Nog andere zwangeren hier?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
medjool
Leefwijze: veganist

Re: Nog andere zwangeren hier?

Bericht door medjool »

zo erg! dat vind ik echt compleet uit de lucht gegrepen discriminatie. vooral als je weet hoeveel baby's en kinderen er zijn met een koemelkallergie - dan kunnen ze toch alleen maar blij zijn dat er moeders zijn die geen soortvreemde zuivel consumeren?
En bovendien: een moedermelkbank zou toch net die instantie moeten zijn die hoort te weten dat eigenlijk enkel kinderen nood hebben aan zuivel, en dat die zuivel idealiter van de eigen soort is? En dat volwassenen maw geen zuivel nodig hebben?

Vind ik toch wel heel erg hoor...

Hier dus nog een zwangere (21 weken); mijn zoontje is er nu net vandaag 18 maand, en heeft tot een maand geleden nog BV gekregen (nu is die op :-( ) . Het moedermelknetwerk mag ervan denken wat ze wil, maar mijn zoon heeft energie voor 10 en heeft een enorm sterke weerstand (nog bijna nooit ziek geweest, itt zijn crèchegenootjes - als ze er in het kdv een ziekte de ronde doet, dan houdt hij stand :-) ).

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina »

Het is inderdaad nogal krom, vooral wat jij zegt Medjool over dat de zuivel van de eigen soort zou moeten zijn. Aan de andere kant sta ik er niet van te kijken dat dit hun standpunt is. Een baby drinkt de eerste 6 maanden alleen maar melk, dus dit moet dan wel melk zijn met alles erop en eraan. Sommige voedingsstoffen zijn nou eenmaal makkelijker binnen te krijgen met een vegetarisch of omnivoor eetpatroon en er bestaan vast veganisten met grote tekorten. Maar dat is natuurlijk veel te veel over een kam geschoren: ze zouden moeten kijken wat het precieze eetpatroon is (als de vrouw nou veganist is of omnivoor of wat dan ook) en dan pas conclusies trekken.

Amethystina

Ik ken trouwens een aantal vrouwen die zelf melk doneren aan de baby van een vriendin bijvoorbeeld, dus niet via de moedermelkbank. Kan ook natuurlijk :)

Sascha
Leefwijze: flexanist

Bericht door Sascha »

Mijn moeder moest juist tijdens het geven van borstvoeding stoppen met het drinken van melk, omdat mijn broertje daarvoor allergisch was en hij nog steeds die stof naar binnen kreeg via de borstvoeding. Het schijnt toch af en toe voor te komen dat baby's allergisch zijn voor koemelk (en dan uiteraard niet vanwege de lactose).

Marla

Bericht door Marla »

medjool schreef:
Hier dus nog een zwangere (21 weken); mijn zoontje is er nu net vandaag 18 maand, en heeft tot een maand geleden nog BV gekregen (nu is die op :-( ) . Het moedermelknetwerk mag ervan denken wat ze wil, maar mijn zoon heeft energie voor 10 en heeft een enorm sterke weerstand (nog bijna nooit ziek geweest, itt zijn crèchegenootjes - als ze er in het kdv een ziekte de ronde doet, dan houdt hij stand :-) ).
Oh wat stom, ik was je alweer helemaal vergeten terwijl ik je in een ander topic nog had gefeliciteerd! Nou ja, hersenverweking zullen we maar zeggen ;)

Wat voor vitamines neem jij allemaal eigenlijk?

marjan

Bericht door marjan »

Vegantastic schreef:Vanuit de NVV gaan we ze benaderen.
(y)

medjool

Bericht door medjool »

@marla: solgar prenatal multivitamine + solgar B12 nuggets (normaalgezien neem ik de veg1 supplementen, maar doordat dat niet enkel b12 bevat en ik nu die multivitamine neem, de pure B12 supplementen van solgar)
omdat mijn ijzer doorgaans laag staat (terwijl me eigenlijk absoluut niet moe voel, anders ook niet), neem ik toch voor de zekerheid nog solgar gentle iron. En voor dha neem ik v-pure capsules.

in het begin van de zwangerschap was ik er wat secuurder in, nu vergeet ik ze soms ook wel een dagje, maar dat kan geen kwaad, denk ik :-)

femke

Bericht door femke »

Marla, Medjool en Anita: GEFELICITEERD!!

Zo.. da's lang geleden dat ik op het forum was. Bijna 8 maanden geleden, toen Famke net geboren was.
Wel toevallig dat het nu over voedingssupplementen gaat. Ik neem zelf ook flink wat pillen en voel me daar eigenlijk helemaal niet zo goed bij. Ik heb ook het idee dat je lichaam toch genoeg uit gevarieerde voeding zou moeten kunnen halen. Toch voel ik me zekerder met al die extra's. Ik nam de Prenatal (2 pd) van Solgar en een V-pure en vitamine D (niet veganistische, want die kun je niet krijgen in NL). Nu neem ik 1 Prenatal, 1 V-2000 (die combi was heel goed volgens de supplementen mevrouw van de winkel), 3 D-druppels, af en toe een V-pure.

Ik snap niet zo goed waarom in NL het advies is om het hele jaar door vitamine D te nemen, want in de zomer zou je toch genoeg uit zonlicht moeten halen? Ik heb wel (in mijn zoektocht toen Famke net geboren was) ergens gelezen dat we hier niet genoeg D uit zonlicht kunnen halen, omdat we verder van de zon af zitten (dan bv mensen in landen rond de evenaar). Toch vind ik dat ongeloofwaardig, want dan zou ooit iedereen een tekort gehad moeten hebben...
Ik was op een Belgische site over vegetarische en veganistische voeding voor kinderen: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1937
Daar staat een stukje over vitamine D wat ik verontrustend vind. Het staat helemaal onderaan.
Ik heb besloten om te stoppen met D gedurende de zomer. Ook al kom ik toch 's winters ook veel buiten (met Famke). Ik lees dat jullie het ook niet doen in de zomer, dus.... dan zal het hopelijk wel goed komen...?

Vitamine D kun je dus ook laten testen of je dat genoeg hebt?

Naast deze voedingssupplementen neem ik de laatste tijd ook L-lysine. Dat schijnt te helpen tegen koortslippen. Die heb ik nl nu al maandenlang, achter elkaar. Dat maakt me onzeker, omdat het iets zegt over je weerstand. Ik let goed op mijn voeding en voel me eigenlijk ook best goed! Ben de winter gezond doorgekomen, waar iedereen om mij heen steeds ziek was. Toch ben ik dan bang dat ik ergens een tekort heb... of.... juist een overschot! :? Whaaa..

Wat fijn Amethystina dat het zo goed met jullie zoontje gaat! En wat geef je nog vaak BV. Ik zit nu op 4 keer per dag. Verder krijgt Famke fruithapje, groenten (in stukken of een hapje) en een boterham. Wat eet jullie zoontje naast de BV?

Marla

Bericht door Marla »

Wij krijgen weinig Lysine binnen via onze voeding en het is inderdaad goed voor je weerstand. Ik kende iemand die ook continu een koortslip had maar na het regelmatig slikken van L-Lysine nog maar heel weinig.

Wat betreft dat Vitamine D overschot: volgens mij moet je wel heel veel nemen voordat het zover is. Hoeveel neem je nu per dag? En je moet ook bedenken dat zonnebrandcreme het aanmaken niet bevorderd, dus als je je kindje (en jezelf) voortdurend insmeert maken jullie ook niet zo heel veel aan.

medjool

Bericht door medjool »

In de zomer hoef je inderdaad geen vitamine-D supplement te geven, maar je moet er dan ook wel op letten dat je kind per dag ca. 20-30 minuten (dacht ik) zonder zonnecrème aan zonlicht blootstelt (best wel niet pal op het middaguur van een stralende zomerdag ;-) ). Want vanaf zonnecrème factor 8 is er een barrière voor het aanmaken van vitamine D.

En koortslippen: wat bij mij heel efficiënt bleek (en wat ook lysine bevat), zijn biergisttabletten. Die zorgden bij mij instant voor beterschap. Als ik er dan toch een kreeg, dan was het omdat ik wat laks was geweest met die tabletten... en toch waren die koortsblaren veel kleiner dan voordien, en veel sneller weg (soms op 1 dag!), dus effect had het echt. Nu neem ik dat al een hele poos niet meer, en ik heb er ook al een hele poos geen meer gehad (hout vasthouden).

lena

Bericht door lena »

Annikka-Ayla schreef:Ik ben benieuwd naar de reden.
Veganisme staat in het rijtje van oa crashdiëten. Ja, dan is de melk niet gezond omdat er schadelijke afvalstoffen in de melk kunnen zitten.
Maar verder lijkt me melk van een vegan moeder eerder gezonder dan die van omnivore moeders.
B12 is wel heel belangrijk. Voor veel vitamines maakt het niet heel veel uit hoeveel de moeder ervan inneemt, zelfs als de moeder vrij ongezond eet (binnen grenzen natuurlijk) krijgt de baby toch nog wel genoeg binnen. Bij B12 is dat anders, ook als de moeder zelf geen (symptomen van een) tekort heeft, kan er toch helemaal geen B12 in de melk komen en de baby dus een tekort krijgen, met ernstige gevolgen.

Ik neem aan dat moedermelk doneren ook weer niet zo'n massaproces is dat dat niet per persoon bekeken kan worden. Ze zullen toch ook regels hebben voor roken en alcohol neem ik aan, dan lijkt een regel dat veganistische moeders wel B12 moeten slikken me ook niet zo raar.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Dan kunnen veganistische moeders toch geadviseerd worden om B12 te slikken ipv ze uit te sluiten.

medjool

Bericht door medjool »

verantwoorde vegan moeder slikken sowieso B12 - en aan de hand van een bloedtest (die volgens mij iedereen die moet doneren moet ondergaan) kan dat ook getest worden. Dus ik zie niet in waarom vegan moeders dan al op voorhand uitgesloten zouden moeten worden...

lena

Bericht door lena »

Ja, dat schrijf ik ook, dat dat beter zou zijn. Al is "geadviseerd worden om" wel veel te zwak naar mijn mening. Er zijn genoeg vegans die geen B12 slikken, ondanks adviezen. Het zou echt een verplichting moeten zijn, en er zou ook een hoeveelheid gegeven moeten worden (multivitamines bevatten vaak niet genoeg).

Je ziet het wel vaker bij dit soort dingen. Volgens mij mogen mannen die seks hebben met mannen in Nederland nog steeds geen bloed doneren, ook al hebben ze al 20 jaar een vaste partner en vrijen ze altijd met condooms. Dat vind ik ook heel raar.

Ik weet niet of bloed testen van de moeder genoeg is. Moeders kunnen nog genoeg B12 in hun systeem hebben (bijvoorbeeld als ze pas sinds kort vegan zijn, of als ze tot hun zwangerschap wel altijd B12 hebben geslikt maar in de zwangerschap puur wilden leven, zoiets) en dus geen tekort hebben, maar opgeslagen B12 komt niet in de moedermelk.

Hoe dan ook ben ik het er dus wel mee eens dat het onzin is dat veganisten categorisch geweigerd worden, maar het is ook weer niet volledig uit de lucht gegrepen denk ik.

Amethystina

femke schreef:Wat fijn Amethystina dat het zo goed met jullie zoontje gaat! En wat geef je nog vaak BV. Ik zit nu op 4 keer per dag. Verder krijgt Famke fruithapje, groenten (in stukken of een hapje) en een boterham. Wat eet jullie zoontje naast de BV?
Vind je het vaak? Ik voed hem meestal 's morgens, 's middags en 's avonds. En dan 's nachts meestal nog 1 keer. Af en toe overdag een keer extra of 's nachts ook wel eens. Ik vind het toch redelijk regelmatig geworden nu. Ik ken genoeg mensen met al oudere kindjes die 's nachts nog vaker voeden en overdag eigenlijk constant.
Maar dat zou ik niet volhouden denk ik :wink:

Meestal is ons schema zo:

6u30: BV en opstaan
8u: pap (biobim babymuesli of havermout)
10u-11u30: slapen
11u30: fruit (halve banaan bijv)
13u: brood (hij eet meestal maar een halve boterham, met sojaboter en notenpasta, appelstroop of jam zonder suiker) en diksap
13u30: BV
15u-16u: slapen
16u: rijstewafel en diksap
17u30: warme maaltijd (meestal met stukjes die hij kan pakken, hij eet vaak hetzelfde als wij maar dan zonder kruiden en zout enzo)
19u15: BV
19u30: slapen

En dan 's nachts nog 1 a 2 voedingen.

Qua vitamine D hoorde ik op de studiedag over zwangerschap en BV dat je het alleen aan zou maken als de zon redelijk hoog staat, en je schaduw dus niet langer is dan je lengte. Op superwarme dagen zoals de afgelopen dagen nemen we het niet, maar vandaag bijvoorbeeld weer wel.

Ik heb trouwens gisteren mijn bloed eens laten testen (op B12, vit D en ijzer), en kan straks of morgen bellen voor de uitslag. Ben benieuwd.

femke

Bericht door femke »

Jeetje! Pfoeh. En je werkt ook erbij he? Zwaar lijkt me dat.

Ons schema ziet er ongeveer zo uit:
9.00 BV
10.30 fruit
11.00 slapen
13.30 brood (zelfde als bij jullie, maar ze eet nog maar een halve ongeveer)
11.45 BV
16.30 groente (ook in stukken soms)
16.45 slapen
18.30 BV
20.00 slapen
23.00 BV
23.30 slapen
En dan slaapt ze de hele nacht door. Daar ben ik zooo blij om! Ik heb zelf echt veel slaap nodig en zou het geloof ik niet trekken als ik altijd 's nachts eruit zou moeten en 's ochtends vroeg...

Hoe waren de waardes van de bloedtest? Ik heb vorige week mijn bloed laten testen en zit precies gemiddeld met mijn ijzer en B12. Vitamine D is bij mij nog nooit getest. Wist niet dat dat kon eigenlijk...

Ik vraag me eigenlijk af hoe dat gaat met het geven van BV als je zwanger bent en een tweede kindje krijgt.
Hoe lang wil jij BV geven, of weet je dat nog niet?
Ik wil het voorlopig nog blijven doen, zo lang mogelijk denk ik nu. Maar ik kijk wel hoe het gaat. Soms houdt het gewoon ook een keer op.

medjool

Bericht door medjool »

Jeetje! Pfoeh. En je werkt ook erbij he? Zwaar lijkt me dat.
lijkt me eerlijk gezegd wel doenbaar hoor....
mijn zoon heeft dus 17 maand BV gekregen (nu is het dus helaas 'op' sinds halfweg de zwangerschap), en pas vanaf een maand of 15 begon hij af en toe door te slapen. Ondertussen krijgen we hem weer in slaap zonder BV, maar tot die tijd gaf ik ook nog 1-2-3 nachtvoedingen, + 1 of 2 voedingen 's morgens, en 2 ' s avonds, en overdag in het weekend ook nog 2x voor de dutjes. Ik heb tot 13 maanden gekolfd op het werk (in het begin 4x, dan 3x, vanaf 9 maand 2x en vanaf 1 jaar 1x).
BV geven overdag vind ik geen inspanning na zo'n lange tijd, want dat gaat dan heel snel, en 's nachts, wel ja, als je het gewoon bent om 1x per nacht je bed voor 5-10 minuutjes uit te komen, dan is dat routine. Dat went. Ik was daar eerljk gezegd niet moe van. Wat niet wil zeggen dat ik het nu niet leuk vind als ik 's nachts kan blijven liggen :-).

Het zal wel weer wennen worden met nr. 2, opnieuw zo'n klein hummeltje dat vaak & lang drinkt in het begin (mijn zoon dronk in het begin wel een uur lang... kon ik telkens een DVD-episode bekijken op TV ondertussen ;-) ).
Ben denk ik ook wel van plan om extra te gaan kolven voor grote broer, wanneer er weer volop melk is. Kolven is wel mijn hobby niet (allesbehalve), maar ik vind het wel de moeite waard. Maar eerst zien en afwachten. Bij nr. 2 wil ik toch wel liefst minimum de 2 jaar halen, idealiter 3.

femke

Bericht door femke »

Ja... het is zoals het is en je went aan hoe het gaat. Ik denk dat het ritme ook zo wordt, zoals het bij je (gezin) past. Ik heb nog een late voeding, om 23.00, die hebben jullie niet.
Hoeveel kolf je? Bij mij komt er meestal zo tussen de 160 en 200 ml uit. Ik probeer altijd te kolven totdat er niks meer komt. Hoe lang ben jij ermee bezig? Bij mij duurt het een half uur, ik heb een enkele kolf. En tot wanneer is je werkgever eigenlijk verplicht om je tijd te geven ervoor?
In het begin duurde het voeden bij mij ook heel lang. Een uur minimaal! En wij keken ook altijd een series ondertussen. Dat was best gezellig. Met z'n drietjes in bed ('s avonds en 's nachts voedde ik liggend) en dan de laptop erbij...
Als je tot 3 jaar BV geeft. Is dat dan uiteindelijk alleen nog 's avonds en 's ochtends?

medjool

Bericht door medjool »

Ik kolfde bijlange zoveel niet (dubbelzijdig, 15-20 min.). Meestal tussen 80-120 ml, en bij 3x kolven op een dag maximaal 320-340 ml. Heb hard moeten werken voor mijn productie, maar tegelijkertijd zijn dat ook wel normale 'opbrengsten'. 160-200 is een luxe.... (dat moet makkelijk zijn).

De wettelijke regelgeving ivm kolven zal op 't internet wel te vinden zijn. In België is dat max. tot 7 maand na de bevalling, veel te kort. In Ndl. tot 9 maand. Maar ik heb mijn eigen kantoor, en kan mijn werk zo indelen als ik wil, dus voor mij maakte dat allemaal niets uit, gelukkig. Kon ook handenvrij kolven en voortwerken ondertussen.

Over hoe het voeden bij mijn tweede zal verlopen kan ik vanzelfsprekend nog helemaal niks zeggen. Dat hangt van mijn toekomstige dochter af :-).

En mijn zoon is ondertussen helemaal verslingerd aan zijn sojamelk.

Amethystina

[quote="femke"]Jeetje! Pfoeh. En je werkt ook erbij he? Zwaar lijkt me dat.

Op dit moment ben ik bijna afgestudeerd, heel druk met mijn scriptie die over 3,5 week binnen moet zijn. Daarna verdediging voorbereiden en nog 8 weken stage doen in België. Dus werk nu nog niet maar ben wel héél druk. Vind het wel moeilijk om me te concentreren want ben gewoon vaak heel moe, zeker als ik 2 keer of meer heb gevoed 's nachts.

Die borstvoeding om 23:00, maak jij haar daarvoor wakker of wordt ze zelf wakker? Ik heb dat bij Roan ook een paar weken gedaan, maar het maakte geen verschil.
Ik heb ook een week lang een flesje kunstvoeding bijgegeven maar hij werd ook gewoon weer heel snel wakker, hij wordt dus niet wakker van de honger maar hij vindt het gewoon gezellig denk ik en het is ook een gewoonte geworden natuurlijk.
Ik heb ook heel veel slaap nodig maar ja, die krijg ik gewoon niet helaas.
Maar hij is nu 11 maanden en nu vind ik het qua nachtvoedingen wel genoeg geweest. Vannacht kreeg hij alleen kamillethee, van mijn man. Hij was natuurlijk heel boos, maar sliep daarna wel goed door tot 7u. Dat ging beter dan ik verwachtte! Dus hopelijk moeten we dat een paar keer doen en denkt ie dan: die thee hoef ik niet, en slaapt ie uit zichzelf door...

Ik heb nog geen tijd gehad om te bellen voor de uitslag van de bloedtest, bel morgen en laat het dan wel even weten. Ze moesten wel 7 buisje trekken, pff..

Ik kijk op zich erg op tegen de komende stages (onregelmatige uren, heel uitputtend sowieso) ivm de borstvoeding. Ik heb even gedacht om dan te stoppen, dan heeft hij een wel een jaar lang BV gehad. Ook omdat iedereen zegt dat als je stopt, je ineens weer veel meer energie hebt en dat kan ik goed gebruiken.
Maar ik wil toch eigenlijk echt niet stoppen. Eigenlijk zou ik heel graag BV geven totdat hij zelf aangeeft dat hij niet meer wil. Dus dat kan nog wel een tijdje duren, of natuurlijk als het zou stoppen als ik weer zwanger zou zijn (maar dat hoeft niet).

Ik ken een aantal mensen die zwanger waren en nog borstvoeding gaven en dat ging heel goed, met het grote voordeel dat de melk niet op gang hoeft te komen na de geboorte maar er direct in overvloed is.

Dus ik denk dat ik nog wel even door ga, al maakt mijn opleiding het me wel moeilijk want stage doen en BV geven mag niet tegelijk, dus moet het stiekem doen en kan niet kolven tijdens stage :?

Plaats reactie