Lecithine

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stephanie
Leefwijze: part-time veganist

Lecithine

Bericht door Stephanie »

Ik lees dat lecithine vaak van soja gemaakt wordt, en steeds vaker van andere plantaardige producten. Maar heeft iemand wel eens navraag gedaan naar de oorsprong van lecithine in producten als pure chocopasta en hagelslag, om maar iets te noemen. Hoe groot is de kans dat het plantaardige lecithine bevat en geen ei?

Martine
Moderator

Re: Lecithine

Bericht door Martine »

Als er eierlecithine in een product zit zou er bij de allergie-informatie moeten staan dat er ei in zit. Als allergie-informatie ontbreekt (mag dat tegenwoordig nog?), kun je het alleen zeker weten door de fabrikant te mailen.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Veganilla

Bericht door Veganilla »

Dan kan de appie chocopasta wel? Want bij allergie info staat enkel hazelnoten.
Ik heb het omgekeerd gelezen. Het wordt steeds vaker uit dierlijke producten gewonnen.

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa »

Ohhhhh hebben ze bij de appie vegan chocopasta?
Ik moet toch echt eens door die winkel lopen, net las ik nog vegan mini loempias bij de ah.
Daar kom ik echt nooit.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Veganilla schreef:Dan kan de appie chocopasta wel? Want bij allergie info staat enkel hazelnoten.
Ik heb het omgekeerd gelezen. Het wordt steeds vaker uit dierlijke producten gewonnen.
Ja, als het eierlecithine is moeten ze ei als allergeen vermelden. Ik ben al een hele poos geen producten met eierlecithine meer tegengekomen. Meestal is het sojalecithine of een andere vorm zoals zonnebloem of raapzaad.

Bij de Appie hebben ze inderdaad verschillende soorten vegan chocopasta, waaronder deze: https://gewoonvegan.nl/ah-basic-chocopasta/
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa »

Zoooo beter! Ga gelijk inslaan voor mn dochter :-D

Plaats reactie