Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Zen
Leefwijze: veganist

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Zen » ma mei 31, 2010 18:55

Welkom Wendy & Louise :)
Cut cold stone with a warm heart

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma mei 31, 2010 19:05

Welkom Louise! :welcome: :govegan:

@rno

Bericht door @rno » ma mei 31, 2010 20:55

Welkom Louise

:hello:
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

Marten

Bericht door Marten » zo jun 06, 2010 22:06

Welkom Louise!

koetjeboe
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door koetjeboe » ma jun 07, 2010 7:34

@Marjan: Wat leuk!! :D Dat is heel dicht bij mijn school (ik zit op de Angelus Merula)
Animals are my friends, and I don't eat my friends...

Sindskort probeer ik de veganistische levensstijl :D

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » ma jun 07, 2010 12:05

Welkom Louise!

Tempi
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Tempi » ma jun 07, 2010 20:54

Hoi allemaal,
Ik lees al een tijdje mee en het werd tijd om me eens voor te stellen. Ik ben een 21 jarige studente uit Utrecht en ik ben nu drie jaar grotendeels vegetariër. Vorig jaar besefte ik mij hoe inconsequent dat eigenlijk wel niet is en sindsdien vraag ik me vaak af wat ik dan wel wil. Hierdoor ben ik de laatste tijd minder strikt vegetarisch geweest en heb ik heel af en toe een stukje vlees ofzo gegeten, maar eigenlijk voel ik me daar niet meer prettig bij. Mijn beweegredenen zijn vooral de misstanden in de bio-industrie, de met hoog tempo leger wordende zeeën en het feit dat dierlijke eiwitten eten zo ontzettend inefficiënt gebruik maken van de grond (red het regenwoud enzo) maar ik heb zelf niet echt een principieel probleem met het eten van dode dieren behalve dat ik het waarschijnlijk niet over mijn hart kan verkrijgen een kip de nek om te draaien dus waarom zou ik dat dan wel door iemand anders voor me laten doen?

Ik weet nog niet of ik ooit een echte veganist wordt maar ik ben langzaam de eerste stappen naar een veganistischer aan het maken, vooral thuis lukt het al wel een beetje. Gelukkig is melk eigenlijk best vies en sojamelk best te doen, zijn eieren als je er goed over nadenkt wel erg raar om op te eten en denk ik niet dat ik kaas ooit zoveel ga missen als lekkere vette vis en dat heb ik ook best een tijdje weten vol te houden.

Dat was het wel voor nu, hobby's heb ik niet (nou ja, ik hou wel veel van koken, super handig :) ) Tot nu toe heb ik al heel wat aan dit forum gehad (het vegetarische Chinese restaurant Soy is echt fantastisch!) maar meer tips zij natuurlijk altijd welkom en nog steeds nodig.

@rno

Bericht door @rno » ma jun 07, 2010 21:07

Welkom Tempi.

:hello:
Zodra je vega wordt, moet je een strijd voeren met je smaak en met je sociale omgeving. De meeste mensen op dit forum hebben die strijd gewonnen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma jun 07, 2010 21:49

Welkom Tempi!
De eerste stapjes zijn gemaakt :))

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jun 07, 2010 22:12

Tempi, welkom!

Zen

Bericht door Zen » di jun 08, 2010 5:01

Welkom :)

Fijn om te horen dat je er al zoveel over nadenkt!
Tempi schreef:maar ik heb zelf niet echt een principieel probleem met het eten van dode dieren behalve dat ik het waarschijnlijk niet over mijn hart kan verkrijgen een kip de nek om te draaien dus waarom zou ik dat dan wel door iemand anders voor me laten doen?
Dat is het natuurlijk ook een beetje. Waar dierlijke producten ook vandaan komen, het gaat eigenlijk nooit op een leuke manier bekeken vanuit de dieren zelf. Dat houdt niet op bij de bio-industrie, maar overal waar dieren geslacht worden en gehouden worden onder allerlei beperkende omstandigheden.
Cut cold stone with a warm heart

Stokkie

Bericht door Stokkie » di jun 08, 2010 7:48

Hallo Tempi, welkom!
~Shoot for the moon. Even if you miss it you will land amongst the stars.~

lena

Bericht door lena » di jun 08, 2010 8:21

Welkom Tempi!
Ik denk het zelf ook soms wel. Dan zie ik maar weinig theoretische bezwaren tegen het eten en doden van dieren. Het is de natuur, eten en gegeten worden, etc. Dieren gaan toch een keer dood, of zo'n visje nu snel en pijnloos door mij gedood wordt of langzaam en pijnlijk door een aalscholver, ik weet eigenlijk niet wat beter is. Maar dat is theorie. Als ik in de praktijk zie hoe het er aan toe gaat in de dier-industrie (wat Zen zegt: dat is overal zo waar dieren gehouden/gevangen worden) weet ik meteen dat ik daar niet verantwoordelijk voor wil zijn. En als ik dan zelf zo'n dier in de ogen kijk, dan zie ik een levend wezen dat ook gewoon wil blijven leven, en dan kan ik het echt niet doden alleen omdat ik het wel lekker zou vinden. Dus eet ik ze toch maar niet. Het scheelt wel dat het tegenwoordig echt vrij makkelijk is om (in ieder geval thuis) plantaardig te eten. Er zijn veel producten, veel kookboeken. We leven echt in een luxe positie wat dat betreft en ik vind dat dat ook extra verantwoordelijkheid met zich meebrengt, voor de dieren en de wereld.

Als je van koken houdt zou ik zeker aanraden om een paar vegan kookboeken te kopen. Veganomicon vind ik een aanrader voor mensen die het leuk vinden om in de keuken te staan, maar er zijn veel goede kookboeken. Wanda heeft een website met veel probeerrecepten uit kookboeken.

Tempi
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Tempi » di jun 08, 2010 8:44

Wat leuk al die reacties, ik voel me helemaal welkom :).
Als je van koken houdt zou ik zeker aanraden om een paar vegan kookboeken te kopen. Veganomicon vind ik een aanrader voor mensen die het leuk vinden om in de keuken te staan, maar er zijn veel goede kookboeken. Wanda heeft een website met veel probeerrecepten uit kookboeken.
Ik heb een tijdje terug Veganomicon besteld en net binnen, helaas nog niets uit gemaakt, ik moet me er geloof ik nog even overheen zetten dat het me niet gaat lukken om alle precieze ingrediënten te vinden en ik het dan maar wat moet improviseren (waarom o waarom verkoopt bijvoorbeeld geen enkele natuurwinkel in de buurt glutenmeel en moet ik ervoor naar een molen op een uur fietsafstand?). Bedankt voor de link, daar ga ik zeker eens wat van maken!

@rno

Bericht door @rno » di jun 08, 2010 8:58

Tempi schreef:glutenmeel
Bedoel je glutenvrij meel?

lena

Bericht door lena » di jun 08, 2010 9:26

Tempi schreef: Ik heb een tijdje terug Veganomicon besteld en net binnen, helaas nog niets uit gemaakt, ik moet me er geloof ik nog even overheen zetten dat het me niet gaat lukken om alle precieze ingrediënten te vinden
Veganomicon heeft ook best veel recepten met "normale" ingredienten! Zeker als je een natuurwinkel in de buurt hebt. De lasagne met cashew-ricotta vind ik heerlijk, en heeft volgens mij niets raars. De linzensalade (moet wel met Puy linzen, maar die heeft de natuurwinkel vast) en aubergine-pindasoep zijn ook aanraders.

Er is ook een topic voor vreemde ingredienten.
en ik het dan maar wat moet improviseren (waarom o waarom verkoopt bijvoorbeeld geen enkele natuurwinkel in de buurt glutenmeel en moet ik ervoor naar een molen op een uur fietsafstand?).
Gelukkig wordt het weer mooi weer :) Ik koop het per 2,5 kilo online. Het stoort me wel dat de verzendkosten net zo duur zijn als het product zelf, maar dan is het nog steeds relatief goedkoop (dit is een product waar de prijzen enorm verschillen, heel raar).

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di jun 08, 2010 9:33

lena schreef:Dan zie ik maar weinig theoretische bezwaren tegen het eten en doden van dieren. Het is de natuur, eten en gegeten worden, etc.
Het is de natuur ja. Voor de carnivoren dan.
http://www.earthsave.ca/articles/health ... ative.html" target="_blank

@rno

Bericht door @rno » di jun 08, 2010 9:48

Jammer dat die uitleg in het Engels is. Ik zou er graag verschillende mensen, die vlees als natuurlijke voeding voor de mens beschouwen, mee om de oren willen slaan.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di jun 08, 2010 10:13

@rno schreef:Jammer dat die uitleg in het Engels is. Ik zou er graag verschillende mensen, die vlees als natuurlijke voeding voor de mens beschouwen, mee om de oren willen slaan.
Je zou hem in het Nederlands kunnen vertalen ;) Alleen of met meerdere mensen - ieder een stukje.

lena

Bericht door lena » di jun 08, 2010 10:28

Ach, er zijn ook best argumenten te geven dat vlees eten best natuurlijk is voor mensen. Zie hier bijvoorbeeld. Ik vind het uiteindelijk allemaal non-argumenten, het gaat er niet om wat natuurlijk is, het gaat er om wat ethisch is.

Plaats reactie