Wat voor werk doe jij?

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Wat voor werk doe jij?

Bericht door Jasmijn » do sep 16, 2010 15:17

Filosofie! Veel plezier en sterkte! Vond het ook erg pittig; ben daarom vorig jaar na 6 weken al afgehaakt. Hopelijk beleef jij er vreugd aan :)

Ik zit nu in m'n tweede weekje van Communicatie. Het is tot nu toe vooral heel veel... (en we hebben nog niet eens alle lessen gehad). Maar heb wel de indruk dat dit de juiste keuze is.

Lestat
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Lestat » do sep 16, 2010 18:37

Communicatie en informatie wetenschappen? Of gewoon Communicatie? Dat eerste heeft mijn zus ook gedaan, is denk ik wel interessante studie. :) Fijn dat je nu wel iets hebt gevonden wat beter bij je past trouwens!
Ik denk dat filosofie wel mijn ding is, maar moet gewoon ff wennen en doorzetten in het begin. Maar dat lukt wel denk ik. :grin:
"All beings tremble before violence. All fear death, all love life. See yourself in others. Then whom can you hurt? What harm can you do?"
- Buddha

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do sep 16, 2010 18:46

Ik doe gewoon Communicatie (HBO). Denk dat die twee wel veel overlap hebben, alleen op het HBO is het iets praktischer en schoolser... We zullen zien.
Ben blij voor je Lestat!

Lestat

Bericht door Lestat » vr sep 17, 2010 11:01

Dank je! :) Ik hoop dat jij ook veel plezier gaat beleven aan je studie!
"All beings tremble before violence. All fear death, all love life. See yourself in others. Then whom can you hurt? What harm can you do?"
- Buddha

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul » do nov 18, 2010 9:19

Ervarings-Deskundige Verslavingen, InTact Zelfhulp
* Binnenkort ga ik voorlichting geven op scholen onder anderen over drugs, alcohol en gameverslavingen

Actief voor Animal Rights Media en Respect voor Dieren

En nog veel meer klusjes :)
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

jet
Moderator

Bericht door jet » za nov 20, 2010 13:39

Active Paul: heb je ook ervaring met Gameverslaving? :oops:
(wij zijn regelmatig op zoek naar mensen, alleen dat moet via de geijkte kanalen, maar als dat nou niet lukt.... :wink: )
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

ActivePaul
Contacteer:

Bericht door ActivePaul » di nov 23, 2010 0:02

Heb wel wat ervaring met gameverslaving, ben zelf 2 jaar game verslaafd geweest :oops:
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

stippel

Bericht door stippel » za dec 04, 2010 21:55

Ik doe tweedekansonderwijs jeugd- en gehandicaptenzorg, en loop nu stage bij een bioboerderij, een arbeidstraject, ik moet die mensen dan begeleiden en het bevalt me heeel erg :) het zijn fantastische mensen, uniek, leuk, ik amuseer me écht op mijn stage! En 's middags krijgen we dan biogroentjes en biosoep :) (gemaakt van de groentjes voor de keuken => de groenten die dus niet meer 'perfect' zijn om te verkopen, maar nog prima in orde zijn!)
Jasmijn schreef:Filosofie! Veel plezier en sterkte! Vond het ook erg pittig; ben daarom vorig jaar na 6 weken al afgehaakt. Hopelijk beleef jij er vreugd aan :)
Ik ben ook van plan om in september filosofie te gaan studeren, het is echt zo'n droomstudie! Mag ik vragen waarom precies het pittig was (ben namelijk ook een beetje bang dat het zwaar zal vallen, maar ik denk dat het wel zal lukken als ik me er 100% voor geef). Het vervelende is dat ik in februari (wanneer ik dan normaal gezien mijn diploma krijg) nog niet aan een studie kan beginnen, ik zou dan eigenlijk al het liefste een aantal vakken volgen.
Maar ja, dan wordt het vrijwilligerswerk, dat is ook nodig :D

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo dec 05, 2010 12:50

Hej Stippeltje,

Klinkt leuk wat je doet! Een soort zorgboerderij, begrijp ik? Had mij ook wel leuk geleken.
Ik doe nu dus Communicatie, na een jaar ingevuld te hebben met voor mezelf zorgen en vrijwilligerswerk te doen. Het is wel even wennen om weer te studeren. Leren an sich kan best 'leuk' zijn, of dan tenminste nuttig. Als je de goede dingen leert. Maar ik heb eigenlijk een tempoprobleem: alles wat ik doe kost mij ontzettend veel tijd. Gedeeltelijk komt dat door mijn perfectionisme. Daarnaast ben ik een dromer en piekeraar. Bij elke zin dwalen ogen en gedachten af en ik ben al gauw weer bezig met acties enzo (prioriteiten ;) ).
Toen ik Filosofie studeerde, had ik ook veel last van bovengenoemde dingen. Op zich denk ik dat Filosofie erg interessant kan zijn, maar het was voor mij gewoon niet de juiste tijd. Daarnaast is het een erg theoretische studie en ik had de behoefte om ook praktisch bezig te zijn (met alleen nadenken over een betere wereld is de betere wereld er nog niet, zeg maar). Een ander puntje was dat veel boeken in het Engels waren (ben behoorlijk zwak in Engels).
Het is handig om van tevoren goed na te gaan waarom je de studie wilt doen. Wat verwacht je te leren? Wat wil je ermee doen? Filosofie is best breed en je zult vast dingen moeten leren waar je helemaal niet op zit te wachten. Maar als je echt een brede interesse hebt en ervan houdt om veel, lang en abstract na te denken, kan het idd. echt de droomstudie zijn, daar ben ik van overtuigd.

stippel

Bericht door stippel » zo dec 05, 2010 13:10

Ja het is een soort zorgboerderij, maar er zijn geen dieren, het zijn groentjes en zo, en die worden dan verkocht (oa aan voedselteams, studentenpaketten, waar mijn vriend en ik iedere week geabonnemeerd op zijn 8) leer je echt leuke en nieuwe groenten van kennen, en je gaat ook meer 'mee met de seizoenen' en dat vind ik wel fijn).

Ja ik denk heel graag, maar dromen doe ik zelf ook nog een ietsjepiesje liever, ik vrees dat dat ook een moeilijk punt zal worden :P
En ik had inderdaad al gehoord van filosofie dat het een studie was waar je niet direct iets goeds mee kunt doen => je leert ook heel veel over Plato, Christelijke filosofen en zo, en die zijn nogal oud. Ik denk dat het wel interessant kan zijn, ik ben sowieso van plan mij wat meer te informeren vooraleer ik mij inschrijf. Eind januari is er een beurs met info over alle studierichtingen, daar ga ik zeker nog naartoe gaan!
Het komende half jaar ben ik van plan vrijwilligerswerk te doen en me daarnaast wat te verdiepen in een aantal filosofische werken, die je sowieso gaat moeten kennen, beetje voorbereiding dus :P Maar ja, weet het nog niet zeker, het alternatief was pedagogiek (maar daar ben ik van afgestapt, filosofie lijkt me duizendmaal fijner!), of kruidenkunde, het jammere is dat je geen echte hoge school studie vindt die dat aanbiedt, enkel cursussen en zo (wat mij ook best interessant lijkt om eens te doen!)

Lestat

Bericht door Lestat » ma dec 06, 2010 21:34

Ik studeer filosofie en het lastige eraan vind ik dat het heel veel is. Het zijn vrij complexe, abstracte theorieën waar je mee geconfronteerd wordt, wat wel heel leuk is, maar ik ben ook vrij langzaam meestal. En het tempo gaat dan maar door en de teksten en boeken die je moet lezen stapelen zich op. Veel teksten zijn inderdaad in het engels (maar dat is denk ik met alle universitaire studies wel) en ik moet ook regelmatig duitse teksten lezen (maar laat je hierdoor niet afschrikken; iedereen vindt het moeilijk en je kan vaak wel een vertaling erbij vinden). Het eerste jaar is bij mij vooral een overzicht geven van de filosofie geloof ik. In de zin dat er overal best snel overheen gegaan wordt. Meestal maar 1 college per filosoof en dan al snel door naar de andere. Maar dit is vooral om nu een basis te geven, vanaf het 2de jaar wordt dit denk ik veel minder.
Bij welke universiteit zou je dan willen studeren of weet je dat nog niet?
In ieder geval succes met het maken van een juiste studiekeuze!
- Buddha

Jeroen

Bericht door Jeroen » di dec 07, 2010 2:14

stippel schreef:Ik ben ook van plan om in september filosofie te gaan studeren, het is echt zo'n droomstudie! Mag ik vragen waarom precies het pittig was (ben namelijk ook een beetje bang dat het zwaar zal vallen, maar ik denk dat het wel zal lukken als ik me er 100% voor geef). Het vervelende is dat ik in februari (wanneer ik dan normaal gezien mijn diploma krijg) nog niet aan een studie kan beginnen, ik zou dan eigenlijk al het liefste een aantal vakken volgen.
Maar ja, dan wordt het vrijwilligerswerk, dat is ook nodig :D
Leuk, nog een filosoof. Zelf ben ik na een half jaar filosofie (Nijmegen) overgestapt op theologie (Kampen). Blijft ergens jammer!
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Jeroen

Bericht door Jeroen » di dec 07, 2010 2:19

Lestat schreef:Ik studeer filosofie en het lastige eraan vind ik dat het heel veel is. Het zijn vrij complexe, abstracte theorieën waar je mee geconfronteerd wordt, wat wel heel leuk is, maar ik ben ook vrij langzaam meestal. En het tempo gaat dan maar door en de teksten en boeken die je moet lezen stapelen zich op. Veel teksten zijn inderdaad in het engels (maar dat is denk ik met alle universitaire studies wel) en ik moet ook regelmatig duitse teksten lezen (maar laat je hierdoor niet afschrikken; iedereen vindt het moeilijk en je kan vaak wel een vertaling erbij vinden). Het eerste jaar is bij mij vooral een overzicht geven van de filosofie geloof ik. In de zin dat er overal best snel overheen gegaan wordt. Meestal maar 1 college per filosoof en dan al snel door naar de andere. Maar dit is vooral om nu een basis te geven, vanaf het 2de jaar wordt dit denk ik veel minder.
Bij welke universiteit zou je dan willen studeren of weet je dat nog niet?
In ieder geval succes met het maken van een juiste studiekeuze!
Voor wijsgerige antropologie? Verder viel het wel mee in B1 2009-2010 vond ik...
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 07, 2010 15:23

Ik snap nog steeds het nut niet zo van een studie filosofie.

vegalan

Bericht door vegalan » di dec 07, 2010 18:24

De filosoof ook niet, het is meer een trend volger die (daarom) graag in de gedachten van anderen verblijft. :wink:

(smilies doen het niet.)
.

Framboos

Bericht door Framboos » di dec 07, 2010 18:53

Vegantastic schreef:Ik snap nog steeds het nut niet zo van een studie filosofie.
Snap je het nut van wetenschap? Snap je het nut van wetenschappelijke studies?

vegalan

Bericht door vegalan » di dec 07, 2010 19:09

Dit gaat gepaard met de vraag in welke mate filosofie en wetenschap, wetenschappelijke studies nuttig zijn, dwz door het uiteindelijke resultaat. De filosofie mag voor de wetenschap wel een bakermat zijn, toch is het nog de vraag of je filosofie kunt vergelijken met wetenschap.

.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 07, 2010 20:11

Framboos schreef:
Vegantastic schreef:Ik snap nog steeds het nut niet zo van een studie filosofie.
Snap je het nut van wetenschap? Snap je het nut van wetenschappelijke studies?
Ja. Hoewel daar ook wel studierichtingen tussen zitten die ik niet nuttig vind/kan vinden.

vegalan

Bericht door vegalan » di dec 07, 2010 20:46

Vegantastic schreef:Ja. Hoewel daar ook wel studierichtingen tussen zitten die ik niet nuttig vind/kan vinden.
Een studie filosofie is niet geheel waardeloos of nutteloos. Zolang men zich niet (volledig) laat beheersen door de gedachten van anderen, leert men de dingen van verschillende kanten bekijken en kan men daarover bepaalde uitspraken doen die waardevol kunnen zijn, ook voor de wetenschap. Het is niet zo dat men een filosoof moet zijn om waardevolle uitspraken te doen, maar het helpt je wel om tot waardevolle uitspraken te komen. Psychologisch gezien is filosofie heel interessant, want je leert de mens (achter) en zijn gedachten kennen. (Socrates)

Maar net als alle studierichtingen is er altijd een aanleiding welke je beweegt om er mee bezig te zijn. Dus doe je het vanwege een bepaalde oorzaak (beweegreden), die heel vaak wordt vergeten, om op te gaan in dat waarmee je bezig bent. De waarde van deze bezigheid is daarom naast het nut afhankelijk van dat beginsel.

.
Laatst gewijzigd door vegalan op wo dec 08, 2010 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di dec 07, 2010 21:38

vegalan schreef:
Vegantastic schreef:Ja. Hoewel daar ook wel studierichtingen tussen zitten die ik niet nuttig vind/kan vinden.
Filosofie is niet geheel waardeloos of nutteloos. Zolang men zich niet (volledig) laat beheersen door de gedachten van anderen, leert men de dingen van verschillende kanten bekijken en kan men daarover bepaalde uitspraken doen die waardevol kunnen zijn, ook voor de wetenschap. Het is niet zo dat men een filosoof moet zijn om waardevolle uitspraken te doen, maar het helpt je wel om tot waardevolle uitspraken te komen. Psychologisch gezien is filosofie heel interessant, want je leert de mens (achter) en zijn gedachten kennen. (Socrates)
Bedoel het vooral als opleiding. Als je interesse in deze dingen hebt kan dat toch ook een cursus zijn of gewoon 'zelfstudie' door boeken te lezen? Kennis altijd waardevol en nuttig, maar ik zie het nut van een dergelijke opleiding niet.

Plaats reactie