Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Jasmijn » vr nov 11, 2011 18:40

Welkom allemaal!!!

En Danielle: we doen elke maand een vegan potluck in Groningen (Beijum), een leuke gelegenheid andere veganisten & vegetariers te ontmoeten en lekker te eten van elkaars meegenomen lekkernijen. Als je de uitnodigingen ook wilt ontvangen, stuur je mailadres dan even naar me, dan zet ik je op de lijst.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr nov 11, 2011 18:42

Hoi Jasmijn, Dan ken jij vast Jeanette van de keukentuin in Zuidbroek of niet? Zij had het er al over dat ik dat misschien wel leuk zou vinden. Lijkt mij leuk, al ben ik niet zo heel erg van naar meetings gaan (veel te verlegen) maar wie weet :D
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr nov 11, 2011 18:46

Oh wat leuk, ja Jeanette ken ik wel! Zij is de groentenleverancier van ons VersVoko :D Leuk mens. Koop jij ook van de Keukentuin?

Ik ben ook best wel verlegen en er zijn er meer, dus dat geeft niet! We zijn heel lief, misschien helpt dat een beetje. ;)

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » vr nov 11, 2011 18:50

Ja elke vrijdag haal ik daar wat producten, ideaal! Was er vanmiddag nog.
Als je ook wensen hebt kan ik het aan haar doorgeven, zoals de vegan kebab die kon ik nergens vinden en zij kunnen het leveren op verzoek, geweldige service. En inderdaad ook nog superlieve mensen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr nov 11, 2011 19:13

Ja gaaf he, dat ze een contract hebben met de Nieuwe Band.
Ik kan de kebab (van healthy planet toch?) ook bestellen bij het Voko in de stad (Voko koopt ook van de Nieuwe Band, scheelt weer een tussenschakel). Bij de keukentuin bestellen wij om locavorische redenen alleen hun eigen groenten en kruiden en momenteel ook producten van Puur Noord.

Eef

Bericht door Eef » za nov 19, 2011 13:48

Hallo allemaal,

Ik neem aan dat dit ook de voorstelplek is voor nieuwe leden?
Bij deze dan: Ik ben Eef, 29 jaar, getrouwd en we hebben drie honden.
We zijn sinds een paar maanden veganist :govegan: en we hebben nog nooit zo lekker gegeten!
Koken is inmiddels echt een hobby van me.

We aten al jaren alleen maar biologische dierlijke producten. Vorig jaar december zijn we vegetariers geworden en een paar maanden terug ben ik me gaan inlezen in veganisme omdat ik bij een biologische ijsboerderij de kalveren apart van de koeien zag liggen. Ik heb altijd gedacht dat ze bij elkaar mochten blijven bij biologische boerderijen. Niet lang daarna kwamen we langs een weiland waarin een koe stond die net was bevallen, het kalf was al weggehaald en de koe was nog bezig met de nageboorte - of hoe noem je dat... Een vreselijke situatie vond ik dat, moeder en kalf zo van elkaar gescheiden. Dat was de druppel. Daarbij komen natuurlijk nog de zielige kuikentjes die over een lopende band worden gegooid en versnipperd etc. Genoeg redenen dus om daar niet aan mee te doen. De stap leek alleen zo groot omdat je toch van de gebaande paden gaat en de maatschappij eigenlijk vooral is gericht op het uitbuiten van dieren.

Verder ben ik nogal van het gezonde eten. We eten geen e-nummers, suiker etc en alles biologisch.
Ook let ik op voedings-combinaties en fytinezuur etc.

Ik hoop dat dit niet een te lang verhaal is voor een kort voorstelrondje :wink:

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za nov 19, 2011 17:55

Geweldig, Eef ;) :welcome: En veel plezier op het forum!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » zo nov 20, 2011 11:20

Welkom Eef!

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo nov 20, 2011 12:07

Hoi Eef! Wat voor honden heb je? (oh, en het 'houden van huisdieren' is misschien niet zo'n leuk topic om mee te beginnen, lees ik ook niet meer ;) ).
Ieuw, wat zielig dat het kalf al weg was tijdens de nageboorte :( . Ik fietste drie weken terug naar toneelles, kwam ik langs een koe met kalf. Werd ik eerst helemaal vrolijk van, maar wel wrang dat je blij bent dat je zoiets ziet, terwijl het de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn.

marjan

Bericht door marjan » ma nov 21, 2011 11:55

Eef schreef:Hallo allemaal,

Ik neem aan dat dit ook de voorstelplek is voor nieuwe leden?...
Ik hoop dat dit niet een te lang verhaal is voor een kort voorstelrondje :wink:
:welcome:

Dit is inderdaad de plek :) en ik vind het niet te lang :wink: Veel plezier hier!

jojo

Bericht door jojo » ma nov 21, 2011 18:25

@ Daniëlle: Geeft niets hoor! Ik was eerst ook heel verlegen, maar daar heeft Jasmijn mij helemaal vanaf geholpen!! :D :D De potlucks in Beyum zijn inderdaad heel erg fijn!!! Allemaal leuke, lieve, grappige, bijzondere mensen bij elkaar........ en het eten!!!! : Lekkurrrrrrr!!!!! :D Je bent van harte uitgenodigd!!

Eef

Bericht door Eef » di nov 22, 2011 12:33

Bedankt allemaal :)

Ik zie overigens dat mijn 'geloof' :wink: niet automatisch bij mijn profiel staat, terwijl ik dat wel heb ingevuld. Moet ik dat nog ergens aanvinken? Ik vind het wel handig dat je van elkaar kunt zien of je al dan niet dierlijke producten eet/gebruikt.

@shantisabine: dat topic over huisdieren had ik inderdaad eerder al gezien en verder overgeslagen.
Ik heb nog overwogen om achterwege te laten dat we honden hebben, maar ze zijn een heel belangrijk deel van ons leven, het zijn voor mij een soort van mijn kinderen, en we hebben ze genomen in een minder bewuste tijd in ons leven. Neemt niet weg dat ik in de toekomst niet gauw huisdieren meer zal nemen, zeker geen carnivoren. Wellicht vangen we dan wel herbivoren op, mochten deze een thuis nodig hebben.
Jij hebt een hamster? Of is het een ander dier op je profielfoto? :oops:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » di nov 22, 2011 13:09

jojo schreef:@ Daniëlle: Geeft niets hoor! Ik was eerst ook heel verlegen, maar daar heeft Jasmijn mij helemaal vanaf geholpen!! :D :D De potlucks in Beyum zijn inderdaad heel erg fijn!!! Allemaal leuke, lieve, grappige, bijzondere mensen bij elkaar........ en het eten!!!! : Lekkurrrrrrr!!!!! :D Je bent van harte uitgenodigd!!
Ben erg benieuwd, en zal proberen eens te komen :D
Sowieso leuk om wat meer mensen hier in het noorden te leren kennen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di nov 22, 2011 18:20

@Eef Honden zijn geen carnivoren, ze zijn net als mensen en varkens omnivoren. Maar dan eigenlijk beter dan mensen, want mensen moeten B12 uit de externe bronnen halen en honden niet (wel moet hun dieet uitgebalanceerd zijn natuurlijk, maar mag voor de rest zeker plantaardig).

Evel

Bericht door Evel » ma nov 28, 2011 11:16

Hoi hoi!

Ik ben Evelien, sinds een week 19 jaar.
Op dit moment heb ik een soort tussenjaar, vorig jaar heb ik mijn vwo diploma gehaald (:
In dit jaar hoop ik uit te vinden wat ik wil doen met mijn leven, hihi.

Helaas wil ik mezelf op dit moment nog geen complete veganist noemen.
Ik ben inmiddels ruim een jaar vegetariër, na een aantal pogingen toen ik wat jonger was.
Mijn doel is al die tijd al geweest vegan te worden, wilde het alleen rustig aandoen vanwege mijn
ouders. Die vonden het allemaal maar veel gedoe (vandaar ook dat ik het vroeger nooit ben geworden).
Inmiddels zijn ze gelukkig een stuk opener omdat ik ze goed heb ingelicht (;
Op dit moment eet ik bijna geheel veganistisch, mijn dagelijkse eten is geheel vrij van
dierlijke producten. Waar ik alleen wel tegenaan loop, is wanneer ik een etentje heb of uit eten ga.
Dan wil het nog wel eens gebeuren dat ik uit pure frustratie dan toch maar iets met ei bestel, grom.
Ook zijn niet alle producten die ik in de badkamer gebruik of draag vegan. Maar inmiddels
koop ik al geen dingen meer die dat niet zijn, dus kort gezegd: ik ben er bijna!

Hopelijk valt dit nog onder een kort voorstelrondje, haha.

x

marjan

Bericht door marjan » ma nov 28, 2011 13:07

Welkom Evelien! :welcome:

Delial
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Delial » do dec 01, 2011 18:32

Hoi iedereen!

Ik ben 'Delial', een net afgestudeerde juf uit Arnhem. Ben ongeveer een jaartje flexitarier (eet vlees alleen biologisch en 1 a 2 keer per week), maar ik heb nog steeds het idee dat het niet goed genoeg is. Een aantal weken geleden ben ik in contact gekomen met een veganist die me erg heeft geinspireerd.
Ik verwacht niet van mezelf dat ik vanaf vandaag "cold-turkey" van alle dierlijke producten af kan stappen, maar ik wil zeker een stap verder gaan.
Ik wil beginnen met volledig vega te worden. Dit moet niet zo moeilijk zijn aangezien ik het grootste deel al vegetarisch kook. Stap twee is dat ik de zuivel afschaf (dat gaat moeilijk worden, ik ben fan van kaas... :( ), en daarna wil ik kijken of het me lukt 100% vega te worden.
Ik ben blij dat ik dit forum heb gevonden voor informatie en inspiratie. Ik ben blij zulke bewuste mensen bij elkaar te zien! :)

Ik denk dat het grootste probleem wordt: mijn wederhelft. Hij vindt het al vervelend om zo vaak vega te eten, wanneer ik vraag wat hij wilt eten zegt hij vaak 'Kip!" of "Spareribs!". Ik weet nu nog niet of ik apart ga koken of niet.. ik denk eigenlijk wel dat dat dan zal moeten. Het lukt me in ieder geval niet makkelijk om hem over te halen. Hoe doen jullie dat?

Groetjes!

PS Ik heb twee katten, dus ik ga ook maar niet in het huisdieren-topic kijken...

marjan

Bericht door marjan » do dec 01, 2011 18:37

Welkom Delial! Het kan soms lastig zijn als je partner niet zo ver wil gaan als jijzelf. Ik weet er alles van... Ik vind het soms ook lastig te accepteren. Veel succes en wijsheid toegewenst (y)

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » do dec 01, 2011 21:08

Welkom!
Delial schreef:Ik denk dat het grootste probleem wordt: mijn wederhelft. Hij vindt het al vervelend om zo vaak vega te eten, wanneer ik vraag wat hij wilt eten zegt hij vaak 'Kip!" of "Spareribs!". Ik weet nu nog niet of ik apart ga koken of niet.. ik denk eigenlijk wel dat dat dan zal moeten. Het lukt me in ieder geval niet makkelijk om hem over te halen. Hoe doen jullie dat?
Misschien eens wat bij de vegetarische slager bestellen. Hun kipstukjes schijnen op kip te lijken enzo. Mss dat die dan wat enthousiaster wordt over vega eten? :)

Of in ieder geval gerechten koken waar je makkelijk later dan vlees kan toevoegen, zodat je vriend dat zelf kan toevoegen. Zonder dat je dan heel erg aparte gerechten hoef te koken. Ik denk dat dit met de meeste gerechten wel op die manier kan.

Eef

Bericht door Eef » vr dec 02, 2011 11:57

Welkom Evelien en Delial!

@Delial:
Wat lastig dat je partner niet met je meedoet.
Ik zou zeker niet apart gaan koken. Als hij vlees wil eten moet hij het zelf maar maken, zou mijn motto zijn.
Ik ben gelukkig gezegend met een man die dierenwelzijn net zo belangrijk vind als ik, maar als dat niet zo zou zijn, zou hij alle dierlijke producten zelf mogen kopen en bereiden. De meeste mannen hebben geen zin om zelf boodschappen te doen of te koken, dus dan heb je meer kans dat hij meer vegetarisch/veganistisch eet ;)

Wat heel belangrijk is om hem naar veganisme of in ieder geval vegetarisme over te krijgen is superlekker koken, zodat hij niet het gevoel heeft dat hij iets mist. Dat is echt mogelijk, maar het is even oefenen en uitproberen. Als je bijvoorbeeld curry maakt, kun je daar kokosrijst, papadums en een vegan komkommerraita bij doen, zodat de maaltijd wat uitgebreider is. En seitan is een perfecte vleesvervanger, want de textuur is net vlees, dus als je het goed verwerkt merkt hij niet eens dat het geen vlees is. De seitan'worstjes' van Topas (genaamd Spacebar) zijn een ideale hartige mannensnack (liggen in de natuurwinkel bij de vleesvervangers in de koeling of bij de potten seitan). Er bestaan ook seitan-steaks van Bertyn. Ik heb ze nog nooit gehad want ze zijn hier niet te krijgen, maar die lijken qua uiterlijk ook erg op vlees.

En heb je hem al laten zien welk leed er gepaard gaat met het gebruik van dierlijke producten? Zoek wat filmpjes op en laat hem die zien, dan vergaat hem de vlees-eetlust wel denk ik.
Succes!!

Plaats reactie