Help mijn zoon is veganist

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
lallemand

Help mijn zoon is veganist

Bericht door lallemand »

Even voorstellen: Ik ben Desiree (49) moeder van 2 kinderen (17 en 14 jr).

Een maandje geleden kondigde mijn zoon (17jr) aan dat hij veganist wilde worden. Zo maar, opeens kwam hij met deze mededeling. De avond ervoor nog aan de spareribs en nu opeens deze mededeling. :roll:
Hij heeft er goed over nagedacht, hij heeft zich er in verdiept en mij de argumenten duidelijk uitgelegd en natuurlijk respecteer ik zijn mening. Maar ja, hallooo.... het is wel ff wat.

Vegetarisch okee, daar kan ik wel wat mee. Maar veganisme, ik vind het nogal wat eerljk gezegd. Hij is nogal tenger dus ik wil dat hij goed blijft eten. Ik kook in mijn ogen gezond, dagelijks verse groenten. Maar ik sta geen uren in de keuken.
'Gewoon' geen vlees is geen optie, ik wil dat hij dan wel aanvullende andere dingen gaat eten maar ik vind het echt moeilijk om wat lekkers voor hem op tafel te zetten. Hij is ook niet 'een beetje' veganist maar hij streeft naar 100% diervrij.

Ik lees me suf op internet, receptjes via vegachallenge... Zo ben ik dus opeens hier beland, in de wereld van veganisme.

Graag lees ik hier mee, ik hoop er wat van op te steken. En wie weet.... raak ik ook overtuigd ;-)

Rorrim
Moderator
Leefwijze: veganist

Re: Help mijn zoon is veganist

Bericht door Rorrim »

Welkom! Goed om te lezen dat een 17-jarige al zelfstandig nadenkt over dit soort (voornamelijk ethische) keuzes. Dat neemt niet weg dat zijn keuze onbedoeld voor jou extra werk oplevert. Mooi dat je hem respecteert en stappen onderneemt om hier op een goede manier mee om te gaan. Er zijn op het internet en in kookboeken volop eenvoudige doch volwaardige veganistische maaltijden te vinden. Het kost natuurlijk wel even tijd om je erin te verdiepen en ervaring op te doen om de gewenste smaak aan de gerechten te krijgen. Ongetwijfeld heb je al wat recepten uitgeprobeerd, al dan niet naar tevredenheid.

Zoonlief is intussen 17 jaar oud en zou het misschien helemaal niet erg vinden om te helpen in de keuken. Hij moet immers als hij over een paar jaren het huis uit gaat goed voorbereid zijn. Ondanks dat zijn levensstijl in eerste instantie wat meer inspanningen van je vergt zal hij na een poosje helpen in de keuken het werk lichter maken. Probeer hem eens wat aan te sporen en wie weet ben je positief verrast. Succes!
:govegan:

Maarten

Bericht door Maarten »

Welkom Desiree! Toen ik een aantal maanden geleden besliste om veganist te worden is mijn moeder er heel goed mee omgegaan en heb ik daardoor mijn goede band met haar behouden. Daar ben ik erg blij mee. Voor de gezondheid van je zoon raad ik sowieso b12 supplementen aan en let ook op het ijzer, calcium en vit. D. Als je goed op belangrijke stoffen let is veganistisch eten zeker zo gezond als 'normaal' eten.

Lisa

Bericht door Lisa »

Hoi desiree, welkom op het forum.
Jeetje wat onwijs dat je zijn keuze respecteert om vegan te gaan eten.
Veel veganisten kennen juist een hoop weerstand vanuit hun omgeving.
Het zal even wennen worden, maar het is echt niet moielijk. Als je lid bent van de bibliotheek zijn daar ook kookboeken te vinden, in de vegarevolutie staan een hoop lekkere recepten.
Het is inderdaad belangrijk dat je zoon alles goed binnen krijgt, met groente en fruit ben je al een heel eind, maar wat heel belangrijk is is vitamine b12, deze kun je als supplement kopen.
Op de nvv website vind je ook recepten, en op google natuurlijk, het stikt ervan op internet.
Op veggiedeli.nl of veggie4u.nl (of .com) kun je een hele hoop lekkere vleesvervangers kopen, je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat, eendenborst, gevulde kalkoen, speklapjes (allemaal 100% plantaardig natuurlijk) zo hebben jullie toch het idee dat je een stukje vlees (of vis) zit te eten en wie weet ga je ooit wel met je zoon meedoen.

Op de veganwiki kun je alle veganisitsche producten vinden en waar je ze kunt kopen
(Ook ah, hoogvlit, lidl enz) het zal je verbazen hoeveel keuze je nog hebt als veganist

Wat knap dat je zoon al over dit soort dingen nadenkt, ik vind het heel knap dat hij de stap heeft gezet om vegan te gaan eten op zo'n leeftijd, waar je vaak nog de druk van vrienden hebt om erbij te horen en 'gewoon' mee te gaan naar de macdonalds.
En respect voor jou dat je er zo positief tegenover staat!! (y)
Ik hoop van harte dat je uiteindelijk ook vegan gaat mee eten met je zoon!

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

Hoi Desiree,

Ik ben onder de indruk dat je zoon die stap nu al zet op die leeftijd en nog niet uitgevlogen.
Rorrim heeft wel een punt, hij zou eventueel zelf wat mee kunnen helpen zoeken naar de "vervangende" dingen of ook helpen klaarmaken en/of in huis halen.

Vleesvervangers zonder enige ei of zuivel heb je in allerlei soorten en prijsklassen, alleen geen echt ruime keuze "gewoon" in de supermarkt, dat is dus gedoe om voor variatie speciaal naar een aparte winkel te moeten.
Bovendien is er geen duidelijke klassificeringsplicht in Nederland voor vega-producten, dus dat wordt etiketten nalezen overal tot je het eenmaal hebt gevonden of anders online al nalezen bijvoorbeeld bij de spullen van de Vegetarische Slager.

Maar tofu (soyakaas) heb je in de meeste supers, eenvoudig te bakken in plakjes of blokjes met wat kruiden.
Ik begon mijn eigen vegetarisme met redelijk wat tempeh, dat zijn gefermenteerde soyabonen in een plak/blok, in veel ouderwetse toko's verkrijgbaar, misschien ook wel in supermarkten?
Dat kun je beter niet al te lang laten liggen, want dat fermenteringsproces gaat door.
Walnoten en avocado's verkopen ze ook wel overal voor als je graag salades maakt bij het eten, hebben allebei aardig wat essentiele aminozuren.

Grtzz,
Brent
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Super tof dat je je zoon hierin wilt steunen!

Net als Rorrim vind ik dat je hem wel wat verantwoordelijkheid voor zijn eigen voeding kan geven. Als hij iets bijzonders wil mag hij zich daar best een beetje actief in opstellen. Als hij vegan blijft en over een poosje op zichzelf gaat wonen is het extra belangrijk dat hij een beetje met pannen overweg kan.

Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om apart voor hem te koken. De meeste mensen die ik ken die een gemengd vegan/niet vegan gezin hebben, maken vaak iets wat in de basis een volwaardige vegan maaltijd is, maar waar eventueel vlees en/of zuivel aan toegevoegd kan worden. Bijvoorbeeld chili met bonen waar je voor de vleeseters wat gehakt bij bakt, of een curry met kikkererwten waar eventueel kip bij kan. Je zou het ook halverwege het kookproces over twee pannen kunnen verdelen en dan in de ene pan vlees en in de andere pan peulvruchten of een vegan vleesvervanger doen. Als je gewoon 'aardappels, groente en vlees' maakt is het helemaal simpel om even een vegan burger o.i.d. voor hem erbij te bakken.

Zoals anderen ook al hebben gezegd is het belangrijk dat hij B12 supplementen gaat slikken, dagelijks tussen de 25 en 100 mcg, of twee keer per week 1000 mcg. Als hij veel binnenzit is een vitamine D supplement ook slim. Voor calcium kan hij verrijkte zuivelvervangers zoals die van Alpro gebruiken. Zij maken melk, yoghurt, vla, drinkyoghurt en margarine van soja en andere gewassen. Calcium zit ook veel in groene bladgroente zoals boerenkool en in de meeste soorten tofu.

Kijk even bij de linkjes onderaan mijn post. De ene is een website met vegan recepten, de andere een website met handige producten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

jet
Moderator

Bericht door jet »

Dag Desiree,

Wat tof van je dat je er zo mee omgaat!
Ik woon samen met een niet-veganist, en wij maken meestal maaltijden die volledig veganistisch zijn, maar aangevuld kunnen worden met 'iets van vlees' (gehakt, kip, worst, dat soort dingen).

Omdat ik afwisselend eet slik soms alleen B12 bij, want dat is het enige dat ik niet binnenkrijg. Alle andere vitamines, proteïnes etc krijg je als veganist gewoon binnen in voldoende mate, tenzij je bij wijze van spreken elke dag frietjes zou eten zonde groenten (maar daarvoor hoef je geen veganist te zijn :mrgreen: :mrgreen: )

Ik geef zelf les op een middelbare school en één van mijn leerlingen vertelde mij dat ze veganist was geworden (heb ik verder geen invloed op gehad, maar toen ze hoorde dat ik veganist was vertelde ze het me). Zij hielp thuis ook in de keuken, omdat haar moeder veganisme ook lastig vond. Dat lijkt me voor je zoon ook een prima idee zoals de anderen ook aangeven.

Verder is het vooral in het begin lastig, omdat het nieuw is, en je iets anders gewend bent. Na verloop van tijd wordt het 'een tweede natuur' en is het makkelijker (ik vind het zelfs simpeler dan carnivorisch koken :mrgreen: :mrgreen: ).

Afijn, heel veel succes en vooral ook veel (eet- en kook-) plezier!

Groetjes
Jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Morality
Moderator

Bericht door Morality »

Fantastisch dat hij gesteund wordt in zijn beslissing en dat zelfs dit forum wordt geraadpleegd!

Als de basis goed is dan gaat de rest vanzelf steeds beter. Met aardappelen, groenten, fruit, olijfolie, falafel, alpro soya rode vruchten, (brood, broodbeleg en voedingssupplementen vanaf http://wiki.veganisme.org/index.php/Hoofdpagina), naturel chips, liga evergreen en vragen aan winkels/producenten bij twijfel (en met hulp van http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm en dit forum) is er een goede (en eenvoudig verkrijgbare) basis die zal groeien door het verdiepen in het veganisme.

Veel succes! Ik heb door het veganisme zelf veel over voeding geleerd en allerlei nieuwe ingrediënten/gerechten leren kennen. Ik eet tegenwoordig niet minder lekker dan voorheen en ik ben heel blij dat ik veganist ben geworden. Ik hoop dat jullie er ook goede ervaringen mee krijgen en dat we jullie kunnen helpen wanneer jullie ergens vragen over hebben.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat met Desiree en haar vegan zoon! :mrgreen:
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa

Bericht door Lisa »

Nou, ik zat er vanmiddag nog aan te denken, ook toevallig!

Darwin

Bericht door Darwin »

Bij mij thuis kookt mijn vader meestal meerdere veganistische gerechten en apart daarbij vlees en vleesvervangers, als je nog verdere vragen hebt over veganist worden op jonge leeftijd, kan je altijd iets aan me vragen (ben 15 en nu ongeveer 1,5 jaar veganist), het is bijvoorbeeld verstandig om bloed te laten prikken aangezien je op je 17e nog in de groei bent enzo. Ik slik trouwens extra calcium/magnesium/zink tabketten, B12 en vitamine D.

groetjes Bente

Truus

Bericht door Truus »

Ik zie het woord "vleesvervangers" langs komen, maar commerciële vleesvervangers zijn naar mijn mening veel te vet en te zout terwijl er weinig volwaardig voedsel in zit. Mijn aanbeveling zou zijn om te experimenteren wat je allemaal kunt doen met verschillende soorten granen, bonen, zaden en noten, uiteraard naast verse groenten en fruit.

lallemand

Bericht door lallemand »

Hi allemaal,

We zijn alweer een poosje verder en... jaja, het gaat eigenlijk heel best. Mijn zoon heeft geen enkel dierlijk produkt gegeten en onze koelkast wordt steeds gevulder met Alpo-produkten, vegan-kaas, bonenburgers, tofu, tempeh haha. Hij wordt van de aanblik van die volle Vegan-koelkast al heel blij. :govegan:

Wat ik nog wel eens lastig vind is het gespeur in de supermarkt. Denk ik dat ik een goed product te pakken heb, als ik dan thuis kom ondekt hij een E-nummer die niet goed is. Jaaa, pffffff. Gelukkig doet hij daar dan verder niet zo moeilijk over.

En ja, THE Vegan Challenge, mijn man is ook gaan meedoen. Ik ben voorlopig solidair met mijn dochter, 14 jr, die vindt het allemaal bullshit dus ja, zo proberen we het leuk te houden voor iedereen.

Wat ik ooooook lastig vind is al die goede raad. "laat hem wel gezond bljven eten he, let je wel op dat-en-dat" en dat zeggen dan moeders die zelf >100kg zijn en die kinderen hebben die geen groenten lusten en hoeven te eten, grappig!

Maarten

Bericht door Maarten »

Wat leuk om weer van je te horen! Mooi dat de sfeer nog steeds positief is bij jullie thuis.
Wat ik ooooook lastig vind is al die goede raad. "laat hem wel gezond bljven eten he, let je wel op dat-en-dat" en dat zeggen dan moeders die zelf >100kg zijn en die kinderen hebben die geen groenten lusten en hoeven te eten, grappig!
Dit is heel herkenbaar voor mij. Men heeft nooit problemen met mijn gewicht, maar zodra ze weten dat ik veganist ben vinden ze mij slank en maken ze zich zorgen (mijn BMI is rond de 20, dus wat dat betreft gewoon gezond). De mensen die zich zorgen maken hebben zelf dikwijls overgewicht en zouden zich dus eigenlijk meer zorgen over zichzelf moeten maken. :lollol:

jet
Moderator

Bericht door jet »

Klopt. Bij anderen wordt nooit in twijfel getrokken of ze wel gezond eten (terwijl zij vaak nergens op letten, veel verborgen suikers binnenkrijgen en te weinig voedingsstoffen), maar als je veganist bent, dan opeens moet je je verantwoorden over proteïnes en andere voedingsstoffen :mrgreen: raarrrrrrrrr
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Lisa

Bericht door Lisa »

Haha ja zoooooo herkenbaar

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent »

jet schreef:
Klopt. Bij anderen wordt nooit in twijfel getrokken of ze wel gezond eten (terwijl zij vaak nergens op letten, veel verborgen suikers binnenkrijgen en te weinig voedingsstoffen), maar als je veganist bent, dan opeens moet je je verantwoorden over proteïnes en andere voedingsstoffen :mrgreen: raarrrrrrrrr
Het verbaast me nog altijd dat dit idee, dat plantaardige voeding relatief "armer" zou zijn, zo hardnekkig aanwezig blijft, zelfs nog ten dele in mijn eigen hoofd.
Wat me van het tegendeel overtuigt, is dat de fruitvliegjes zich razendsnel weten voort te planten in mijn keuken op zowel simpele fruitresten als op wortelresten (schraapsel) met water.
En de vitale fruitvliegjes in mijn keuken zijn (net zoals wij) complete dieren met alle aangelegde organen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

wassenaar

Bericht door wassenaar »

Ik heb vorige week een maaltijdbox ontdekt die een 100% plantaardige box aanbiedt. www.devegabox.nl

Groot voordeel is dat je geen abonnement afsluit maar per keer besteld, wellicht dat ze ook 1 pers boxen versturen (zou je even moeten informeren).
Handig voor inspiratie wellicht en neemt je wat zorgen uit handen.

Wel wat aan de prijzige kant misschien maar zeker de moeite waard, ik heb genoten!

Plaats reactie