Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Re: Veganistisch opvoeden vanaf geboorte?

Bericht door Marla »

Om mezelf gerust te stellen heb ik een consult gedaan bij Stefan Kleintjes. Het heeft gewerkt, ik heb er vertrouwen in dat het kan, en heb handige tips gekregen om haar voeding compleet te maken.

Wen

Bericht door Wen »

Super! Houd ons op de hoogte

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik ben wel benieuwd naar de tips! Leia is over een week alweer 6 maanden en dan beginnen we aan de bijvoeding.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Butternutkin

Bericht door Butternutkin »

Super dat er mensen op dit forum zijn die hun kinderen vegan (willen) opvoeden! Als ik een kind krijg wil ik dat zeker weten ook doen. mijn vriend en ik zijn het er beide over eens dat het heel raar is om een kind dat zelf geen idee heeft wat het eet vlees, dus eigenlijk een lijk, te voeren. Gewoon de borst is het best, niks geen koemelk. Wij vrouwen zijn toch niet voor niets uitgerust met twee melkfabrieken? Na alles wat ik gelezen heb is zuivel wat mij betreft de duivel, dus daar begin ik echt niet aan. Er zijn overigens ook genoeg kindjes met een lactose intolerantie (en die ook niet tegen geitenmelk kunnen) die ook gezond groot worden. Wat fijn dat dat consult heeft geholpen bij je keuze Marla, ik ben er van overtuigd dat het een goeie is! Ik vond een tijdje terug trouwens deze link: http://becomingvegan-monique.blogspot.n ... ische.html Misschien is dit ook wel interessant om te lezen?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

marjan

Bericht door marjan »

Marla schreef:Om mezelf gerust te stellen heb ik een consult gedaan bij Stefan Kleintjes. Het heeft gewerkt, ik heb er vertrouwen in dat het kan, en heb handige tips gekregen om haar voeding compleet te maken.
Wat leuk en goed! Wil je er iets meer over vertellen?

Marla

Bericht door Marla »

Ik weet niet of hij daar misschien bezwaar tegen heeft, kan wel een paar dingen zeggen. In ieder geval raadde hij aan om zo lang mogelijk te blijven voeden, omdat in borstvoeding toch wel veel belangrijke stoffen zitten die bijdragen aan haar gezondheid. Verder raadde hij ook wel aan om binnenkort B12 al te testen, en eventueel te beginnen met een supplement. Het zit natuurlijk wel in de borstvoeding, maar daar krijgt ze steeds minder van omdat het accent steeds meer op de bijvoeding gaat liggen, en daar zit geen B12 in.
Verder veel afwisselen met plantaardige oliën, ook wat door haar eten doen.
En, maar dat is echt afgestemd op onze situatie, en niet geschikt voor mensen die het heel strikt willen doen: af en toe een klein beetje yoghurt geven. Ik gaf namelijk aan dat we buitenshuis wel flexibeler willen zijn, en dan is het verstandig om haar toch een beetje aan die eiwitten te laten wennen, zodat ze er niet meteen ziek van wordt als ze dat ooit binnen krijgt.

marjan

Bericht door marjan »

Mooi om te lezen en fijn ook dat je er zelf nu weer meer vertrouwen in hebt. Als ouder wil je het qua voeding toch wel bij voorkeur perfect doen... Of was ik alleen maar zo?

Mijn 16-jarige zoon en jongste kind is afgelopen maandag uit huis gegaan. Hij zit nu door de week op het schippersinternaat in Rotterdam. Heel raar dat ik nu niet eens weet wat hij ontbijt bijvoorbeeld. Ik was zo gewend om dat te controleren en daar ook minimale eisen aan te stellen. Nu is de fase dus aangekomen dat hij het buiten mijn zicht om doet en dat zichtbaar kan gaan worden wat hij van mijn opvoeding (op dat gebied maar natuurlijk ook op andere gebieden) vasthoudt...

Framboos

Bericht door Framboos »

Dreena Burton schrijft hier nu een blogserie over:
http://plantpoweredkitchen.com/category ... ds-series/

JesseL

Bericht door JesseL »

Klinkt goed. Wij voeden ook lang. Tot ze twee wordt. Dat deden we bij de middelste ook zo. Supplementen, anders dan vit D druppels gaven we vanaf het moment dat ze kon kauwen. Toen kreeg ze om de dag een VEG1 en iets later ook een kangavit en Omega 3 capsules of druppels. Wij hebben alleen nooit zelf bewust koemelkproducten gegeven. Buitenhuis zijn we ook flexibeler (bij traktaties op de creche o.i.d.), maar als daar al iets inzit dan is dat zo minimaal dat dat geen probleem is denk ik. De middelste (die dus helemaal vegan is opgegroeid) is nu 3 jaar en 8 maanden en ongeveer nooit ziek o.i.d., dus ik denk dat we het wel goed doen. :grin:

Marla

Bericht door Marla »

JesseL schreef:Klinkt goed. Wij voeden ook lang. Tot ze twee wordt. Dat deden we bij de middelste ook zo.
Hij had het meer over 5/6/7 jaar :wink:
Marjan, jij hebt je zoon toch ook zolang gevoed? Had dat ook met je veganisme te maken?
Ik zie mezelf dat eerlijk gezegd niet doen, maar snap heel goed dat hij me dat aanraadde. Ik kijk het nog even aan (had zelf 1,5 jaar in mijn hoofd).

JesseL

Bericht door JesseL »

Zo lang wil ook lang niet ieder kind. Twee jaar is het advies van de wereld gezondheidsorganisatie en vanaf die leeftijd eten ze ook steeds volwaardiger en kan je al suplementen geven. Daarvoor is dat lastiger.
Maar het zal zeker geen kwaad kunnen om langer dan twee jaar te voeden. Maar de meesten beginnen niet eens of stoppen al binnen drie maanden.

Butternutkin

Zeg, domme vraag misschien. Maar ik lees dus overal dat vrouwen zo lang borstvoeding kunnen blijven geven als ze willen (en dit wil ik zelf ook als ik een baby krijg). Mijn moeder zegt dat het bij haar gewoon 'op was' en dat ze toen gelukkig al van die formule in huis had. Dat klopt dan toch niet, of zijn er freak cases waarbij dat wel gebeurt? :?
"If slaughterhouses had glass walls, everyone in the world would be a vegetarian."
Linda mcCartney

Marla

Bericht door Marla »

Je moet wel het een en ander doen om ervoor te zorgen dat je productie op peil blijft. Vroeger (en nu trouwens nog steeds wel een beetje) waren ze erg van het voeden op schema. Het consultatiebureau zei tegen mij dat ik met 7 maanden ook nog maar 2 keer op een dag moest voeden. Maar als ik dat gedaan had, dan was mijn productie ook ineen gestort waarschijnlijk. Na een maand of 10 is de productie bij de meeste vrouwen wel stabiel, en dan kun je wel zonder problemen wat minder vaak voeden.

Butternutkin

Ah, dat verklaart dat dan wel. Ze was dus gewoon verkeerd voorgelicht. Mooi, ik was al bang dat het iets genetisch zou zijn.
Linda mcCartney

Marla

Bericht door Marla »

Helaas is het beleid in Nederland niet bepaald borstvoedingsvriendelijk :(
Ze doen wel alsof, het consultatiebureau raadt ook aan om borstvoeding te geven, alleen heb ik altijd het idee gehad dat ze dat gewoon maar zeggen omdat het moet, ipv dat ze het ook echt vinden. Aan mijn kraamhulp had ik ook weinig, zij heeft me zo onzeker gemaakt dat ik uiteindelijk mijn dochter een paar keer kunstvoeding heb gegeven, want ze bleef maar zeggen dat ik te weinig melk had. Achteraf hoorde ik van zowel de lactatiekundige als de verloskundige dat dat helemaal niet nodig was geweest, maar toen had ik het al gedaan. En natuurlijk is een paar keer kunstvoeding niet rampzalig, maar ik had het liever niet gehad. Daarnaast zullen er genoeg vrouwen zijn die maar meteen helemaal overstappen als ze continu te horen krijgen dat ze te weinig melk produceren. Als ik daar nu zo over nadenk had ik eigenlijk een klacht moeten indienen, maar ik had toen wel wat anders aan mijn hoofd, en nu vind ik het een beetje te laat daarvoor.

Eef

Bericht door Eef »

Marla schreef:Om mezelf gerust te stellen heb ik een consult gedaan bij Stefan Kleintjes. Het heeft gewerkt, ik heb er vertrouwen in dat het kan, en heb handige tips gekregen om haar voeding compleet te maken.
Fijn!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

@Marla,
Ik had bij mijn oudste echt te weinig melk. Ik liet hem langer en vaker drinken. Hij huilde veel en toen ik op het consultatiebureau was bleek hij op ondergewicht te zitten. Zijn lengte was boven de hoogste curve, zijn gewicht onder de onderste curve. Ik had een raar soort ontsteking in mijn borsten want pijn deden ze niet maar mijn zoontje dronk bloed.
Op advies van het consultatiebureau moest ik meteen stoppen met borstvoeding. Voor hem toen fijn want hij had geen honger meer, maar ik zat met gestuwde borsten en veel pijn.
Later las ik dat zoiets vaker voorkomt bij vitamine B tekorten. Jammer dat ik dat toen niet wist.

Marla

Bericht door Marla »

Annikka-Ayla schreef:@Marla,
Ik had bij mijn oudste echt te weinig melk. Ik liet hem langer en vaker drinken. Hij huilde veel en toen ik op het consultatiebureau was bleek hij op ondergewicht te zitten. Zijn lengte was boven de hoogste curve, zijn gewicht onder de onderste curve. Ik had een raar soort ontsteking in mijn borsten want pijn deden ze niet maar mijn zoontje dronk bloed.
Op advies van het consultatiebureau moest ik meteen stoppen met borstvoeding. Voor hem toen fijn want hij had geen honger meer, maar ik zat met gestuwde borsten en veel pijn.
Later las ik dat zoiets vaker voorkomt bij vitamine B tekorten. Jammer dat ik dat toen niet wist.
Heb je je andere kinderen wel gewoon kunnen voeden?
Ik zeg ook niet dat het nooit voorkomt, maar in principe is bijna elke vrouw wel in staat om te voeden. Ik hoop niet dat ik je hiermee kwets want zo bedoel ik het zeker niet, maar ik denk dat als je goede begeleiding had gehad (van een lactatiekundige) dat je misschien wel door had kunnen gaan met borstvoeding. Bloed lijkt mij duiden op verkeerd aanleggen, ik heb het zelf ook gehad. Maar ik kan me goed voorstellen dat je bij ondergewicht geen risico's wil nemen, en het is in zo'n geval fijn dat er kunstvoeding bestaat.

Misschien moet er een apart borstvoedingsdraadje komen?

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Mijn tweede heb ik nog korter kunnen voeden want ik was te verzwakt van de zwangerschap en het grote bloedverlies na de bevalling.
Mijn zoons zijn nu al volwassen en op veel vlakken is de zorg nu verbetert. Ik had twee huilbabies en het advies destijds was niet anders dan dat het vanzelf wel over zou gaan. Koemelkallergie werd ontkent, mijn twijfels bij vaccinatie werden ontkent en nog zo wat ongein.
Er was toen er nog geen internet zoals nu en was het heel moeilijk om aan info te komen. Met een betere begeleiding had ik waarschijnlijk langer borstvoeding kunnen geven.

marjan

Bericht door marjan »

Marla schreef:
JesseL schreef:Klinkt goed. Wij voeden ook lang. Tot ze twee wordt. Dat deden we bij de middelste ook zo.
...
Marjan, jij hebt je zoon toch ook zolang gevoed? Had dat ook met je veganisme te maken?
Ik zie mezelf dat eerlijk gezegd niet doen, maar snap heel goed dat hij me dat aanraadde. Ik kijk het nog even aan (had zelf 1,5 jaar in mijn hoofd).
Hoi Marla,

Ja, mijn oudste heb ik 16 maanden gevoed en mijn jongste langer dan 5 jaar. Mijn oudste dronk soms overigens ook weer mee (aan mijn andere borst) als ze mijn jongste zag drinken. Dat was na de genoemde 16 maanden... Het ging mij niet om veganisme toen (hoewel ik natuurlijk al wel volop veganist was en blij was met elk veganistisch voedingsmiddel wat ik hem kon geven) maar wel om mijn overtuiging dat borstvoeding het beste was wat je als moeder kon geven als jouw lichaam en jouw omstandigheden dit aan konden. Mijn jongste kreeg vanaf 6 maanden tot 6 jaar natuurlijk ook volop bijvoeding maar ik heb altijd zoveel borstvoeding gegeven als ik kon en als waaraan behoefte leek te zijn. Soms was het ook wel wat gênant. Op een gegeven moment kunnen kinderen natuurlijk ook gewoon praten. Vaak heb ik de eis gehoord: " Mama borst!" als mijn jongste moe was en zin had in borstvoeding... en het maakte hem niet uit waar ik dan was. Dan werd ik door zo'n kleuter gewoon min of meer uitgekleed tot hij bij mijn borst kon en kon drinken. Dubbele gevoelens...

Plaats reactie