Vraag broodbeleg

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Stephanie
Leefwijze: part-time veganist

Vraag broodbeleg

Bericht door Stephanie »

Hoi allemaal,
Ik ben nog nieuw in de vegan wereld. Wel al jaren vegetariër geweest, maar sinds kort overgestapt op het veganisme. Nu loop ik toch tegen een paar dingen aan waar ik graag jullie mening over hoor:
1) In veel producten die als vegan bestempeld worden (bijvoorbeeld pure chocoladepasta en de ruijter anijshagel) zit suiker. Nu lees ik dat suiker vaak met behulp van dierlijke producten geproduceerd wordt. Is dit goede suiker? Of is er een spitsing van vegans die wel alle soorten suiker eten, en degene die alleen bepaalde soorten zuiker eten?
2) En dan heb ik nog specifiek over appelstroop een vraag. In appelstroop zit (geconcentreerde) appelsap. Appelsap wordt gefilterd met dierlijke producten. Maakt dit appelstroop dan niet ook onveganistisch? Zie het namelijk vaak als vegan product voorbijkomen.
Graag hoor ik hoe jullie hierin staan.
Stephanie

Martine
Moderator

Re: Vraag broodbeleg

Bericht door Martine »

Suiker kan inderdaad met kool van dierenbotten gezuiverd worden, maar dit gebeurt voornamelijk in de VS, niet in Europa/Nederland. Voor producten die hier gemaakt worden is het dus geen probleem.

Wat de appelstroop betreft, daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Wordt appelstroop gemaakt van gezuiverde appelsap, of van troebele?

Als je op wilt letten hoe dingen gezuiverd zijn, dan kun je ook bier, wijn en wijnazijn, en balsamicoazijn op je lijstje zetten. Met bier en wijn probeer ik er wel op te letten (met behulp van barnivore.com en de wijndatabase van Dani), maar voor andere producten laat ik het zitten.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Stephanie
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Stephanie »

Ok, dank je. Vind helaas inderdaad weinig informatie over de suiker-kwestie en hoe het in Nederland zit.

Appelsap wordt gezuiverd dmv gelatine. Omdat de gelatine niet in het eindproduct achterblijft hoeft het niet op de verpakking vermeldt te worden.

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Stephanie schreef:Appelsap wordt gezuiverd dmv gelatine. Omdat de gelatine niet in het eindproduct achterblijft hoeft het niet op de verpakking vermeldt te worden.
Ja, dat weet ik, maar dat geldt alleen voor heldere appelsap. Troebele appelsap wordt niet gezuiverd (daarom is het nog troebel). Ik weet niet of appelstroop van gezuiverde heldere appelsap, of van troebele ongezuiverde appelsap gemaakt wordt.

Wat de suiker betreft, in het verleden is bij verschillende Nederlandse bedrijven navraag gedaan en het lijkt alsof er hier geen dierlijke kool meer wordt gebruikt om suiker te zuiveren. Hetzelfde geldt voor Duitse en Engelse bedrijven. De kans dat je in Nederland dus producten met dierlijk gezuiverde suiker tegenkomt is klein. Een paar bronnnen:

Nederlandse veganisme wiki: http://wiki.veganisme.org/index.php/Suiker
Duits artikel: http://www.vegpool.de/magazin/ist-zucker-vegan.html
Een Amerikaans artikel: http://gentleworld.org/keeping-animal-c ... -of-sugar/

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa »

Dus appelsap (heldere) is niet vegan?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Het kán met dierlijke producten gezuiverd zijn, maar dat hoeft niet. Appelsientje heeft dacht ik bijvoorbeeld gezegd dat hun sap mechanisch gefilterd wordt, zonder dierlijke producten.

Plaats reactie