Eivervangers

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Sas
Leefwijze: veganist

Eivervangers

Bericht door Sas » wo apr 02, 2014 11:39

Onlangs kwam ik in de wachtkamer in gesprek met een vrouw die me vertelde over haar ei-allergie. Ze zei dat ze geen gebakjes, cake's, koeken kon eten en dat vond ze heel jammer...

ik zei toen tegen haar: je kunt het ook zelf maken, als je dat wilt. Ik ben vegan en maak alles ei-vrij. Zoals ei-vrije cupcakes.

"Kan dat dan? smaakt dat dan wel lekker?" vroeg ze...

Ik zei toen: smaakt precies hetzelfde, eigenlijk nog lekkerder, want het bederft minder snel dan producten met ei.

Dus ik begon te vertellen over ei-vervangers, welke dit zijn e.d. Ze bedankte me en ging het uitzoeken.

Nou, toch nog iemand op een ander spoor kunnen zetten! Nu denk ik van... waarom is dit zo onbekend? hoe kunnen we ei-vervangers bekend maken? blijkbaar weet niet iedereen dat ei onnodig is in voedsel... Ei is eigenlijk gewoon een emulgator, lecithine uit Ei is de reden waarom het in producten zit. Een goede vervanger is sojalecithine.

Een aantal Ei-vervangers

- bakpoeder
- papje van kikkererwtenmeel
- papje van maizena
- papje van Lijn of Chia zaad (flax-egg)
- (soja)lecithine
- no-egg replacer (commercieel product)
- geprakte banaan (tevens verdikkingsmiddel)
- Zijden (Silken) tofu

Een papje maak je met een paar eetlepels (warm) water.

Wat zijn nog meer ei-vervangers?

Martine
Moderator

Re: Eivervangers

Bericht door Martine » wo apr 02, 2014 12:16

Appelmoes, pompoenpuree, zijde tofu, sojayoghurt.

Er zijn wel sites/campagnes die zich hierop richten, zoals waardelozenhaantjes maar ik ben het met je eens dat bakken zonder ei nog erg onbekend is. Mijn eigen lieve moeder heeft al regelmatig genoten van mijn ei-vrije baksels (en ze heeft me ook zien bakken), maar ze durft het zelf nog niet te proberen omdat ze bang is dat het zonder ei niet lekker wordt... :roll:

Het is wel vreemd dat dit idee er blijkbaar zo ingebakken zit dat zo'n vrouw met ei-allergie niet eens op het idee komt om op google eens 'cake zonder ei' in te voeren.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo apr 02, 2014 12:57

Sas schreef:Wat zijn nog meer ei-vervangers?
Vegg (ei-geel-vervanger)
MyEy (ze hebben 3 soorten: ei-vervanger, ei-geel-vervanger en ei-wit-vervanger)
Kala Namak (voor de smaak van ei, bijvoorbeeld om 'roerbakei' van tofu te maken; kan niet de functie van ei in gebak vervangen)
Sojayoghurt
Zie ook de wiki voor verkoopinfo van ei-vervangers: http://wiki.veganisme.org/index.php/Eivervangers

Truus
Leefwijze: veganist

Bericht door Truus » do apr 17, 2014 17:51

Ik gebruik ipv ei in bakproducten een beetje psyllium (Isabgol). Dat plakt lekker. Je moet het wel goed van te voren laten weken voor dat je het door het eten doet.

Plaats reactie