Een nieuw gezicht!

Moderators: Morality, Martine

Plaats reactie
Vrijbuiter050

Een nieuw gezicht!

Bericht door Vrijbuiter050 » wo jun 12, 2019 20:08

Hallo allemaal
Ik ben jos 28jaar en kom uit groningen
Ik zit er al een tijd over na tedenken om veganist te worden maar ik bevind me in een lastig dilema ik zou niet weten waar te beginnen en hoe ik dit het beste kan aanpakke ik hoop dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven.. alvast vriendelijk bedankt lieve mensen.

Met vriendelijke groeten

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Een nieuw gezicht!

Bericht door Brent » do jun 13, 2019 9:23

Vrijbuiter050 schreef:
wo jun 12, 2019 20:08
Hallo allemaal
Ik ben jos 28jaar en kom uit groningen
Ik zit er al een tijd over na tedenken om veganist te worden maar ik bevind me in een lastig dilema ik zou niet weten waar te beginnen en hoe ik dit het beste kan aanpakke ik hoop dat er mensen zijn die mij tips kunnen geven.. alvast vriendelijk bedankt lieve mensen.

Met vriendelijke groeten
Hoi Jos, welkom!,

Het hangt ervan af of je je dierlijke voeding geleidelijk af wilt bouwen (zoals ik deed) of dat je in 1 keer over wilt gaan.
Ook hangt het ervan af of je wilt kiezen voor vlees- en zuivelvervangende oplossingen of dat je dit wilt gaan overslaan.

Toen ik lacto-vegetarier werd, ging ik naar de toko om daar plakken tempeh te kopen die ik bakte in de koekepan alsof het vlees was.
Later kocht ik meer verse blokken tofoe bij de chinees dat ik per plak droog maakte en vervolgens met kruiden erbij bakte.
Tegenwoordig kook ik een pan linzen, waar ik een paar dagen van eet en ik doe tussendoor houmous/humus door mijn eten.
Daarnaast ben ik meer noten en fruit (meest banaan en avocado) gaan eten.

Eerst stopte ik met melk en yoghurt en kocht ik jarenlang soyamelk of rijstemelk. Ik at toen nog wel kaas.
Tegenwoordig koop ik ook geen vervangende "namaakmelk" meer en met kaas ben ik geleidelijk gestopt.

Maar het kan ook anders omdat er steeds meer veganistische vleesvervangers in de supermarkt verschijnen (die ik zelf nooit koop), er is zelfs veganistische kaas te koop, meest als geraspte namaakkaas. Dus de opties zijn tegenwoordig enorm toegenomen.

Grtss,
Brent
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do jun 13, 2019 18:13

Dag Jos, welkom op dit forum.

Je kunt het beste geleidelijk overstappen omdat je lichaam en geest tijd nodig hebben om er aan te wennen. Je darmflora is gewend aan een bepaald dieet en als je overstapt moet er een nieuw evenwicht worden opgebouwd door de bacterieën in je darmen. Dat kost tijd. Je moet ook aan de smaak wennen en ontwennen van wat je eerst at.

Het is het eenvoudigste om te beginnen met de vleesvervangers en sojadrink uit de supermarkt en vandaar uit verder gaan met experimenteren. Het is wel heel belangrijk om bepaalde vitaminen in de gaten te houden. Met name B12 en D. Ook reguliere vleeseters hebben daar nog wel eens een tekort aan. Dus dan zul je supplementen moeten gaan slikken.

Er is veel informatie beschikbaar op internet. Ik heb heel veel gelezen, ook op engelstalige sites, maar ook in contacten met anderen kom je nieuwe dingen tegen.

Kijk wat het met je lichaam doet en hoe je je voelt en ga van daaruit verder. Stap voor stap. Er is geen haast.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Vrijbuiter050

Bericht door Vrijbuiter050 » do jun 13, 2019 18:33

Dank jullie voor de positieve berichten doet me zeer goed! En thnx voor de tips

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue » do jun 13, 2019 20:04

Naast de vitaminen moet je ook letten op eiwitten en vezels. Eigenlijk is dat het eerste waar je op moet letten, want eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en vezels zijn heel belangrijk voor een goede darmwerking. Het begint allemaal in je darmen, hoewel er natuurlijk ook veel voorwerk wordt verricht in je maag en je mond.
Mannen hebben gemiddeld 40 gram vezels per dag nodig. Eiwitten is afhankelijk van je gewicht, ongeveer 0,8 keer je gewicht in gram. Dus bij 100 kg zou je 80 gram eiwit per dag nodig hebben. Dat zijn algemeen geldende adviezen.
Naarmate je je er meer in gaat verdiepen zul je je eigen stijl ontwikkelen. En je leert altijd weer iets nieuws. Je raakt nooit uitgeleerd.

Maar primair dus, volgens mij, eiwitten en vezels. Want koolhydraten en vetten krijg je toch wel genoeg binnen.

Wat mijn leven verder erg gemakkelijk maakt is om vooruit te koken. Ik maak de meeste dingen voor een aantal dagen vooruit en die vries ik dan in porties in. Wanneer ik het dan nodig heb laat ik het een nachtje in de koelkast ontdooien en dan kan ik het de volgende dag gebruiken. Dat scheelt me best wel wat tijd en een bijkomend voordeel daarvan is dat ik mijn supplementen er doorheen kan mengen en daardoor ook beter kan doseren. Inmiddels gebruik ik al 4-5 verschillende potjes en het meeste meng ik dus door mijn voedsel heen zodat ik er overdag eigenlijk geen omkijken naar heb. Dan kan ik me dus ook niet vergissen in de dosis of het per ongeluk helemaal vergeten.
Als je nog geen vriezer hebt, ga er dan eens over nadenken om er eentje aan te schaffen.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Plaats reactie