Hoi

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Keiko
Leefwijze: part-time veganist

Hoi

Bericht door Keiko » ma feb 18, 2019 11:17

Hoi!

Omdat het dierenwelzijn mij ter harte gaat en omdat ik voel dat ik me er meer in wil verdiepen en me er meer in wil uiten, ben ik de overstap aan het maken van vegetarisch naar veganistisch leven. Spannend maar ook uitdagend en leuk.

Ik was behalve vegetariër al een behoorlijke groenteneter, maar toch waren/zijn er nog wel wat grote hobbels te nemen. De (geiten)kaas bijvoorbeeld. Tegen verwachting in lukt het zonder veel moeite om die te laten staan. Op het moment is de grootste uitdaging het vervangen van de volle biologische yoghurt die ik met muesli eet, iedere dag bij het ontbijt. Gezoete sojaproducten heb ik al geproefd (en die vind ik te zoet), ongezoete nog niet. Ik ben benieuwd...

Ik ben een vrouw van 46 en onlangs is gebleken dat ik een fiks vitamine D-tekort heb. Ik ben nu aan het bijtanken in vloeibare vorm, en straks moet ik dus dagelijks een tabletje nemen. Ik denk dat het wijs is om sowieso nog even met de huisarts te overleggen over aanvullen van mogelijke tekorten, en op dit forum zal ik vast ook veel informatie kunnen vinden.

Ook naar de sociale uitdagingen ben ik benieuwd. Ik bereid me voor op veel weerstand. Maar omdat ik niet de strijd zoek, hoop ik dat het mee zal vallen.

Morality
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Hoi

Bericht door Morality » ma feb 18, 2019 16:39

:welcome:

Goed dat je de overstap aan het maken bent en dat je rekening houdt met eventuele hobbels. Ik ben benieuwd of je de ongezoete producten lekkerder zult vinden. Als je er al voor zorgt dat je vitamine D tekort minder wordt, dan zal je mogelijk verder alleen vitamine B12 hoeven te nemen. Ik ben geen expert, dus is het goed om het met je huisarts te overleggen.

Keiko

Bericht door Keiko » ma feb 18, 2019 20:33

Dank je wel Morality :-)

Ik ben ook benieuwd. Morgen gaat de laatste yoghurt op, dus ik kan gaan beginnen met experimenteren...

Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 20, 2019 2:46

Welkom Keiko.

Ik had vorig jaar een acuut vitamine D tekort, door mijn enkel gezakt. Ik zorg nu voor minstens 1000 IU per dag, volgens de Amerikaanse norm. Vit. D is erg tricky.
Misschien moet je ook op ijzer letten. Dames schijnen daar wat eerder tekort van te kunnen hebben dan heren.

Voor mij was kaas het moeilijkste om los te laten. Ik was er aan verslaafd, maar heb het toch overleefd!!!
Dus het is mogelijk. Er IS leven na de zuivel :lol: :lol: :lol:

Je moet er aan wennen. En met voldoende vit. D voel je je ook beter.

Succes
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Keiko

Bericht door Keiko » wo feb 20, 2019 14:03

Hoi Mogenblue,

Dank je wel.

Was het door je enkel zakken het gevolg van een vitamine d-tekort? En wat is IU voor een eenheid?
Wat ik nu weet over mijn tekort is dat het minimaal 50 moet zijn en dat het 13 was (eenheden weet ik niet). Ik moet gedurende tien weken iedere week 1 ml nemen, en daarna dagelijks tabletjes. Stiekem hoop ik dat toch wel de helft van een hele reeks krakkemikkigheden waar ik de afgelopen jaren last van heb gehad, verdwijnt. Dat zou al tof zijn. Het wonderlijke is dat mijn huisarts het er twee jaar geleden wel even over heeft gehad, maar omdat ik heel veel fiets, hebben we het toen maar niet getest.

Ijzertekort is zeker iets wat ik in de gaten moet houden, daar heb ik al eens eerder last van gehad, evenals een vit. B12-gehalte in mijn bloed dat aan de lage kant was. Ik zit eraan te denken om eens per jaar bloed te prikken om te kijken hoe de zaken ervoor staan. Meten is weten.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo feb 20, 2019 18:40

Ja, dat was echt vit. D tekort. Ik was er al op gewezen door een kennis, maar ik wou het niet geloven. Ik dacht dat ik voldoende binnen kreeg omdat ik regelmatig buiten kom. Maar dat bleek dus toch veel te weinig te zijn. Verder is het zo dat de zon hier in Nederland alleen van pakweg april t/m oktober sterk genoeg is, en dan alleen nog van half twaalf tot drie uur of zo. Dat wist ik helemaal niet. Ik bleef hangen op de gedachte dat het een calcium tekort was.

Maar toen ik erdoor heen zakte ben ik toch maar snel aan de vitamine D gegaan. En toen ging het snel beter. De achterkant van mijn enkel is nog wel een beetje stijf, maar misschien lost vanzelf wel een keertje op. Het lichaam heeft een verbazend groot zelf herstellend vermogen. Vooral als het de juiste voedingsstoffen krijgt.

IU is International Unit.

Er is verschil van inzicht over hoeveel je nodig hebt. In Europa houden ze het op max. 200 IU per dag of zo. In Amerika leggen ze de lat veel hoger: minimaal 800 en 1000 IU per dag is aanbevolen.
1 microgram is 40 IU.

Ik kijk vaak op de site van Harvard Health Publishing voor allerlei informatie
https://www.hsph.harvard.edu/nutritions ... vitamin-d/

Ik hou me dus maar aan de Amerikaanse standaard. Ik zit nu op ruim 1100 IU per dag, iets meer dan 25 mcg. Je lichaam regelt dan vanzelf wel hoeveel het zelf nog moet aanmaken als dat nog nodig mocht zijn.
Ik meng het door mijn brooddeeg dus ik kan het nooit vergeten. En geen gedoe met allerlei pilletjes naast mijn bord.

Het heeft ook effect op je gemoedstoestand. Dat merk ik ook duidelijk. Als ik vroeger, toen ik net overschakelde van zuivel naar zuivelvrij ook vit. D had gebruikt zou het een stuk makkelijker voor me zijn geweest. Ik was er behoorlijk bedompt onder. Echt een grafstemming.

In de zomer wandel ik vaak in de vroege ochtend omdat het dan het koelst is. Maar dan kan je lichaam dus geen vit. D aanmaken omdat de zon dan veel te zwak is. Door die suppletie moet dat probleem nu verholpen zijn.
Ik heb nu ook veel minder last van uitputtingsverschijnselen na een wandeling. Ik ben er sneller overheen. Maar ik slik er ook magnesium en zink bij. Het wordt allemaal door mijn brooddeeg gemengd. Dus ik heb er verder weinig omkijken naar.

Een paar jaar geleden heb ik ook mijn bloed laten testen. Toen bleek mijn B12 gehalte juist te hoog te zijn. Ik slikte dus teveel B12. Dus dat doe ik nu wat rustiger aan.
Als je je bloed laat testen kun je ook meteen je cholesterol laten meten. Is ook wel handig om te weten.

Het is altijd zoeken en schaven. Maar ik ben veel gezonder dan 10 jaar geleden. Dat was een puinhoop waar ik nooit meer naar terug wil gaan. Doe mij maar plantaardig!

Zet em op joh! :banana:
-Frits

Keiko

Bericht door Keiko » do feb 21, 2019 12:50

Hoi Mogenblue,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik hoor vaker dat we te weinig vitamine D binnenkrijgen, zeker iets om in de gaten te houden!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do feb 21, 2019 16:53

Hoi Keiko.

Als je het goed doet zul je je toch wel beter moeten gaan voelen.
-Frits

Dabrother

Bericht door Dabrother » za feb 23, 2019 22:11

Welkom Keiko,

Ik laat minstens één keer per jaar mijn bloed testen, zonder supplementen (in pil vorm want in bijvoorbeeld de sojadrink zit ook b12 toegevoegd) waren al mijn waarden goed. Kan natuurlijk wel wat schommelen met verschillende factoren.
Ik werk wel dagelijks buiten.
Veel succes en je brein kan ook veel healen of verwezelijken als je het de opdracht geeft.

Groeten
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Keiko

Bericht door Keiko » ma feb 25, 2019 16:30

Hoi Dabrother,

Dank je wel voor je reactie. Ik zit er aan te denken over een half jaar preventief bloed te laten checken, en dan misschien over een jaar. Als blijkt dat het allemaal goed gaat, heb ik het wel in balans gebracht met eten denk ik.

Trouwens, ik voel me al beter dan twee weken geleden. Ik heb meer energie en mijn buik is rustiger. Het is gissen of dat door de vitamine d komt of door het plantaardig eten. In elk geval voel ik me heel prima bij mijn beslissing en ga er fijn mee door!

De ongezoete soja-'yoghurt' is het niet geworden trouwens. Erg vies vond ik. Ik week mijn muesli nu in wat bananensap, die ik nog uit de winkel heb (dus met extra suiker), maar die ik natuurlijk prima zelf kan maken. Ik zou dit niet hebben verzonnen als ik niet veganistisch was gaan eten. Leuk hoor :-)

Groetjes!

Dabrother

Bericht door Dabrother » vr mar 01, 2019 23:04

Goed dat je je beter voelt, daar gaat het uiteindelijk om. Veel succes verder.
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Keiko

Bericht door Keiko » zo mar 03, 2019 11:03

Dank je!

Plaats reactie