Plantaardig eten in gezin waar kinderen dit onzin vinden

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Jacqueline
Leefwijze: vegetarier

Plantaardig eten in gezin waar kinderen dit onzin vinden

Bericht door Jacqueline » zo dec 23, 2018 10:10

Hallo

Ik ben een werkende getrouwde vrouw met twee inwonende kinderen (22&25 jaar). Ik eet voornamelijk plantaardig. Mijn gezin gaat hier helaas niet in mee. Ze beiden weerstand en willen geen enkele vleesvervanger proeven. Op dit moment respecteren we elkaars keuze en laten we het onderwerp zoveel mogelijk rusten.
Uiteten is dus lastig om iets te vinden voor iedereen. Dit is echter praktisch nog op te lossen. Mijn wens voor 2019: mijn gezin meer plantaardig laten eten minder vlees. Voor hun eigen gezondheid en het dierenwelzijn.

Tips en adviezen zijn welkom.
(Ik heb al van alles geprobeerd)

Groetjes Jacqueline

Pim
Leefwijze: veganist

Re: Plantaardig eten in gezin waar kinderen dit onzin vinden

Bericht door Pim » zo dec 23, 2018 10:48

Beste Jacqueline,

Zelf heb ik geen ervaring in dit soort situaties. Maar ik vermoed dat erg toch iets meer informatie nodig is om een zinnig antwoord te kunnen geven. Hieronder even wat vragen die zo bij mij naar boven komen als ik dit zo lees.

Heeft u met uw gezin documentaires gekeken over dit onderwerp?
Wat is de motivatie van de andere leden van uw gezin om vlees te willen eten?
Wie verzorgt het eten in huis en wie doet de boodschappen?

Groetjes,

Pim

Idris

Bericht door Idris » ma dec 24, 2018 17:54

Hallo Jacqueline,
Wat een lastige situatie waar je in zit. De Albert Heijn verkoopt zogenaamde 'zeesticks' en die zijn lekker. Die ga ik morgen aan mijn vader geven terwijl hij niet weet dat het veganistisch is. Broodje, wat mosterd, blaadje sla en ik zweer dat het verschil met gewone vissticks nagenoeg niet merkbaar is. Vraag is alleen hoe je familie daarop zou reageren. Ik weet dat ik het kan doen bij mijn vader.
En zoals iemand anders zei; heb je ze documentaires laten zien? Afbeeldingen? Ik zou in ieder geval zelf wel door blijven gaan met je gezonde, dieren respecterende eetgewoonte. Voorbeeld doet hopelijk volgen.
Iris

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 26, 2018 18:32

Dag Jacqueline. Welkom op deze site. :welcome:

Als mensen het lastig vinden om plantaardig te eten zou ik vooral het gezondheids aspect benadrukken.
Het hangt natuurlijk van de persoon af. Sommige mensen zijn meer gevoelig voor dierenwelzijn dan anderen.
Maar als dat voor hun niet echt uitmaakt zou ik de gezondheidsvoordelen benadrukken.

Voor jonge mensen zijn de gezondheidsvoordelen vaak nog niet zo duidelijk, ik denk dat je er pas echt iets van gaat merken wanneer je boven de 40 komt. Voor mij persoonlijk is het duidelijk geworden dat ik eigenlijk rond mijn 40ste had moeten overstappen. Ik ben pas omgegaan toen ik 49 was.

Ik heb veel geleerd van Harvard Health Publishing. Die mensen zijn helemaal onafhankelijk. Ze propageren ook niet perse een plantaardig dieet, maar een mediteraan dieet. Daar zit weinig vlees in, maar veel vis. En voor de rest plantaardige producten.

Hier een paar links:
https://www.health.harvard.edu/staying- ... ign=buffer
https://www.health.harvard.edu/heart-he ... art-health
https://www.hsph.harvard.edu/nutritions ... m_content=
En de laatste, die wel een aansporing is om meer plantaardig en minder dierlijk te eten:
https://www.health.harvard.edu/blog/eat ... ign=buffer

Mijn gezondheid is er zozeer door verbeterd dat ik echt niet meer terug ga naar dierlijk voedsel. Incidenteel kan er wel eens wat doorheen glippen, ik doe het voor mijn gezondheid, niet uit principe, maar door de bank genomen is mijn dieet toch wel meer dan 98% plantaardig.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » vr dec 28, 2018 9:58

Dat probleem is eenvoudig op te lossen door vooral maaltijden te bereiden waar alles al door elkaar zit.
Zolang ze bij jou thuis wonen bepaal jij wat er gekocht wordt, niet zij of ze moeten het zelf maar in huis halen.
Dat zou je naar ze kunnen communiceren.
Het hangt er ook vanaf hoeveel moeite je zelf hebt om vlees te moeten kopen, mij zou dat iig niet lukken.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr dec 28, 2018 15:45

Ik denk dat je in een gezinssituatie toch wel een beetje een prettige sfeer wilt hebben. Daarom kun je met kinderen van boven de 20 niet meer zomaar je eigen wil doordrijven. Volgens mij is dat een recept voor onderhuidse spanningen.

Als je alleen woont is het in dat opzicht makkelijker om iets anders te proberen. Ik ben een tijdje lid geweest van een paar veganistische groepen op facebook maar ben daar gauw weer uitgestapt omdat ik een paar drammerige reacties kreeg. Terwijl ik zelf nota bene een vrijwel plantaardig dieet heb!

Omwille van de lieve vrede is het in sommige situaties beter om bepaalde onderwerpen te laten rusten, maar als het bespreekbaar is ben je al een heel stuk verder. Bespreekbaar is in familieverband een erg rekbaar begrip. Ik kom zelf uit een gezin van 7 kinderen en de manier waarop wij met elkaar spraken was best voor verbetering vatbaar, om het dan maar een beetje eufemistisch te zeggen...

De overgang van een gemengd dieet naar een plantaardig dieet is een organisch proces. Ieder mens moet dat ik zijn eigen tempo doen. Het is belangrijk om daarbij goed te begrijpen wat je eigen lichaam nodig heeft. Dat is zeker niet altijd hetzelfde als wat je door de maatschappij wordt ingeprent via televisie en internet. We krijgen allerlei rolmodellen opgedrongen en als je niet bewust genoeg bent van jezelf ga je er vanzelf in mee. En we hebben ook onze eigen gevoelens die lang niet altijd in lijn zijn met wat goed is voor ons stoffelijke lichaam.

In die heksenketel van gevoelens en verlangens, maatschappelijke normen en waarden kan het dus best prettig zijn als je een anker hebt om je aan vast te houden en aan op te trekken.
Voor mij zijn dat de boeken van Jozef Rulof geweest. Daardoor ben ik gaan begrijpen dat er een verdergaan is na dit stoffelijke leven en dat er ook een hoger voelen en denken mogelijk is. Maar dit moeten we ons op een organische manier eigen maken en je kunt daar geen stappen in overslaan. Je moet het je allemaal op een natuurlijke en normale manier eigen maken.

Door die boeken heb ik begrepen dat meesters van het licht allemaal op een plantaardig dieet leven omwille van de liefde voor de dieren die zij als hun broeders en zusters beschouwen. Dat is voor mij nog echt een stap te ver, maar als het gezonder is voor mijn lichaam om plantaardig te gaan is er in geestelijk opzicht voor mij dus geen belemmering meer om dat dan ook te gaan doen omdat dat op enig moment dan toch op mijn weg zal komen als ik eenmaal in de geestelijke sferen ben. Zo kijk ik er tegenaan. Dat geestelijke argument is uiteindelijk voor mij de hefboom geweest om een andere weg in te slaan.

Hier op aarde denk ik dat veel mensen meer baat zouden hebben met een plantaardig dieet maar dat hun gevoelsleven er nog niet aan toe is. Als je ziet hoe de kosten voor de gezondheidszorg tegenwoordig de pan uitrijzen, welke ziekten de mensen allemaal oplopen naarmate ze ouder worden, dan wordt het steeds duidelijker dat een hoop mensen gewoon op een verkeerd dieet leven, maar dat ze zich niks willen laten vertellen en koste wat kost aan dat stukje vlees willen vasthouden. Hun gevoel weigert domweg om het anders te gaan doen.

Het is een proces van bewustwording. Van je gevoel, van je lichaam, wie je bent en hoe je verder wilt in dit leven. Wat je voor een ander en voor jezelf wilt betekenen.
Dus als je erover kunt praten met elkaar ben je al een heel stuk verder. Normaal praten....
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr dec 28, 2018 17:12

Je zou het ook met stevige linzenburgers met gedroogde chillis kunnen proberen.

Die van mij hebben een zeer stevige beet omdat ik er veel gluten in doe. Dan heb je wat te kauwen, iets waar je je tanden in zet. En door de chillis stroomt het zweet van mijn voorhoofd als ik ermee bezig ben. En ik ben toch echt wel wat gewend.

Dus dat is geen recept voor watjes...

Ik maak een grote lap deeg die ik een half uur in de oven doe. Daarna snij ik hem in 9 stukken en vries ik ze in.
In mijn geval spreek ik dus van een linzencarre.
-Frits

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za dec 29, 2018 12:10

Jacqueline schreef:
zo dec 23, 2018 10:10
Ze beiden weerstand en willen geen enkele vleesvervanger proeven.
Zijn ze niet een beetje oud voor dit soort gedrag? Als jouw kookkunsten ze niet bevallen, laat ze dan lekker voor hun eigen eten zorgen. Daarmee bedoel ik natuurlijk zorgen voor hun hele maaltijd, niet lafjes een stukje vlees braden en het naast jouw maaltijd leggen. Dan zijn ze vast snel genezen. ;)
Brent schreef:
vr dec 28, 2018 9:58
Dat probleem is eenvoudig op te lossen door vooral maaltijden te bereiden waar alles al door elkaar zit.
Dit wil ook nog weleens helpen. Veel vleeseters merken amper verschil. Dat niet iedereen kant-en-klare vleesvervangers lekker vindt kan ik wel in komen, maar stukjes gemarineerde tofu/sojabrokken door de rijst zullen niet snel tot klachten leiden.
:govegan:

Dabrother

Bericht door Dabrother » zo dec 30, 2018 20:55

Hier hetzelfde, ik vegan, vriendin zoon 5 en dochter 3 niet. Enige wat ik in hun gewoontes heb kunnen bijbrengen is meer fruit en groenten te eten, vlees nog steeds maar toch minder. Ook maak ik dagelijks verse groenten/fruit juices waar vooral de vriendin maar soms ook de kids van drinken. Het zal net zoals bij u en waarschijnlijk zoals bij iedereen de keuze vh individu zelf moeten zijn om de overstap naar enkel plantaardig voedsel te maken, en jij bent voor hen toch een goed voorbeeld. Good luck
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma dec 31, 2018 1:23

Je kunt aan hun egoïsme appeleren om plantaardig te gaan.

Het is in hun eigen belang om narigheid op latere leeftijd te vermijden.
De narigheid begint heel geleidelijk. Ik kan me nog goed herinneren dat ik langzaamaan steeds meer last van ontstekingen begon te krijgen. Hiervoor heb ik na verloop van tijd medicijnen gekregen. In mijn geval was dat diclofenacnatrium. Er zijn ook andere medicijnen voor.
Ik kreeg ook van tijd tot tijd last van brandend maagzuur. Daar moest ik maagzuurremmers voor slikken. De bekende Rennies, die je bij de drogist haalt.
Dat begon na mijn 40ste. Verderop in mijn 40er jaren had ik ook steeds meer last van een doorlopend hongergevoel. Dat kwam omdat mijn spijsvertering achteruit ging. Te weinig vezels en vlees heeft veel tijd nodig om te verteren. Als je daar niet mee uitkijkt dan vliegen de kilo's eraan. Tegen mijn 50ste had ik een bmi van 30 en toen moest ik echt dringend in actie komen. Want bij 30 heb je obesitas. Ik zit nu onder de 25.

Als ik gewoon door was gegaan had ik dezelfde problemen als mijn ouders gekregen. Die waren na hun 50ste flink aan de medicijnen en daar kwamen ze niet meer vanaf. Doordat ik de switch heb gemaakt ben ik nu vrij van al die rotzooi en heb ik mijn bmi vrij snel onder de 27 gekregen. Zodra ik overstapte ging mijn gezondheid duidelijk vooruit en had ik die rommel niet meer nodig. Het is me gelukt omdat ik de tijd had om allerlei informatie op internet te zoeken. In de tijd van mijn ouders was het internet er nog niet.

Je moet beseffen dat je het anders moet doen en dat je het moet doen op een manier waar je nooit geen zin in had. Ik had altijd een hekel aan supplementen. Ik vond dat alles wat ik nodig had van nature in mijn voeding aanwezig moest zijn. En ik ging ervan uit dat dat met vlees het geval zou zijn. Maar dat was dus gewoon niet zo.

Ik kan het niet bewijzen, maar ik denk dat ik jarenlang een vitamine D tekort heb gehad. Dat had ik kunnen oplossen door supplementen te gaan slikken. Maar door mijn weerzin daartegen heb ik dat niet gedaan. Daardoor heb ik jarenlang tegen een depressie aangezeten. Vitamine D verbetert je gevoel van welbevinden.
Ik denk dat vitamine D een van de meest onderschatte vitamines is in Nederland.

Hier een paar links:
Vitamine D: de nieuwe supervitamine
Vitamine D-tekort en bijbehorende symptomen
Het verband tussen vitamine D en depressie

Er is niks verkeerd aan om aan egoïsme te appeleren. Ik heb geleerd dat egoïsme leidt tot liefde. In het verleden hebben mensen uit eigenbelang hun bezit proberen te beschermen. Ze wilden niet kwijtraken wat ze hadden. Daarom gingen ze het beschermen. Bescherming is een vorm van liefde. En zo is de eerste vorm van liefde ontstaan. Die liefde is gaan groeien en heeft zich later uitgebreid. Zo zijn de sferen van liefde ontstaan. Het was echt een openbaring voor me om dat te lezen.

Ik meng mijn vitamines en mineralen door mijn brooddeeg heen. Ik bak zelf mijn brood. Daardoor kan ik het heel mooi doseren en heb ik er verder ook helemaal geen omkijken naar. Je zou het ook door andere gerechten kunnen mengen. Iets wat je regelmatig eet.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » ma dec 31, 2018 10:47

Misschien zou je kunnen beginnen met vitamine D aan het eten toe te voegen. En dan eens aankijken hoe ze daar op reageren, qua emoties en qua gezondheid.

Dan verandert er dus niks aan het soort voeding dat ze krijgen. Ze krijgen nog steeds hetzelfde wat ze altijd al krijgen. Je voegt er alleen wat meer voedingswaarde aan toe.

Op die manier raken ze gewend aan het idee om supplementen door het eten te krijgen. En dan kunnen ze gaan begrijpen dat hun voedsel van zichzelf niet toereikend is voor een goede gezondheid. Je bent alleen maar bezig om goed voor hun te zorgen.

Als dat lukt zou je ook B12 kunnen toevoegen.

Ik denk dat je kinderen nog met het idee rondlopen dat ze bovenaan de voedselketen staan en dat ze die positie perse niet willen opgeven. Het overlevings instinct prevaleert.

Als ze eenmaal gewend zijn aan supplementen door hun eten kun je ze duidelijk maken dat ze niets kwijtraken als ze iets plantaardigs proberen en dat hun gezondheid er alleen maar op vooruit gaat.
Je hebt best kans dat ze er dan minder afwijzend tegenover staan omdat ze dan dus begrepen hebben dat hun voedsel van zichzelf niet toereikend is.
-Frits

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » za jan 05, 2019 15:07

Er is een deel van jezelf dat altijd wil uitbreiden. Dat zijn je vetcellen. Die willen altijd groter worden. Daar zijn ze voor gemaakt. Ze kunnen niet anders.

Maar we zijn deel van een uitdijend universum. Dus het is wel een kosmische houding.
-Frits

Plaats reactie