Even voorstellen

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Idris
Leefwijze: veganist

Even voorstellen

Bericht door Idris » vr okt 12, 2018 9:23

Hallo allemaal,

Noem mij Iris. Ik ben ongeveer 1 jaar geleden overgestapt op een whole food vegan dieet nadat ik jaren vegetarisch was. Ik weet niet waarom het zo lang heeft geduurd om die overstap te maken. Ik dacht dat het te duur zou zijn, ik vond eieren, kaas en melk lekker en ik hou niet van groeten, fruit of langer koken dan 3 minuten. Nadat ik Earthlings had gezien ben ik gelijk vegetariër geworden, alhoewel ik al lang voor die tijd uit persoonlijke ervaring besefte dat elk dier dat ik tegenkwam een eigen karakter had en vaak complexe emoties. Diep van binnen voelde ik me een hypocriet, hoe kan ik claimen om van alle dieren te houden, om de natuur te geven of spiritueel te zijn terwijl ik bijdroeg aan intens dierenleed in een omvang zo immens, zo doordrongen in welhaast elk aspect van ons leven dat het haast niet te bevatten is. Ik heb mezelf geïnformeerd, wat verschrikkelijke video's gezien en de overstap gemaakt. Zelfs zonder de voordelen voor mijn gezondheid zou ik niet meer terug kunnen. Ik wil me niet hypocriet voelen, of schuldig omdat ik direct of indirect mee heb gewerkt aan de waanzin en wreedheid naar weerloze wezens, of aan de hel die zij dagelijks doorleven. Misschien wil ik tzt. wel meehelpen aan een vegan cube alhoewel ik meer het type 'knip dierenkooien open' ben.
De hoofd reden dat ik hier lid ben geworden is in de hoop om meer vegetarische en veganistische kennissen op te doen. En om informatie te krijgen hoe ik het beste een whole food vegan dieet toe kan passen. Er zijn me wat dingen die me niet helemaal duidelijk zijn. Ik vind het in ieder geval fijn om op z'n minst aangesloten te zijn bij deze groep om me niet zo geïsoleerd te voelen, ik ben denk ik de enige veganist hier in dit dorp.

Met vriendelijke groeten en nog een prettige dag toegewenst,
Iris

Rorrim
Moderator

Re: Even voorstellen

Bericht door Rorrim » za okt 13, 2018 8:21

Welkom! Hier ben je niet de enige enige veganist. ;) Het forum is erg rustig, maar als je een topic begint wordt er vast wel gereageerd.
:govegan:

Morality
Moderator

Bericht door Morality » zo okt 14, 2018 2:14

Hallo Iris, hoe heb je het afgelopen jaar veganistisch eten gevonden dat je lekker vindt?

Idris

Bericht door Idris » ma okt 15, 2018 13:07

Hi Morality,

Ik hou wel van pittig eten, en omdat ik een beetje hekel heb aan koken nodigde ik soms vrienden uit zodat ik wel moest. Nadat ik alleen ging wonen heb ik een paar jaar geleefd op pizza met sla, brood en ei met sla, crunchy muesli met melk en astronautenvoer zoals Protifar. Voor mij persoonlijk zou het ideaal zijn als er een veganistisch soort van astronauten drank was waar alles in zit zodat ik alleen maar een dop hoef open te draaien en mijn maaltijd vervolgens naar binnen kan gieten :P
Ik gebruik recepten van de Indiase, Thaise, Javaanse, Surinaamse keuken en soms Native American en rastafari. Ik hou wel van brood dus Native American fried bread met dun laagje ketchup, sla, chili bonen stew en mais is wel lekker. Maar ik moet mezelf wel dwingen om te koken, en het ook nog eens op te eten, vaak als ik net klaar ben met koken dan heb ik geen trek meer. De daily dozen is echt teveel voor me, ik doe er zeker 2 dagen mee.
Voor mij is het belangrijkste dat ik geen enkel dier op wat voor manier dan ook schade doe, dat ik rekening hou met de natuur en het milieu en vervolgens zien of ik een gezondere leefwijze er op na kan houden.

Warme groeten, Iris

Morality
Moderator

Bericht door Morality » di okt 16, 2018 15:20

Interessant. Ik hou ook van pittig eten, maar hele andere gerechten. Ik heb nog nooit 'astronautenvoer' op, maar ik denk dat je wel iets kan vinden als je op 'veganistisch poeder maaltijd' of 'vegan powder meal' zoekt. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden voor veganisten. De veganistische mogelijkheden in die keukens weet ik nog weinig van af, dus daar ga ik me nog in verdiepen.

Dabrother

Bericht door Dabrother » do okt 18, 2018 10:49

Welkom hier. Alle begin is wat wennen. Deze maand is het ook vegan maand, bij ons in de buurt zijn er enkele restaurants die hier aan meedoen.
Succes.
Plantaardig vanaf 1/1/2018

Idris

Bericht door Idris » ma dec 24, 2018 18:44

Hi Morality,

Dank je voor je reactie en sorry dat de mijne zo laat is. Mijn hond is ziek geworden en ik heb het er redelijk druk mee.
Je schreef dat je ook van pittig houdt maar andere gerechten. Wat voor als ik vragen mag?
Die vegan poeders is precies wat ik bedoel. Wat poeder, soya melk erbij en hopla, een volledige maaltijd voor de luie vegan;-) Jammer alleen dat ze vrij prijzig zijn. Ik heb wel de indruk dat veganistisch eten iets duurder is dan doorsnee Hollandse pot.
Groetjes, Iris

Morality
Moderator

Bericht door Morality » di dec 25, 2018 10:09

Geen probleem. Meestal voeg ik gewoon pittige kruiden/specerijen aan een standaard maaltijd (met aardappelen en groenten) toe, daarnaast vind ik chili sin carne en taco's lekker. Mijn pizza's zijn soms ook pittig. Het is niets bijzonders, maar zelf vind ik het heel lekker. Gemiddeld genomen denk ik ook dat veganistisch eten (dat uit verschillende ingrediënten bestaat en als veganistisch wordt gepromoot, dus niet alleen bananen of alleen bloemkool) helaas iets duurder is.

Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » wo dec 26, 2018 18:16

Welkom Iris. :welcome:

Ik hou ook van pittig eten. Veel van mijn producten haal ik bij de toko. In het verre oosten zijn ze veel beter ingesteld op plantaardig voedsel. Gedroogde chillis, Indiase curry pasta. En nog heel veel meer.

Ik hoop dat je hier veel inspiratie zult opdoen.

Ik wil zelf ook zo snel mogelijk klaar zijn met eten. Ik maak bijvoorbeeld bonenschotels voor 8 dagen tegelijk en vries dat in porties in. Dus dan hoef ik dat alleen nog te ontdooien en even op te warmen. Ik heb het een tijd in de magnetron gedaan, maar in een koekepannetje opwarmen vind ik toch ietsje lekkerder smaken. Duurt maar ietsje langer.

Een hoop dingen kun je in grote hoeveelheden maken en dan in porties invriezen. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker. Koken doe ik zelf dus meestal 's ochtends. Er zijn ook dagen bij dat ik 'vrij' heb. Dan hoef ik alleen maar wat op te warmen.

Voor mij is het goedkoper geworden om te eten. Ik heb minder nodig omdat mijn lichaam beter functioneert. Ik focus op eiwitten en vezels.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie