Polen

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderator: Martine

Plaats reactie
Marla
Leefwijze: veganist

Polen

Bericht door Marla » wo mar 24, 2010 9:14

Waarschijnlijk ga ik deze zomer op vakantie naar Polen. Ik ben er nog nooit geweest dus alle tips zijn welkom (niet alleen wat betreft eten maar ook wat betreft plekken die de moeite waard zijn). Is er hier iemand wel eens in Polen geweest?

Brent
Leefwijze: flexanist

Re: Polen

Bericht door Brent » wo mar 24, 2010 11:29

Supermarkten verkopen daar gedroogde soya in zakken [niet duur].
Ook vind je er wel broodsmeersels op soyabasis.
Verse lokale noten, vooral walnoten en hazelnoten, zijn er heel betaalbaar.
Je kunt die ook op markten kopen.

Ik ken alleen het gebied rond Jelenia Gora goed, dat is de grensstreek met Tsjechie.
Het is daar bergachtig en je kunt er in de bergen en langs snelstromende riviertjes prachtige wandelingen maken.
Vooral de wandelingen naar boven [de grens] vind ik erg mooi.

Beneden zijn bij boeren en particulieren wel goed betaalbare mini-campings, ik ken er zelfs een waar vegetarisch en veganistisch voor je gekookt wordt.
Die zijn lid van een vereniging waar allemaal van dat soort mini-campings bij aangesloten zijn.

Zen

Bericht door Zen » wo mar 24, 2010 13:07

In Polen is er een vegetarische keten die Green Way heet. Ze hebben eettentjes in verschillende delen van Polen. Grote en middelgrote steden vooral meen ik. Een collega die vegetarier is zei dat het echt een uitkomst was. Destijds heb ik toen de website (die ik nu zo snel niet meer kan vinden) bekeken en zo op het oog waren er best wel wat vegan opties. Op HappyCow staat het ook als vegan friendly bekend en ik zag ook wat positieve reviews van vegans here and there.

Ik kwam zojuist echter ook dit tegen:

http://zsp-iwa.blogspot.com/2010/02/gre ... o-way.html" target="_blank

Kennelijk zijn ze niet zo'n goede werkgever...
Cut cold stone with a warm heart

Marla

Bericht door Marla » wo mar 24, 2010 13:46

Ik had inderdaad via happy cow al iets gezien over die keten. Ik had de site wel gevonden maar alles staat er in het Pools, en helaas is mijn Pools niet echt mijn sterkste taal ;)
Wel gaar dat ze zo slecht zijn voor hun werknemers! Maar ik vraag me wel af hoe dat zit met die franchise ondernemingen. Dat ze er allemaal hetzelfde uitzien en hetzelfde menu hebben wil natuurlijk nog niks zeggen over de manier hoe ze hun werknemers behandelen. Ik zal het in de gaten houden, kijken of er meer nieuws komt...

Marla

Bericht door Marla » di jun 29, 2010 9:48

Brent schreef:
Beneden zijn bij boeren en particulieren wel goed betaalbare mini-campings, ik ken er zelfs een waar vegetarisch en veganistisch voor je gekookt wordt.
Die zijn lid van een vereniging waar allemaal van dat soort mini-campings bij aangesloten zijn.
Een beetje late reactie maar weet je toevallig waar ik info kan vinden over die mini-campings?

Ananas

Bericht door Ananas » do jul 08, 2010 17:43

Oh wat grappig, ik ga ook naar Polen over een paar weken, Warschau en Krakow. Zal dit topic wel even volgen :)

Marla

Bericht door Marla » vr jul 09, 2010 8:20

Misschien kom ik je daar wel tegen dan :mrgreen:

Qntn
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Qntn » zo aug 01, 2010 17:28

Ik ben net een weekje in Danzig geweest (vorig jaar Krákow), en heb bijna alleen maar bij GreenWay en BioWay (andere iets 'luxere' variant, alles is lekkerder en verser maar ongeveer dezelfde prijs) gegeten. Beide ketens zijn vegetarisch en hebben veganistische recepten, maar bij GreenWay staat aangegeven wat er allemaal veganistisch is. Alle 'melk' is soyamelk en ze hebben fantastische fruitsapjes.

Zelfs mijn ouders, waarvan mijn vader een tijdje slager is geweest, vonden het eten heerlijk.

Lieke
Leefwijze: flexanist

Bericht door Lieke » wo aug 04, 2010 15:48

Ik heb in Krakow gewoond en ben nooit eerder ergens (nou ja, misschien New York) geweest waar 't zo goed was voor vegetariërs, en ook wel voor veganisten. 1 biologisch vegetarisch (alleen biologische zuivel, geen ei, grootste gedeelte van de gerechten veganistisch, probeer masala dosa!) restaurant wat Momo heet, Greenway dus, Bar Vega (leuk, wel vegetarisch) en nog een chiquer restaurant waar ze ook alcohol hebben in Kazimierz wat ook vegetarisch is. Ook is er Chimera, een (bijna) vegetarische saladebar. Alles is sowieso erg goedkoop en vers. Veel gezonder en beter 'fastfood' dan in Nederland. Veel plezier! :D

Ananas

Bericht door Ananas » vr jul 12, 2013 21:10

We waren ook 4 dagen in Krakow... overnachtten bij vegetarisch bed & breakfast Mlynek in de Kazimierz. Supernice, voor 19 euro pp mooie kamer incl uitgebreid vegan ontbijt (en Poolse tv :p). We aten in Krakow bij café Karma (heerlijke wortelcake en koffie, de mushroomsalad bleek helaas wel vol bleekselderij te zitten, jmmr dat ze dat niet voor ons vertaalden :p). Bij Glonojad heerlijke pierogi's en samosa, hoewel die laatste bijna gekaapt werd door een zwerver. Bij Pod Norenami aten we een vet pittige Thaise curry(soep), die wel erg lekker was maar wellicht wat te spicy voor ons. Toen haalden we een cookie bij Vega Vegetarian Bar om te blussen :p

Bij RO Raw Organic dronken we een groene smoothie en bij vegan bioshop Melasa kochten we vegan goodies, evenals bij andere biowinkeltjes. Meestal niet aangegeven als vegan, maar als je de woorden voor ei- en melk-something uit je hoofd leert kom je al een heel eind. Bij Spoldzielna at ik een rauwe kikkererwtensoep (de rest vh menu sprak me nl niet zo aan :p) met brood en vegan 'lard' best interessant. Boekweitpancakes met kastanjepuree als dessert was ook pretty nice. Bij Momo zijn we naar binnen gelopen maar de kaart sprak ons niet zo aan op dat moment, en Mana Mana was helaas dicht door omstandigheden. Greenway ook niet uitgeprobeerd want ze hadden niet eens koffie met sojamelk. Voor onze daytrips naar buiten Krakow namen we lunch mee van Mlynek (waar ze supergoed konden koken! avondeten was er ook lovely) en kochten we onderweg nog aardbeien calippo's :p

Ik zou zo weer teruggaan! Wat een leuke stad was dat. We hebben alleen nergens echt een dessert kunnen eten, die waren niet vegan (afgezien van een droge havermoutcookie). Hebben we later dik ingehaald in Wenen hoor maar goed, er is nog ruimte voor verbetering dus daar in Krakow.

Plaats reactie