brood

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jacob
Leefwijze: part-time veganist

brood

Bericht door jacob » ma feb 23, 2015 19:21

Ik heb een vraag over brood. Ik heb weliswaar de wiki pagina op http://wiki.veganisme.org/index.php/Brood gelezen en tevens enkele topics over brood op dit forum, maar deze informatie gaat vooral over brood uit Nederland.

Ik eet thuis de laatste tijd geen brood meer; maar gisteren maakte ik een fietstocht naar Duitsland en die tocht werd wat groter dan gepland. Ik had te weinig eten meegenomen dus moest ik ter plekke wat kopen. Het was zondag dus de supermarkten waren gesloten maar er was een tankstation geopend en daar werden vrij veel etenswaren verkocht. Na een tijdje zoeken en nadenken besloot ik witte bolletjes en krentenbollen te kopen. Ik twijfelde of ze vrij zouden zijn van dierlijke ingredienten, maar omdat fietsen op een lege maag ook slecht is heb ik het zonder teveel nadenken gekocht.

Nou zou het heel prettig zijn om tijdens bijvoorbeeld fietsvakanties in het buitenland wel brood te kunnen kopen. Het geeft veel energie en is goed verkrijgbaar. Maar hoe weet ik of het brood vrij is van dierlijke ingredienten? Vaak staan de ingredienten er namelijk niet bij vermeld - vooral niet bij bolletjes. Aan de bakker vragen lijkt mij een goed idee. Wat doen jullie om te controleren of brood vegan is?

Benno
Leefwijze: veganist

Re: brood

Bericht door Benno » di feb 24, 2015 6:20

Ik bak al meer dan 10 jaar mijn eigen biologisch brood.
Tijdens vakantie is het inderdaad moeilijker, we proberen altijd iets te kopen waar etiketten op zitten zodat we de ingrediënten kunnen controleren.
Maar er zal best wel eens iets bijzitten dat niet 100 % vegan is.
We hebben dat geaccepteerd.

Uit eten doen we alleen maar als er op de kaart wordt vermeld dat een gerecht vegan is maar meestal koken we zelf.
De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders begeerte.

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di feb 24, 2015 7:44

Ik probeer inderdaad altijd brood met een ingrediëntenlijst te kopen, zodat ik weet dat het vegan is. Als dat niet lukt koop ik ook wel eens iets op de gok, maar geen krentenbollen of zachte broodjes, omdat daar bijna altijd melk in zit. Met harde broodjes en gewoon brood heb je meer kans dat het vegan is.

Hetzelfde probleem heb ik ook vaak met werklunches etc., waar ik niet in de gelegenheid ben om de ingrediënten van het brood te checken. Dan kies ik ook harde broodjes en bruine boterhammen boven zachte broodjes en witbrood, in de hoop dat het vegan is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Marieke76

Bericht door Marieke76 » di feb 24, 2015 10:03

Ik eet weinig brood en meestal bak ik het zelf.
Maar als ik er toch eentje koop, dan altijd met een ingrediëntenlijst.

Lisa
Leefwijze: veganist

Bericht door Lisa » di feb 24, 2015 21:31

Sinds januari 2015 zijn alle horeca bedrijven verplicht om ingredienten te kunnen tonen van producten die ze verkopen.
Maar dit geld niet alleen voor restaurants en eetcafe's maar ook voor bakkers bijv.
Dus je kunt er altijd naar vragen. Ze zijn verplicht een lijst te hebben liggen met de ingredienten per product, die kun je dan nalezen, ik maak er toch al regelmatig gebruik van.
Weet niet of dit ook voor die vieze voorvepakte 3 hoekige tankstation boterhammen geld, (maar daar zal t wel opstaan?) in ieder geval wel als ze daar de broodjes vers maken.

jacob

Bericht door jacob » wo feb 25, 2015 10:18

Bedankt voor alle reacties. Ik zal een volgende keer eens informeren naar de ingrediënten. Ik eet de laatste tijd thuis weinig brood, ik heb het grotendeels vervangen door havermoutpap in de ochtend. Zelf brood bakken lijkt mij ook wel wat.

Hierbij nog een foto die ik van de broodjes heb gemaakt, die overigens uitstekend smaakten ondanks dat ik het bij een pompstation kocht.

http://s16.postimg.org/tqctbzod1/IMG_9202.jpg

Brent
Leefwijze: flexanist

Bericht door Brent » wo feb 25, 2015 18:16

Ik weet niet of dat een Duits of nog een Nederlands tanksstation was waar je het brood kocht.
Maar volgens mij houden Duitsers en Fransen niet van dierlijke rommel door hun brood, dat is typisch Nederlands.
Daarom is het brood in die landen ook lekkerder dan het Nederlandse fabrieksbrood.
Ik eet zelf ook vrijwel nooit brood meer, alleen in noodgevallen.
xxx graan- en aardappelvrije suikervrije lookvrije paddestoelvrije fermentvrije peulvruchtvrije alcoholvrije plantenetert xxx

jacob

Bericht door jacob » wo feb 25, 2015 19:29

@Brent: ik kocht dit brood bij een pompstation in Duitsland. Ik ben het met je eens dat het brood in Duitsland zeker niet verkeerd smaakt. Tijdens mijn fietsvakanties die vaak ook door Duitsland voeren bezoek ik regelmatig een bakker.

Plaats reactie