en design gaan studeren. Ik zie dus opeens iets in jouw posting wat ik anders niet gezien zou hebben. Misschien heb je ooit nog tips?

methilde

Bericht door methilde »

Haha, een creatieveling dus! Welke kant wil hij graag op? Media en design is heel breed, kan varieren van grafisch ontwerp tot het maken van filmpjes volgens mij. Ik heb zelf illustratie gestudeerd (niet afgemaakt) en docent beeldende kunst (bijna klaar).

Ananas

Bericht door Ananas »

Welkom Methilde! :)

Chana

Bericht door Chana »

Ik heb al het een en ander gelezen en gereageerd dus vind het wel zo netjes mij voor te stellen. Tegelijkertijd voel ik een drempel want ik eet niet veganistisch.

Ik wil er graag meer van weten en het zou kunnen dat ik in de toekomst het zou worden.

Sommige dingen vind ik ook lastig want ik wil ecologisch leven.

Gebruik je dan bijv plantaardige vetten als palmvet, kokosvet en olijfolie in zeep. Of neem je ossewit. Ossewit is milieuvriendelijker en als een dier toch gedood is voor het vlees, is het dan niet respectvol om dan ook zoveel mogelijk te gebruiken zodat het niet voor niets is gedood. Palmvet en kokosvet is milieu onvriendelijk van een lange afstand vervoerd en regenwouden worden gekapt voor palmplantages en dat is ook weer slecht voor de dieren. En voor de mensen daar die door onze explosieve palmvet afname de prijs van palmvet voor hun consumptie niet meer kunnen betalen. (een 100% olijfoliezeep is slijmerig en droogt niet snel)

En plantaardige margarine is gehard en slecht voor je gezondheid, neem ik voor bakken dan toch boter.

Jullie mening kan ik wel raden maar voor mij zijn dit dilemma's.

Ik ben dus een beetje zoekende hoe ik bewust kan consumeren. Bewust met de wereld, het milieu, de mensen van de hele wereld, de dieren, en mijn gezondheid.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

"een 100% olijfoliezeep is slijmerig en droogt niet snel"

het is maar net wat je belangrijker vindt. ik vind plantaardige zeep en olijfolie prima, dat is dus ook wat ik dagelijks gebruik, nergens last van. Harde plantaardige oliën gebruik ik vrijwel nooit.

Het leven staat voor mij veel hoger op het lijstje en ik zoek geen excuses, maar de mogelijkheden. Als het op die manier niet kan, kan het vast op een andere manier. Ecologie vind ik trouwens ook erg belangrijk, maar dat gaat erg goed samen met veganistisch leven.

Veel succes op je veganistische weg, Chana. Probeer ook zo veel mogelijk naar de mogelijkheden te zoeken. Als je ervoor openstaat, vind je vast wel iets!

TonyJello

Bericht door TonyJello »

Hallo

Mijn naam is Tony Jello :D

Plaats reactie