Nog andere zwangeren hier?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
JesseL
Leefwijze: veganist

Re: Nog andere zwangeren hier?

Bericht door JesseL » ma jun 27, 2011 21:39

Als je zelf voldoende B12 slikt en borstvoeding geeft, schijnt de baby voldoende B12 via de moedermelk te krijgen. Wij hebben dat zelf zo gedaan. Geldt ook voor Omega 3 etc.
Wil je het 100% zeker weten, dan zou je je moedermelk kunnen laten testen op voldoende voedingsstoffen denk ik.

Yael kreeg tot 2 jaar borstvoeding en sinds we daarmee gestopt zijn krijg ze een veg1 per dag en sinds ene tijdje nu ook één kangavite vegan kinder multivitamine kauwtablet van solgar.

Verder eten en drinken wij redelijk wat met B12 verrijkte voeding.

femke

Bericht door femke » di jun 28, 2011 18:00

Ik geef nu drie keer per dag borstvoeding en ze is 10 maanden. Is dat dan genoeg? En als ik straks nog maar twee keer voedt? Ik wist niet dat je de melk kon laten testen. Bij de dokter? Zou ik best eens kunnen doen. Ben wel benieuwd eigenlijk. Wil ook graag mijn D een keer laten testen...

Hoe gaat het met Yael d'r luieruitslag?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » di jun 28, 2011 18:37

Kan me even niet herinneren wanneer Yaël luieruitslag had. Is alweer een tijd geleden en ging over toen we over gingen op Kruidvat luiers en Zwitsal billendoekjes. Yaël is sinds een paar weken zindelijk. Wat een verademing weer.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

femke

Bericht door femke » wo jun 29, 2011 12:23

Beetje laat om dit te ontdekken misschien, maar... JesseL en JudithK horen jullie bij elkaar? Of hebben jullie allebei een dochter die Yaël heet?

femke

Bericht door femke » wo jun 29, 2011 12:42

Ik zie nu trouwens pas dat er nog allerlei tips waren gekomen voor mijn melkproductie (ik kijk niet heel regelmatig op deze site en nu was het al weer eventjes geleden) BEDANKT! Echt fijn dat iedereen zo mee denkt en ook goeie adviezen geeft...
Op zich gaat het nu weer goed. Het kolven gaat héél afwisselend. De ene keer kolf ik nog geen 30 ml en de andere keer 140. Meer dan dat is het tegenwoordig niet meer.
Ik ga de venkelthee iig proberen, die had ik ook al 's gehoord ja.
Die soyavoeding koop je idd bij Etos of soms bij een AH (XL). Ik durf de poeder niet in te vriezen, omdat ze (Nutricia info-lijn) natuurlijk (!) zeggen dat dat niet goed is, ze kunnen dan de kwaliteit niet garanderen. Eigenlijk stom om dat zó serieus te nemen, want ik vries mijn melk natuurlijk ook gewoon in en Famke kan best wat hebben. En natuurlijk hebben ze van Nutricia liever dat je zo vaak mogelijk een nieuwe pot van 22 euro koopt! We maken er de laatste tijd trouwens idd een papje mee (@ Amethystina) en dat gaat heel goed. Beetje kaneel erbij en/of een beetje fruit en dan vindt ze het ook nog écht lekker. Famke is echt een hele goede eter gelukkig. Behalve die soyamelk lust ze eigenlijk alles.

Ik weet niet meer hoeveel maanden Famke was toen ik haar voelde in mijn buik, maar het was heel snel. Nu achteraf vind ik dat heel verklaarbaar, want ze is super-actief! Heel leuk, maar soms ook een beetje vermoeiend. Ze houdt helemaal niet van knuffelen, wat me soms een beetje zorgen baart. Als je haar vasthoudt gaat ze zich echt lostrekken/duwen... Maar ik las al bij Anikka-Ayla (volgens mij) dat haar zoon ook zo actief was en nu rustig is geworden, dus dat geeft weer goede hoop ;)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jun 29, 2011 13:26

femke schreef:Beetje laat om dit te ontdekken misschien, maar... JesseL en JudithK horen jullie bij elkaar? Of hebben jullie allebei een dochter die Yaël heet?
Haha, ja wij horen bij elkaar en hebben dezelfde dochters ;)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo jun 29, 2011 19:20

femke schreef: Ze houdt helemaal niet van knuffelen, wat me soms een beetje zorgen baart. Als je haar vasthoudt gaat ze zich echt lostrekken/duwen... Maar ik las al bij Anikka-Ayla (volgens mij) dat haar zoon ook zo actief was en nu rustig is geworden, dus dat geeft weer goede hoop ;)
Dat was idd mijn jongste zoon die van heel druk naar rustig is gegaan. Hoewel hij af en toe nog heel druk kan zijn. Dat knuffelen kwam hier later ook goed. Toen hij een kleuter was moest er van hem elke keer bij school stevig geknuffeld worden bij het afscheid. Heerlijk vond ik dat. Kon ik het nog ff inhalen :) .

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » wo jun 29, 2011 19:28

Bij mijn jongste zoon had ik ook het idee dat hij het niet leuk vond om klein te zijn en afhankelijk van anderen. Ook wilde hij altijd meer dan hij kon.

Marla

Bericht door Marla » wo jul 13, 2011 9:07

@Medjool: ik vroeg me opeens af of jij niet al bijna zover bent? Hoe gaat het nu, al helemaal klaar voor de bevalling?

Ik vind het zo ontzettend snel gaan, nog maar 13 weekjes, brrrr. Ik vind het toch best spannend worden nu, heb ook het idee dat ik nog van alles moet regelen (wat ook wel een beetje zo is). Verder gaat alles prima, wel wat kleine kwaaltjes maar over het algemeen heb ik niks te klagen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jul 13, 2011 9:20

Spannend Marla, nog 13 weken.

Bij mij is het ook spannend. Ben weer zwanger. Nog maar heel kort, 5 weken. En met 5 miskramen is het nog wel erg spannend hoe het dit keer gaat. Ben al erg moe, heb 's middags echt een middagdutje nodig. Wat niet zo handig is met twee meiden die hier rond huppelen. En dan de hele tijd de gedachte of het niet ook nog voor niets gaat zijn en ik toch weer straks een miskraam krijg. Heb er verder geen invloed op, dus het is maar weer afwachten hoe het de komende weken gaat. Over drie weken eerste echo, dat zou al de eerste stap zijn als ik daarvoor nog geen miskraam heb gehad (meestal rond 6/7 weken).

cavia

Bericht door cavia » wo jul 13, 2011 14:09

Ik duim voor je!!

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina » wo jul 13, 2011 14:57

Gefeliciteerd Judith, ook ik duim voor een goede afloop!!!

Marla

Bericht door Marla » wo jul 13, 2011 14:59

Ik zal ook voor je duimen, lijkt me een heel moeilijke tijd voor jullie. Voor deze zwangerschap heb ik zelf ook een miskraam gehad, een hele vroege. We hadden eigenlijk pas net een overtuigende test gezien en toen ging het al mis. Ik heb me in het begin van deze zwangerschap ook ontzettend druk lopen maken of het wel goed zou gaan, dus ik kan me voorstellen dat dat voor jou al helemaal verschrikkelijk is. Valt er echt niks te doen verder? Ik las op een forum dat sommige vrouwen die veel miskramen hebben gehad er baat bij hebben om progesteron te nemen, zou je zoiets niet kunnen doen? Nou ja, ik weet natuurlijk niet wat er allemaal al aan vooraf is gegaan, en ik weet ook niet hoe snel ze zoiets voorschrijven. Heel veel sterkte in ieder geval, en ik hoop dat jullie een mooie echo tegemoet gaan!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » wo jul 13, 2011 16:14

Ik heb ook gelezen over de Progesteron. In België wordt dat standaard voorgeschreven als je meer dan twee miskramen hebt gehad, maar als je in Nederland leest in de bijsluiter staat dat je het niet mag nemen als je zwanger bent. Beetje tegenstrijdig :?
Ik heb de standaard onderzoeken gehad maar daar kwam niets uit. Heb wel weer gevraagd aan de gynaecoloog of er iets is wat ik kan doen, maar dat is helaas niet zo.

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina » wo jul 13, 2011 16:22

Inderdaad, hier op stage in Belgie wordt aan heel veel zwangere vrouwen progesteron voorgeschreven (merknaam: Utrogestan). En echt alleen niet na herhaaldelijke miskramen, ook vaak al bij de eerste zwangerschap als de vrouw bijv veel last heeft van harde buiken.
De progesteron zorgt ervoor dat de baarmoeder wat meer ontspant en ondersteunt ook de werking van het gele lichaam dat de eerste zwangerschapsweken zorgt voor de geschikte hormoonhuishouding. Vind het persoonlijk wel gek dat je dat in NL niet krijgt, heb nooit gehoord dat daar nadelen aan zouden zitten..

lena

Bericht door lena » do jul 14, 2011 8:23

JudithK schreef:Ik heb ook gelezen over de Progesteron. In België wordt dat standaard voorgeschreven als je meer dan twee miskramen hebt gehad, maar als je in Nederland leest in de bijsluiter staat dat je het niet mag nemen als je zwanger bent. Beetje tegenstrijdig :?
Ik heb de standaard onderzoeken gehad maar daar kwam niets uit. Heb wel weer gevraagd aan de gynaecoloog of er iets is wat ik kan doen, maar dat is helaas niet zo.
Wat naar :(
Ik vind dat gynaecologen en dokters in het algemeen in Nederland enorm behoudend zijn als het gaat om zwangerschap. Er heerst heel erg de houding dat het allemaal zo natuurlijk mogelijk moet, en als dat niet gaat, jammer dan. Je ziet dat ook met medicijnen tegen ernstige misselijkheid. In Nederland kan helemaal niets, tenzij je bijna dood gaat aan het infuus. In andere landen zijn er wel allerlei mogelijkheden. Als het nou zo was dat Nederland het enorm veel beter deed op het gebied van babysterfte, dan kon je natuurlijk nog zeggen dat de andere landen onverantwoorde risico's lijken te nemen, maar het omgekeerde lijkt helaas eerder het geval.

Je ziet iets vergelijkbaars ook met borstvoeding: bijna geen enkel medicijn mag officieel met borstvoeding genomen worden. Mensen stoppen dus met borstvoeding en gaan over op kunstvoeding, terwijl dat veel meer risico's heeft. Alsof die koeien wier melk gebruikt wordt voor de kunstvoeding een medicijnloos leven lijden.

Wees niet bang om assertief te zijn naar dokters en/of te overleggen met andere dokters. Sterkte de komende weken!

medjool

Bericht door medjool » do jul 14, 2011 8:40

@Judith! ik duim heel, heel erg hard met je mee! Moet mentaal wel lastig zijn voor je nu.
@ Marla: het is nog niet zover hier, maar het begint wel dichterbij te komen. Nog 7 weken!
Ben wel eens benieuwd hoe het dit keer allemaal zal verlopen, want er komt deze keer ook meer bij kijken (permanente verhuis naar Zweden binnen 5 maand!) en bovendien zal ik dus -noodgedwongen, wegens geen kinderopvang voor de leeftijd van 1 jaar- meer dan een jaar thuis zijn met de dochter. Heb ik wel wat schrik voor (zeker als ze even druk blijkt te zijn als haar energieke, maar lieve broer), maar langs de andere kant ben ik ook wel blij dat het afkolven op het werk me deze keer bespaard blijft ;-). Al ga ik misschien wel kolven voor mijn zoon (als hij de moedermelk nog wil, tenminste, want dat is ondertussen ook al een maand of 4 geleden).

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do aug 04, 2011 11:40

Medjool hoe gaat het met je? Duurt niet lang meer voor je.

Vandaag weer een echo gehad. Termijn kwam nu goed overeen, 8w1d. Hartje klopte weer mooi. Over vier weken mag ik weer een echo om het eerste trimester af te sluiten.

Marla

Bericht door Marla » di aug 09, 2011 16:45

Ik vroeg me ook al af of het al zover was bij Medjool.

En super Judith, dat het tot nu toe goed gaat! Nog even een paar weekjes in spanning, ik vond het zelf zo fijn toen ik die 12 weken echo voorbij was.

femke

Bericht door femke » zo aug 14, 2011 8:05

Wauw.. er is weer van alles gebeurd. Gefeliciteerd Judith, tot zover. Zal ook voor je duimen!
Spannende tijden allemaal.

Hoe is het bij jou, Amethystina? Ben je gestopt met kolven? Doorsta je de drukte? (de laatste keer dat ik je 'sprak' stond je een hele drukke tijd te wachten en wist je niet hoe het zou gaan met kolven, omdat je dat op je stage niet mocht doen)

Ik voed nog steeds (3x p.d.), al is het niet heel veel meer volgens mij. Ik kolf in ieder geval maar 30 ml steeds. Blijf het toch nog volhouden, heb het idee dat ze zelf wel iets meer drinkt. De sojavoeding lust ze niet, alleen als ik het als papje geef, dus dat doe ik 2x per dag. Ik hoop dat ze dan genoeg binnenkrijgt aan vitamines. Hoe doen, of deden, jullie dat met kinderen rond 1 jaar?

Plaats reactie