Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Martine
Moderator

Re: Een (KORT ;-) voorstel rondje...

Bericht door Martine » di mar 27, 2018 9:26

Ik zou niet blindelings op die tandpasta vertrouwen. Er is nog niet genoeg onderzoek gedaan om te weten of dat voldoende is om B12 tekort te voorkomen.

Je kunt beter gewoon een goedkope tandpasta kopen en je geld uitgeven aan een (goedkoop) hooggedoseerd B12 supplement. Dagelijks 100 mcg of twee keer per week 1000 mcg, zoals vegan diëtisten adviseren. Zulke supplementen zijn o.a. te koop bij Etos, Kruitvat en Holland&Barrett.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Kaatje7
Leefwijze: flexanist

Bericht door Kaatje7 » di mar 27, 2018 13:01

Hoi Martine,

Ah, oké, dat is heel goed om te weten. Jammer, het is erg verleidelijk om te denken dat ik met tanden poetsen twee vliegen in één klap sla ;-) (vergeet vaak consistent te zijn met supplementen) Maar wel heel waardevol advies! En twee keer per week 1000 mg is natuurlijk alvast erg werkbaar.

De ontdekkingsreis zet zich voort ;-) :govegan:

Lize
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Lize » zo apr 15, 2018 17:13

Wellicht heb ik me weleens eerder voorgesteld, ik had ooit een account, maar die heb ik weinig tot niet gebruikt. Ik ben Lize, 30 jaar, nu zo'n 7,5 jaar vegan. Ik fotografeer graag, doe daarnaast DTP werk en zorg voor 2 geadopteerde katten :)

Zero

Bericht door Zero » zo apr 15, 2018 20:09

Aloha! Ik ben Vegan en woon sinds augustus 2016 in Katwijk. Oorspronkelijk kom ik ooit Duitsland, ben 33 jaar oud en ik werk in de plantenveredeling.
Graag zou ik mensen in het echte leven leren kennen. Ik heb drie honden en ik ga golfsurfen en standup paddlen.
Groeten :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » zo apr 15, 2018 21:00

Leuk je hier te zien Lize!

En :welcome: Zero!
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Bieneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Bieneke » vr feb 08, 2019 11:32

Hallo, ik ben 34 jaar en ben overgegaan van vegetarisch naar vegan. Veel haatreacties van vleeseters. Ik voel me erg eenzaam hierin, ik vind het helemaal niet 'radicaal'.

Oja ik ben Sabine, mijn leeftijd weten jullie dus.

Pim

Bericht door Pim » vr feb 08, 2019 13:18

Welkom Sabine, reacties van andere krijgen we allemaal. (Dat ligt aan de ander niet aan ons ;)). Mocht je willen weten hoe andere ermee omgaan moet je dat zeker vragen.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » za feb 09, 2019 16:37

Welkom Sabine!

Altijd weer fijn als er nieuwe veganisten bij de club komen. Wat betreft de vervelende reacties.. Als je zegt dat je veganist bent dan impliceert dat voor veel mensen een bepaald oordeel waartegen ze zich denken te moeten verdedigen. Als je hier moeite mee hebt kan je ook zeggen dat je een stricte vegetariër bent die geen eieren en zuivel eet (dat laatste zeg je er alleen bij als het nodig is wanneer je iets aangeboden krijgt). Dat is wat ik in het algemeen zeg tegen vleeseters. De hele discussie met vleeseters die ongevraagd hun dieet proberen te verdedigen ben ik behoorlijk beu, vooral omdat het nergens toe leidt. Het is naar mijn idee beter als ze genoeg vegetariërs spreken, die ze wel tolereren. Wellicht vragen ze zich dan op een bepaald moment af of er werkelijk een betere weg bestaat. Tegen veganisten en vaak ook vegetariërs spreek ik wel van veganisme. Een alternatieve optie is zeggen: "ik ben een planteneter". :wink: Ach, ik vind het ook wel weer stoer dat mensen tegen vleeseters het woord verkondigen. Ik vraag me alleen af of het leidt tot bekering of tot antagonie.

Doe wat werkt voor jou. Welkom bij de club!
:govegan:

Bieneke
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Bieneke » za feb 09, 2019 19:14

Hoi Pim en hor Rorrim😁

Ja ik ben geen zieltjes-winner, dude Im on the good side😇

Nog een leuke, plantaardig eten geeft veel minder zooi met de afwas.

Bedankt voor jullie welkom en advies/steun.

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo feb 10, 2019 16:04

Welkom Sabine.

Het overgrote deel van de bevolking eet vlees. Vanuit gezondheidsoogpunt wordt het wetenschappelijk steeds duidelijker dat een verschuiving naar een plantaardig dieet beter zou zijn.
Maar het is er bij de meeste mensen gewoon niet in te slaan. Ze zijn helemaal vastgeroest.

Groei gaat nooit zonder weerstand. We worden sterker als er weerstand is. Blijf bij jezelf en laat je niet gek maken door de massa.
Vernieuwers worden wel vaker voor gek uitgemaakt. De geschiedenis heeft voorbeelden genoeg.

:hippy:
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Fluffykitten

Bericht door Fluffykitten » zo nov 10, 2019 16:05

Mijn naam is Dominique, ik kom uit België en heb een kleine maand geleden besloten om alle dierlijke producten uit mijn eten te weren. Dit doe ik voornamelijk uit gezondheidsredenen en omwille van het milieu. Mijn omgeving vindt dit een absurde beslissing omdat ik bekend stond als een carnivoor en kaasliefhebber.

Eerlijk gezegd dacht ik ook dat ik meer moeite ging hebben met mijn nieuwe dieet, maar na een weekje "op proef" had ik niet het gevoel dat ik iets miste, wel integendeel. Het is absurd hoeveel lekkere vegan recepten er online te vinden zijn, dus qua smaak was ik wel voldaan, maar ik voelde me ook na één week al veel fitter. Ik zou me dus eerder plant-based noemen dan echt veganist.

Ik ben dus uiterst gemotiveerd om verder te gaan...

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » zo nov 10, 2019 16:51

Dag Dominique,

welkom op dit forum en van harte gefeliciteerd met je overstap. Ik hoop dat je er blijvend beter van zult worden.

Ik hoop ook dat je je er een beetje in verdiept omdat de kans zeker aanwezig is op bepaalde tekorten als je daar niet op let. Als je daar goed op inspeelt ben ik er van overtuigd dat je overstap op rolletjes zal blijven lopen.

:welcome:

Als je vragen hebt: brand maar los.

Groetjes,
Frits.
-Frits

Morality
Moderator

Bericht door Morality » ma nov 11, 2019 12:35

:welcome: Dominique,
Fijn dat het je zo goed bevalt en dat je al meerdere berichten op het forum hebt geplaatst.

Kimmeke

Bericht door Kimmeke » do nov 21, 2019 17:49

Hallo! :)

Mijn naam is Kim, ik ben 33 jaar en kom uit een plaatsje in de buurt van Helmond, Noord-Brabant.
Ik ben altijd een "dierengek" geweest, heb ontelbare huisdieren gehad - momenteel een Witte Herder - en studeerde voor ik ziek werd dierenverzorging.
Al vanaf mijn eerste stage wilde ik veganist worden - of in ieder geval plant based eten, ik weet niet zo goed of er en waarin verschil ligt - want de "dieren industrie" is behoorlijk hard, ik schrok er van.
Omdat ik toen een chronische aandoening ontwikkelde m.b.t mijn spijsvertering, bovenop mijn toch al lange lijst allergieën, werd het me sterk afgeraden door doktoren en diëtisten. Omdat ik me erg slecht voelde, gaf ik daar aan toe. Dat is inmiddels jaaaaaren geleden. Poeh, tijd vliegt.

Inmiddels wil ik er toch aan beginnen. Er zijn zoveel goede bronnen en producten e.d. nu. Ik heb zelfs bescheiden hoop dat ik me beter ga voelen. Onder toezicht van mijn vaste arts, heb ik groen licht gekregen. 2020 wordt mijn eerste vega-jaar. ^^ Ik bedacht me dit forum op te zoeken voor steun, informatie en natuurlijk gezelligheid. :wink:

Aangenaam kennis te maken en tot ziens op het forum!

Pim

Bericht door Pim » do nov 21, 2019 20:24

Hallo Kimmeke,

Goed om te horen. Als je vragen hebt vooral stellen!

https://veganwiki.nl staat veel informatie.
En binnenkort kun je meedoen aan de https://veganchallenge.nl/.

Groetjes,

Pim

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » vr nov 22, 2019 10:48

Dag Kim,

welkom op dit forum.

Ik hoop dat het je lukt om plantaardig te gaan eten. Ik heb zelf geen allergieën, maar mijn gezondheid is er wel drastisch op vooruit gegaan toen overging. Ik zou echt niet meer terug willen, hoewel ik zo nu en dan best wel iets lekkers neem waar melk of ei in is verwerkt. Ik ben er niet zo heel strikt in en voor mijn gezondheid maakt dat niet uit. Alleen een beetje oppassen met teveel suiker natuurlijk. :D

Voor zover ik begrepen heb is veganisme een levensstijl en plant based eten een dieet. Veganisme gaat dus verder dan plant based eten.

Groetjes,
Frits
-Frits

Morality
Moderator

Bericht door Morality » zo nov 24, 2019 20:25

Hoi Kim,

Welkom! Hopelijk wordt 2020 een fantastisch jaar!

Veganisme kan ook toegepast worden buiten wat je eet (bijvoorbeeld bij kleding), maar belangrijker dan het gebruik van de termen "veganisme" en "plant based eten" is welke keuzes je maakt (keuzes die goed voor jou en de dieren zijn). Het hoeft niet 100% perfect te zijn, we kunnen allemaal nog veel leren en hopelijk helpt dit forum daarbij.

Plaats reactie