Sziget

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderator: Martine

Plaats reactie
Bloem
Leefwijze: veganist

Sziget

Bericht door Bloem »

Zijn er hier mensen die wel eens naar Sziget zijn geweest, in Boedapest? Zo ja, hoe zit het daar met vegan eten? Ik heb goede verhalen gehoord, maar hoor graag persoonlijke ervaringen!

Ben

Re: Sziget

Bericht door Ben »

Ananas

Bericht door Ananas »

Ik ben 3 keer op Sziget geweest, maar dat is wel al een paar jaar geleden - het kan best zijn dat er inmiddels andere eettentjes komen. Ik heb in elk geval prima kunnen eten maar was pas de 3e keer veganist, daarvoor vegetariër. Er waren bakkerij tentjes met gewone broodjes en natuurlijk patatkramen, dus je hoeft sowieso geen honger te lijden ;-) ook was er veel falafel en bij het hoofdpodium waren allerlei cuisines te vinden, bv een mexicaanse wrap. Er was ook een supermarkttentje met chips enzo, maar niet alle chips is vegan, tis wel handig als je een beetje Hongaars kunt begrijpen om de ingrediënten te lezen (hoewel er bijna altijd meerdere talen op de verpakking staan daar). En er was toen een bio-vega tent van een veganistisch restaurant. Dat zat richting de Ambient tent - maar het zou héél goed kunnen dat het eiland nu heel anders is ingericht. Anyway, deze tent was 100% plantaardig en had heerlijke maaltijden en volgens mijn vrienden ook super smoothies, ik kon altijd wel iemand verleiden om daarnaar mee te gaan.

Er is vaak wel minimaal 1 merk Duits bier op de tap te verkrijgen, dat vanwege het reinheitsgebot vegan is. Als je koffie drinkt moet je vragen om hosszú kávé, dat is daar zwarte koffie (eigenlijk espresso met heet water). De meeste hongaren drinken koffie met 'tej' - en dat is dus geen thee maar koemelk.

Bij de grote supermarkten (Match zit daar veel, maar ook Tesco) kun je sojamelk vinden en in Budapest zelf zitten een aantal vega restaurants en falafeltenten (de Hummus bar), die vind je wel op happycow.net, en er zitten ook best wat bio winkels met leuke vega producten.
Dit restaurant vond ik heel goed: http://www.napfenyesetterem.hu/ die heeft ook de bio tent op Sziget.
En bij de Margit Hid (Margaret Brug) zat een goed vega restaurant Éden, makkelijk bereikbaar ook vanaf Sziget met de hév trein, maar ik kan hem zo gauw niet terug vinden, wellicht failliet. Ik was ook graag te gast bij Vegetarium maar die is al lang failliet helaas.

Opvallend is dat in Hongarije vegetarisch vrij gauw ook veganistisch is, totaal in tegenstelling tot Nederland.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Wat een fijne informatie! Wij gaan van de zomer naar Budapest en alhoewel ik Budapest heel goed ken (ging er elk jaar heen in mijn jeugd), ben ik er nog nooit geweest sinds we vegetarisch en later veganistisch gingen eten.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik kwam nog een handige site tegen over Budapest:
http://budaveg.com/

Ze hebben een ebook gemaakt met veel informatie:
http://budaveg.com/wp-content/uploads/2 ... _in_bp.pdf

En hier vind je een Google Map met alle vegan/vegetarische restaurants erop aangegeven:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 7d10b&z=12

JesseL

Bericht door JesseL »

Ananas schreef: Er is vaak wel minimaal 1 merk Duits bier op de tap te verkrijgen, dat vanwege het reinheitsgebot vegan is.
Welk bier is dan niet vegan? Ik dacht dat al het bier vegan was?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Veel wel, maar bieren als guinness enzo niet.

JesseL

Bericht door JesseL »

En "Hollands" bier als Heineken, Amstel, Hertog Jan etc?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ja in NL lijkt het ook goed te zitten. Mss dat er nog hier en daar wat regionale bieren zijn ofzo vanuit traditie, maar zover mijn informatie zit het met die merken goed.

Bloem

Bericht door Bloem »

Ik was alweer vergeten dat ik dit topic had aangemaakt, maar bedankt voor alle informatie! Hier heb ik veel aan :)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Deze is echt geweldig: http://www.napfenyesetterem.hu/! We zijn er nu een paar keer geweest en gaan zeker nog een paar keer.
Heerlijke drie kazen pizza gegeten, gebakken kaas, gebakjes en andere lekkere dingen waarvan je niet zou denken dat het veganistisch mogelijk is.
Ze verkopen ook kazen van een merk die ik nog niet kende. Daar maken ze de gebakken kaas van en is echt heerlijk. Kost €2 voor 200 gram. Het is van Viotros/Viofast, een grieks merk. Is volgens mij helaas niet in NL te koop, wel in België en Duitsland. Dus we gaan even flink inslaan en mee naar huis nemen, want de houdbaarheid is nog een jaar.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Welk bier is dan niet vegan? Ik dacht dat al het bier vegan was?
Vrijwel alle Duitse bieren zijn vegan ivm het Deutsche Reinheitsgebot (er mag niet meer in zitten dan de voorgeschreven ingrediënten, en het moet ook 'netjes' geproduceerd worden, dus geen rotzooi in het productieproces).
Nederlandse pilsners zijn meestal ook okee. Engelse/Britse lagers (wat wij pils noemen) zijn vrijwel altijd okee (nog geen een tegen gekomen die niet okee was), bij Ale en andere soorten bier (bijvoorbeeld Stout, Porter etc) moet je oppassen want dan kan er wel eens isinglass in het proces gebruikt zijn. Zoals Alex al zei, Guinness heeft dat en is dus niet vegan. Omdat dat soort bedrijven wel vaker vragen hierover krijgen zijn ze best redelijk op de hoogte, dus vragen is altijd een optie.
Oostblok pils (met name Tsjechische en Poolse pilsners) heb ik ook nog niet een niet-vegan variant van gezien, maar daar ken ik er minder van.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Ananas

Bericht door Ananas »

En hoe was je Sziget Bloem?

Bloem

Bericht door Bloem »

Geweldig! Geloof het of niet, maar ze hadden een kraam die geheel vegan was! Ik was zo enthousiast dat ik daar 6 keer per dag eten haalde gemiddeld, haha. Ze hadden van alles, van pizzabroodjes, romige pasta met spinazie en cheezly (mijn favoriet), vegan kaassouflés, bosbessenbroodjes, van die dadel/notenballetjes met kokos, noem het maar op! Ook hadden ze wisselende gerechten naast de gewone kaart. Wel allemaal witte producten en véél was gefrituurd, maar ik was echt dolgelukkig met die kraam!

Plaats reactie