Hoi, even kennismaken

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Natasja

Hoi, even kennismaken

Bericht door Natasja » vr feb 16, 2018 23:48

Mijn naam is Natasja, 42 jaar en ik woon met mijn man en 2 dochters ( 11 en 9 ) in Den Helder.
De reden dat ik hier op het forum terecht ben gekomen is omdat ik sinds afgelopen dinsdag qua voeding de switch heb gemaakt van Flexitarier naar Veganistisch eten.

Ook ik ben groot gebracht met aardappels, groenten en een stuk vlees, maar het voegt al een hele tijd niet meer. Door mijn oudste dochter, die vanaf haar zevende al vegetarisch is en bewust heeft gekozen dat zij geen dieren wil eten, is mijn bewustwording ook steeds meer op gang gekomen. Eerst minder ( biologisch ) vlees eten en meer gerechten met vleesvervangers klaarmaken en dat ging steeds makkelijker omdat ik vanwege mijn dochter toch al lekkere vegetarische gerechten uitzocht.

Ondertussen meerdere docu’s op Netflix gekeken ( O.a. Cowspiracy, Forks over knives, What the health etc ) en dan valt het kwartje bij dit dieseltje dan eindelijk ook: dit kan gewoon niet meer; het dierenleed, de industrie die erachter zit, en het jezelf volproppen met vuilnis sort of speak.

Vorige week had ik de griep te pakken gekregen en zwaar ook en toen ik hiervan herstelde vond ik het het uitgelezen moment om meteen te rebooten: geen vlees, vis, eieren en zuivel meer en ( op een opgezette buik na, na bonen gegeten te hebben ) bevalt het prima.

Ik merk dat ik steeds bewuster word van wat ik eet, dat ik van binnen blij word wanneer ik mijn eerste eigen variatie van een groene smoothie heb gemaakt en het smaakt lekker. Dat beter eten stimuleert om nog meer mooie en verse producten te gebruiken.

Ik ben nog een beginner qua terminologie en heb vandaag voor het eerst kennis gemaakt met spirulina en tahine :)

Is het normaal dat de kilo’s eraf vliegen? Of eet ik dan te weinig? ( ik kan wel wat kilo’s missen hoor, dus vervelend is het niet )

Hebben jullie nog boekentips voor mij? Ik ben nu eet win-win van Janneke van der Meulen aan het lezen.

Alvast bedankt ,

Groetjes, Natasja

Martine
Moderator

Re: Hoi, even kennismaken

Bericht door Martine » za feb 17, 2018 9:30

Hoi Natasja :welcome:

Supertof dat je de switch hebt gemaakt!

Qua boeken vind ik De Vegarevolutie van diëtiste Lisa Steltenpool een aanrader. Veel goede informatie over belangrijke voedingsstoffen, de dierenindustrie en ook nog lekkere recepten. Als Engels geen probleem is zijn de receptenboeken van Isa Moskowitz ook heel fijn. Eet win-win vind ik op sommige punten een beetje een loopje nemen met de wetenschap (ondanks dat op de voorkant staat dat alles wtenschappelijk onderbouwd is). Die kun je dus beter met een korrel zout nemen.

Dat je afvalt betekent inderdaad dat je te weinig calorieën eet. Zolang je nog wat overtollige kilo's kwijt wilt is dat prima. Misschien stabiliseert je gewicht zich over een poosje vanzelf, maar als je te veel gaat afvallen is het belangrijk dat je meer calorieën gaat eten, bijvoorbeeld door wat meer vetrijke producten toe te voegen.

Kijk ook even naar mijn blogs (linkjes hieronder), daar vind je veel handige informatie en recepten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Morality
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Morality » za feb 17, 2018 9:43

:welcome: Natasja,

Goed dat je de switch hebt gemaakt en dat jullie als gezin elkaar stimuleren om beter te eten.

Veel veganisten vallen in het begin af, daarna stabiliseert het vaak.

Kijk ook eens op https://wiki.veganisme.org, http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm en https://wiki.veganisme.org/index.php/Voedingsstoffen

Natasja

Bericht door Natasja » za feb 17, 2018 13:49

Dank jullie wel voor jullie reacties en tips😊.
Het is fijn om wat sites en boeken te hebben waar je goede info kunt vinden.
Zeker in deze opstartfase waarin ik me de afgelopen dagen inderdaad al heb afgevraagd of ik volwaardig eet en genoeg.

Ook wil ik uiteindelijk zoveel mogelijk biologisch gaan eten, maar bij mij werkt het het best in fases.

Het mooie wat ik de laatste dagen ervaren heb is dat het ook echt goed vóelt om veganistisch te eten. Het smaakt ook heerlijk.

Plaats reactie