Vegetarisme en kinderen??

Hier alles over veganisme tijdens een zwangerschap of zaken rondom het ouderschap en kinderen.

Moderator: Martine

Plaats reactie
Wen

Vegetarisme en kinderen??

Bericht door Wen »

Hoi,

Ik heb een vriendin die vegetariër is (niet veganist) en zij zou graag haar kinderen vegetarisch opvoeden. Maar de dokter waarschuwde hiertegen. Kunnen jullie hier wat adviezen posten om haar gerust te stellen. Kunnen jullie wat boeken aanraden? Waardoor kan ze vlees vervangen bij haar nu 7 maanden oude baby?
Kunnen jullie hier ook eens posten hoe het met jullie vegan kinderen gaat, dan kan ze dat ook eens lezen.
Hopelijk kunnen we haar met ons allen gerust stellen.

Groetjes,
Wendy

Sakura
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Vegetarisme en kinderen??

Bericht door Sakura »

vegetarisch vanaf de wieg is naar tschijnt een handig boek

Marla

Bericht door Marla »

Vanaf welke leeftijd is het eigenlijk gebruikelijk om je kind vlees te gaan voeren? Toch niet al bij 7 maanden lijkt me?

In Vive le Vegan van Dreena Burton staat een hoofdstuk over je kind veganistisch opvoeden, en inderdaad heb je het boek 'vegetarisch vanaf de wieg'.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik geloof vanaf een jaar pas, en dan heel erg kleine beetjes.

Marla

Bericht door Marla »

Mijn neef en zijn vriendin hadden een soort kalender in de keuken hangen waar op aangegeven stond wanneer ze welke voedingsmiddelen konden gaan geven. Volgens mij was het een beetje antroposofisch achtig (heb geen verstand van die dingen) en er stond in ieder geval het eerste jaar geen vlees op. Ik weet niet waar ze die vandaan hadden maar misschien is zoiets ook wel op internet te vinden.
Het lijkt me ook wel lastig, vooral als je ook nog eens een zeurende dokter hebt. Ik zou denk ik in de eerste plaats op zoek gaan naar iemand die er een beetje voor open staat.

jet
Moderator

Bericht door jet »

In 'becoming vegan' (Davis Melina) staat in hoofdstuk 11 ook een heel stuk over het voeden van kinderen (maar dan dus met name veganistisch).
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

marjan

Bericht door marjan »

Ik heb de info van onze Belgische zusterorganisatie altijd nog wel erg hoog staan en zij zeggen dit over babies en dit over kinderen.

Marla

Bericht door Marla »

marjan schreef:Ik heb de info van onze Belgische zusterorganisatie altijd nog wel erg hoog staan en zij zeggen dit over babies en dit over kinderen.
Hmm, in dat stuk over baby's staat "Soja-zuigelingenvoeding kan een goede keuze zijn voor veganistische baby's en voor kinderen die allergisch zijn aan koemelkeiwit of die lactose-intolerant zijn."

Ik had begrepen dat het juist heel onverstandig is om je kind in het eerste levensjaar (veel) soja te geven, omdat het risico bestaat dat ze dan allergisch worden. Lijkt me vervelend als je een kind vegan wilt opvoeden, een soja allergie....

jet
Moderator

Bericht door jet »

dit beweert het voedingscentrum (helpfull...... NOT, want volgens mij weet je dit al):
Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap

Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap is geen probleem. Zonder vlees en/of vis op het menu is het erg belangrijk erop te letten dat er wel voldoende B-vitamines en ijzer gegeten wordt. B-vitamines zitten vooral in volkorenproducten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Zet deze producten daarom regelmatig op het menu.

IJzer
Vlees levert veel ijzer. Als je geen vlees eet, is het belangrijk te zorgen voor ijzerrijke vleesvervangers. Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Gebruik daarom bij elke maaltijd iets van groente, fruit of vitamine C-rijk vruchtensap. Bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap bij het ontbijt, een schaaltje rauwkost bij de lunch en een portie groente bij het avondeten. Als er helemaal geen dierlijke producten zoals melk, kaas en eieren worden gegeten, is het aan te raden een diëtist te raadplegen. Een diëtist kan beoordelen of de voeding volwaardig is.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

vegalan

Bericht door vegalan »

Wat betreft (baby) kindervoeding is vegetarisme geen probleem! Er zijn voldoende voedingsmiddelen die gebruikt kunnen worden. Meestal word de moedermelk of imitatieproducten langzaam vervangen door fruit, groente en graanproducten (eventueel met de nodige aanvulling). Volgens mij zijn sommige producten van Olvarit vegetarisch? Mogelijk zelfs na te maken. Macaroni met kaas was bij mijn kinderen favoriet.
Veganisme is een ander verhaal en moeilijker wanneer moedermelk (of opvolgmelk) compleet is vervangen. Dan moeten er wel goed op de samenstelling worden gelet.

.

vegalan

Bericht door vegalan »

Over baby's en milieu gesproken! Wat doe je neem je weggooiluiers (pampers) of stof en was je ze uit?'

.

indra

Bericht door indra »

In een van de laatste milieudefensie magazines staat dat katoenen luiers toch nog altijd beter voor het milieu zijn dan wegwerpluiers, zeker wanneer je geen droger gebruikt.
Weet dat mijn zus met katoenen begonnen is bij haar eerste kind (financiele overweging vooral) maar daarna toch overgegaan is op wegwerp..

vegalan

Bericht door vegalan »

Komt me bekend voor! Het wassen van die vieze luiers is ook geen pretje en die hebben ze zo vol. :wink:

.

lena

Bericht door lena »

Het is heel moeilijk om de milieubelasting te berekenen van iets waarin zoveel variabelen zitten. Hetzelfde zie je met vegetarisme. Je kunt aantonen dat vegetarisme beter is voor het milieu, maar ook dat het slechter is (als je bijvoorbeeld drie keer per dag kant en klare vleesvervangers gebruikt). Met die luiers net zo. De consumentenbond heeft een paar jaar geleden een onderzoek gedaan waarin wegwerpluiers er net zo goed uit kwamen. Ze gaan er dan vanuit dat je de katoenen luiers maar voor een kind gebruikt (dat doet natuurlijk niemand, mensen gebruiken ze voor meer kinderen, en als ze zelf niet meer kinderen krijgen verkopen ze ze door), ze wassen op hele hoge temperaturen, en alleen luiers (zodat je er relatief veel nodig hebt). Ze rekenen veel water voor voorspoelen. Ze gaan ervanuit dat je geen biologisch katoenen luiers gebruikt. Goed dat Milieudefensie dat weer rechtzet.

Er is een Yahoo groep over katoenen luiers, voor de echt geinteresseerden :)

vegalan

Bericht door vegalan »

De milieuorganisaties geven de voorkeur aan katoenen luiers. Voor alle luiers geldt dat de kosten en het milieu aspect sterk afhankelijk is van de productie methode en het gebruik. Als je tweedehands katoenen voorgevormde meegroeiluiers met een eco keurmerk gebruikt, welke je niet te vaak wast, dan is dat goedkoper en milieuvriendelijker dan wegwerpluiers. Maar deze zijn wel arbeidsintensiever en geven niet altijd het gewenste resultaat. Er zijn daarom heel wat mensen die na het gebruik van katoenen luiers overstappen op wegwerp luiers.

.

lena

Bericht door lena »

Dat bedoel ik. Precies hetzelfde verhaal kun je ook opschrijven over vegetarisme in vergelijking met vlees eten.
De milieuorganisaties geven de voorkeur aan vegetarisme. Voor alle dieten geldt dat de kosten en het milieu aspect sterk afhankelijk is van het specifieke voedsel dat gebruikt wordt. Als je vooral bonen en granen eet dan is dat goedkoper en milieuvriendelijker dan vlees. Maar dit is wel arbeidsintensiever en een behoorlijk verschil met het standaard eetpatroon van mensen. Er zijn daarom heel wat mensen die na een periode van vegetarisme weer vlees gaan eten.

vegalan

Bericht door vegalan »

Meer dan 80% van alle landbouwproducten gaat naar de bio-industrie en wat daarbuiten voor de vleesetende mens wordt geproduceerd (zowel voor voedsel als kleding) dat komt ook de vegetariër of veganist ten goede.
Wat dat betreft is veganisme altijd milieuvriendelijker en goedkoper dan vegetarisme en daarbij valt de bio-industrie geheel weg. Het veganisme is persoonlijk gezien niet arbeidsintensiever dan vegetarisme of carnivorisme. Dus hier gaat die vlieger niet op!

Vegetariërs die vlees gaan eten zijn geen echte vegetariërs, want ze hebben geen sterke motieven.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Biologisch en veganistisch heeft een voordeel van 17x t.o.v. gemiddelde vleeseter.
Dus 17x minder impact op het milieu.

Van vegetarier weet ik niet meer exact. Volgens mij zat een vegetarier op 8x. Maar weet niet meer exact.
Was tenminste cijfers van duits onderzoek.

Vegetarisme heeft een aanzienlijke verbetering t.o.v. vleeseter. Maar als een vegetarier meer zuivel en eieren gaat nemen vanwege het vegetarier zijn kan dat weer teruglopen.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Nog even over de katoenen luiers. Toen mijn zoons (nu 19 en 17) klein waren heb ik vooral katoenen luiers gebruikt. Alleen voor 's nachts of als we weggingen gebruikte ik wegwerp.
Ik deed dit deels uit milieuoverwegingen maar voor een groot deel ook uit kostenoogpunt. Zeker toen de tweede kwam. Ik heb een tijdje twee kinderen tegelijk in de katoenen luiers gehad. De jongste had koemelkeiwitallergie en ik kon hem helaas niet zelf voeden. Hij kreeg toen geen sojamelk, maar pepti. Dat was voorverteerde koemelk. Ja, dat smaakt erg smerig, maar zoonlief had zo'n honger dat het voor hem niet uitmaakte. De oudste kreeg vanaf 1,5 jaar sojamelk aangezien er bij toen bij hem koemelkeiwitallergie werd gediagnosticeerd.
Een gedeelte van de luiers wordt nog steeds intensief gebruikt als poetsdoek. Die hydrofielluiers zijn ideaal als droogdoek bij het poetsen en ramen lappen.
De oogjesluiers ben ik helaas grotendeels kwijtgeraakt bij de verhuizing naar het huis waar we nu wonen. Anders had ik de rest van mijn leven dus voldoende van die poetsdoeken gehad :wink:
Maar grote kans dat ik ze dan wel had weggegeven aan een andere moeder die wel belang had bij katoenen luiers.

Wen

Bericht door Wen »

Hoi Vegalan, zijn jouw kinderen nu vegetariër of veganist? Heb je ze vegetarisch grootgebracht?

Plaats reactie