sportkleding merinowol

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Billy20
Leefwijze: part-time veganist

sportkleding merinowol

Bericht door Billy20 » zo mar 08, 2015 18:46

Ik heb nu synthetische sportkleding (polyester) maar na 1x dragen gaat dat al stinken. Een alternatief voor synthetische kleding is kleding met merinowol, maar dat strookt weer niet met mijn veganistische leefstijl. Echter na 1x dragen al wassen, strookt weer niet met mijn eco leefstijl. Iemand anders nog een alternatief voor stinkende synthetische kleding?? Weet iemand ook of er verschil zit tussen synthetische stoffen? Katoen is geen optie omdat dat vocht vasthoudt waardoor je het koud krijgt.

Marianne
Leefwijze: veganist

Re: sportkleding merinowol

Bericht door Marianne » zo mar 08, 2015 20:10

Een alternatief qua stof is misschien best moeilijk. Maar ik neem aan dat het vooral om zweetlucht gaat(?).
Als dat zo is heb ik misschien wel iets anders wat helpt: Ik gebruik geen deodorant maar een blokje aluin tegen transpiratie. Gewoon zo'n blokje wat je opa gebruikte na het scheren.
Aluin houd je onder de kraan en vervolgens wrijf je het steentje onder je oksels. Even op laten drogen voor je je aan kleedt. Het doodt de bacterien die voor zweetlucht zorgen. Ik gebruik het al een jaar of 20, 25.
Een stuk goedkoper en effectiever dan deodorant.

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim » zo mar 08, 2015 20:14

Je zou ook wat extra setjes synthetische sportkleding kunnen kopen. Er zijn enkele merken die het produceren van gerecycled polyester. Als al je sportkledig dan vuil is kan je het tegelijk wassen. Ik spaar het altijd op tot een volle trommel. Bij de sporten die ik beoefen kan ik niet anders dan telkens iets schoons dragen.
:govegan:

Marianne

Bericht door Marianne » zo mar 08, 2015 21:44

en nog een voordeel van synthetisch is dat je het in ieder geval niet zo lang hoeft te drogen als wol of katoen, dus dat scheelt ofwel in de droger, ofwel in huis: anders moet je het vocht toch weer je huis uit zien te stoken, ventileren in de winter. Kost ook energie.

Ananas

Bericht door Ananas » ma mar 09, 2015 10:33

Goh, ik dacht dat sportkleding altijd wel na 1x dragen gewassen moest worden :p

Ik heb zelf 4 setjes, dus het gaat altijd gewoon mee met de rest van de wekelijkse was...

Billy20

Bericht door Billy20 » wo mar 11, 2015 7:11

Ik had gehoopt dat er nog verschil zat in de verschillende soorten synthetische stoffen. Ik heb bijvoorbeeld een softshell jas die snel stinkt, terwijl mijn fleece vest dat minder snel doet.
Aluin ga ik proberen maar waar koop je dat?

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 11, 2015 17:35

Hm, als je sport ga je zweten. Dat zweet gaat in de stof zitten en als je dan weer daarin gaat sporten, wordt het warm en ruik je het. Ik doe alleen af ent oe sportkleding voor een tweede keer aan na bijvoorbeeld yoga als ik zeker weet dat ik niet gesport heb, maar anders gaat het toch echt in de was. Had niet het idee dat de soort stof veel uitmaakt?

Billy20

Bericht door Billy20 » wo mar 11, 2015 18:24

Ik zweet eigenlijk niet veel tijdens het sporten maar mijn ervaring is dat synthetische kleding heel snel gaat stinken. Niet alleen sportkleding maar ook truien waar polyester in zit (die koop ik dus ook niet meer). Sportkleding draag ik met name tijdens het hardlopen en dat doe ik alleen dus niemand heeft er last van als ik een beetje stink. :-D

Framboos

Bericht door Framboos » wo mar 11, 2015 20:51

Zweet hoeft niet echt in straaltjes te lopen he. :-D Ik hoorde ooit eens de theorie dat je daarom binnen je jas niet aan moet doen: omdat je dan ongemerkt een piepklein beetje gaat transpireren, en als je dan buiten komt koelt dat (je) heel snel af.

Marianne

Bericht door Marianne » wo mar 11, 2015 21:15

Billy20 schreef:Aluin ga ik proberen maar waar koop je dat?
Bij de drogist, in het rek met scheerartikelen. Een kartonnen doosje dat iets dikker is dan een luciferdoosje. Alle bekende scheerartikelenmerken hebben het, en ook het huismerk van de drogist.

Framboos

Bericht door Framboos » do mar 12, 2015 13:11

Wat ook helpt misschien: kokosolie (2 delen), baksoda en maizena (beide 1 deel). Kun je ook een soort deo van maken.

Plaats reactie