Sojamelk machine

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mogenblue
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Sojamelk machine

Bericht door Mogenblue »

Sojamelk is gezond. Een paar jaar geleden werd ik door iemand gewezen op de Sojamelkmachine. Met die machine kun je zelf heel gemakkelijk zelf sojamelk maken.

Waarom zou je zelf sojamelk maken?
1) Als je zelf sojamelk maakt kun je de hele boon gebruiken en hoef je niks weg te gooien. Zo gebruik je alle waardevolle bouwstoffen van de boon.
2) Het is veel goedkoper om zelf sojamelk te maken dan het kant en klaar in de winkel te kopen.

Is het dan zoveel werk om zelf sojamelk te maken? Als je het met de hand doet wel, met die machine niet.
Als je sojamelk gaat maken moet je de bonen altijd een nacht laten weken.

Hier is een handleiding om het zelf te doen.

Hier is de machine die ik zelf gebruik om het te laten doen.
Opm: deze machine heeft een rechte wand wat makkelijker is bij het reinigen. Er zijn er ook met een bolle of ovale wand. Dat reinigt iets lastiger.

Met deze machine kun je ook notenmelk maken: amandelmelk of hazelnootmelk. Zelf maak ik er ook kokosmelk mee.

Voor zelfgemaakte sojamelk gebruik ik 90 gram bonen voor 1,2 liter. Van 1,2 liter kan ik 6 glazen melk drinken. Ik drink er 2 per dag dus ik doe 3 dagen met een batch zelfgemaakte melk.
Ik koop mijn bonen bij de toko. Daar betaal 1,95 per kilo. Voor 1,2 liter betaal ik dan 12 cent per liter. Maar dat zijn niet alle kosten. Om het op smaak te brengen moet je er ook nog wat vanille aroma en suiker aan toevoegen. Een goede vanille aroma is die van dr. Oetker. Een flesje van 38 ml kost 98 cent. Voor een kan gebuik ik 5 ml. Dat kost dan 13 cent per kan. Dus de vanille aroma is nog duurder dan de bonen!
Al met al kom ik dan voor een liter zelfgemaakte sojamelk op ongeveer 25 cent per liter, excl. de suiker.

Vijf en twintig cent! Voor één liter sojamelk.

Vergelijk dat maar eens met de sojamelk die je zelf koopt. Ik haalde de mijne altijd bij Dirk vd Broek of Lidl. Daar kost het rond 90 cent tot 1 euro. De prijs wisselt een beetje. Als je biologische sojamelk neemt zit je zo op €1,70 per liter of meer.

Als je uitrekent hoeveel melk je drinkt kun je zo nagaan hoe snel je zo'n machine hebt terugverdiend. Ik had hem in vier maanden terugverdiend.

In de handleidingen wordt de pulp altijd van de melk gescheiden. Als je met de hand werkt gebruik je hiervoor een kaasdoek. Met de machine gebeurt dat doordat de pulp in de container wordt vastgehouden. Die pulp bevat nog heel veel waardevolle voedingsstoffen. Daarom gooi ik zelf de pulp altijd terug in de melk en gebruik ik dus de hele boon. Ik gooi helemaal niets weg. En daardoor heb ik ook minder bonen nodig om een liter melk te maken.
Daarom is mijn sojamelk ook zo bijzonder voedzaam. De eerste keren nadat ik het had gedronken voelde ik de weldaad door mijn lichaam stromen. Ik kreeg er een ontzettend vitaal gevoel van.

Je kunt er dus ook amandel- of hazelnootmelk mee maken. Daar gebruik je dan 100 tot 125 noten voor. Ook hier gooi ik de pulp gewoon weer terug in de melk om niets verloren te laten gaan. Het geeft een rijkere, vollere smaak aan de melk.

Met kokosmelk idem dito. Ik koop een paar kokosnoten bij de supermarkt, die maak ik schoon. Het kokokosvlees snijd ik in kleine blokjes en die vries ik in in kant en klare porties van 125 gram. Dus voor mijn eigen kokosmelk gebruik ik ook het pure kokosvlees en gooi ik niks weg.

Ik doe zelf altijd nog 2 tot 3 eetlepels havermout bij de bonen of noten in de container om een nog iets dikkere melk te krijgen. Havermout maakt de melk dikker.

En hier is ook nog een video die laat zien hoe je een sojamelkmachine gebruikt.
-Frits
Chocola en wijn, dat is het leven van een veganist...

Mogenblue
Contacteer:

Re: Sojamelk machine

Bericht door Mogenblue »

Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat het ook scheelt met boodschappen doen.
Je koopt alleen nog eens in de zoveel tijd een kilo bonen of een paar pond noten.
Dus geen gesleep meer met pakken melk.
Dat scheelt best een slok op een borrel. Week in week uit.

Dat realiseer je je pas als je er een paar maanden mee onderweg bent.
-Frits

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door Rorrim »

Men zou bijna denken dat je banden hebt met de maker van deze machines. :D Geintje hoor, ik word zo nu en dan ook erg enthousiast van handige oplossingen.
:govegan:

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue »

Nou, ik ben ook wel e-r-r-u-g enthousiast over die machine hoor. :lol:

Sinds ik mijn geld heb terugverdiend levert ie alleen maar geld op. En de melk is echt veel gezonder.
Reken maar eens uit wat een liter melk met 125 gram amandelen kost, een kilo kost ongeveer 13 euro in de winkel. En kijk dan eens wat je in de winkel voor een liter amandelmelk betaalt.

Maar er zijn ook andere merken machines hoor.

Het is natuurlijk ook milieuvriendelijker omdat je geen verpakkingsmateriaal meer verbruikt voor literpakken melk.

Ja, goed, ik ben gewoon razend enthousiast over dat ding. ;)
-Frits

Marianne
Leefwijze: veganist

Bericht door Marianne »

Nog een voordeel van zelf maken: Goed voor het milieu, want het kost veel diesel om al die pakken met voornamelijk water naar de supermarkt te brengen.
Evengoed ben ik er zelf nog niet aan begonnen: Het is zowat het enige dat ik nog niet zelf maak.
Maar ik zie nu op jouw link dat je de bonen niet hoeft te koken?

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue »

Met die machine hoeft dat niet. Die kookt de bonen voor je. Eigenlijk is het een waterkoker en blender ineen.
Maar bij een gewone blender zit het snijblad onderin en hier aan de bovenkant. Het is ook best wel een dik mes. Goed geschikt om door noten heen te klieven.

Onder in de machine zit het verwarmingselement.
Die machines hebben meestal een paar programma's om melk te maken, voor sojamelk, rijstmelk en ook soep.
Ik neem gewoon het langste programma dat het meest maalt. Dat duurt een half uur en heeft zes periodes waarin de mixer wordt aangezet.
Je hebt er verder eigenlijk geen omkijken naar.
Je vult de container met de bonen of noten, wat je maar wil, je kan ook allerlei ingrediënten combineren.
Die container draai je vast aan de bovenkant waar de motor inzit. Dat is soms een beetje lastig als ie vol zit met noten, maar met een beetje husselen lukt het altijd. Met 125 gram amandelen en 2 scheppen havermout lukt het mij nog altijd.
En dan draaien maar. Ik neem meestal een douche in de tussentijd. 's Ochtends.

Dat geeft een zeer fijne pulp. Veel fijner dan wanneer je met een handmixer aan de gang gaat. Dat komt omdat het in een smalle container zit en daardoor geen kant op kan. In een gewone kan met een handmixer, of in een pan, heeft het veel meer ruimte om weg te schieten. En daardoor wordt de pulp dus nooit zo glad als in die machine.

De melk komt er dan best wel vrij heet uit. 80 graden of zo. Dus dat moet een beetje afkoelen.
In de koelkast kun je het makkelijk 3 dagen bewaren. Daar heb ik speciale hittebestendige glazen kannen voor gekocht. Bij Xenos. 6 Euro per kan of zo.
-Frits

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Als je zonder machine sojamelk maakt, hoef je de bonen ook niet eerst te koken. Je weekt ze 8 to 24 uur, en daarna pureer je ze in een blender. Dan kun je de brei óf eerst door een doek zeven en dan koken, óf eerst koken en daarna zeven. Ik kies zelf voor eerst zeven en dan koken, omdat het een stuk makkelijker is om de brei koud te zeven dan hem eerst te koken en dan af te laten koelen voordat je kan zeven. Je krijgt dan wel iets minder soja-eiwit uit de brei, maar dat vind ik zelf niet erg, omdat ik de brei later vaak nog gebruik om burgers van te maken, dus er gaat niks verloren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Mogenblue
Contacteer:

Bericht door Mogenblue »

Dat had ik moeten weten toen ik het zelf probeerde. Ik kookte ze eerst en zeefde toen de hete brij door een kaasdoek. Ik wilde eerst proberen of ik de smaak wel lekker vond voor ik zo'n dure machine aanschaf.
Het zeven van die hete bij is inderdaad nogal lastig.

Maar na een tijdje besloot ik dus de pulp gewoon terug te doen in de melk. In het geval van zelf maken hoef je dan dus niet te zeven.
Misschien is het dan ietsje makkelijker om de bonen te pureren nadat ze gekookt zijn. Misschien gaat dat met een gare boon ietsje makkelijker. En dan is de melk eigenlijk klaar.

Ik vond het ook zonde om die pulp weg te doen. Ik maakte er een soort spread van op brood.
-Frits

Plaats reactie