Nog andere zwangeren hier?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
femke
Leefwijze: veganist

Re: Nog andere zwangeren hier?

Bericht door femke »

Wat hebben jullie met vitamine K en D gedaan? Dat wordt standaard aanbevolen vanaf de 8ste dag ofzo bij borstvoeding.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik heb het wel gegeven, maar ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina »

Ik ook

lena

Bericht door lena »

Ik heb wel vitamine K gegeven. Ik denk nu dat als je heel veel groene groentes eet (toch wel minstens iedere dag zo'n 200 gram GROENE bladgroenten) het niet nodig is. Baby's hebben zo'n lage vitamine K voorraad omdat wij niet zo gezond eten. Maar ik zou daar alleen op vertrouwen als ik al voor de zwangerschap zo supergezond at.

Vitamine D gaf ik in eerste instantie niet. Ik had ook een antroposofisch consultatiebureau dat zei dat dat nergens voor nodig was als we voldoende buitenkwamen. Dat kwamen we wel, maar het blijkt dat hun info nergens op gebaseerd was: in de winter maken wij in Nederland niet voldoende vitamine D aan, ook niet als we wel heel veel buitenkomen (let op als je hier dingen over leest: veel informatie is gebaseerd op Amerikaanse bronnen, maar de meeste Amerikanen wonen op dezelfde hoogte als Spanje of lager - daar is dus veel meer zon). Ik ben dus later wel vitamine D gaan geven (ik was toen nog niet vegan en heb gewoon D3 druppels geven. Ik weet niet of er inmiddels goede D2 druppels zijn, maar anders zou ik nog steeds gewoon D3 geven, het is te belangrijk, en het kleine beetje wolvet dat nodig is voor D3 productie vind ik dan vergelijkbaar met dingen als medicijnen die helaas nog op dieren getest zijn of waar zelfs lactose in zit en producten waar dierlijke lijm in kan zitten - we leven nou eenmaal nog niet in een perfecte wereld). Vitamine D is heel belangrijk, niet alleen voor preventie van rachitis (de reden dat jonge kinderen het krijgen) maar ook voor allerlei andere ziektes.

Vitamine D heeft overigens wel wat minder haast. Vitamine K moet je snel geven, van vitamine D heeft je kind normaal gesproken nog wel wat voorraad de eerste maanden (tenzij je zelf een tekort had). Er zijn ook aanwijzingen dat het een optie is om zelf heel veel te slikken zodat er voldoende in je borstvoeding komt. Zie http://www.kellymom.com/nutrition/vitam ... tml#mother" target="_blank" target="_blank

Amethystina

@Lena: Aangezien je er zoveel van weet... Weet je misschien ook of de kwaliteit van de vitamine D druppels van merk tot merk kan verschillen? Ik heb ze steeds van de apotheek gekocht, van Davitamon, maar nu zag ik dat de Hema ze bijvoorbeeld ook heeft. En dat 4 druppels van het Hema flesje evenveel D bevatten als 10 druppels Davitamon. Heb jij een idee of het allemaal hetzelfde is?

lena

Bericht door lena »

Ik weet er niet veel van hoor! Ik heb me er alleen destijds wat in verdiept, maar verder geen speciale kennis op dit gebied.
Ik ken die hema druppels niet. Ik zou er zelf wel op vertrouwen, ik vind het het belangrijkst dat het in olie is opgelost (olie zorgt voor een betere opname en de watergedragen druppels hebben meer toevoegingen - hoe minder ingredienten hoe beter vind ik, als het om baby's en kleine kinderen gaat). Dat je daar minder druppels van nodig hebt lijkt me een voordeel (en dat kan heel goed, er zijn ook merken waar 1 druppel 50mcg oplevert - vitamine d is niet zo groot, het allergrootste deel van zo'n flesje is gewoon olie of water).

Als je toch kunt kiezen is het misschien de moeite waard om uit te zoeken wat de bron is van de vitamine D. Het wordt meestal gewonnen uit wolvet, maar het zou ook uit visolie gewonnen kunnen worden.

Amethystina

Nou je weet er best veel van hoor :lol: Ik zal dan eens in de winkel gaan kijken wat er op het flesje staat, dan weet ik waar de olie uit gewonnen is. En ik heb nu wateroplosbare vit D, wat Roan volgens mij wel fijn vindt want toen hij nog vit K kreeg vond hij die olie niet echt lekker.. Maar aangezien vit D vetoplosbaar is, is het wel logisch dat die wel de beste is, dus zou ik toch beter die nemen.. Ook smaakt de vitamine van Davitamon naar anijs, wat hij ook heel lekker vindt, ik vraag me af hoe dat bij die uit de Hema zal zijn maar ik ga op onderzoek uit :wink:

lena

Bericht door lena »

Wateroplosbaar maakt op zich niets uit (ik neem zelf ook gewoon pilletjes, daar zit ook geen vet bij), je kunt het dan wel het beste met wat anders geven waar wat vet in zit. Als je het na het eten/een koekje ofzo geeft dan heeft dat hetzelfde effect.

Amethystina

Heb toch maar die van de Hema gekocht. Die is zo ongeveer hetzelfde, alleen staat er bij de ingrediënten eerst suiker en dan pas water (bij Davitamon is dat andersom). Maar je hoeft er ook maar 4 druppeltjes van te geven ipv 10 dus dan maakt dat niet uit :wink:

Marla

Bericht door Marla »

Ik ben momenteel de enige zwangere hier heh? Wel jammer, het leek me wel leuk om ervaringen uit te wisselen!

Tot nu toe gaat het allemaal prima, amper last gehad van kwaaltjes, het enige is dat ik echt continu enorme trek heb, ik blijf maar eten! Ik probeer het wel allemaal gezond te houden maar toch ben ik al 3 kilo aangekomen.
Ik heb best wel geluk gehad met mijn huisarts en verloskundige. Beiden vonden het geen probleem dat ik veganist ben. Toen ik net wist dat ik zwanger was ben ik meteen naar de huisarts gegaan voor een bloedonderzoek, en in eerste instantie vond ze dat niet nodig omdat mijn bloed verderop in de zwangerschap toch wel getest zou worden. Gelukkig ging ze na enig aandringen akkoord en toen bleek ook dat ik een tekort had aan Vitamine D. Ik slik daar dus ook een extra supplement van nu.
De verloskundige vroeg alleen maar of ik wel een multi nam, verder vond ze het prima. Wel grappig, ze wilde gaan oplezen wat ik allemaal beter niet kon eten tijdens de zwangerschap maar het werd een "ehm...tja, dat eet je allemaal toch niet!" :mrgreen:
Wat supplementen betreft: ik neem nu elke dag een speciale multi (van Rainbow light, besteld in de VS), vitamine D, vitamine B12 van de Hema (met foliumzuur) en een Omega 3. Verder neem ik 2 keer per week nog een B12 van Jarrows, gewoon voor de zekerheid. Best veel en die multivitamine is enorm, dus die is wel lastig in te nemen maar ja, ik wil ook geen tekorten oplopen nu.
Ik twijfel alleen nog over calcium, maar ik heb echt geen zin in nog een pil erbij.

Amethystina

Gefeliciteerd met je zwangerschap!!! :D
Hoe ver ben je?
Zelf wisselde ik telkens af met pillen, de ene dag een multi, de volgende dag een C, de dag erna weer een B12, ... Had het idee dat ik zo voldoende binnenkreeg maar toch ook geen overschot van één bepaalde vitamine. Maar luister gewoon naar je gevoel!
(alhoewel mijn gevoel me zei dat ik maar dóór moest blijven eten en ik aan het eind van de zwangerschap 30 kilo zwaarder was, oeps :shock:)

Marla

Bericht door Marla »

Dank je! Ik wist niet dat je hier nog wel eens was :)

Ik ben nu 14 weken en een paar dagen. In oktober uitgerekend dus!

Ik moet zeggen dat ik die multi ook wel eens oversla. Ik ben totaal niet misselijk geweest maar heb wel een wat snellere kokhalsreflex (sorry beetje goor) dus die multi is soms echt een gevecht. Ook de omega heb ik een tijdje laten staan omdat daar een wat vissig smaakje aan zit en dat vond ik echt goor. Ik begreep sowieso dat dat vooral in de laatste maanden belangrijk is, omdat dan de hersenen van het kindje zich gaan ontwikkelen.

Enne, 30 kilo aankomen dat zie ik ook nog wel gebeuren als het in dit tempo verder gaat. Hoe gaat het nu, is het meeste er weer af?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Marla schreef:Ik ben momenteel de enige zwangere hier heh?
Happyanita is ook zwanger, vertelde ze in een ander topic, maar ze is geloof ik niet veel op het forum momenteel.

Amethystina

Ik was gisteren toevallig op een studiedag over zwangerschap & voedingssupplementen en er werd wel weer heel erg ingehamerd op het nemen van een multi (2 per dag), en daarnaast buiten de zomer nog extra D.

Het was wel heel interessant maar ze zeggen natuurlijk nooit iets over of het ook schadelijk kan zijn om elke dag zo'n overschot vitamines te nemen en of je er eventueel afhankelijk van kan worden omdat je het gewend raakt..

Wel ging het erover dat het belangrijk is om veel verschillende vitamines tegelijk te nemen in een multi omdat deze dan een versterkende werking hebben, en zo is het in gezonde voeding natuurlijk ook. Het is eigenlijk heel raar en onnatuurlijk om maar 1 stof of vitamine ergens uit te halen en dat apart te nemen. Daar hadden ze wel een punt vond ik.

Ook gaven ze aan dat vooral de laatste 3 maanden van de zwangerschap en tijdens de gehele borstvoedingsperiode het DHA gehalte van de moeder meestal veel te laag is. Dan krijgt de baby te weinig maar de moeder zelf ook. Uit lijnzaad wordt dit bijna niet opgenomen, hiervoor moet je echt een visolie of vegetarische omega-3 op basis van algen slikken.

Ik geef zelf ook nog borstvoeding dus ik ga denk ik toch maar weer een multi slikken, moet nog even kijken welke want wil het liefst een vegetarische Prenatale multi (die zijn ook geschikt bij BV) met veel B12 en DHA en D. Maar weet niet of dat bestaat. Anders neem ik een gewone (niet prenatale) vegetarische multi.

Spannend 14 weken! Vond ik zelf een lastige periode, want je hebt niet heel veel symptomen meer, de misselijkheid is over (was bij mij toch tenminste zo) maar het is ook nog te vroeg om je kindje te voelen bewegen. Ik was de hele tijd bezorgd of ik nog wel zwanger was... ;)

Maar over een paar weken voel je schopjes en dat weet je steeds dat alles OK is :D

Verder gaat alles heel goed hier, van de 30 kilo is 26 kilo er gemakkelijk af gegaan (zonder moeite, gewoon langzaam door de BV) en die laatste 4 zullen er ook nog wel afgaan. Ben nog niet van plan met borstvoeding te stoppen binnenkort in ieder geval.
Maar de volgende keer laat ik me niet meer zo gaan met eten hoor, het was wel een beetje belachelijk want ik at echt reuzenporties omdat ik in het begin bijna niets aankwam. Maar toen ging het ineens heel snel!
Maar 3 kilo aangekomen met 14 weken is helemaal perfect hoor!

Marla

Bericht door Marla »

Amethystina schreef: Spannend 14 weken! Vond ik zelf een lastige periode, want je hebt niet heel veel symptomen meer, de misselijkheid is over (was bij mij toch tenminste zo) maar het is ook nog te vroeg om je kindje te voelen bewegen. Ik was de hele tijd bezorgd of ik nog wel zwanger was... ;)

Maar over een paar weken voel je schopjes en dat weet je steeds dat alles OK is :D
Dat heb ik eigenlijk al de hele zwangerschap (bezorgd zijn of ik nog wel zwanger ben) omdat ik eigenlijk amper last heb gehad van kwaaltjes. Ik heb eigenlijk gewoon heel erg geluk gehad dus, maar op de een of andere manier had ik het idee dat misselijkheid er echt bij hoorde en dat het bij mij dus niet goed zat omdat ik niet misselijk was. Het hielp ook niet echt mee dat ik vorig jaar een vroege miskraam heb gehad, dus ik was nog extra ongerust. We waren dus echt heel erg opgelucht toen we de eerste echo zagen en het hartje konden horen! Na de 12 weken echo is mijn ongerustheid gelukkig wel een stuk minder geworden maar ik vind het wel lang duren tot de volgende controle (met 17 weken naar de VK en dan gaat ze ook naar het hartje luisteren). Ik snap nu wel waarom mensen zo'n doppler kopen, niet dat ik het zelf ga doen.

Hoe gaat het verder met je zoontje? Geef je nog alleen borstvoeding of ook al iets anders (ik weet even niet hoe oud hij nu is?) Ik hoop dat alles goed gaat bij mij wat betreft borstvoeding, maar ik wil in ieder geval alles proberen om het goed te laten lopen, zeker aangezien er geen goed veganistisch alternatief is (en omdat het sowieso gewoon gezonder is natuurlijk!).

Amethystina

Kwaaltjes hoeven natuurlijk absoluut niet (ik had de misselijkheid gerust willen overslaan ;) ) maar die geven natuurlijk wel aan dat er iets aan de hand is. Het idee dat er een minimensje in je groeit is gewoon zo bizar en ongelooflijk, totdat je 'bewijs' hebt!
Een Doppler kopen zou ik echt afraden, dat geeft veel meer straling dan een CTG of echo toestel en kan af en toe geen kwaad, maar zou je zeker niet dagelijks moeten gebruiken. Ook is het hartje vaak even niet goed te horen (door volle blaas, springerig kindje, ...) en dan schiet je direct in de stress en je kindje daarmee ook.

Helaas, er zit niet veel anders op dan afwachten, maar dat is ook iets dat echt bij zwangerschap hoort natuurlijk.

Met mijn zoontje gaat het heel goed, hij is inmiddels 10,5 maand en kan nu supersnel kruipen en stapjes doen langs de rand van de tafel. Hij is altijd heel vrolijk en een ontzettende knuffelkont. Hij wordt nog wel elke nacht wakker voor een voeding, we willen niet al te lang wachten om een broertje of zusje te maken maar dan moet hij wel eerst doorslapen, want zwanger zijn en borstvoeding geven en 's nachts opstaan en werken trek ik denk ik niet.

Hij eet inmiddels dus zo'n beetje met de pot mee en dat gaat heel goed, hij lust alles, al let ik er wel op dat hij zo goed als geen zout, suiker, witte bloem, scherpe kruiden enzo binnenkrijgt.
Verder drinkt hij nog zo'n 4 a 5 keer per 24 uur bij me (beetje wisselend, geef nog steeds BV op verzoek).

Ik denk trouwens niet dat borstvoeding 'gezonder' is, ik zie het zo: Borstvoeding is normaal, en kunstvoeding is schadelijk (en zou daarom alleen gegeven moeten worden in noodsituaties, maar dan nog zijn er moedermelkdonoren). Kunstvoeding geeft namelijk een hoger risico op allergie, diabetes, enz.
Dus niet: Ik ben een streber want ik wil alleen het beste van het beste voor mijn kind, maar: Ik doe iets heel normaals en natuurlijks. In feite hetzelfde, maar toch een ander uitgangspunt.

Je kan trouwens eens kijken op http://www.dragen-en-voeden.nl , forum over natuurlijk ouderschap en borstvoeding. Heb er veel aan gehad en veel van geleerd, veel meer dan ik tijdens mijn opleiding (verloskunde) over borstvoeding leerde!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik las laatst dat je geen melk mag doneren bij de moedermelkbank als je veganist bent. :?
Zie hier: http://www.vumc.nl/afdelingen-themas/39 ... vragen.pdf

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Ik neem aan dat als je niet aangeeft dat je vegan bent, kunnen ze ook niks bewijzen en horen ze jouw melk te accepteren.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik ben benieuwd naar de reden.
Veganisme staat in het rijtje van oa crashdiëten. Ja, dan is de melk niet gezond omdat er schadelijke afvalstoffen in de melk kunnen zitten.
Maar verder lijkt me melk van een vegan moeder eerder gezonder dan die van omnivore moeders.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Vanuit de NVV gaan we ze benaderen.

Plaats reactie