Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
Butternutkin
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door Butternutkin » ma sep 03, 2012 20:59

marjan schreef:Soms was het ook wel wat gênant. Op een gegeven moment kunnen kinderen natuurlijk ook gewoon praten. Vaak heb ik de eis gehoord: " Mama borst!" als mijn jongste moe was en zin had in borstvoeding... en het maakte hem niet uit waar ik dan was. Dan werd ik door zo'n kleuter gewoon min of meer uitgekleed tot hij bij mijn borst kon en kon drinken. Dubbele gevoelens...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

TonyJello

Bericht door TonyJello » ma sep 03, 2012 21:24

Butternutkin schreef:
marjan schreef:Soms was het ook wel wat gênant. Op een gegeven moment kunnen kinderen natuurlijk ook gewoon praten. Vaak heb ik de eis gehoord: " Mama borst!" als mijn jongste moe was en zin had in borstvoeding... en het maakte hem niet uit waar ik dan was. Dan werd ik door zo'n kleuter gewoon min of meer uitgekleed tot hij bij mijn borst kon en kon drinken. Dubbele gevoelens...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Net als die vent bij Little Britain.
https://encrypted-tbn0.google.com/image ... X-PCJFCG5E

jet
Moderator

Bericht door jet » ma sep 10, 2012 17:07

Ow god, ik dacht dat ik de enige was die direct die sketch in mijn hoofd had :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Esther A
Contacteer:

Bericht door Esther A » do sep 27, 2012 19:07

Ieuw, ik moet er toch echt niet aan denken dat David, die nu bijna 6 jaar is, nog aan de tiet hangt, haha! ik heb hem 1 1/2 jaar de borst gegeven en toen was het bij allebei over. Ik voed hem zo vegan mogelijk op, maar hij is soms (soms ook helemaal niet) dol op kaas en die eet hij dan zo nu en dan. Wel de biologische vegetarische kaas natuurlijk. Heel af en toe kreeg ik eitjes van iemand die een aantal opgevangen kippen had, en die at hij ook wel eens. Maar voor de rest eet ie plantaardig en het is een lekker gezond en stevig ventje.

Marla

Bericht door Marla » vr sep 28, 2012 13:23

Een vriendin van me is net gestopt met het voeden van haar dochtertje, en die is 2 jaar en 7 maanden. Ik vond het heel cool dat ze het zo lang heeft volgehouden maar ik zag bij haar ook wel situaties die ik zelf vervelend zou vinden (en die ze zelf ook niet zo leuk vond).
Ik heb zelf 1,5 jaar in mijn hoofd, in ieder geval wil ik nu nog niet afbouwen want het bevalt me nog prima.

femke

Bericht door femke » zo sep 30, 2012 17:24

Hoi Marla,

Ik heb niet alle berichten van dit forum gelezen, maar reageer gelijk even. Misschien ben je er inmiddels al helemaal uit hoe je het doet...?
Wij voeden onze dochter helemaal veganistisch (op). Zelf vond ik dat ook heel spannend en soms nog steeds, maar ik krijg er wel meer vertrouwen in nu ze 2 is en nog maar 1 x een beetje ziek is geweest (afgezien van een paar verkoudheidjes), energiek is en goed groeit. Ik houd haar wel goed in de gaten. Eerlijk gezegd, als er een keer iets aan de hand is met haar, ben ik wel gelijk bang dat het iets met ons eetpatroon te maken heeft. Ik ken persoonlijk ook niemand die zijn/haar kinderen veganistisch heeft opgevoed. Ik heb wel veel hier op het forum gezeten in het begin.
Als je geinteresseerd bent kan ik je wel vertellen wat we allemaal hebben gegeven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet wat we vanaf welke maand gingen gebruiken.
Ik ben nu trouwens weer zwanger, 28 weken. Dus binnenkort moeten we het ook weer allemaal gaan uitzoeken hoe het precies zat.

Marla

Bericht door Marla » zo sep 30, 2012 20:59

Bedankt voor je berichtje. Voor nu zijn we er wel even uit, hoewel ik wel af en toe ongerust blijf. Precies wat jij zegt eigenlijk, dat als er iets is dat ik me meteen af ga vragen of het daar aan ligt. Zo waren we laatst weer eens bij het consultatiebureau en was ze wat minder gegroeid/aangekomen dan volgens de grafiek had gemoeten, en toen ging ik toch weer piekeren. Maar ja, ze ontwikkelt verder wel goed, dus ik moet het maar gewoon loslaten.

Leuk dat je weer zwanger bent, gefeliciteerd!

femke

Bericht door femke » ma okt 01, 2012 21:48

Ja... die groeicurve, die gaat altijd met golven. Maar ik snap je gevoel wel hoor. Ik ken het. Het is ook goed denk ik om er bewust mee bezig te blijven en als ouder (moeder!) maak je je toch altijd zorgen. Althans... ik wel. Ook als ik zou doen wat iedereen doet, zou ik me steeds afvragen of het wel goed is. Maar wij hebben het voordeel dat we veel aandacht besteden aan gezond eten en extra alert zijn op het welzijn van onze kinderen. Ik las dat je af en toe yoghurt gaat geven om je dochter te laten wennen aan de dierlijke eiwitten... Dat doen wij niet en ik vraag me af hoe dat dan zal gaan als ze ooit de keuze maakt om van alles te eten! Of... zo nu en dan iets eet met wat dierlijks erin. Zou haar lichaam daar tegen kunnen en/of er nog aan kunnen wennen?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di okt 02, 2012 8:23

Yaël eet af en toe op de opvang of speelzaal een koekje of zoiets met melk/ei erin. Hier heeft ze nog nooit last van gehad, terwijl ze het thuis nooit op heeft. Buitenshuis zijn we daar bij de kinderen makkelijker mee, anders is het te vaak dat ze geen traktatie kunnen krijgen en dat vinden we sneu.

Kennen jullie de borstvoedingscurve op borstvoeding.com? http://www.borstvoeding.com/groeicurve/user/register
Dit is een andere groeicurve dan die op het consultatiebureau. Op het cb houden ze een curve aan voor de gemiddelde Nederlandse kind en dat is een kind die flesvoeding krijgt. De borstvoedingscurve is de groeicurve van de WHO en die houdt rekening met borstvoeding. Is net weer anders en ook leuk om voor jezelf bij te houden.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » di okt 02, 2012 18:51

Ja die curve houd ik ook bij en ik moest hem ook aan Stefan Kleintjes laten zien. Ze volgde heel mooi een curve en bij de laatste meting opeens niet meer. Nou moet ik zeggen dat ze kort voor de meting ziek is geweest, en dat ze ook last heeft van tanden/kiezen die doorkomen dus ook minder goed eet.

@Femke: die yoghurt was op aanraden van Stefan Kleintjes, inderdaad om problemen later te voorkomen, maar ik denk niet dat het nou echt noodzakelijk is hoor. Het hangt er denk ik ook vanaf of je kindje snel allergisch reageert op bepaalde zaken. Nou heeft Luna daar helemaal geen last van, en wij zelf ook niet, dus op zich denk ik dat we ook wel zonder die yoghurt zouden kunnen.
Ik vroeg me nog wel af hoe lang jij borstvoeding hebt gegeven en wat je daarna bent gaan geven aan 'zuivel'?

femke

Bericht door femke » wo okt 03, 2012 8:07

Ik heb 14 maanden borstvoeding gegeven, maar de laatste maanden was het nog maar weinig. 2 keer per dag en er kwam niet veel meer. Mijn dochter was zelf ook niet meer zo geinteresseerd. Ze was de laatste maanden tijdens het drinken heel onrustig, beet ook wel eens sinds ze tanden had en daardoor is het eigenlijk vanzelf afgenomen en gestopt. We hebben een tijd de soyavoeding van Nutrilon gebruikt in geval van nood, maar dat vond mijn dochter echt niet lekker. Vanaf het moment dat ze pap kon gaan eten hebben we daarmee haar pap gemaakt. (ik weet echt niet meer vanaf welke maand) Vanaf dat ze een jaar was, denk ik, zijn we de Nutrilon gaan vervangen door Alpro groeidrink. Dat vond ze ook echt niet lekker, dus maakten we er een papje van. Later (na het te blijven aanbieden op verschillende manieren) lustte ze het wel met een beetje (appel)sap er in en dat geven we haar nu nog steeds. 'Sappie' noemt ze het en ze vindt het heerlijk! (het ziet er niet uit, maar het werkt voor haar perfect) Daarnaast eet ze tegenwoordig 's avonds vruchtenyoghurt van alpro (andere merken hebben geen calcium toegevoegd) en 's ochtends krijgt ze nog altijd pap. (voor de pap gebruiken wij een combinatie van 'gewone' pap voor kinderen (uit zo'n geel pak, weet even niet hoe die heet en Biobim meusli. In die laatste zit ook notenmeel en dan krijgt ze op die manier ook noten binnen. Gewone noten eet ze niet graag)

Geef je je dochter ook vitamine D?
Wij gebruiken vitashine spray.
En wat doe je als vervanging voor visolie?
Wij doen 's ochtends altijd een scheutje lijnzaadolie in haar pap. Zo'n capsule kan ze niet nemen en als je 'm kapot maakt is het heel erg smerig!

Wij geven haar nu om de dag een halve VEG1 (multivitamine voor vegetariers en veganisten)

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo okt 03, 2012 9:34

Hey Femke, als ze soja zo vies vindt, zou ze iets op basis van amandelmelk niet lekkerder vinden of is dat geen optie?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Marla

Bericht door Marla » wo okt 03, 2012 9:48

Amandel is een minder goede vervanger maar als het puur om calcium gaat dan is dat inderdaad ook geschikt. Ik geef Luna nu af en toe al amandelmelk, of pap met amandelmelk, en zij vindt dat in ieder geval erg lekker.
Ik ga zelf denk ik een beetje afwisselen, dus amandel, soja, haver en rijstmelk geven.

Die groeimelk van alpro heb ik nooit zo goed begrepen eigenlijk. Ik heb net de voedingsstoffen en ingrediënten van die en de original met elkaar vergeleken en dan vallen er een paar dingen op:
-Er zit minder calcium en b12 in de groeimelk, terwijl dat juist belangrijke voedingsstoffen zijn.
-Er zit geen suiker in, maar wel maltodextrine en fructose-glucosestroop. Is dat beter dan?
-Het totale gehalte aan koolhydraten is hoger.

Wat dan wel goed is: er zitten meer vitamines in. Het lijkt er op dat er ook ijzer in zit, alleen staat er niet hoeveel (ik zie het staan bij de ingrediënten). En tot slot zitten er meer vetten in, wat wel belangrijk is voor jonge kinderen.
Hmm, nou ja, misschien is hij ook wel goed hoor, ik vind het alleen jammer dat ze hem zo zoet hebben gemaakt.

Marla

Bericht door Marla » wo okt 03, 2012 9:58

femke schreef: Geef je je dochter ook vitamine D?
Wij gebruiken vitashine spray.
En wat doe je als vervanging voor visolie?
Wij doen 's ochtends altijd een scheutje lijnzaadolie in haar pap. Zo'n capsule kan ze niet nemen en als je 'm kapot maakt is het heel erg smerig!

Wij geven haar nu om de dag een halve VEG1 (multivitamine voor vegetariers en veganisten)
We geven vitamine D van Solgar, maar doen dat niet heel regelmatig. Moet ik wel weer gaan doen nu de zomer voorbij is, en ik ga het zelf ook weer slikken. Ik kreeg de tip om het óf het hele jaar door onregelmatig te geven, óf tijdens de herfst/wintermaanden regelmatig te geven. Ik denk dat het het laatste wordt, moeten we er wel beter aan gaan denken :?
De belangrijke vetzuren krijgt ze nu nog binnen via de borstvoeding, verder moet ik elke dag een beetje olie door haar eten doen, en variëren met het soort olie. Hoe ik dat later ga doen weet ik nog niet, ik hoop eigenlijk dat ze tegen die tijd misschien een speciaal supplement voor kinderen hebben. En anders inderdaad ook lijnzaadolie oid door het eten (ik vind het zelf alleen zo goor, dus dat vind ik dan weer zielig voor haar).

Oh trouwens, ik geef haar nu dus vitamine D3, dus sowieso niet vegan. Misschien dat ik dat dan later ook met de supplementen ga doen. Ik zie bijv deze bij iHerb, en daar zijn ook vetzuren aan toegevoegd. Hij is in ieder geval wel vegetarisch, dat vind ik wel belangrijk.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo okt 03, 2012 10:03

Ik zou toegevoegde suiker, in welke vorm dan ook, gewoon helemaal zo lang mogelijk niet geven. Volgens mij is hennepmelk trouwens beter dan soja- en amandelmelk http://www.globalhealingcenter.com/natu ... hemp-milk/
Linda mcCartney

Marla

Bericht door Marla » wo okt 03, 2012 10:19

Dat proberen we ook maar dat is nog best lastig. We geven haar bijv. af en toe al een hapje sojayoghurt, maar daar zit ook al suiker in. In Frankrijk hadden ze naturel yoghurt zonder suiker, dat was wel goed, alleen zat daar dan weer geen calcium en vitamine b12 in, wat weer jammer is.
Ik maak nu een beetje onderscheid tussen 'functioneel' eten en eten wat vooral voor het lekker is. Dat laatste ga ik zo lang mogelijk zonder suiker proberen te doen in ieder geval.

Marla

Bericht door Marla » wo okt 03, 2012 12:58

Ik geloof best dat hennepmelk het beste is, maar ten eerste is het moeilijk te krijgen (ik heb het nog nooit zo in de winkel zien staan), en ten tweede is het een stuk duurder dan sojamelk.

Butternutkin

Bericht door Butternutkin » wo okt 03, 2012 13:03

Je kan het zelf maken, dan valt het reuze mee :)
Fijn dat je probeert suiker zoveel mogelijk te vermijden, lijkt me echt het beste.
Linda mcCartney

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo okt 03, 2012 13:51

Meilan krijgt deze omega olie door haar beker drinken mee naar school: http://www.iherb.com/NuTru-Inc-O-Mega-Z ... 0-ml/40236
Die smaakt niet naar visolie zoals de capsules.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Marla

Bericht door Marla » do okt 04, 2012 10:18

Butternutkin schreef:Je kan het zelf maken, dan valt het reuze mee :)
Fijn dat je probeert suiker zoveel mogelijk te vermijden, lijkt me echt het beste.
Ja dat kan ik af en toe wel doen, maar dan zit er geen calcium door, dus dan vind ik het niet meetellen als zuivelvervanger.

Plaats reactie