Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door forisma » zo apr 11, 2010 19:40

Dank jullie wel!!
Ik heb hier al idd al heel veel nuttige informatie gevonden.

Zen Dank je wel voor de link! Ik heb alle postings gelezen, en het heeft me aan het denken gezet. Ik zal heel voorzichtig zijn, zeker omdat het in mijn geval om een katertje gaat..

Marten Groeten terug :P Ik ben erg jaloers op mensen die in Engeland wonen, daar zijn jullie met meer mensen :))
Nee, ik ben nog maar net veganiste geworden. Daarvoor was ik een jaar lang ovo-lacto-pescetarier.

Marten

Bericht door Marten » zo apr 11, 2010 21:00

forisma schreef:Marten Groeten terug :P Ik ben erg jaloers op mensen die in Engeland wonen, daar zijn jullie met meer mensen :))
Klopt, er zijn veel meer vegetariers en veganisten hier, mede (of vooral?) dankzij het grote aantal immigranten uit India hier.

Je bent van oorsprong Russisch zie ik, hoe is het leven voor veganisten (of vegetariers) daar? Voor zover ik weet hoort vlees/vis toch behoorlijk bij de Russische keuken of vergis ik me daarin?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo apr 11, 2010 21:06

welkom!

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma apr 12, 2010 8:26

Marten schreef: Klopt, er zijn veel meer vegetariers en veganisten hier, mede (of vooral?) dankzij het grote aantal immigranten uit India hier.

Je bent van oorsprong Russisch zie ik, hoe is het leven voor veganisten (of vegetariers) daar? Voor zover ik weet hoort vlees/vis toch behoorlijk bij de Russische keuken of vergis ik me daarin?
Ik heb onlangs gelezen dat het inderdaad door de mensen uit India kwam dat er in het verleden twee Londense vegetarische communities opgericht waren, waarvan eentje alleen tegen vlees was (Bernard Shaw was er lid van) en de andere ook tegen roken en alcohol.

Russische keuken lijkt op de Nederlandse, maar dan anders :)
Maar de basis is ook altijd - groente, aardappel en een stuk vlees.
Dat is zo ingeroest dat ik er grote moeite mee had in het begin geen vlees te eten. Dan kunnen de vleesvervangers een goede uitkomst zijn.

Maar.. In Rusland is het veel moeilijker allemaal omdat het zo koud is en omdat de vrouwen er wel mooi uit willen zien. En dat houdt vaak automatisch bont in.
En als je bont draagt dan ga je natuurlijk niet nadenken over andere etische dillema's. Als ik in Rusland was gebleven denk ik niet dat ik ooit tot vegetarisme, laat staan veganisme was gekomen.

Maar daar zijn wel mensen die vegetariers worden en zelfs veganisten. (Ik ben ook lid van de Russiche vega(n) communities op livejournal.com)
Het komt doordat joga zo in is de laatste tijd ;) India is dus de moeder van de wereldbewustzijn.

Zen

Bericht door Zen » ma apr 12, 2010 13:54

forisma schreef:Als ik in Rusland was gebleven denk ik niet dat ik ooit tot vegetarisme, laat staan veganisme was gekomen.
Echt waar? Denk je niet dat zoiets gewoon in je zit? Dat het deel uitmaakt van wie je bent?
Ik kan me goed voorstellen dat je in Rusland mogelijk minder (snel) met vegetarisme en veganisme in aanraking komt, maar vroeger of later -zeker met de opkomst van Internet- raak je er toch wel mee bekend lijkt me. Hangt deels ook wel af of je actief naar informatie zoekt... da's waar. Het zal wel moeilijker zijn om daar vegan te leven. We zijn hier wat dat betreft erg verwend, maar volgens sommigen nog niet zoals bij Marten in Engeland of in bepaalde delen v/d States. :D

Het lijkt me trouwens wel dat Moskou bijv. nogal verschilt van kleine dorpjes in de meer afgelegen landelijke streken.
Cut cold stone with a warm heart

Marten

Bericht door Marten » ma apr 12, 2010 17:26

forisma schreef:Ik heb onlangs gelezen dat het inderdaad door de mensen uit India kwam dat er in het verleden twee Londense vegetarische communities opgericht waren, waarvan eentje alleen tegen vlees was (Bernard Shaw was er lid van) en de andere ook tegen roken en alcohol.

Russische keuken lijkt op de Nederlandse, maar dan anders :)
Maar de basis is ook altijd - groente, aardappel en een stuk vlees.
Dat is zo ingeroest dat ik er grote moeite mee had in het begin geen vlees te eten. Dan kunnen de vleesvervangers een goede uitkomst zijn.

Maar.. In Rusland is het veel moeilijker allemaal omdat het zo koud is en omdat de vrouwen er wel mooi uit willen zien. En dat houdt vaak automatisch bont in.
En als je bont draagt dan ga je natuurlijk niet nadenken over andere etische dillema's. Als ik in Rusland was gebleven denk ik niet dat ik ooit tot vegetarisme, laat staan veganisme was gekomen.

Maar daar zijn wel mensen die vegetariers worden en zelfs veganisten. (Ik ben ook lid van de Russiche vega(n) communities op livejournal.com)
Het komt doordat joga zo in is de laatste tijd ;) India is dus de moeder van de wereldbewustzijn.
Vaak kunnen "wij westerlingen" een voorbeeld nemen aan de mensen in India, vind ik. In sommige landen is het makkelijker om vegan te zijn dan in anderen. Nederland is zeker ook niet slecht op dat gebied. Ik ken een Argentijnse "vegan" (ze eet veganistisch maar noemt zichzelf nog geen vegan) die in Argentinie soms echt heel veel moeite had wat fatsoenlijks te eten te vinden. Het is nou eenmaal een echt vleesetend land... Denk alleen al aan de vele Argentijnse steakhouses bijvoorbeeld. Nu woont ze in Ierland en het is voor haar daar echt zoveel beter!

@Zen, natuurlijk, als je echt gemotiveerd bent lukt het je ook in dergelijke landen. Maar als er veel meer vegan voedsel/producten te krijgen zijn, is de drempel gewoonweg lager. Voor twijfelaars kan dat net helpen. Zoals hier, door de vele immigranten uit India groeide de vraag naar vegetarisch voedsel, waardoor er veel meer beschikbaar werd en de drempel voor veel autochtone Britten lager werd. Mede daarom zijn ook relatief veel autochtone Britten tegenwoordig vegetarisch/veganistisch.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma apr 12, 2010 17:44

Welkom Julia, Ying en Marleen!
:welcome:

Zen

Bericht door Zen » ma apr 12, 2010 19:03

India zelf staat inderdaad bekend als één van de landen met verhoudingsgewijs de meeste vegetariërs. Ook in absolute getallen dan natuurlijk omdat het na China de meeste inwoners heeft. Daar zijn mensen meestal echter toch meer aangewezen op een traditionele plantaardige voeding (meer whole foods, etc.), lijkt me. Terwijl in de UK daarnaast ook een enorm aanbod is van meer luxe producten, waaronder ook veel processed foods, uit allerlei windstreken. Kom je wel eens in York, Marten? Daar zit een geweldig Spaans/Mexicaans vegan restaurant (El Piano).

Helaas zijn er ook in India (en landen als Nepal) enorme misstanden tegenover dieren. Zowel door seculieren als uit naam van het Hindoeisme en de Islam. En aangezien bepaalde Westerse invloeden ook daar toenemen (gepaard met een stijgende welvaart bij sommige delen v/d bevolking) vraag ik me af hoe zich dat verder gaat ontwikkelen...

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » ma apr 12, 2010 19:19

Haha volgens mij zit het niet automatisch in je, maar het is wel iets wat je niet kan ontlopen als jouw bewustzijn verandert.
Moskou is idd net wat anders dan andere steden. Proviciale steden bieden minder keus. En mensen daar zijn erg traditioneel, niet alleen wat eten betreft.
Maar een vriend van mij die uit mijn stad komt lust vanaf zijn geboorte geen vlees en heeft het altijd geweigerd. Het komt dus wel voor, maar heel zelden. Meestal worden kinderen gedwongen om te eten wat ze voorgeschoteld krijgen. Mijn zusje was altijd een hele moeilijke eter. Maar in de kinderdagverblijf dwongen ze haar te eten. En niks hielp, mijn moeder heeft 100 duizend keer geprobeerd te praten met die mensen. Zo gaat het daar. En ook in Moskou trouwens. Vegetariers verzinnen allemaal fabeltjes zodat hun kinderen geen vlees krijgen in creche (allergie, onderzoek...)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » ma apr 12, 2010 19:44

:welcome: allemaal :)

Marten

Bericht door Marten » ma apr 12, 2010 19:53

Zen schreef:Kom je wel eens in York, Marten? Daar zit een geweldig Spaans/Mexicaans vegan restaurant (El Piano).
Dat wist ik niet eens, York is maar een half uurtje met de trein voor mij en daar kom ik inderdaad af en toe. Bedankt voor de tip!!! (y)

Zen

Bericht door Zen » ma apr 12, 2010 20:19

Marten schreef: Dat wist ik niet eens, York is maar een half uurtje met de trein voor mij en daar kom ik inderdaad af en toe. Bedankt voor de tip!!! (y)
Any time. Prachtige stad ook, York.

Marten

Bericht door Marten » ma apr 12, 2010 20:43

Zen schreef:
Marten schreef: Dat wist ik niet eens, York is maar een half uurtje met de trein voor mij en daar kom ik inderdaad af en toe. Bedankt voor de tip!!! (y)
Any time. Prachtige stad ook, York.
Daar was ik al wel achter! :wink:

maartje

Bericht door maartje » wo apr 14, 2010 19:09

Hoi! Op zoek naar veganistische Berlijn-tips kwam ik hier terecht en vond opeens nog veel meer handige informatie (de koekjeslijst!). Dus in ruil voor alle wetenswaardigheden zal ik me ook maar netjes voorstellen :)

Mijn naam is Maartje, 28, woon in Amsterdam en heb een tijdje geleden besloten om veganistisch te gaan eten. Na een hele tijd vegetariër te zijn geweest was dat een logische stap. Tot nu toe bevalt het super goed! Het lijkt me fijn om wat meer contact te hebben met andere veganisten, want in mijn dagelijks leven zijn dat er helaas niet zoveel.

Oh en voor iedereen die het leuk vindt: ik heb een blog, en een klein online shopje :oops:
http://www.mamutopia.blogspot.com en http://www.mamutopia.etsy.com

Claudia

Bericht door Claudia » wo apr 14, 2010 19:24

Van harte welkom aan Julia en Maartje, en alle andere nieuwe mensen! :mrgreen: (ja ik weet het, ben een beetje laat met mijn groet aan Julia :P )

maartje

Bericht door maartje » wo apr 14, 2010 19:58

Claudia schreef:Van harte welkom aan Julia en Maartje, en alle andere nieuwe mensen! :mrgreen: (ja ik weet het, ben een beetje laat met mijn groet aan Julia :P )
Maar bij mij ben je wel supersnel, dat dan weer wel! :P

Wen

Bericht door Wen » wo apr 14, 2010 20:08

Welkom Maartje. Leuk om weer iemand nieuw op het forum erbij te hebben.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » wo apr 14, 2010 20:44

Leuk, een lekker kreatief vegantje ;) Welkom!!!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo apr 14, 2010 22:25

Hoi Maartje, welkom! :welcome:

Zen

Bericht door Zen » do apr 15, 2010 8:53

Welkom!

Plaats reactie