uit eten? waar doe ik dat?

Voor alle vragen en tips over reizen en uitgaan met betrekking tot veganisme.
(geen aankondigingen voor feesten ed.!)

Moderator: Martine

Plaats reactie
sterreman
Leefwijze: vegetarier

uit eten? waar doe ik dat?

Bericht door sterreman »

Hoi

Ik heb een vraag aan een ieder van jullie.

Uit eten, zonder dat er dierlijke bestanden in het eten zitten, waar kan ik dat doen?

Ik heb in het land verschillende bedrijven gebeld, die zeggen veganistisch of vegetarisch eten hebben.

Na controle bij die bedrijven blijkt dat geen een van de bedrijven echt 100% diervrij is.
Er word geen controle gedaan op de E-nummers en er word bv niet gekeken naar meel verbeteraars in brood en of hun kaas vegetarisch gestremd is.

Heeft iemand een antwoord in dit gene.

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: uit eten? waar doe ik dat?

Bericht door Dick »

http://www.veganisme.org/?restaurant" target="_blank
Is dit iets?

sterreman

Bericht door sterreman »

Dick schreef:http://www.veganisme.org/?restaurant" target="_blank
Is dit iets?
Deze lijst had ik dus.
Ik was hoop vol dat er dan toch nog een paar restaurants in Nederland waren waar we eventueel gewoon veilig konden eten.

Tenslotten zijn ze aanbevolen door verschillende organisatie's als deze en de NVB en vele andere.

Ik heb o.a. gebeld met BLa Bla te Rotterdam wel een stuk fietsen vanuit Doetinchem maar als het veilig is dan ok. Bel ik er heen en vraag waar zij op letten met hun eten. Antwoord wel vegetarisch gestremd kaas maar gelet op E-nummers en brood verbeteraars en dergelijke letten zij daar totaal niet op.
Niet veganistisch of vegetarisch dus.

Een bedrijf in Zutphen genaamd kloostertuinen. Op de site van hen staat dat zij een van Ned. grootste vegetarisch restaurant zijn. Krijg ik de medewerker aan de lijn en stel de zelfde vraag.
Wat zegt hij, Vegetarisch restaurant dat wist ik niet dat we dat waren, kaas is bij ons gewoon kaas en niet speciaal gestremd en de rest daar letten we al zeker niet op.

Verder heb ik nog andere bedrijven gebeld maar alle met het zelfde verhaal.

Dus vandaar mijn vraag bij jullie waar kan ik geheel veganistisch of vegetarisch eten?
Waar is mijn eten net als thuis 100% dier vrij?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Je kan de vraag stellen of 100% diervrij wel mogelijk is. Dan zou je ook veganistisch moeten tuinieren. En dan nog.
Meestal eet ik in veganistische restaurants, soms ook in vegetarische restaurants. Van een aantal weet ik ook dat er veganistische koks tussen zitten.
Ik ken een aantal strikte veganisten die dus nooit buiten de deur eten, omdat ze het gewoon niet vertrouwen. Een grens die ieder voor zichzelf moet leggen. Zo ken ik ook veganisten die niet met een auto gaan maar ook niet met het openbaar vervoer. De fiets kan ook.

Ik heb een voorbeeld brief gemaakt voor restaurants waar ik voor uitgenodigd ben, ik ga er dan tochvan uit dat ze het goed doen. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Wil je 100% zeker zijn dan is het moeilijk.
Eetcafe water en brood (de Vloek) in Scheveningen, daar kom ik het meeste, zijn veganisten en dat is voor mij 100% veganistisch en biologisch dus ook geen foute e-nummers.

http://indymedia.nl/nl/2004/07/20408.shtml" target="_blank

sterreman

Bericht door sterreman »

ok dan gaan we die een keer proberen.

Alvast bedankt voor je melding.

Maar ik hoop dat je me wel een beetje begreep in dit gene.

Het verbaasde me eigenlijk dat er zo weinig restaurants zijn, die gewoon zijn wat ze zeggen te zijn.
En dat ik dan ook nog eens verbaasde personeels leden aan de telefoon krijg die geen eens weten dat ze een vegetarisch restaurant zijn verbaasde me al helemaal. Aan bevolen door alles en iedereen alleen weet men het zelf niet. Dat vind ik dan knap, en tevens word ik er pissig om omdat bepaalde aanbevelingen niet kloppen. Dat vind ik dan zo jammer.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Je kan beter de chefkok vragen, die moet het weten. Personeel weet het gewoon soms niet.
Ik probeer een wereldvoedselmaaltijd te organiseren op de school waar ik 's avonds les aan geef. Ik ben bezig met de horeca afdeling van de school. Ik hoorde van een veganiste, haar zoon zit op die opleiding, dat de hele groep een keer een veganistische maaltijd moesten verzinnen en maken.
Wie weet wordt het toch nog eens wat in Nederland. :)

Het veganisme kan nooit 100% zijn, het is streven naar zo veganistisch mogelijk. Daarom zal je altijd hebben dat als de een het veganistisch vind, de ander het nog niet veganistisch genoeg vindt.
De aanbevelingen waar je het over hebt zijn denk ik goed bedoelt, voor 95%, maar voor de laatste 5% wellicht niet.
De ene veganist moet biologisch en de ander vindt het weer niet veganistisch. Niet iedereen kan veganistisch tuinieren.

Voor eetcafe water en brood, moet je wel van te voren reserveren. Ze willen niets weggooien en kopen in op reserveringen.

jet
Moderator

Bericht door jet »

sterreman: misschien is het Paradijs in Enschede iets voor je?
Dat is maar een uurtje per auto, anderhalf per bus, en iets verder per fiets :mrgreen:
Die zijn veganistisch. Of ze helemaal tot op de e-nummers gaan weet ik niet, maar dat zou je even kunnen informeren. Het is een restaurant met tuin binnen enzo, dus wellicht ook op tuiniergebied okee.
Ze zijn alleen niet elke dag open (ik meen alleen donderdags)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena »

Ik zou er niet op vertrouwen dat ze het *ergens* zo goed doen als thuis, helaas.

Bla-bla is volgens mij meer een restaurant voor vleeseters die een dagje geen vlees willen eten. Ze zeiden wel expliciet dat we veganistisch konden eten, en noemden dat in hun advertenties, maar wij kregen mayonaise (gewoon met ei) een loempia (met ei) en snoepjes met gelatine erin. Zolang dit soort dingen nog zo fout gaan durf ik over e-nummers en aroma's niet eens na te denken.

Als je genoeg geld hebt is je beste kans om een echt goed restaurant te bellen. Niet specifiek vegetarisch, gewoon goed. De kans is groot dat ze daar alles zelf maken, zonder zakjes en pakjes en potjes, en er dus geen verdachte e-nummers en broodverbetermiddelen gebruikt worden. Bovendien is daar de klant wat meer koning en kunnen ze gewoon rekening met je houden, ook al doen ze dat normaal misschien niet.

Framboos

Bericht door Framboos »

jet schreef:sterreman: misschien is het Paradijs in Enschede iets voor je?
Dat is maar een uurtje per auto, anderhalf per bus, en iets verder per fiets :mrgreen:
Die zijn veganistisch. Of ze helemaal tot op de e-nummers gaan weet ik niet, maar dat zou je even kunnen informeren. Het is een restaurant met tuin binnen enzo, dus wellicht ook op tuiniergebied okee.
Ze zijn alleen niet elke dag open (ik meen alleen donderdags)
Paradijs is vegetarisch hoor, niet vegan!

Marla

Bericht door Marla »

100% vegan zijn kan sowieso niet, ja als je dood bent misschien (hoewel je dan wel moet opletten waar je kist van wordt gemaakt :wink: ). Ik heb me erbij neergelegd dat als ik uit eten wil het best kan zijn dat het niet helemaal vegan is. Ik vraag me altijd af wat 'schadelijker' is: af en toe iets sociaals doen waarbij je misschien een fout e-nummertje binnen krijgt, of helemaal niet meer uit eten gaan en daarmee uitstralen dat veganist zijn heel moeilijk is, waardoor potentiele vegans sneller afhaken. Ik gok het laatste, dus eigenlijk ben ik heel goed bezig :D

jet
Moderator

Bericht door jet »

framboos: ze geven aan dat ze ook veganistisch kunnen/doen...
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Framboos

Bericht door Framboos »

Dat weet ik, ik heb er namelijk wel eens vegan gegeten. :)

jet
Moderator

Bericht door jet »

ik heb er nog nooit gegeten :oops: maar ik weet dat ze vegan doen omdat een vriendin van me er een bruiloft had gehad die volledig vegan was....

judaluce

Bericht door judaluce »

Tis een beetje ver weg van Doetinchem, maar de Imme in Tilburg: daar kun je met een gerust hart heen als je echt vegan wilt eten. Mijn vriend is daar chefkok ( o o reclame! :oops: ) en die let er echt op dat het 100% vegan (+ bio) is wat je op je bord krijgt. Je kunt van te voren bellen, maar ze hebben ook altijd vegan schotels op het menu staan. Ze hebben dus wel 1 vlees- en 1 visschotel (dat is hem ook een doorn in het oog...), maar alles wordt strikt gescheiden!

judaluce

Bericht door judaluce »

O ja even voor de duidelijkheid: hij is zelf ook veganist.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla »

Voor mij blijft het heel lastig om uit eten te gaan. Voor mij moet het eten niet alleen vegan zijn, ook zonder e-nummers, suiker, alcohol en het eten mag niet gefrituurd zijn en er mag maar weinig vet in zitten.
Eten doe ik daarom het liefst thuis. Het plezier van uit eten gaan, weegt voor mij niet op tegen de buikpijn en evt. hypo's achteraf.
Mijn oudste zoon is laatst geslaagd en we vieren het nu op een alternatieve manier. We gaan thuis samen een lekkere maaltijd maken van diverse gangen.

Wen

Bericht door Wen »

Goed gezegd marla! En Annika-Ayla, dat geldt voor mij ook. Alleen soms moet het , bij een trouw ofzo, dan achteraf maar even afzien:)

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Het is wat Dick zegt: het hangt er maar net van af waar je zelf de grens legt. Als je er moeite mee hebt om dingen wat betreft het eten uit handen te geven, dan kun je dat misschien maar beter ook niet doen. Je zult, als je uit eten gaat, moeten accepteren dat het misschien niet 100% vegan is. Toch denk ik dat als je van tevoren contact opneemt met een restaurant en uitlegt wat je wel en niet wilt gebruiken, ze wel hun best voor je willen doen. Gewoon van tevoren vragen welke gerechten geschikt zijn voor veganisten (en als je dat belangrijk vindt, doorvragen over e-nummers in brood e.d.), dan kom je er samen meestal wel uit lijkt me.

sterreman

Bericht door sterreman »

Valkyrjur schreef:Het is wat Dick zegt: het hangt er maar net van af waar je zelf de grens legt. Als je er moeite mee hebt om dingen wat betreft het eten uit handen te geven, dan kun je dat misschien maar beter ook niet doen. Je zult, als je uit eten gaat, moeten accepteren dat het misschien niet 100% vegan is. Toch denk ik dat als je van tevoren contact opneemt met een restaurant en uitlegt wat je wel en niet wilt gebruiken, ze wel hun best voor je willen doen. Gewoon van tevoren vragen welke gerechten geschikt zijn voor veganisten (en als je dat belangrijk vindt, doorvragen over e-nummers in brood e.d.), dan kom je er samen meestal wel uit lijkt me.

Tuurlijk vat ik, maar zeg dan niet dat je vegan ben, want dat ben je dan niet als restaurant.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Eh, dat zeg ik toch ook niet?

Plaats reactie