Stop fout vlees

Moderators: Morality, Martine

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Alex schreef:
Hoeveel mensen hebben nou echt al die beelden gezien. Denk ook niet heel veel. Veel onwetende mensen.
Ik heb mensen wel eens gevraagd of ze achter de schermen wilden kijken, maar dan word er gerageerd met de woorden: Ik wil die akelige beelden niet zien, ze durven het niet aan, ze zijn bang dat ze er iets van oplopen, trauma's mischien dus steken ze eigenlijk als het ware hun kop in het zand.

Maar er zit dan ook een verschil in de mensheid, de 1 is al overtuigd door het horen van verhalen en de ander gaat pas overstag als ie letterlijk ziet hoe er mee om word gegooid met dieren.
En je hebt mensen die om de drommel wel weten hoe het er aan toe gaat, maar zich gewoon in allerlei bochten wringen(redenen geven) om maar vlees te blijven eten.

Plus de mensen nog die een tekort hebben aan inlevingsvermogen, waardoor ze dus lak hebben aan de dieren, op zijn zachtst gezegd.
Starsurprise

Kirsten schreef:
Als ik de biologische veehouderij had willen steunen dan had ik wel diervriendelijke eitjes gegeten en goede melk gedronken.

Nee, het gaat hier om het principe hier, niet om wat je eet.
Als ik biologisch beter vind(niet per definitie goedkeur, zie bovenstaande tekst) dan wil het nog niet zeggen dat ik dan maar meteen weer kaas, melk of eieren ga kopen.
Of sterker nog : weer vlees ga eten :roll:
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Kirsten schreef:Als ik de biologische veehouderij had willen steunen dan had ik wel diervriendelijke eitjes gegeten en goede melk gedronken.
Het gaat er niet om of je de biologische veehouderij wilt steunen of niet, het gaat erom dat je het signaal afgeeft dat bio-industrie fout is en gewoon echt niet meer kan.
Starsurprise

Kiwi schreef: Het gaat er niet om of je de biologische veehouderij wilt steunen of niet, het gaat erom dat je het signaal afgeeft dat bio-industrie fout is en gewoon echt niet meer kan.
Juist (y)
Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx »

Kiwi schreef: Het gaat er niet om of je de biologische veehouderij wilt steunen of niet, het gaat erom dat je het signaal afgeeft dat bio-industrie fout is en gewoon echt niet meer kan.
De gevolgtrekking van deze campagne is een scheiding tussen fout vlees en goed vlees. Fout vlees zijnde de bioindustrie. Goed vlees wrsl. biologische veehouderij.
Dus als ik het onderteken, geef ik aan dat er ook een goede variant is.
Ik vind dat ik dan een vrijbrief voor veel mensen onderschrijf waarin ze kunnen zeggen dat vlees eten gerechtvaardigd is bij biologische veehouderij.

Vergelijking: stop fout bont! Zoiets absurds zou ik ook niet ondertekenen.

Was de campagne enkel tegen de bioindustrie (dus zonder label fout-goed met de daarbijhorende conclusies), dan had ik het natuurlijk wel gesteund.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home
Anna

Bericht door Anna »

misschien kun je ook de vergelijking maken 'fout vlees' en 'minderfout vlees'.
als mensen niet te overtuigen zijn op één punt, wil ik ze op zijn minst op een ander punt overtuigen.
als mensen niet vinden dat vlees eten verkeerd is, zie ik graag dat ze die dieren op zijn minst met zoveel mogelijk respect behandelen.
en hopelijk maken ze vervolgens een proces mee, waarin ze steeds meer gaan nadenken over waarom ze eigenlijk nog vlees eten.

maar goed, ik snap dat mensen niets met een vlees-campagne te maken willen hebben.
GRrrr

Bericht door GRrrr »

Natuurlijk telt dat, en ik zou ook blij zijn als de bio-industrie optieft.
Maar voor veel mensen is de kous dan af. De utopie is dan bereikt!
Vlees eten is dan helemaal okay, en je kan veel mensen dan ook niet meer overhalen tot het eten van geen vlees vanwege dierenwelzijnsproblematiek, want dat is toch helemaal goed en okay en dik in orde!
Ik snap wel wat je bedoelt, maar is het dan niet wrang dat je eigenlijk (als dierenactivist) zegt dat dieren maar zo slecht mogelijk behandeld moeten blijven worden, omdat we anders geen goede argumenten meer hebben om mensen te overtuigen vegetariër of veganist te worden?

Ook als de bio-industrie uit Nederland verdwenen zou zijn, zijn er volgens mij nog genoeg goede argumenten om tegen de biologische veehouderij te zijn: zelfbeschikkingsrecht van dieren, geen echte vrijheid, biggetjes en kalfjes die weggehaald worden bij hun moeder, veetransporten en last but not least: slachthuizen!
GRrrr

Bericht door GRrrr »

Hoeveel mensen hebben nou echt al die beelden gezien. Denk ook niet heel veel. Veel onwetende mensen.
Inderdaad zijn er veel onwetende mensen, maar die hebben daar dan wel bewust voor gekozen. Vandaag de dag met internet kan iedereen die dat WIL heel makkelijk vanuit zijn eigen huis alle informatie, foto's en filmpjes over de bio-industrie zien.

Onwetendheid is dus geen excuus!
Joop

Bericht door Joop »

GRrrr schreef:Ik snap wel wat je bedoelt, maar is het dan niet wrang dat je eigenlijk (als dierenactivist) zegt dat dieren maar zo slecht mogelijk behandeld moeten blijven worden, omdat we anders geen goede argumenten meer hebben om mensen te overtuigen vegetariër of veganist te worden?
Denk niet dat iemand tegen afschaffing van de bio-industrie is. De zwakte van de fout-vlees campagne is dat ze, alle niet-bio-industrie impliciet goedkeuren. Dus: Tuurlijk is het winst dat mensen tegen de bio-industrie vechten, maar ik wil niet dat ze daarbij goedkeuring geven aan alle andere veehouderij (en dat doen ze door in termen van goed- en fout te spreken).

Het is niet anders dan een leus: "stop foute religie" (alsof er goede en foute zijn).

Nogmaals, een campagne met goede bedoelingen maar een hele slechte uitvoering in mijn ogen.
Nel

Bericht door Nel »

Kirsten schreef:
De gevolgtrekking van deze campagne is een scheiding tussen fout vlees en goed vlees. Fout vlees zijnde de bioindustrie. Goed vlees wrsl. biologische veehouderij.
Dus als ik het onderteken, geef ik aan dat er ook een goede variant is.
Ik vind dat ik dan een vrijbrief voor veel mensen onderschrijf waarin ze kunnen zeggen dat vlees eten gerechtvaardigd is bij biologische veehouderij.

Vergelijking: stop fout bont! Zoiets absurds zou ik ook niet ondertekenen.

Was de campagne enkel tegen de bioindustrie (dus zonder label fout-goed met de daarbijhorende conclusies), dan had ik het natuurlijk wel gesteund.
Precies, men legitimeert dan "goed vlees"
En wat mag "goed vlees" dan inhouden? Wat is goed vlees?
vnv

Bericht door vnv »

Met de term: stop fout vlees zeg je niks over de aanwezigheid van goed vlees.
Ik heb de aktie gewoon getekend. Minder bioindustrie is beter, en als mensen er over gaan nadenken komen ze misschien ook wel tot de conclusie dat stop fout vlees gelijk staat aan stop vlees.

Ik zie het niet verkeerd om zo de actie te steunen, maar juist positief.
Zen

Bericht door Zen »

vnv schreef:Met de term: stop fout vlees zeg je niks over de aanwezigheid van goed vlees.
De toevoeging van het woordje 'fout' suggereert wel degelijk dat er ook nog 'ander' vlees zou zijn (anders kun je het wel weglaten namelijk). En kennelijk moet dat 'andere' vlees niet 'gestopt' worden. Dus deze actie impliceert wel degelijk dat er goed, verantwoord of althans 'beter' (minder fout) vlees bestaat.
Cut cold stone with a warm heart
Joop

Bericht door Joop »

Zen schreef:
De toevoeging van het woordje 'fout' suggereert wel degelijk dat er ook nog 'ander' vlees zou zijn (anders kun je het wel weglaten namelijk). En kennelijk moet dat 'andere' vlees niet 'gestopt' worden. Dus deze actie impliceert wel degelijk dat er goed, verantwoord of althans 'beter' (minder fout) vlees bestaat.
Dat is ook precies de reden waarom ik een probleem heb met hoe de actie is opgezet.

Stop fout racisme!
vnv

Bericht door vnv »

Wil jij zeggen dat het eten van zuiver plantaardig dan goed is?
er is niet zoiets als zuiver fout en goed.
Voor mij impliceert het dat er ERG fout is en minder fout. Dus?

Ook het eten van zuiver plantaardig zou je als fout kunnen bestempelen (fruitariers ook minder fout?). Waar leg jij dan de lijn? Met zo zwart wit denken stopt het een verbetering die naar een (in mijn ogen) betere wereld.
een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo »

Uit de Folia, weekblad van de Universiteit van Amsterdam:
Linda Vermaat (22), politicoloog en bezig
met een master communicatie, wil de
afschaffing van de bio-industrie op de
agenda van de Tweede Kamer krijgen.

‘Ik loop stage bij Jongeren Milieu Actief, de
jongerenorganisatie van Milieudefensie, en
daar zijn we nu de actie Stop Fout Vlees
begonnen. Het is een burgerinitiatief waarbij
40.000 handtekeningkaarten worden gestuurd
naar de Tweede Kamer. Die is dan verplicht om
over het onderwerp een debat te voeren.
Ik ben geen vegetariër. Ik ben tegen “fout
vlees”, waarvan de productie ten koste gaat
van het dierenwelzijn en enorme schade toebrengt
aan het milieu. Er wordt massaal veevoer
geïmporteerd op basis van soja, die wordt
verbouwd in het Amazonegebied. Een groot
gedeelte van dat gebied gaat eraan omdat er
steeds meer stukken grond nodig zijn voor de
verbouw van soja.
We hebben gekeken naar de standpunten van
de partijen op het terrein van dierenwelzijn. De
Partij voor de Dieren is wel een goede partij,
maar een one issue-partij. Je moet stemmen
op een partij die niet alleen goed is voor
dieren, maar ook een visie op de maatschappij
heeft. In de verkiezingsprogramma’s van VVD
en CDA wordt naar onze inschatting te weinig
gezegd over dierenwelzijn. PvdA en Groen-
Links zijn veel beter, evenals SP en Christen-
Unie. Maar dierenwelzijn is geen kwestie van
links of rechts, dat is gewoon een kwestie van
beschaving.’ (DW)
http://www.stopfoutvlees.nl
Zen

Bericht door Zen »

vnv schreef:Wil jij zeggen dat het eten van zuiver plantaardig dan goed is?
er is niet zoiets als zuiver fout en goed.
Voor mij impliceert het dat er ERG fout is en minder fout. Dus?
Nee, ik stel dat al het vlees in de schappen (afkomstig uit de bio-industrie of niet) fout is. Dat er gradaties zijn in de mate waarin iets 'fout' is (naar mijn mening) staat los van het feit dat ik het uiteindelijk allemaal fout vind. Minder fout is nog steeds fout.
vnv schreef: Ook het eten van zuiver plantaardig zou je als fout kunnen bestempelen (fruitariers ook minder fout?). Waar leg jij dan de lijn? Met zo zwart wit denken stopt het een verbetering die naar een (in mijn ogen) betere wereld.
Ik ben wel benieuwd naar iemands redenatie om zuiver plantaardig voedsel 'fout' te noemen (hoewel ik wel iets kan bedenken). Waar de grens ligt die bepaalt wat 'fout' is (en wat niet) zal per persoon verschillen en dat uit zich ook in de keuzes die iemand maakt, lijkt me. Het lijkt er ook op dat wij hierover van mening verschillen.
Cut cold stone with a warm heart
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

een of andere pipo schreef:..tekst..
Blijkbaar heeft ze niet echt gekeken waar de PvdD voor staat.
loesje

Bericht door loesje »

dus jullie eten en drinken en gebruiken helemaal niets dat afkomstig is van dieren?

hoe moet ik dat zien?
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

loesje schreef:dus jullie eten en drinken en gebruiken helemaal niets dat afkomstig is van dieren?

hoe moet ik dat zien?
Ik probeer dat wel ja. En dat lukt goed :)
loesje

Bericht door loesje »

quote: Met de term: stop fout vlees zeg je niks over de aanwezigheid van goed vlees.
Ik heb de aktie gewoon getekend. Minder bioindustrie is beter, en als mensen er over gaan nadenken komen ze misschien ook wel tot de conclusie dat stop fout vlees gelijk staat aan stop vlees.

Ik zie het niet verkeerd om zo de actie te steunen, maar juist positief.

inderdaad waar goed is hoeft niet persee fout te zijn of andersom het is maar net hoe jij het wilt zien.

ben jij ergens negatief over, dan zul je alle mogelijke punten aanhalen om dit de grond in te trappen... maar bekijk het eens zo;

goed vlees is het vlees dat aan een levend dier zit... en dier dat in de wij rondrent heeft goed vlees aan zijn lichaam namelijk omdat het niet is gelsacht....

fout vlees is het vlees dat van dieren wordt afgehaald, waarvoor ze worden vermoord...

nee zo bedoelen ze het niet...

ik denk dat bedoelt wordt.

de wijze waarop deze diere geslacht worden en de wijze waarop er met levende wezens word omgegaan is fout!!!!

stop de bio industrie is dus een stapje vooruit.

er word niet gezegd moedig de biologische industrie aan

nee er wordt gezegd. STOP FOUT VLEES!!!

STOP DE BIOINDUSTRIE!!!!

ik ben tegen slachten van dieren. dus tegen foute behandeling hiervan FOUT VLEES

ik ben tegen de bioindustrie dus heb ik getekend!
Plaats reactie