zwangerschap en calcium

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
Reiger
Leefwijze: part-time veganist

zwangerschap en calcium

Bericht door Reiger » ma apr 05, 2010 17:24

Hallo iedereen.
Ik vroeg me af of er veganistische moeders zijn die geen calciumsupplement genomen hebben tijdens hun zwangerschap.
Ik heb al herhaalde keren gelezen dat oosterse volkeren (Chinezen, Japanners) nog maar onlangs begonnen zijn met zuivel te consumeren, onder invloed van het Westen. Hele generaties onder hen hebben nooit zuivel gegeten en toch gezonde kinderen gebaard.
De reden zou zijn dat de eiwitten in melk de effecten van de calcium tenietdoen en melk dus niet zou bijdragen aan de calciumreserves.
Weet iemand hier meer over en vooral: heeft iemand er persoonlijke ervaring mee? Vandaar mijn vraag of hier veganistische moeders zijn die geen calciumsupplement genomen hebben tijdens de zwangerschap.

Truus
Leefwijze: veganist

Re: zwangerschap en calcium

Bericht door Truus » vr apr 09, 2010 18:43

Reiger schreef:Ik vroeg me af of er veganistische moeders zijn die geen calciumsupplement genomen hebben tijdens hun zwangerschap.
Ik heb helemáál geen supplementen genomen tijdens mijn zwangerschappen. Zwangerschappen waren juist de periodes in mijn leven dat ik me meer dan ooit verzette tegen farmaceutisch gesleutel aan m'n lijf.

Een van de keren kreeg ik met de gynacologe vooral ruzie over ijzer. Volgens haar toonde mijn bloedwaardes aan dat het griezelig laag was en ik wilde toch niet een bloedtransfusie nodig hebben? (Het was net in de beginjaren van de AIDS-hysterie). Na de bevalling werd mijn bloed weer geprikt, en volgens de arts in het ziekenhuis waren mijn waardes (zowel als die van mijn kind) inclusief ijzer prima. Waar kwam al dat ijzer dan zo plots vandaan? Zeker niet de maaltijden die ik in het ziekenhuis kreeg, die heb ik niet aangeraakt.

Naast mij lag een vrouw met een algemeen gangbaar dieet, en zij moest juist volgens de arts door gaan met het ijzersupplement dat ze tijdens de zwangerschap had genomen omdat haar waardes te laag waren.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » za apr 10, 2010 11:40

Truus schreef:Waar kwam al dat ijzer dan zo plots vandaan? Zeker niet de maaltijden die ik in het ziekenhuis kreeg, die heb ik niet aangeraakt.

Naast mij lag een vrouw met een algemeen gangbaar dieet, en zij moest juist volgens de arts door gaan met het ijzersupplement dat ze tijdens de zwangerschap had genomen omdat haar waardes te laag waren.
Wat at je dan allemaal tijdens je zwangerschap?

Truus

Bericht door Truus » za apr 10, 2010 21:54

forisma schreef:Wat at je dan allemaal tijdens je zwangerschap?
Heel weinig want ik had tijdens al m'n zwangerschappen van begin tot eind hyperemesis gravidarum en ben iedere keer sterk vermagerd. Maar het kleine beetje dat ik binnen kreeg en binnen hield was gewoon m'n veganistisch dieet.

lena

Bericht door lena » zo apr 11, 2010 21:12

Truus schreef:Ik heb helemáál geen supplementen genomen tijdens mijn zwangerschappen. Zwangerschappen waren juist de periodes in mijn leven dat ik me meer dan ooit verzette tegen farmaceutisch gesleutel aan m'n lijf.
Even een waarschuwing voor vrouwen die dat net zo zien (waar ik me op zich best iets bij voor kan stellen): het is heel gevaarlijk om als veganist geen B12 te slikken tijdens de zwangerschap (en borstvoeding). Er zijn baby's doodgegaan aan een B12 tekort dat hierdoor veroorzaakt werd. De moeder zelf had dan geen klachten, zij had nog genoeg aan de voorraad B12 in haar lichaam, maar de baby heeft daar blijkbaar niets aan.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo apr 11, 2010 21:22

Truus

Bericht door Truus » zo apr 11, 2010 22:03

lena schreef:Er zijn baby's doodgegaan aan een B12 tekort dat hierdoor veroorzaakt werd.
Ken jij die moeders persoonlijk? Of heb je erover gelezen in een betrouwbaar wetenschappelijk document? Zo ja, kun je daar een link naartoe plaatsen?

B12 zal wel echt nodig zijn, het probleem is dat onbekend is wat de minimum en maximum behoeftes zijn. De voedingsleer is nattevinger werk. De beweringen erover die ons bereiken zijn hoofdzaaklijk afkomstig van partijen die belang erbij hebben. Vitamineproducenten willen je graag bang maken met de gevaren van te weinig, maar onderzoek naar de gevaren van te veel doen ze niet. "It is not known whether cyanocobalamin [B12] is harmful to an unborn baby."

Mijn kinderen leven i.i.g. nog.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » zo apr 11, 2010 22:12

Zwangere vrouwen hebben 3,2ug B12 per dag nodig en lacterende vrouwen 3,8ug.
Dat is nodig om babies te voorzien van een basis B12 zodat ze daar even mee vooruit kunnen. Hebben babies geen voorraad opgebouwd dan zullen ze ook snel een tekort krijgen met alle mogelijke gevolgen van dien.

Wen

Bericht door Wen » ma apr 12, 2010 15:03

Waarom een onnodig risico nemen met je kind, als het zo makkelijk te voorkomen is?

Truus

Bericht door Truus » ma apr 12, 2010 17:12

Wen schreef:Waarom een onnodig risico nemen met je kind, als het zo makkelijk te voorkomen is?
Welk risico groter is zal ieder voor zichzelf moeten bepalen.

Wen

Bericht door Wen » di apr 13, 2010 16:37

welk risico is er aan vit B12 slikken? Geen, dus ik zie ook geen reden om je kind een tekort te laten oplopen door geen B12 te slikken.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma » di apr 13, 2010 19:13

Sorry, dat ik het zeg...
Maar ik vind het onverantwoord :(
Niet alleen ten opzichte van het kind (wat natuurlijk ook wel het allebelangrijkste is, dat je kind gezond is en blijft), maar stel dat ie idd daardoor gezondheidproblemen krijgt.
Dan wordt de hele stroming ervan beschuldigd, terwijl het toch echt niet aan de stroming ligt.. :cry:

Truus

Bericht door Truus » di apr 13, 2010 19:30

forisma schreef:ik vind het onverantwoord
Gelukkig waren jullie er allemaal ±40 jr geleden niet bij om druk op mij uit te oefenen te slikken tijdens m'n zwangerschappen... (het was de artsen ook al niet gelukt).

Wen

Bericht door Wen » wo apr 14, 2010 14:10

Sorry, dat ik het zeg...
Maar ik vind het onverantwoord :(
Niet alleen ten opzichte van het kind (wat natuurlijk ook wel het allebelangrijkste is, dat je kind gezond is en blijft), maar stel dat ie idd daardoor gezondheidproblemen krijgt.
Dan wordt de hele stroming ervan beschuldigd, terwijl het toch echt niet aan de stroming ligt..
Helemaal mee eens.

Anna

Bericht door Anna » do apr 15, 2010 12:56

lena schreef:
Truus schreef:Ik heb helemáál geen supplementen genomen tijdens mijn zwangerschappen. Zwangerschappen waren juist de periodes in mijn leven dat ik me meer dan ooit verzette tegen farmaceutisch gesleutel aan m'n lijf.
Even een waarschuwing voor vrouwen die dat net zo zien (waar ik me op zich best iets bij voor kan stellen): het is heel gevaarlijk om als veganist geen B12 te slikken tijdens de zwangerschap (en borstvoeding). Er zijn baby's doodgegaan aan een B12 tekort dat hierdoor veroorzaakt werd. De moeder zelf had dan geen klachten, zij had nog genoeg aan de voorraad B12 in haar lichaam, maar de baby heeft daar blijkbaar niets aan.
dat wist ik niet! ik ben zelf op het moment vrij laks met pillen omdat mijn b12 waarde bij de laatste controle zo goed was (ben sowieso een beetje pil-moe). ik had gedacht dat een tekort zich als eerste bij de moeder zou openbaren. goeie motivatie om weer een potje te halen!

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » ma mei 17, 2010 12:10

Zeg Dick, hoe kom jij aan die waarden, ook alleen maar gelezen neem ik aan.
Er word heel wat vitamine waarden heen en weer gegooit, maar niemand kan blijkbaar iets concreets zeggen.
B12, daar ben ik best wel van overtuigd, maar de rest is hoofdzakelijk propaganda, meer niet.
Laten ze maar zeggen welke voedingsstoffen je nodig hebt inplaats van pillen voor te schrijven.

Dennis

Bericht door Dennis » ma mei 17, 2010 20:28

Truus schreef:
forisma schreef:ik vind het onverantwoord
Gelukkig waren jullie er allemaal ±40 jr geleden niet bij om druk op mij uit te oefenen te slikken tijdens m'n zwangerschappen... (het was de artsen ook al niet gelukt).
Achteraf is altijd makkelijk praten.

Slik je nu nog steeds niets?

Truus

Bericht door Truus » ma mei 17, 2010 21:52

Dennis schreef:Slik je nu nog steeds niets?
Ja, ik slik nog steeds niets.

taeka
Leefwijze: vegetarier

Bericht door taeka » di mei 18, 2010 13:05

Zo zie je maar weer dat het ook zonder kan, maar helaas is ieder mens weer anders en kan iemand anders wel problemen krijgen.

Dennis

Bericht door Dennis » wo mei 19, 2010 21:08

Ik vraag me af hoe het dan met de b12 gestelt is?

Plaats reactie