Hey Pindaprak, grappig.. mijn grootste angst bij het worden van een veganist was ook het verliezen van spiermassa. Check voor de grap ff de topics "Stel jezelf even voor" en "Het ideale eetpatroon" op dit forum. Daar vertel ik hoe mijn dagelijkse voeding er (ongeveer) uitziet.
Ik train zelf ongeveer 5 keer per week en ik voel me, sinds ik veganist ben, sterker dan ooit. Eerlijkheidshalve ben ik wel veel spiermassa verloren sinds ik geen vlees eet, maar dit komt omdat ik nog niet wist welke en hoeveel plantaardige eiwitten ik precies moest innemen.
Inmiddels gaat het beter en zie ik mijn spiermassa weer toenemen.
Elke dag bonen en linzen is zeker erg saai, hier had ik in het begin ook veel problemen mee. Wat je ook kan doen is zelf Hummus maken. Dit doe ik redelijk veel en in kikkererwten zitten veel eiwitten.
In broccoli, noten, avocado's, spinazie, mais en asperges bijvoorbeeld zitten ook veel eiwitten.
Zelf maak ik iedere dag (ochtend) een smoothie van vers fruit, en hier gooi ik 2 eetlepels Hennep Poeder in. Hier zit erg veel eiwit in en heeft daarnaast nog allemaal andere goede functies voor je lichaam.
Persoonlijk eet ik niks dat wordt gemaakt van Soja, omdat Soja zoals wij dat hier krijgen, genetisch gemodificeerd is. Tempeh en Tofu raak ik dus niet meer aan. Afgezien van het schadelijke "GMO" effect, bevat Soja ook veel Oestrogeen, wat een vrouwelijk hormoon is. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik behoud mijn mannelijkheid liever
Zelf ben ik 2 meter, weeg ik ongeveer 100 kilo en zit ik, voornamelijk doordat ik veganist ben geworden, op 15% als vetpercentage. Doel is 10%... Grootste voordeel van veganist zijn voor mij, is dat het gemakkelijker is om droog te trainen