Nog andere zwangeren hier?

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
femke
Leefwijze: veganist

Re: Nog andere zwangeren hier?

Bericht door femke »

Maar... waarschijnlijk denk jij (Jasmijn) bij het bevallen aan het gedeelte vanaf de persweeen. Dat is het 'echte' bevallen en duurt meestal niet langer dan 1,5 uur.
Als je aan het bevallen bent schijn je ook zo in een roes te zijn (hormonen) dat je niet echt meer een tijdsbesef hebt. Volgens mij heb je dan sowieso niet meer echt een 'besef'. Ik hoop het, want ik ben nogal een overbewust persoon, dus het zou fijn zijn als ik bepaalde dingen straks iets minder of niet besef. (hoe ik erbij lig/zit/hang bijvoorbeeld :) )

Truus

Bericht door Truus »

femke schreef:Als je aan het bevallen bent schijn je ook zo in een roes te zijn (hormonen) dat je niet echt meer een tijdsbesef hebt.
Bij mij hing meestal een klok.

Amethystina
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Amethystina »

Ik heb maar een half uur hoeven te persen als dat je gerust stelt Jasmijn ;)
En inderdaad, je weet dan totaal niet meer hoe lang je al bezig bent en hoe je erbij ligt boeit je al helemaal niks! Je voelt alleen maar je buik, daar is al je aandacht, waardoor je niet meer helder kan nadenken. Zelf had ik trouwens niet het gevoel dat ik in een roes was, maar naast de pijn kon ik er gewoon niks meer bij hebben. Op zich wel heel fijn om dat eeuwige nadenken even uit te schakelen vond ik :D

Truus

Bericht door Truus »

Amethystina schreef:Op zich wel heel fijn om dat eeuwige nadenken even uit te schakelen
Ik denk liever na. :cry:

femke

Bericht door femke »

Amethystina schreef:Op zich wel heel fijn om dat eeuwige nadenken even uit te schakelen vond ik :D
Haha, ja dat is een positieve kijk erop. Die ga ik onthouden voor straks!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Ik vond de ontsluitingsweeën wel te doen, al waren ze op het laatst natuurlijk wel zwaar. Ik vond het persen heel erg spannend en dan had ik zoiets van 'laat maar, ik geloof het nu wel'.
Dan is het heel fijn als de mensen om je heen je aanmoedigen.
Na de bevalling vond ik het dan ook wel mooi geweest en wilde ik alleen nog met de baby op mijn arm liggen, maar dan moet de placenta nog komen. Gaat bij iedereen weer anders, maar bij mij was dat nog een landurig gepers met een hoop gedruk op mijn buik.

Daarna lekker uitrusten en genieten van de kleine. Als ik nu een baby zou krijgen zou ik liefst een kraamfeest geven. Op de eerste dagen na de bevalling alleen maar mensen die heel veel voor je betekenen en verder lekker bijkomen en wennen.

Succes met de bevalling.
(gek dat ik zelf nooit meer een babietje krijg, ik verheug me nu dus maar op kleinkinderen :grin: )

femke

Bericht door femke »

Ik hoop dat het niet te lang meer gaat duren. Hoe langer het duurt hoe meer ik er tegenop ga zien. Tot voor kort was ik er nog niet zo mee bezig, omdat het nog helemaal niet voelde alsof er wat zou gaan gebeuren. Nu eigenlijk ook niet, maar toch komt het dichterbij, dus hoe dan ook duurt het niet heel lang meer.
Wat betreft 'geregel' is het wel fijn dat ik nog niet bevallen ben. We zijn nog maar net klaar met alle voorbereidingen! (nog net niet eigenlijk)

Wel leuk om hier op het forum wat uit te wisselen over zwangerschap en bevallen. Ik deed zwangerschapsyoga en daar kon ik nog wat heen en weer kletsen over dit onderwerp, maar die is (ivm de vakantie) al weer een tijdje afgelopen.

femke

Bericht door femke »

Annikka-Ayla schreef:(gek dat ik zelf nooit meer een babietje krijg, ik verheug me nu dus maar op kleinkinderen :grin: )
Hoe oud zijn je kinderen dan? Zit de kans op kleinkinderen er (al binnenkort) in?
Kleinkinderen lijkt me ook leuk, heel anders weer. Minder verantwoordelijkheid, wel de gezelligheid... en ze gaan ook weer eens naar huis en je mag ze lekker verwennen... :wink:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

femke schreef:Maar... waarschijnlijk denk jij (Jasmijn) bij het bevallen aan het gedeelte vanaf de persweeen. Dat is het 'echte' bevallen en duurt meestal niet langer dan 1,5 uur.
Oh oke, gelukkig!
Wat gebeurt er die periode ervoor dan? En wat zijn ontsluitingsweeën?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Mooie avatar heb je trouwens Femke :)

Amethystina

Als je op tv in een film een bevalling ziet begint dat altijd met het breken van de vliezen, dan een stuk of drie weeën en dan wordt er al geperst ;) En een placenta hoeft ook nooit te komen haha..
In het echt heb je een baarmoederhals die dicht zit (een soort kleine donut te voelen bovenin je vagina), en die dmv ontsluitingsweeën gaat ontsluiten. Dat betekent dat die steeds meer open gaat staan, de cirkel wordt steeds groter, totdat je spreekt van 10 cm opening en de baarmoederhals helemaal niet meer te voelen is. Dat is dan volledige ontsluiting.
Het hoofdje van de baby heeft ook een doorsnede van ongeveer 10 cm dus dat komt mooi uit :wink:
En dan kan je gaan persen. De eerste keer moet het weefsel worden 'opgerekt' waardoor het vaak wel een uur duurt, de tweede keer dat je bevalt kan je er met 1 perswee al vanaf zijn.

Probeer er niet teveel tegenop te zien Femke, het heeft natuurlijk sowieso geen zin maar is waarschijnlijk ook helemaal niet nodig. Het is wel even een klus, maar ik kan eerlijk zeggen dat ik alweer heel erg uitkijk naar een volgende zwangerschap en ook bevalling. Het is toch heel speciaal om mee te maken, ook om zoiets samen met je partner te doen maakt je band echt hechter.

En dat nog niet klaar zijn ken ik, hier moest er nog een badkamer verbouwd worden die 2 dagen voordat ik beviel af was :D

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Bedankt voor de uitleg Amethystina!

En heel erg succes met de bevalling straks, Femke!

Amethystina

Oh ja en die ontsluitingsweeën voelen als menstruatiekrampen maar dan erger, en het persen valt veel vrouwen vaak heel erg mee. Die ontsluitingsweeën duren gewoon zo lang en in die tijd kan je alleen maar wachten, terwijl als je kan persen je zelf actief kan meedoen. Zelf heb ik trouwens bijna niet gevoeld dat de baby er echt uit kwam, was heel verbaasd toen ik ineens een huiltje hoorde :)

femke

Bericht door femke »

Amethystina... waar komt jouw 'naam' vandaan?
Jasmijn schreef:Mooie avatar heb je trouwens Femke :)

Lief he?! Gewoon 'aap' ingetypt bij Google afbeeldingen... :D

Annikka-Ayla

[Hoe oud zijn je kinderen dan? Zit de kans op kleinkinderen er (al binnenkort) in?
Kleinkinderen lijkt me ook leuk, heel anders weer. Minder verantwoordelijkheid, wel de gezelligheid... en ze gaan ook weer eens naar huis en je mag ze lekker verwennen... :wink:[/quote]

Mijn zoons zijn 21 en 19. Dus zal nog wel even duren denk ik. Oudste zoon verheugt zich er al wel op. Ziet het helemaal zitten met huisje, boompje, kindje. Wil dan ook niet voltijds werken om zoveel mogelijk voor de kinderen te kunnen zorgen.
Jongste zoon wil ook kinderen, maar voorlopig nog lang niet.
We zien wel ;)

Toen ik voor de eerste keer zwanger was heb ik heel veel gelezen (zien was toen nog minder toegankelijk) over hoe een bevalling gaat. Ik dacht goed voorbereid te zijn. Het liep allemaal heel anders. Ik zou thuis bevallen en het werd een ingeleide bevalling omdat zoonlief na twee weken overtijd nog steeds geen aanstalten maakte. Bevalling liep verder ook helemaal anders dan ik gedacht had. Daar was ik wel even van in de war. Elke bevalling is gewoon anders en je doet je best en idd het is soms hard werken.
Over die bevallingsfilmpjes: daarin zie je vaak dat als het hoofdje geboren is, de rest erachteraan floept. Bij mij ging dat beide keren anders omdat zoons zulke brede schoudertjes hadden. De artsen moesten toen nog bijna harder werken dan om de babietjes er goed uit te krijgen.
Tis allemaal goed gekomen, maar over dit soort dingen lees/hoor je niet zoveel.
Na de bevalling zou je een oplossing kunnen maken van 4 druppels rescue remedie in een beker water (met deksel) om sneller te herstellen van de bevalling. Elk uur het water even doorroeren met een plastic lepeltje en een slokje nemen.
Ik ben bachbloesemtherapeut en misschien heb je wat aan deze tip.

Annikka-Ayla

Femke, je kunt de rescue remedie ook nu al nemen als je soms de kriebels krijgt van de as bevalling.

Amethystina

femke schreef:Amethystina... waar komt jouw 'naam' vandaan?
Van de passiflora amethystina (passiebloem) die ik kreeg van mijn man :lol: Is blijkbaar een toevoeging voor alles wat paars is in de natuur, ook die paarse steen ametist natuurlijk. Vond het gewoon een mooi woord..

femke

Bericht door femke »

Aha paars dus!

Gisteren was mijn uitgerekende datum. Het optellen is begonnen: dag 1

Happyanita
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Happyanita »

Wat leuk en vooral interessant om dit allemaal te lezen :D.

@Femke,
Als je aan het optellen bent kan het toch niet lang meer duren.
N hele goede bevalling gewenst he. Hoop dat allles goed verloopt.

groetjes, Anita

femke

Bericht door femke »

+3 dagen.
Had beloofd jullie op de hoogte te houden, dus bij deze:
Mijn vliezen zijn gebroken! Heb nog geen weeen... Afwachten maar.

Plaats reactie